Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Veldig bra at forskeren her kommer til ordet og får lagt fram sin sak i samme avis som slaktet forskningen. Tilsvaret er også gjort åpent av Aftenposten.

Notatet inneholder videre beskrivelse av historiske klimaendringer samt problematiske sider ved klimamodellene. Endelig har vi omtalt en test utført av andre som viser noen klimamodellers manglende evne til å predikere temperaturer tilbake i tid. Resultatet reiser derfor alvorlig tvil om klimamodellenes evne til å skille effekten av menneskeskapte klimagassutslipp fra effekter som skyldes naturlige faktorer.

2 Likes

Den var ikke åpen…

Rart, er det for meg. Ikke den originale artikkelen, men tilsvaret. Som er det jeg linket til.

Jeg har ikke konto der så jeg kom ikke inn på linken din. Har du konto får du 6 tilganger i uka selv om du ikke betaler lengre.

Rart at et tilsvar på en sak ikke er åpen. Er det fordi agendaen?

1 Like

Ah, da forstår jeg. Vel, da er vel både den opprinnelige og denne saken lukket.

Vi avbryter sendingen for å rapportere om virkelig viktige nyheter - fra DN:

https://www.dn.no/d2/kommentar/sephora/youtube/kommentar/helena-brodtkorb-et-feilsteg-kan-bety-sosialt-selvmord/7-1-jcgnuryoii?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

« Grunnleggende sminkeferdigheter kreves av dem, men det tar tid å mestre håndverket. Når et feilsteg kan bety sosialt selvmord, trenger du mer enn en stødig hånd. Du må ha folks sympati, også. For denne målgruppen er det få retoriske virkemidler som kan måle seg med patos. Å vise sårbarhet er noe de lærer fra de største influenserne og celebritetene i gamet.»

Ett spørsmål til DN-Janne:

Hvor i all verden kommer disse «kommentatorene» i DN fra?

Er dette folk man kan møte i matbutikken eller eksisterer de bare i en cryo-container som må tines opp før bruk hver gang i DN-redaksjonen?

Edit: gud som jeg savner tiden da venstresiden holdt seg til Dagsavisen og Klassekampen og Ny Tid.

7 Likes

Jeg tror du hadde hatt mer forståelse for innlegget hvis du hadde en jente på 12+ som fortsatt bodde hjemme. Ser at poenget her helt går deg hus forbi.

Personlig prøver jeg å få jenta på 10 år hjemme til å se på sminke som noe kult å ha på fest, ikke hver fuckings bidige dag. Lykkes så langt, men hvor lenge? Har en niese som er fanget av sminke-helvetet.

8 Likes

Ser forresten at Erna har begynt å ta litt ansvar for sine egne handlinger og ikke bare skylder på mannen.

Solberg innrømmer også at hun burde ha innhentet råd om sin egen habilitet i behandlingen av konsesjonssaken, basert på informasjonen hun hadde om ektemannens aksjeeierskap i Hydro på dette tidspunktet.

– Men jeg ser også at jeg, for å være på den sikre siden, burde ha bedt om et slikt råd i 2021 uansett ettersom jeg var kjent med at min ektemanns eierpost hadde økt på dette tidspunktet, slår Solberg fast.

ref: Erna Solberg kan ha vært inhabil i arbeidet med oljeskattepakken – E24

4 Likes

Denne kommentaren var dekkende synes jeg. Det store problemet er at folks tillit til hele systemet svekkes når enkeltsakene kommer såpass kjapt etter hverandre og fra flere partier.

I stedet for å påpeke den fundamentale ansvarsforsømmelsen, står Støre passivt og ser på at Høyre-strategene spinner problemene vekk.
Han har nemlig så mange skandaler på egen pult at han er moralsk parkert

7 Likes

Jeg trodde han jobbet med forslag til regler Stortinget måtte følge. Kan ta feil?

1 Like

@Martins tenkte på noe som du har terpet på her og det er måten Stortinget (med venstresiden bak roret) prøver å fjerne kommersielle aktører fra barnevern med heller triste resultater fordi de har pushet altfor hardt på, uten noen god plan for gjennomføring.

Det som &"#/&"# mangler med statlige reformer virker jo å være oppfølging underveis og etterpå. Da lar man bare embetsverket prøve å rydde opp som best de kan. Ved neste valgkamp, så rettes fokus mot nye mål. Det er lite selvransakelser rundt reformene man har gjennomført for å gjøre forbedringer, endringer osv

Leser den oppsummeringen og finner:

De viktigste resultatene og effektene er:

Kommunene ønsker mer fysisk tilstedeværelse av politi – det er viktigere enn nye tjenestesteder

Hva betyr dette egentlig? Betyr det at det har blitt mindre fysisk tilstedeværelse?

Jeg gjetter på det utfra hva jeg har lest ellers, men som det er skrevet her? Aner ikke hva det betyr. Hva er det AP har gjort? Opprettet nye tjenestesteder. Hva er målet man ønsker med det? Hva er effekten? Hva kan negative konsekvenser være?

En ting som nesten alltid virker å mangle fra disse analysene virker å være reisevei. Politi som må kjøre ørten mil med folk som skal på glattcelle e.l. fordi det lokale tilbudet er lagt ned, eller sykehuspasienter som må kjøre ørten mil av samme grunn.

Fant en oppgave på dette fra 2018: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/8915/r2019_01_Naerpolitireformen.pdf?sequence=2
Publikumskontakt for politiet er på “Flere ganger daglig” gått ned fra 66,6% til 50,5% (som fører til økning i de båsene hvor politiet har mindre kontakt).


Mao, “nærpolitireformen” har hatt den effekten at politiet er mindre knyttet til publikum.

1 Like

Det er ingen motsigelse der? Han kan være moralsk parkert og samtidig jobbe for å fikse ting (eller gi inntrykk av å fikse ting). Jeg synes Eirin Eikefjord argumenterte greit for utsagnet med fortsettelsen i kommentaren. Dersom Støre går for aggresivt ut mot Solberg nå er det veldig lett for Høyre å peke på de mange sakene i AP.

Wellsembargo har demonstrert den teknikken til kjedsommelighet de siste dagene, venstresida på tinget er desverre et veldig lett retorisk mål nå, og det kan de i stor grad for selv.

4 Likes

Jeg er enig i det du skriver. Jeg er mest nysgjerrig på hva slags regler de ønsker/klarer å gjennomføre. Reglene som er nå er fulle av huller som en sveitserost.

1 Like

Skal lese når jeg har tid, driver og flytter her :slight_smile:

1 Like

Ikke viktig egentlig, dro deg bare inn for å si at jeg er enig i at regjeringen fucket til barnevernet ved å skru på bryteren øverst uten å sørge for systemet under var klart.

Høyre ser heller ikke ut til å ha tatt høyde for at en strategi som sier «Erna Solberg har ikke gjort så mye galt»

Når hele strategien er å legge skylden på mannen og satse på at det er det som fester seg hos folk og så håpe det blåser over? Vel, da skal man ha sin egen sti gullende ren. Hvis ikke blir resultatet stort sett mye verre enn hvis man klarer å komme med alt selv…

4 Likes

Om Erna nå går av, samtidig som Støre beholder Huitfeldt, så kan vi fort se en ny oppgang for Høyre og nedgang for AP.

1 Like

Jepp, det er noe med ansvaret man har med en minister-post overfor det norske folk, kontra partileder i opposisjon.

Uavhengig av hva jeg har stemt på har en minister innvirkning, ansvar og en myndighet over meg som norsk borger.

En partileder i opposisjon har ikke det.

5 Likes

Dette har jo relevans for valget framover. Ser jo ut som Høyre-velgerne og høyre-siden bryr seg klart mer om hva Erna har drevet på med enn hva ap-velgere og venstre-side velgere bryr seg om Huitfeldt.

Siste måling, så hadde Høyre falt 4,4 prosentpoeng. Ikke rart Erna var lite responsiv til E24 sine henvendelser før valget nå i høst. :stuck_out_tongue:

Må si at AI har sine bruksområder:
image

3 Likes