Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Kona sier at jeg må ha neandertaler genet i meg…:face_with_raised_eyebrow:

3 Likes

Amerikanske myndigheter og ulike forskningsmiljøer har god oversikt over innvandringen og hvordan etterkommerne har greid seg og betydningen USA som sådan. Om ikke annet fordi det har historisk interesse.

USA har også områder, bydeler og kvarter der nasjonalitet har vært et viktig kjennetegn, enten vi snakker om Chinatown, italienske eller irske, eller de skandinaviske i Midtvesten.

2 Likes

Min kone har trukket fram et slektskap med amøben i en relativt høylytt disputt.

4 Likes

I hvilken grad det kan være interessant for et samfunn å vite slik bakgrunn, henger vel sammen med hvilke eventuelle problemer som synes å være typiske for den aktuelle gruppe?

1 Like

Fra spøk til alvor, er helt for å holde statistikk. Klarer man å være supergranulær der så er det flott.

Det jeg primært tenker er uheldig er å fremdeles skulle skille mellom etniske nordmenn og 3-4-5 generasjons innvandrere i det daglige. Dette er ikke lett å skille mellom de som er innvandret fra nord Europa og etiske nordmenn, men lettere med de med de med annen etnisitet.

Å fremdeles holde på skiller mellom de og oss tror jeg skaper distanse. At man har en som tilfeldigvis er brun, men kommer fra en slekt som har bodd her i 5 generasjoner er like mye nordmann (gitt at de er godt integrerte) som en som er lys og har kommer fra en slekt som har bodd her siden Harald Hårfagre, mener nå jeg.

2 Likes

Bakgrunn pga. etnisitet og kultur vil jeg påstå ikke spiller noen rolle etter så lang tid om du spør meg.

Med mindre du kan være mer spesifikk om tenkte problemer i ulike aktuelle grupper?

Har ikke spesifikke religiøse / kulturelle grupper en større sammenheng med f.eks. tvangsekteskap med søskenbarn og skamkultur?

3 Likes

Joda, men på samme måte som Jehovas Vitner, Evangeliemiljøet, Bedehusmiljøet, Læstadianerne m.f. som har “herjet” i mange generasjoner, og som fortsatt har stor innflytelse på sine barn og sine omgivelser, så svekkes båndene til disse tradisjonene kraftig for hver ny generasjon som vokser opp. Enda mer blant innvandrere enn blant de overnevnte.

Hvis du leser innlegg nr 180 i denne tråden så finner du dokumentasjonen på det.

3 Likes

Er enig i dine øvrige eksempler. Vi bør ha fokus på slike grupper, slik at ikke brudd på menneskerettigheter forsvares bare fordi det defineres som del av kultur eller religion.

3 Likes

Takk for det. Kriminalitet viser en side av intergrering, andre viktige parametre som helse, arbeidsdeltakelse, utdannelse, språkbeherskelse er også av verdi når man snakker om 2. generasjon målt opp mot foreldregenerasjon og integrering. På totalitet så vil jeg påstå at jo lengre utover man kommer i generasjoner, jo bedre integrering ser man.

Følgende er hentet fra SSBs «Integrering av innvandrere i Norge» fra 2020.

«Levekårene for norskfødte med innvandrerforeldre har blitt omtalt som lakmus- testen på integrering. Rapporten gir mange eksempler på at integreringen går bedre blant de norskfødte enn blant innvandrere fra samme land og aldersgruppe; det gjelder både den strukturelle, sosiale og psykologisk-kulturelle integrasjonen. Omfanget av diskriminering er derimot vel så stort som blant innvandrerne.

Et gjennomgangstema i analysene er betydningen av gode norskferdigheter. Slike ferdigheter er blant annet forbundet med sterkere tilhørighet til Norge, høyere sysselsettingsrate, bedre sosial kontakt og mindre ensomhet.

Et annet gjennom- gangstema er diskriminering. Svært mange har erfaringer med diskriminering, vel tre av ti innvandrere og mer enn fire av ti norskfødte med innvandrerforeldre. Opplevelsen av diskriminering er knyttet til økt ensomhet, sterkere psykiske plager og en svakere opplevelse av tilhørighet til Norge. Det er også en overraskende sterk sammenheng mellom diskriminering og utsatthet for vold og trusler.»

3 Likes

Excess deaths, correlation study

Is there a Link between the 2021 COVID-19 Vaccination Uptake in Europe and 2022 Excess All-Cause Mortality?

3 Likes

De som ikke ser at innvandring fra arabiske og afrikanske land er et problem, er like naive som de som tror at mer våpen vil løse konflikten i Ukraina.

1 Like

Du får si det til Putin, han tror jo tydeligvis at mer våpen og folk skal løse konflikten.

4 Likes
2 Likes

Noe så sjeldent som antydning til åndsliv i disse tider.

Edit:

Den filmen har overraskende mye dybde @anon80503862 når man ser den som voksen.

8 Likes


15 Likes

Gårsdagens debatten episode mot statkraft var mildt sagt legendarisk av Fredrik Solvang, som stilte sjefen i statkraft opp til veggs ifb med henmeligholdet på hvor mye bonus kraft traderne fikk utbetalt.

Veldig bra episode hvor også Peter Warren deltok.

Fredrik solvang må jeg si er den beste programlederen og debattant føreren jeg noensinne har sett :muscle:

7 Likes

Enig i det. Bortsett fra når han ramler over i en slags moralsk forargelse og høylytt indignasjon, og litt kongen på haugen. Da blir han for mye debattdeltaker etter min smak.

5 Likes

Det kan kanskje virke litt partisk når jeg nevner det som legendarisk og det forstår jeg, men det tror jeg kommer fra at han taler min sak, altså mannen i gata. Måten han reagerer på og presser videre når man ikke får svar man egentlig burde forvente å få innsikt i, så blusser det kanskje over med for mye følelser på jakten etter svar.

En som fører debatten burde kanskje være upartisk og ikke bli styrt av følelser, men i dette tilfellet så mener jeg det er berettiget fordi det taler for en ganske stor andel av Norges befolkning sin mening, frustrasjon og maktesløshet i dagens politiske landskap.

Ikke i bare denne episoden, men i mange andre også, så virker det som at Fredrik har tatt rollen som folkets talerør som fremmer vår sak, kanskje det er dette som gjør han så “legendarisk” i mine øyne.

3 Likes