Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er jo litt artig siden jeg er Høyre-type på det meste, men ville nok blitt kalt venstre-mann på akkurat det med at statistikk på etnisitet har en positiv verdi når det kommer til kriminalitetsforebygging. Vil si det har samme effekt som statistikken for overfallsvoldtekter. Jeg vil argumentere for at det misbrukes i så stor grad at det er forsterkende for fordommer og frykt, dårlig behandling av personer fra gruppene som blir overrepresentert og at det bidrar til holdninger som fører flere fra disse gruppene som ellers ville vært gode borgere til det kriminelle liv, eller i det minste begrenser deres muligheter i arbeidslivet og dermed reduserer deres produksjon og økonomiske situasjon, som da øker risikoen for at deres barn igjen havner utenfor. Det jeg bryr meg mest om i den sammenhengen er holdningen kidsa har til seg selv og hvilke forventninger de opplever at samfunnet har til dem. Når barn leser “Flest kriminelle kommer fra Mortensrud og er brune” så tenker de “det forventer samfunnet av meg”. Jeg f.eks. voskte opp med forventningen rundt meg om at jeg skulle bli sivilingeniør. Ble ikke det til slutt, men nesten, og det hjalp utrolig mye på motivasjonen at miljøet og samfunnet la opp til at det skulle jeg bli. Spesielt på karakterer og oppførsel, og det ga meg mange andre muligheter jeg har brukt godt. Samtidig ville jeg ikke si at jeg var fra Bærum til folk fordi vi hadde hørt at “Ingen liker folk fra Bærum”.

Når vi har sosiale medier og andre medier hvor integritet i rapporteringen av statistikk og varsomhet ikke er til stede, så er det mye skape som skjer pga. feil vinkling og bruk politisk og sosialt. Vi får folk som worst case blir som hun dama til han tidligere justisministeren, som gjør kriminelle handlinger for å frame invandrerkids fordi hun leser om hvor stort “problem” de er på nettet og sikkert allerede var litt gal fra før, menmen. Det er ganske sykt.

Lett å krisemaksimere for klikk med statistikk, spesielt på et sånt tema.

Som eksempel fra overfallsvoldtekter kan man velge å si “Overfallsvoldtekter opp 50% fra i fjor!” eller man kan si “I år har det vært 15 overfallsvoldtekter i Norge, i fjor var det 10”. (Har ikke sjekket faktiske tall nå.) Men det er så lett å utnytte.

5 Likes

Synes du kommer med gode poenger her. Det blir jo nevnt i den artikkelen jeg linket til over at noen få “problembarn” skaper store tall i statistikken.

Dette tenker jeg stemmer bra. For selv om kriminelle i en gruppe er på 3% vs 1% i resten av befolkningen, så er 97% i den belastede gruppen ikke kriminelle. Hvorfor skal de belemres med hva de siste 3% driver på med?

Samtidig, så må man ikke se seg blinde på at det er grupper som er utsatte og sette inn tiltak der det trengs. Man trenger bare ikke dra ned hele folkegrupper ned i søla.

4 Likes

Enig i at det er noen utfordringer rundt slik statistikk, men mener verdien i statistikken langt på vei med god margin veier opp for disse.

Om en ikke samler slik statistikk vil en på mange områder operere fullstendig i blinde. Ressurser og tiltak må da bli satt helt tilfeldig uten håp om endringer av betydning, på noen områder…

Og det blir tilsvarende umulig å måle forbedringer og effekt av tiltak.

8 Likes

Den vinklingen føler jeg illustrere hvorfor vi ville syntes det var veldig urettferdig.
Merker den følelsen av urettferdighet når f.eks. menn som gruppe blir generalisert for hva de verste gjør.

2 Likes

Ja, man kan feks føle på det når det gjelder det å være mann. Men det er fortsatt ingen som ønsker å sause all statistikk sammen og ikke skille på kjønn…!? Det ville i så fall vært fullstendig idioti.

6 Likes

Det er også viktig å huske på at mange - spesielt menn - som er usikre tar det personlig når du kritiserer en gruppe de er medlem av.

  • “Giftig maskulinitet.”
  • Mannlig voldtektskultur.
  • Kriminelle innvandrere.
  • Muslimske holdninger (til kvinner, til jøder, til etniske nordmenn, til whatever negativt).

Og det er en svært normal mannlig reaksjon å reagere instinktivt med aggresjon mot de som snakker dritt om deg. Dvs, hvis du snakker mer om giftig maskulinitet på arbeidsplass så vil usikre menn faktisk reagere med å stjele fra arbeidsplassen for å “straffe” den tilbake. Ikke fordi de ble personlig utpekt som problematiske som individer, men fordi de føler seg som en del av en gruppe som blir angrepet - og de føler det som urettmessig, så de reagerer aggressivt mot de som de føler kritiserer dem.

We found that men often felt a lack of autonomy after they experienced a masculinity threat (or even just thought about a time in the past when they experienced such a threat), while threats to a woman’s femininity had no such impact on her perceived autonomy. This is in line with prior research, which has shown that manhood is often associated with a capacity for independence and autonomous action, while womanhood tends to be more associated with communal action.

But when men feel that their masculinity (and thus, their autonomy) has been threatened, our research shows that they often attempt to reassert their sense of autonomy by engaging in harmful behaviors like lying, cheating, stealing, breaking rules, undermining colleagues, and withholding help. In contrast, since traditional feminine ideals don’t focus as much on being autonomous, questioning a woman’s femininity is less likely to feel like a threat to her autonomy — making women less likely to respond to these experiences with autonomy-restoring behaviors that end up causing harm.

Når du derimot er trygg på deg selv og din plass i livet, så reagerer du ikke instinktivt med aggresjon mot folk som kritiserer grupper du er medlem av. Så hvis du er trygg på sosiale forhold, er gift osv, kanskje har barn, og noen kritiserer “mannlig voldtektskultur” så har det ingenting med deg å gjøre. Men, hvis du er en usikker ung mann som føler folk dømmer deg som potensiell voldtektsmann kun pga kjønn? Lettere å ta det personlig.

Så unge mannlige innvandrere - spesielt muslimer med mørk hudfarge - får dette fra alle kanter: de er menn, de er muslimer, de er overrepresentert blant fattige, kriminelle, og får slengt dritt om seg fra alle kanter konstant. Eller gjør de det? Det spiller ingen rolle. Faktum er at det føles sånn for dem.

8 Likes

Altså, arbeidet med innvandrerungdommen i Oslo er helt ekstremt tett på nå. Anbefaler dokumentaren om Mortensrud fra NRK. Ga et trist bilde, men var også spesielt å se hvor tett på de jobber. Hadde ikke trodd det var nesten som overvåkning.

Jeg tror, men har ikke studert det, at økonomisk situasjon og språknivå er de viktigste faktorene for å forutsi det du spør om over, og også det man bør måle ut ifra. Potensielt også oppnådd utdanningsnivå/arbeidsløshet osv. Og husk at de som jobber med dette er i unike enkeltsaker, ikke i statistikken.

1 Like

Det som betyr noe for holdninger blant de som stammer fra innvandring, er religiøs og kulturell bakgrunn, ikke hudfarge eller hvilke land man stammer fra.
Å forholde seg til slik viten har selvsagt en verdi når det gjelder tiltak og strategi. Ensrettet bosetting er f.eks. en vesentlig årsak her når det gjelder dårlig integrering.
Skal man bekjempe f.eks. tvangsekteskap og skamkultur, er det lite effektivt å forholde seg til et gjennomsnitt av hele befolkningen…

7 Likes

Når vi leser nyhetssaker, er det stort sett for å orientere oss om det som skjer rundt oss i samfunnet. Noe kan være nyttig og noe er det ikke. Selv liker jeg å få tilgang til mest mulig info om de ulike sakene.

Derfor er jeg lite glad for pedagogisk nyhetsformidling , der noen mener at jeg og andre bør skjermes - at det er informasjon vi ikke har godt av å vite så mye om. Eller at det er best for samfunnet som en helhet at vi er uvitende.

Den avgjørelsen har jeg lite lyst til å sette bort til myndigheter, media eller andre med sensurintensjoner “i den gode saks tjeneste”.

7 Likes

Feil, du får ikke riktig informasjon. Du får oppblåst clickbait dritt av en statistisk analyse som hadde strøket på førsteåret på BI for feilinformasjon. Spesielt i sosiale medier, men også fra document.no med mange andre om akkurat dette temaet. SSB gir korrekt informasjon, men det blir misbrukt så til de grader at det ikke er verdt å publisere. Alternativt kan man jo gi sensur på all bruk av statistikk i nyhetssaker som må legges ved. Kommentarer om årsak virkning som er feil er en gjenganger.

2 Likes

En grønn allianse mellom Norge og EU vil ikke være en folkerettslig bindende avtale, men en overbygning for felles handling. Altså en politisk avtale.

Altså en avtale som ikke er verdt 2 øre?

Jeg tror de fleste i Norge hadde sett på det som viktig hvis man kunne fått en avtale rundt kablene til UK og Tyskland som ikke gjorde at vi fikk deres strømpriser? Dette tror jeg bryr de fleste midt opp i …

1 Like

Det meste av informasjon kan misbrukes, og da mener du det er bedre at vi ikke en gang får korrekt info som et utgangspunkt for kunnskap fra SSB og andre?
Hvem bør avgjøre hva folk skal få tilgang til?

For å være veldig sleivete; utenriksminister og lystløgner Lavrov kunne ha publisert et nyttig kompendium på feltet “pedagogisk nyhetsformidling”. Mange statsledere vet ikke om noe annet.

6 Likes

Jeg lurer litt på hvilke grenser du setter her for informasjonsflyt. Vi har masse beskyttelser av informasjon i samfunnet, som hemmelig, unntatt offentligheten, strengt hemmelig, NATO COSMIC TOP SECRET :stuck_out_tongue: og andre betegnelser, samt bedriftshemmeligheter og egne. Hvor åpent skal det være? Tenker du sånn helt anarkistisk i forhold til dette, at alt bør slippes fram? Din helsejournal, at gutta som bor der og der har rulleblad. Tenker vi bør ha inn flere politiressurser i min hjemkommune Bærum og strengere etterfølgelse av ungdom og unge voksne der på spesielt dop-salg, kjøp og bruk, ulovlig alkohol-salg til mindreårige, vold i nære relasjoner, osv. og så vise statistikken for det. Så kan vi sitte og dømme de kidsa i stedet. Det ville gjort det rettferdig, siden de også står for en god del av etterspørselen som de på østkanten fyller. På østkanten er politi og sosialarbeidere så ekstremt tett på at de får med seg mye mer også, verdt å ta med. Vet ikke hvor greie de er der, men de må være veldig mye greiere for ikke å ødelegge statistikken når de ser en side av byen mye mer enn den andre.

Jeg sier ikke at de fra Bærum er ille, de er nok ganske bra sammenliknet med snittet, men statistikken for kriminalitet viser et potensielt skjevt bilde. Vet ikke om det er skjevt, håper ikke det.

1 Like

Når du har blitt rik i Norge, og det er jeg glad for at folk kan bli ved å investere og skape verdier, så har du samtidig hatt barna dine i skole, du har hatt sykehus som er tilbudt, du kan kjøre på veier, nyte godt av forskning.

For et utsagn :man_facepalming:

Norges store grøtvandrer. Støvlene rekker han til nesetuppen.

Og Bergstø sin tale til forsamlingen sin er jo tatt rett ut fra The Office :joy:

1 Like

Makrostatistikk skal ikke kunne tilbakeføres til individnivå og true personvern. Det er viktig. Uten statistikk, ender vi opp der du er nå - med å spekulere. Spekulasjoner slår i alle retninger, og er sjelden av det gode. Ja, faktisk ofte langt verre.

Du og jeg er potensielle velgere. Det fordrer at vi vet mye om samfunnet rundt oss; hvor det butter og hvor det går bra. Med den kunnskapen i bånn kan vi velge politikere lokalt og på riksplan som prioriterer det vi mener er riktig og viktig.

Så tror jeg vi begge ser at det er forskjell på militære hemmeligheter og annet info unntatt offentlighet - selv om disse også bør utfordres i blant når de overdrives.

Men å holde nakne fakta skjult for befolkningen ut fra begrunnelsen at de kan tenkes å gjødsle noens fordommer, den er i mitt hode ikke gangbar.
Det er et helt greit standpunkt at man selv ikke vil vite, men ikke å hindre de som ønsker kunnskap.

13 Likes

Man kan sammenligne godt med uføre. Man vil vite hvorfor folk blir uføre, hvilke yrker man blir mest ufør i, hvilken aldersgruppe som er mest utsatt, hvor mange som er ventet å bli uføre neste år etc. Ikke om Truls Hansen egentlig kan jobbe. Det samme med innvandrerene. Hvilke nasjonaliteter har størst utfordringer med å tilpasse seg/integrere. Hvor får man mest igjen for å sette inn tiltak?

11 Likes

For de av oss som har fulgt svensk politikk/nyheter en del år så kjenner man igjen utsagnet “Den gemensamma nämnaren är män”. På norsk “fellesnevneren er menn”.
Dette har blitt uttalt utallige ganger av svenske politikere og politiske redaktører i kjølevannet av diverse voldteksbølger og tafseskandaler.

Og det er jo 100% riktig informasjon. Problemet et at det er så generelt at det dermed blir 100% ubrukelig informasjon.

5 Likes

Men du erkjenner at mer politi og offentlig oppmerksomhet et sted vil føre til at flere saker derfra kommer med i statistikk?

Jeg er enig med deg i prinsippet om at mennesker bør være så opplyst som mulig, men ikke koste hva det koste vil. Jeg har liten tro på at mennesker som gruppe klarer å forstå statistikk, og enda mindre tro på at de klarer å skille mellom falsk og riktig framstilling av det som blir videreformidlet. Samt at vi har størst risiko for høyre-ekstrem og islamistisk terror i Norge, og den høyre-ekstreme delen radikaliseres blant annet av nettopp slikt misbruk av statistikk på rase og etnisitet. Og at man derfor bør unngå statistikk på rase og etnisitet knyttet opp mot kriminalitet i offentligheten. Men at det kan brukes internt i politi og kommune for å ta avgjørelser om tiltak for folk fra forskjellige kulturer.

@Morti Ja og nei, uføre er en gruppe som i seg selv er en byrde for samfunnet. Alle innvandrere er ikke det. De fleste er et pluss, men noen ødelegger for resten på kriminalitetsområdet.

F.eks. nå virker det for meg som mange tror det er mer kriminalitet i samfunnet enn før. Det tilbakeviste vi for litt siden, og ja det er et sammensatt bilde, men de store linjene peker ned og har gjort det over tid. Spesielt innen vinningskriminalitet. Er det ikke flott at det er så få innbrudd nå til dags? Vi bør egentlig sitte og diskutere hvor lite kriminalitet vi opplever i Oslo, men snakker i stedet om at det er så mye kriminalitet på østkanten. Jeg sier igjen, det var verre før og gjøres masse for å fortsette å få det bedre. Men man hadde ikke internett på samme måte.

1 Like

Alle kriminelle er en byrde. Uansett om de er innvandrer eller ikke. Skal man sette inn riktige tiltak mot kriminelle må man vite noe om de. F.eks. alder, kjønn, nasjonalitet, geografisk område etc.

11 Likes

Hvordan vet vi det?
Jo, med statistikk som kan korrigere spekulasjoner.

Så må man bryte ned f.eks. kriminalstatistikken til type kriminalitet, gjerningspersoner, alder, geografi osv. for å kunne sette inn riktige tiltak.
Nå er det f.eks. en del vold, spesielt alvorlig gjengvold i det offentlige rom. Da er det godt for politiet med god statistikk, og viktig for folk med riktig info og at det nå tas tak i problemet.

8 Likes