Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Bare et lite apropos (vi kan vektlegge / diskutere oss frem og tilbake om hva som er rettferdig her):

På den lokale butikken (den ene) på hjemstedet mitt (i postnr. 9000+ land) så koster omtrent alt av varer 1,3x til 1,5x det de gjør på Kiwi’en i Oslo jeg pleier å handle på.

En pakke frosne bringebær à 400 gram, er her prisa 67,90 mens den koster 49,90 i Oslo. Så man betaler betydelig mer mva for samme varer (og dette inkluderer basisvarene også… eneste jeg kom på med konkrete tall var bringebærene :smiley: )

3 Likes

Bare for å presisere:

Jeg mener ikke at folk i nord skal få samme høye strømpris som i sør, men helt motsatt, at folk i sør skal få samme lave pris som i nord. Strømnettet innenlands mellom nord og sør vil jo bli utbygd uansett hva man måtte men om det. Hele problemet ligger i den alt for store overføringskapasiteten mot Europa samt selve systemet for prisfastsetting i strømbørsen.

Vi bør sikre rimelig strøm til industri både nord og sør, men slettes ikke til idiotisk grønnvasking av oljeindustrien.

9 Likes

Det kan jeg være med på! I dette landet vi bor i så bør vel helst strøm ses på som et nødvendighetsgode, og prises deretter.

3 Likes

De lever jo i en annen verden disse eminente politikerne…

Pendlerboligene slipper representantene å dekke eget strømforbruk - den regningen tar skattebetalerne.

Er dette greit? Eh, nei…

Verdens beste strømstøtte sier de.
Ok herr statsminister. For deg og dine med andre ord.

2 Likes

Det sørnorske kraftmarkedet er koblet sammen med det europeiske og har derfor fått omtrent samme pris.

Om en så kobler det nordnorske markedet sammen med det sørnorske/ europeiske så får nordnorge europeiske priser over natta.

De sørnorske prisene vil bli akkurat som før da de dikteres av det massive europeiske markedet, hvis priser ikke rikkes en millimeter av noe mikrokraft nordfra.

Så om det blir langt dyrere for folk i nord men ikke billigere i sør, hvorfor ønsker man dette?

  1. Det skal Elektrifiseres i petroleum nordpå ved hjelp av vindmøller, da trengs støttekraft sørfra når det ikke blåser.

  2. Sammenslåing gir også
    A) økte statlige inntekter på direkte eksport av kraft.
    B) økte statlige inntekter gjennom salg av kraft til ny og høyere pris i det høye nord.

Staten og Europa er altså vinnerne her.

Folket i nord er de store taperne.

Og vi i sør taper nok også grundig på dette, da det skal finansieres enorme prosjekter, delvis over nettleie og andre avgifter.

8 Likes


Vanskelig å løse et problem når ingen vil ta opp problemet.

3 Likes

Finn en feil

1 Like

Det at resultatene er justert for foreldrenes bakgrunn?

2 Likes

Yep, som egentlig betyr at alle de elendige resultatene som trekker oslo hardt ned er tatt bort.

Som fjerner hele poenget med nasjonale prøver.

6 Likes

Det er jo to forklaringer på dette.

a) Oslo har blitt dårligere
b) Resten av landet har blitt bedre

Husk på at resultatet på nasjonale prøver til en stor grad avhenger av hvor mye tid skolen bruker på å forberede elevene på prøvene.

Joda, jeg synes de prøvene er tull. Men alikevell, mye av poenget forsvinner når man i ettertid justerer resultatet.

1 Like

I bildet ditt står det “Den (skolebidragsindikatoren) forteller hvor godt skolene gjør det sammenlignet med resten av landet”.
I lys av denne definisjonen så er jeg helt enig med deg at det blir misvisende å justere resultatet.

Hvis vi derimot går inn på utdanningsdirektoratet så står det følgende:

Med denne definisjonen derimot så mener jeg det er helt riktig å justere resultatene.

2 Likes

“Statsminister Jonas Gahr Støre sier at han har tillit til Huitfeldt som statsråd.”

Hvordan skal hun kunne bli sittende når Ola måtte gå? Om det er hun eller ektemannen som handler er vel revnende likegyldig?

5 Likes

Så er det på’n igjen, på’n igjen…

:laughing:

2 Likes

Fordi det er mer indirekte?

Ender vel muligens samme sted da. :see_no_evil:

Artig å ha en gjøk til ektemann…

3 Likes

Så da er bare spørsmålet, hvem av oss her inne er det snakk om her? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det som er spennende. Jeg driver masse med aksjer, kona jobber en plass hvor de har strenge regler rundt eierskap både personlig men også i familien. Og hun har ikke en lederstilling engang. Så vi bruker masse tid på å være i henhold.

JEG NEKTER Å TRO AT EN POLITIKER IKKE VET HVA SOM ER GJELDENE REGLER.
Blir faktisk både for dumt og direkte flaut.

10 Likes

Min sympati for AP sitter laaangt inne… Men jeg må innrømme en viss sympati for Huitfeldt her, gitt at det hun sier stemmer.

Skilsmissegrunn deluxe. Værre enn å være utro. Ydmyker kona nasjonalt, og setter jobben og karrieren hennes i stor fare.

Må være litt av et sjarmtroll! :exploding_head:

5 Likes

Hva tror du kona hadde sagt hvis du drev å handlet aksjer hun sa du ikke kunne handle? :see_no_evil:

1 Like