@Fartin Hvis jeg skjønner spørsmålet og kommentaren din rett så mener du at siden det ikke var noe land som het Palestina dvs hadde egen grunnlov etc så kan man ikke si at Israel okkuperer Palestina. Stemmer det?
Det er sant det, de arabiske (eller afrikanske og landene på det indiske sub-kontinentet forsåvidt) fantes ikke i sine nåværende form hvis du går tilbake mellom 100-200 år. Det betyr ikke at det ikke bodde mennesker der, med sin unike kultur, arv og tilhørighet.
Her kan du en enkel demografisk oversikt over Israel/Palestina opp igjennom tidene.
Jeg tror at Israel vil ikke kunne føle seg trygge så lenge palestinere ikke har frihet. Disse elementære behovene henger sammen. Jeg mener selvfølgelig at Israel har rett til trygghet og mener også at Palestinere også rett til et eget land.
Hele konflikten er jo absurd.
Beste analogien jeg kommer på er om feks etterkommere av Leif Eriksson som seilte fra Jæren for 1000 år siden (merk, jødene har hatt exoduser fra Midtøsten som går lengre tilbake i tid) kommer til Stavanger siden de har blitt forfulgt der de nå bodde og krever å opprette en egen stat igjen. Deretter bestemmer verdenssamfunnet at disse amerikanerne (altså etterkommere av Leif) skal få halvparten av Norge (la oss gi dem Vestlandet og Sørlandet), og folk som bor på landområdene må bare finne seg andre steder å bo. Deretter kommer det store mengder med flere etterkommere av Leif og de trenger hverken noe bevis for at de virkelig er etterkommere, men så lenge de mener de er etterkommere så er de velkomne.
Klart dette skaper endel friksjoner, spesielt hos de på Vestlandet og Sørlandet, som må gi opp sine hjem.
Det jeg ikke klarer å gi eksempel på er disse oliventrærne hvor hvert trre kan leve opp til 400-700 år og som generasjoner har dyrket i alle år, noe slikt har vi ikke i Norge, men ellers så tenker jeg at analogien ikke var så innmari dum.
@Morti hvor keen er du på å måtte etablere deg på Østlandet? Tenker det trolig er kjipere eiendomsmarked her enn hos deg?