Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er et alternativ det også, samme mål, å gå på etterspørselen. Men det er litt pandoras eske, som jeg tror gjør folk skeptiske. Tar du ansvaret om det fører til en stor økning i bruk av narkotiske stoffer og de negative effektene fører til betydelige kostnader, ulykker og psykiske problemer i samfunnet? Nei, det ansvaret vil nok ingen ta. Tror man må ha en litt mer utspekulert løsning enn ren frislipp, og det mener nok du også.

2 Likes

Nei, rent frislipp med selvdyrk og ukontrollert omsetning er nok ikke veien. Derav Røyk-o-polet-ideen (Det er det beste jeg evner å komme opp med. Sikkert ikke bra nok). Bare få omsetning og produksjon under kontroll. Som med alko. Det er vel ingen her som tror at dersom alkohol hadde kommet som et nytt rusmiddel i dag så ville det blitt legalt? Med alle de kostnadene, ulykkene, og psykiske problemene det leder til å samfunnet vårt?

1 Like

Nop, det hadde det nok ikke. Men vanskelig å gjøre noe når folket allerede er avhengige, derav Pandoras eske. Man får ikke lukket den igjen.

Her er et eksempel på at strengere lover kan ha noe for seg i land med en litt annen kultur enn vår, men i mine øyne fortsatt lik på mange områder. Kanskje mer likt Norge enn f.eks. USA er: What Travelers Need to Know About Drug Laws in Japan (worldnomads.com)

Var også en ting jeg la merke til da jeg var i Japan. Man ser omtrent aldri narkomane eller uteliggere, selv midt i Tokyo. Gatene er rene og ingen kaster søppel rundt seg noe sted. Alle er veldig høflige og gir deg plass samtidig som de sier unnskyld når du går feil i en folkemengde, og det er et veldig behagelig land å reise i. Har reist rundt i 5 av de største byene der i år, og skal tilbake senere en gang eller to. :slight_smile: Ganske stor forskjell fra Norge kulturelt, til det bedre vil jeg si. Merket enorm forskjell da jeg kom tilbake. Bak fasaden er det selvsagt skyggesider, men totalen er veldig appellerende for ferie. Arbeidskulturen der ville jeg dog aldri blitt med på. De lever for jobben og kollegaene, og full ofring er forventet. Det hadde ikke jeg villet.

3 Likes

Drakoniske lover fungerer bare når de håndheves kategorisk og drakanonisk. Og det fungerer i land som Japan, og ihvertfall i Malaysia / Singapore osv… Det må være en slags kulturell aksept i disse landene for denne typen avstraffelse.

Jeg tror det er ganske lite vilje til å legge seg på den linja (no pun intended) her hjemme i Norge. Det er rett og slett ikke folkelig aksept for det.

1 Like

…og hvilken aldersgrense ser du for deg at Røyk-o-polet skal ha da?
18 år?
Kan ikke se at du har ikke løst særlig mye ovenfor de som er mellom 13 og 17 år.

1 Like

Mesteparten av etterspørselen er i 18+ kategorien, faller den bort er det lite vits i å drive salg ulovlig. Ja noen få vil fortsatt gjøre det, men ikke i nærheten av dagens utstrekning, med mindre prisene på 18+ alternativet settes for høyt.

2 Likes

Han handlet utenlandske aksjer også - fyren var jo besatt av trading… :slight_smile:

2 Likes

Men han var vel ikke like vellykket der, måtte legge ned operasjonen i Sveits og tradet ikke disse aksjene som de i Norge, eller?

Nei, han hadde jo ingen edge der :wink:

3 Likes

Tror dette kan bli tøft å stå i for Erna. Synd at et godt valg blir ødelagt av mistanker om urent trav, spesielt om mistankene virke å bli bekreftet.

Mads Gilbert er i alle fall helt klar i sin dom.

2 Likes

Som Martin skriver over, etterspørselssiden mellom 13 til 17 år har ikke fryktelig mye penger. Kommer de til å røyke hasj selv om det er 18-årsgrense? Ja seff. Akkurat som de fleste av oss vel smakte på alko da vi var 13-14-15. Poenget mitt er ikke at det er en bra løsning. Poenget er at jeg tror det er den minst dårlige løsningen her: Det er fortsatt bedre at kids mellom 13-17 skaffer seg hasj fra noen som har kjøpt det på Røyk-o-polet enn at de kjøper det av organiserte kriminelle som a) tjener penger på det og b) kan tilby dem hardere narkotiske stoffer i samme slengen.

4 Likes

Det er så utrolig dust å kreve omvalg for noe slikt som dette.

8 Likes

Jeg var for legalisering før, men ikke nå lenger. Det er lite som tilsier at det illegale markedet forsvinner ved legalisering, ofte blir prisingen av produktet gjennom seriøse kanaler mye dyrere fordi det er mange kvalitetsledd som produktet må gjennom, og prisen til forbruker blir derfor mye høyere. Fordelen er at sluttbruker faktisk får det som er annonsert, dvs. at hvis du kjøper eksempelvis hasj så vet du at det er hasj og styrken på THC vil stå på labelen, men dette er også den eneste fordelen jeg ser. Som du sier har ofte ikke brukergruppen mye penger og hvorfor skal de da betale 3-400% mer for et produkt de kan kjøpe på gata langt billigere?

Videre tror jeg det å åpne opp for salg bare vil føre til at nye brukergrupper dannes. Folk som normalt aldri ville tenkt seg å ta en joint vil plutselig være mer tilbøyelige til å prøve det fordi det er «lov». Dette er enkelt å se i de landene som har legalisert bruk.

Jeg er derimot for avkriminalisering av cannabis til eget bruk. Folk burde få lov å ta en joint i blant, eller ha en plante eller to hjemme de kan høste av og kose seg med. Mengden bør være avgjørende for om man blir straffeforfulgt eller ikke.

4 Likes

Stort sett enig i alt du skriver. Er ikke nødvendigvis pro-legalisering. Jeg bare ser på det som den potensielt enkleste måten å få bukt med den ulovlige omsetningen: Og skal det legaliseres så må hensikten være (på en eller annen måte) å få bukt med den ulovlige omsetningen (enten ved å kjøre pris ned, eller ved å straffe ulovlig omsetning hardere, noe som kanskje vil være mulig når du faktisk har laget et legalt alternativ, jeg vet ikke).

Tror også at man vil få flere brukergrupper (og det er jo ikke heldig), selv om hasjrøyking allerede er relativt akseptert som “normalt” i dagens oppvoksende generasjon.

Alternativet til legalisering er å legge seg på en hardere linje enn dagens. Slik vi holder på nå fungerer jo åpenbart ikke. Det må vi anerkjenne.

2 Likes

Canada legaliserte omsetning av cannabis høsten 2018. Det som skjedde var at ca. 80 prosent av omsetningen fremdels var illegal fordi prisen i det svarte markedet gikk ned ved legaliseringen. Røyk-o-polet ville krevd såpass mye i avgifter slik at prisen på det illegale markedet ville blitt halvert - og dermed ville 13-17 åringen fått tilgang til enda billigere hasj m.m.

Sagt på en annen måte. Tror du en ungdom under 18 foretrekker originalvare fra polet til 400.- eller smuglersprit/HB til 200.- når det skal drikkes?

4 Likes

Originalvare fra polet for 80-90%? :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg vet hva svaret er (been there done that). Og det er også “problemet” med røyk-o-polet. Det tåler ikke nødvendigvis vanlige markedsmekanismer. Som jeg spesifiserte i første post: Det er ikke en bra løsning, den er bare den minst dårlige løsningen jeg klarer å tenke ut dersom man skal prøve å få bukt med profitten i dette markedet som pr. dags dato går rett i lomma på organiserte kriminelle.

Lavere priser = Mindre profitt på organiserte kriminelle.

1 Like

Hvis man kunne gjort om på historien ville Cannabis vært det foretrukne rusmiddelet verden over, og denne diskusjonen om legalisering ville omhandlet alkohol. Jeg skal ikke begi meg ut på farene ved alkohol og de negative aspektene med dette for samfunnet, det har blitt tatt opp tidligere i denne diskusjonen. Personlig er jeg ikke veldig glad i alkohol, og synes egentlig det er forkastelig hvor normalisert bruken av alkohol er (med vintester og terningkast osv), mens eksempelvis Cannabis blir uglesett (selv om dette har endret seg med tiden som du sier).

Tror ikke det er noen enkle løsninger på problematikken, folk har ruset seg så lenge de har visst om rusmidler, og eksempler på bruk av Cannabis har man funnet så langt tilbake som for 4000 år siden. Derfor tenker jeg at planten har en plass i menneskets historie, men som med alle rusmidler bør det brukes med omhu. Derfor; la de som ønsker å bruke det få lov, inntil en viss mengde (slik at man kan verifisere at det er til eget bruk). Eksempelvis kunne man legalisert omsetning av cannabisfrø, slik at de som ønsker å bruke cannabis får dyrke den selv (maks 1 plante f.eks).

At folk risikerer fordømmelse og fengsel for å ta seg en joint, når de har familie, går på jobb og betaler skatt synes jeg blir merkelig. De er ikke kriminelle i mine øyne, selv om loven sier noe annet.

2 Likes

Skulle cannabis blitt omsatt lovlig i offentlig regi, så burde det i tilfelle kun blitt omsatt i form av spiselige varianter. Dette for ikke å få ny økning i antall røykere og dermed ny økning i tilfeller av lungekreft.

2 Likes

Problemet med edibles er den lange tiden det tar før man kjenner virkningen, og det er også vanskelig å dosere riktig om man ikke vet hva man gjør. Faren for overdose er mye større med edibles og det er utallige historier på nett om barn som har spist gummibjørner og liknende uten å vite at det var THC i dem. Denne saken er kanskje den mest ekstreme jeg har kommet over, men den viser også hvor «safe» cannabis er mtp. dødlighet (jenta overlevde).

Forøvrig finnes det også tinkturer og sprayer som er enklere å dosere enn gummibjørner.

1 Like