Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Fordi det står i poltiets kriminalitetsrapport.
image

Bare å lese seg opp:
220215-anmeldt-kriminalitet-i-oslo-pd-2021.pdf (politiet.no)

Hvordan skal man forhindre kriminalitet dersom det burde holdes hemmelig hvem som gjennomfører forbrytelsene?

Jobbe i blinde? Kun politiet skal ha denne informasjonen?

8 Likes

Man forhindrer forbrytelser sånn som det gjøres i dag, med en sammensatt kombinasjon av straff, forebygging, overvåkning og tiltak. Mitt forslag ville vært et mer produktspesifikt fokus på narkotika og finne måter å stoppe import bedre og systematisk kartlegge og ødelegge for de på toppen der. Men det er litt ønsketenkning, siden det vil føre til høyere pris i markedet og dermed høyere incentiv til å drive med det. Så man må etter min intuisjon få bukt med etterspørselen. Hindre at det blir kjøpt. Hvordan? No clue.

I forhold til spørsmålet ditt opp mot statistikk så er det ikke noe statistisk grunnlag for å påstå at etnisk diversifisering har hatt positiv eller negativ effekt på kriminalitetsmengden, men totalen av det vi har gjort siste 20 år har gitt en nedgang. Kanskje det ikke engang har så mye med tiltakene våre å gjøre.

image

Synes de gjør en grei jobb hittil, eller om det bare er naturlig pga. andre faktorer:

Interessant artikkel fra Oslo-met om du er interessert i dette?
Hva virker for å forebygge ungdoms­kriminalitet? (forskning.no)

Men i ytterste konsekvens så hadde vi da per i dag ikke hatt noe spesifikk fokus/nærvær/ressursbruk på ekstra belastede områder på Østkanten.

Det tror I hvert fall jeg hadde vært ekstremt negativt, både for samfunnet generelt men også for de som bor der og spesifikt for de involverte…

1 Like

Jeg har i hvert fall falt av lasset her. Jeg trodde vi snakket om hvor nyttig/skadelig det var å fremheve enkeltsaker hvor innvandrere stod bak en kriminell handling i avisen.

1 Like

https://www.dn.no/politikk/trygve-slagsvold-vedum/vindkraft/slaget-om-grunnrenteskatten-ambassadorer-og-toppdiplomater-troppet-opp-hos-vedum/2-1-1420827

Ambassadører og diplomater fra stormaktene USA, Tyskland, Frankrike og Storbritannia og et nettverk av forretningsadvokater og vindkraftaktører jobber på kammerset for å få regjeringen til å snu om skatt på vindkraft.

Jeg leser at disse landene ikke vil bygge ned egen natur, men norsk natur går fint. Også burde ikke Norge tjene noe særlig på det.

2 Likes

Etnisitet blir kategorisert i medisin og forskning, det er ikke noe problem.

Mitt spørsmål er om det er verdi i media å si at vedkommende er 6. generasjons somalier, tyrker eller polakk?

Skal man kategorisere @Christian for 3. generasjons innvandrer fra Australia?

At første generasjon fra visse områder kanskje har opplevd krig, traumer, ikke har utdannelse, må ta lavtlønnede og fysiske jobber og bor trangt, kan ha et annet kvinnesyn/syn på homofili og dermed bidrar dette til at man samlet sett ikke godt nok integrert i storsamfunnet er en ting. Forskning har vist at dette blir betraktelig bedre med 2. generasjon, og 3. generasjon enda bedre enn 2. etc

Så spørsmålet er hvor lenge man skal holde i begrep som 3. annen generasjons innvandrer?

Når blir en «utlending» norsk? Kan en med utenlands etnisitet feks fra Afrika eller Asia noen sinne bli norsk? Nå blir disse menneskene minnet på at de ikke er etnisk norske når de ser seg i speilet hver dag, men skal man ikke få kalle dem norske? Hva med folk som er adopterte? Hva med kongefamilien?

Hypotetisk, har man grupper fra 3./4./5. generasjon som ikke lykkes med integreringen så er dette mer et signal på at integrasjonen, politikken og samfunnet har sviktet enn at det er genetikk eller kultur. Dette er tross alt opphav fra familier som har bodd her i flere generasjoner over flere hundre år.

1 Like

"Sånn gjør SSB det:
Innvandrere er definert som personer som selv har innvandret til Norge, og som er født i utlandet av utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre, og som har fire utenlandsfødte besteforeldre.

Innvandrere omfatter ikke personer som er født i Norge, som innvandrernes norskfødte barn. SSB omtaler aldri personer som er født i Norge som innvandrere.

«Tredjegenerasjon» ikke en del av offisiell statistikk

Etter hvert som tiden går, er det stadig flere innvandrere som har bodd lenge i landet, og dette har bidratt til et økende innslag av personer med utenlandsk bakgrunn i de tre generasjonene som SSB tar utgangspunkt i når vi grupperer befolkningen etter informasjon om eget, foreldrenes og besteforeldrenes fødeland.

Det er for tidlig å si noe som helst om denne gruppen bortsett fra at de fleste er å finne på lekeplasser og noen i barneskolen.

Denne gruppen er en del av «den øvrige befolkningen» i den offisielle statistikken."

Jeg vil tro at inndelingen har å gjøre med funksjon. Skiller f.eks. gruppene seg fra hverandre på det man ønsker å måle.
Dersom noen har nevnt å være 5. eller 6. generasjons innvandrer, så er det vel mer som en kuriositet.

I de fleste land med mye innvandring vil det være grupper som ikke ønsker å bli integrert, men beholde sin etnisitet og kultur mer eller mindre intakt. Det bør jo være et fritt valg, så lenge man ellers innfrir de krav som stilles i det landet man har bosatt seg.
Men da kan det i noen tilfeller være greit og nyttig med en presisering om hvilket miljø saken eller statistikken omhandler.

4 Likes

Godt svar @even44!

Mitt innfall var egentlig ikke fra et statistisk synspunkt og hvordan dette gjøres hos SSB, men mer hvordan vi som inn innbyggere forholder oss til dette i fremover.

Nå har vi ikke hatt nevneverdig innvandring før 70-tallet. Så fremover blir det mer 3. generasjon og deretter 4. generasjon å finne. Disse gruppene er jeg temmelig sikker på ikke kommer til å ha samme type issues som deres besteforeldre og 1. generasjon hadde.

Hvordan går det med innvandrerne og deres etterkommere på lengre sikt?

Dette er et spørsmål som samfunnet selvsagt har interesse av å vite noe om. Ikke bare i to eller tre generasjoner, men i både 6 og syv når den tiden kommer.

Det kan jo være at det viser seg at integreringen stagnerer på noen områder for noen grupper og at det ikke bedrer seg som en skulle ønske etter noen generasjoner.

Hva er problemene, hvorfor oppstår de og hvordan videreføres de?

Slik informasjon er selvsagt viktig for å kunne spisse og iverksette tiltak.

Så å operere med x-antall generasjoner etterkommere av innvandrere i forskning og statistikk gir mening og tilfører viktig kunnskap.

Og i et demokrati bør befolkningen selvsagt ha tilgang på denne typen kunnskap for å informere sine politiske valg.

Å presentere en person som fjerdegenerasjons innvandrer på jobb eller i mediene i en sak hvor dette er helt irrelevant synes derimot nokså søkt og segregerende.

Men jeg kan ikke se at dette gjøres i særlig grad…

3 Likes

Jeg tror det blir praktisk vanskelig å spore feks 5. generasjonsinnvandrer fra Marokko i større tallmateriale. Her blir nok det lettere med etnisitet.

Mitt poeng er at etter et visst antall generasjoner så tenker jeg at dette ikke er «innvandrere» lengre.

2 Likes

Jeg mener å ha lest at for noen grupper (de mest problematiske) blir det faktisk betydelig verre med 2.generasjon versus 1.generasjon.

Hvis du flytter til Japan i morgen, hvor lang tid tar det da før du blir en japaner?
Hva hvis du gifter deg med en norsk expat og dere bosetter dere i Tokyo og omgir dere i all hovedsak med norske expats? Hva hvis dere får barn, er de da japanere?

4 Likes

Vi hoppet over i en annen lastebil, kjørte til Polen og tilbake. Ikke rart du falt av lasset. Må ha vært en god tur, for jeg husker ikke tema lenger :sweat_smile:

3 Likes

Bestevennen til minstejenta har en forelder fra Japan som snakker japansk med dem hjemme. Hun kan også snakke norsk bra. Barna snakker godt norsk og kan også snakke japansk. Godt jobbet av en fireåring. Jeg vil si at barna er en herlig blanding av norsk og japansk. Vil si det er over snittet ressurssterke foreldre.

Har også diverse barn i barnehagen med foreldre med assortert bakgrunn. Mange av disse sliter endel med språket. Vanskelig å si om det bare er naturlig variasjon da. Barn utvikler seg veldig forskjellig i barnehagealder.

3 Likes

Hadde vært spennende å se dette. Hvem de mest problematiske innvandrerne som er dårligere integrert enn foreldrene sine.

Ellers, jeg kjenner ikke Japan godt nok. De har ikke hatt like liberal innvandringspolitikk som Norge hadde opp til 80-tallet. Mulig Japan nå, siden de blir en veldig overvekt av aldrende befolkning, vil måtte liberalisere noe, men nå snakket jeg om Norge hvor vi faktisk har innvandrere i opptil 3. generasjon.

Med andre ord dagens etterkommerne etter mange nordmenn som i sin tid utvandret til USA.

At samfunnet i USA har særlig stor interesse av å vite om herkomsten 6-7 generasjoner tilbake i tid dette stiller jeg meg sterkt tvilende til.

1 Like

I USA, så er endel norsk-amerikanere opptatt av opphavet sitt. Vil egentlig si at det er en god ting når innvandrere holder på endel av sin kulturelle identitet. Samtidig, så må man bli endel av den kulturen landet man bor i.

2 Likes

Jeg ser det som en selvfølge at det forskes på norske innvandrere til USA og deres etterkommere, på lik linje med andre grupper.

Kunnskap er positivt, ikke en trussel.

3 Likes

Ja, enkeltindivider vil ofte ønske å kunne spore sine aner, men naboene og samfunnet er ikke opphav langt bak i generasjonene et tema, med mindre kanskje om du er afroamerikaner.

For all del, kunnskap er positivt, men jeg klarer ikke å se hva man skulle kunne komme frem til ved å se på etterkommere etter innvandrere fra 6-7 generasjoner tilbake. I dag vil vel de fleste av etterkommerne etter nordmenn kanskje ha 1/16 del norske aner, mens de andre 15/16-deler er en herlig miks.