Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Akkurat nå er prisene lave på østlandet fordi elvene ser slik ut:


(Det er vanligvis et par meter ned til denne lille elven som vanligvis er 50 cm dyp.


(Det er vanligvis i hvert fall tre meter ned fra veien til elven, nå er det en halvmeter?)

1 Like

Han er tiltalt og personen er under 18år, så at noe i historien ikke stemmer helt er jo innlysende.

Politiadvokat Mads Eirik Lerum i Sør-Vest politidistrikt opplyser at mannen er siktet for seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år. Det er én fornærmet person i saken.

2 Likes

Flott at du har funnet en mexicaner som liker Trump, men jeg tror republikanere og uavhengige som tar avstand fra han veier noe tyngre på vektskåla.

image

Hvorfor det; er det usant det de skriver?

Høres ut som en veldig fin demokratisk løsning, ikke sant?

Gjør alt hva man kan for å minske valgdeltagelsen fra fattige. Like demokratisk som når man vedtar lover som forbyr frivillige å gi mat og drikke til folk som må stå i kø vor å få avlagt stemme.

Skjønner dere i det hele tatt hva dere heier på?

image

4 Likes

Her er et skremmende eksempel på hvordan en av rævsleikerne til Trump takler kritiske spørsmål. Ganske utrolig hvor nedlatende han blir når han ikke har et fornuftig svar å komme med.

image

1 Like

Flott av det finnes slike republikanske presidentkandidater, ikke sant?

Når skal dere våkne opp?

image

image

1 Like

https://www.dn.no/kommentar/eu/olje-og-gass/skal-dere-ha-gass-eller-skal-dere-ikke-ha-gass/2-1-1507103

Den artikkelen kunne jeg tenkt meg å lese! Det er vel total mangel på vilje til å inngå langsiktige kontrakter fra EU sin side som er problemet antar jeg.

1 Like

Det har i hvert fall vært problemet tidligere. En uvilje over mange år til å binde på lange kontrakter og når det har skjedd har det vært presset hardt på pris.

Så har Norge og norske operatører likevel tatt risiko og bygget ut gassfelt.

Så kommer EU nå uten skamvett å klager på høy pris, krever priscap , men fortsatt nekter lengre forpliktelser!?

Håper vi ikke sender noen naive nisser fra Norge inn i disse forhandlingene…

6 Likes

Det er tragikomisk hvordan Norske politikere forklarer problemet med ulike strømpriser mellom de ulike strømregionene i Norge med at det skyldes for dårlig nettkapasitet mellom regionene. De vil derfor bygge ut nettet slik at alle får like høy pris.
Samtidig benekter mange av de samme politikere at prisnivået i Sør-Norge skyldes at nettkapasiteten mellom Norge og Europa er blitt så god at vi har fått samme prisnivå som Europa! Snakk om å møte seg selv i døra!

14 Likes

Det hadde faktisk vært morsomt om det ikke var så ufattelig tragisk.

Og gjerne de samme som stemte frem de nye kablene som nå klager i media over uhørte prisforskjeller mellom landsdelene! Tragikomisk

8 Likes

Man bør definitivt se på løsninge som gir en mer rettferdig prising av strømmen innenlands.
Jeg tror også bedre innenlandsnett i størst grad hever prisen i andre strømområder som at det senker den i N02. Noen fordeler med bedre nett er det selvsagt uavhengig av prisdiskusjonen.

En løsning for mer lik pris innenlands som har vært nevnt er jo å opprette nytt prisområde som i praksis kun inbefatter utenlandskablene. Ikke helt klart for meg hvordan det i praksis skal fungere men mulig det er en løsning som kan jevne ut innenlandsprisene? Men er sikkert en lang prosess.

Men det enkleste og raskeste burde jo være å innføre en kompensasjon for de som har høyest strømpris slik at forskjellene mellom prisområdene jevnes ut. Da kan man bruke prismekanismen i N02 for å styre eksporten uten at de som bor der og bedriftene skal lide for det.

2 Likes

I prinsippet er jeg enig i at alle innbyggere i et land bør ha samme strømpris. Om ikke, blir det det samme som om vi har ulikt nivå på skatten. Inntektene av strøm går jo til det offentlige…
Men befolkningen vil reagere ulikt på om alle får like lav pris eller like høy pris. Det er vel sistnevnte de fleste frykter?
Problemet med egen eksportpris til Europa er sannsynligvis EØS avtalens bestemmelser.

2 Likes

Atomkraftverk løser alt på denne fronten. La det fylle Europa med grønn strøm når det ikke blåser og reduser vannkraft-bruken i Norge når Europa har nok strøm og ikke trenger atomkraften.

8 Likes

Kreftforeningen har lagt fram tall for de ulike kreftdiagnosene i de forskjellige bydelene i Oslo. Som forventet finner man stor variasjon.
Men selv i et i utgangspunktet nøytralt tema er det en påtagelig berøringsangst/blindhet/motvilje mot å se utslagene også som en konsekvens av befolkningssammensetningen i bydelene:

“Mer føflekkreft på vestkanten
Det er høyere forekomst av melanom, eller hudkreft, på vestkanten enn på østkanten.
Kreftforeningen tror dette henger sammen med sosioøkonomiske skillelinjer.
– Årsaker kan være at menneskene som bor der, i snitt har bedre råd til utenlandsreiser, eller har mer fritid hvor de kan sole seg og utsettes for bråsoling.”

Hallo. I mange av bydelene i Oslo øst har over halvparten av befolkningen innvandrerbakgrunn, mange med fremmedkulturell bakgrunn som innebærer mørkere hud og generelt lite tradisjon for solbading. Og de som bruker den heldekkende badedrakten burkini er uansett godt beskyttet.
Mange, gjerne litt eldre, blir til og med rådet til å ta tilskudd av D-vitamin fordi de er så lite ute i sola.

Men Kreftforeningen peker på dårligere økonomi og færre sydenreiser blant folk i Oslo øst, som sikkert er riktig, men en konsekvens av en ulik sammensetning av befolkningen.

6 Likes

Men det er jo ulikt nivå på skatten. Finnmark og Nord-Troms har mange insentiver, som inkluderer både skatt på inntekt og avgifter på strøm.

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/961-nord-norge-kalkulator

Ikke at jeg tror det er feil, folk står ikke i kø for å flytte til Finnmark uansett. Insentivene har nok en plass.

Uansett, bedre kabler innenlands vil gi europeiske priser i hele landet, i stedet for bare i sør-Norge. Med mindre motivet er å drepe kraftkrevende industri og dermed avfolke flere byer i nord så er det meningsløst å bygge ut innenlandsnettet før man har kontroll på eksportmekanismene.

8 Likes

Er klar over det. Men det er da uansett ikke noe poeng at staten skal skattlegge oss ulikt også via strømprisen i flere områder av landet?

4 Likes

Hvordan er samme tall for lungekreft, koloncancer og cervix cancer? Noen trender i andre cancere? Eller er melanom en outlier?

Norge er jo på verdenstoppen på melanom, så at det også er interne sosioøkonomiske forskjeller for mening. Er samme trend i astma/KOLS, hjerte-kar sykdommer. Det henger i hop med utdannelse og inntektsnivå. Du lever omtrent 10 år lengre vest for Akerselva enn øst. I hvertfall var det noe slikt sist jeg så på dette.