Det er jo litt artig siden jeg er Høyre-type på det meste, men ville nok blitt kalt venstre-mann på akkurat det med at statistikk på etnisitet har en positiv verdi når det kommer til kriminalitetsforebygging. Vil si det har samme effekt som statistikken for overfallsvoldtekter. Jeg vil argumentere for at det misbrukes i så stor grad at det er forsterkende for fordommer og frykt, dårlig behandling av personer fra gruppene som blir overrepresentert og at det bidrar til holdninger som fører flere fra disse gruppene som ellers ville vært gode borgere til det kriminelle liv, eller i det minste begrenser deres muligheter i arbeidslivet og dermed reduserer deres produksjon og økonomiske situasjon, som da øker risikoen for at deres barn igjen havner utenfor. Det jeg bryr meg mest om i den sammenhengen er holdningen kidsa har til seg selv og hvilke forventninger de opplever at samfunnet har til dem. Når barn leser “Flest kriminelle kommer fra Mortensrud og er brune” så tenker de “det forventer samfunnet av meg”. Jeg f.eks. voskte opp med forventningen rundt meg om at jeg skulle bli sivilingeniør. Ble ikke det til slutt, men nesten, og det hjalp utrolig mye på motivasjonen at miljøet og samfunnet la opp til at det skulle jeg bli. Spesielt på karakterer og oppførsel, og det ga meg mange andre muligheter jeg har brukt godt. Samtidig ville jeg ikke si at jeg var fra Bærum til folk fordi vi hadde hørt at “Ingen liker folk fra Bærum”.
Når vi har sosiale medier og andre medier hvor integritet i rapporteringen av statistikk og varsomhet ikke er til stede, så er det mye skape som skjer pga. feil vinkling og bruk politisk og sosialt. Vi får folk som worst case blir som hun dama til han tidligere justisministeren, som gjør kriminelle handlinger for å frame invandrerkids fordi hun leser om hvor stort “problem” de er på nettet og sikkert allerede var litt gal fra før, menmen. Det er ganske sykt.
Lett å krisemaksimere for klikk med statistikk, spesielt på et sånt tema.
Som eksempel fra overfallsvoldtekter kan man velge å si “Overfallsvoldtekter opp 50% fra i fjor!” eller man kan si “I år har det vært 15 overfallsvoldtekter i Norge, i fjor var det 10”. (Har ikke sjekket faktiske tall nå.) Men det er så lett å utnytte.