Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Syns bare du generaliserer og stryker mange under en kam her

6 Likes

Erdogan sitt Tyrkia har en økonomi som ikke tåler noen krumspring som feks å kutte en inntektskilde.

2 Likes

Bare dropp teksten på undersiden av bildet. :see_no_evil:

image

Jeg ser dette bildet og tenker at ja, historien gjentar seg…

1 Like

Japp. Hvor er stemmene som talte for realpolitikk når det braket i gang i Ukraina… hvorfor er de så tause nå? Skal ikke folkemord være lov lixm?

1 Like

Hva er pointet med innside for 10k? :stuck_out_tongue: er ikke verdt å se på.

1 Like

https://twitter.com/Yair_Rosenberg/status/1720239013297049962

Interesting Biden line from today:

“There comes a time maybe every 6, 8 generations where the world changes in a very short time. We are at that time now, and I think what happens in the next 2-3 years is going to determine what the world looks like for the next 5 or 6 decades.”

Etter flere tiår med mer eller mindre fred etter Sovjetunionen som kollaps, så vil jeg si at ja, det er en interessant periode vi går inn i nå.

Ikke minst fordi det på den militære fronten nå skjer store endringer. Nå kan en enslig soldat med en FPV drone til noen tusenlapper ta ut en tanks til femti millioner fra 14 km unna.

Hvor lang tid vil det ta før billigere missiler tar ut fly? Ukraina tok ut Russland sin missil cruiser med relativt billige cruise missiler.

6 Likes

Chris, siden du legger litt opp til det og det er fredag så kan vi ta en sjapp tur innom hva andre her karakteriserer som «hengemyr av tankegods fra 1000år tilbake».

Sassanids (altså persene før de ble muslimer) beseiret Jerusalem i 614 hvorav de drepte 90 000 kristne og plyndret kirkene. Etter dette beseiret de kristne tilbake Jerusalem i 628 ledet an av den Bysantiske keiser Heraklios. Jødene i Jerusalem ble her fordrevet ut og bosatte seg i Persia. Muslimene beleiret så Jerusalem først ved å ha en 4 måneder lang blokade av byen som medførte at patriarken av Jerusalem, Sophranius, overga byen. I det som ble kjent som Umar’s Covenants garanterte kalifen Umar at de kristne skulle få beholde sine eiendommer og kirker og at de ikke ville bli tvangskonvertert. Umar forventet å finne jøder i Jerusalem, og når han ikke fant ønsket han å få disse tilabake ved at 70 jødiske familier skulle igjen flytte inn i Jerusalem etter ønske fra jødene selv, noe som førte til at jødene igjen bosatte seg i byen. Jødene selv ønsket at 200 familier skulle flytte tilbake, men Saphonius var sterkt i mot dette (jødene forårsaket Jesus’ død var litt av tankegodset da).

Selve møtet mellom Saphonius og Umar er også interessant. Umar ønsket å be inne i Jerusalem slik at Saphronius tok Umar med til Oppstandelseskirken. Umar sa han ikke ønsket å be der og sa at hvis han begynte å be i kriken ville hans etterfølgere dvs muslimer gjøre om kirken til en moske. De kristne hadde også brukt klagemuren som søppelplass, noe Umar sørget for å rydde opp. Deretter bygget han først en moske rett ved den hellige Oppstandelseskirken og senere Klippemoskeen.

Disse hendelsene er dokumentert i kontemporære historieskrivere fra kalifen under hans kriger og andre. Du kan også lese mer fra det jødiske perspektivet her.

Som sagt, dette er mer en territoriell konflikt som startet i overgangen 1800-1900 tallet enn en religiøs historisk betinget konflikt mellom jøder og muslimer. Det er ikke å fornekte at religionene spiller viktige aspekter (claims om at andet var jødisk 2000 år siden, samler muslimene).

Selv kom jeg borti dette etter å ha lest meg opp på Khalid ibn al-Walid, som er generalen som i praksis er den som førte til at det muslimske imperiet vant så mange kriger. Finnes også forelesninger om ham fra folk som underviser i krigstaktikk. Han regnes som en av topp 10 all time generaler. Min favoritt er uten tvil Alexander og deretter Hannibal Barca (hvis du skulle lure).

7 Likes

Jeg tror også at staten Israel tenker i de baner.

Fram til 1960-tallet var det rundt 1 million jøder som levde i den arabiske verden og i Iran, i dag er det 15 000 jøder i disse områdene, hvorav 10 000 i Iran og 5000 i arabiske land.

I Egypt feks var det rundt 75 000 jøder rundt 1960, i dag er det mellom 10 og 20 jøder i Egypt.
Disse jødene hadde bodd der i uminnelige tider, flere årtusener, og anså der de bodde som sitt hjem. De innså likevel at de måtte komme seg avgårde, de fleste dro til USA og Sør-Amerika, og ca 14 000 dro til Israel.

Jeg tror neppe så mange av disse jødene kan sies å ha vært representanter og utøvere av staten Israel sin politikk, tross at det er vanlig å hevde at det staten Israel man misliker, ikke jøder.

På samme måte så tror jeg også hvis man feks i Oslo i dag hadde gjort et eksperiment, der man kler seg ut som en ortodox jøde, med kippa, eller verre, krøller og jødisk hatt, og gikk gjennom Oslo by ville opplevd noe mer ubehageligheter, og sinne, enn en dame i hijab. Tross at det ikke ville være noen som helst logisk grunn til å tenke at denne personen representerer staten Israel.

Jeg tror staten Israel ikke har noen illusjoner om disse forholdene.

6 Likes

Videre lesning, for de som måtte være interessert.

6 Likes

ekstrem situasjon krever ekstrem løsning:Lås barna inne og gi dem “portforbud” slik som det ble gjordt under Covid!(og ingen telefon/internet)

3 Likes

Takk for solide og informative innlegg, @Roc.

3 Likes

Thomas Friedman tar to steg tilbake og ser på det store geopolitiske bildet. Tankevekkende lesing.

(mener man har 10 gratis artikler pr. mnd hos NYTimes).

1 Like

Veien til kollaps er ikke brolagt med gode intensjoner; den er en nyanlagt, seksfelts motorvei over en uttørket våtmark i retning en vanskapt hytteby

Var mye jeg ikke var enig med i denne artikkelen, men det over.

På Blefjell, så var det lenge en skiløype fra et sted som heter Storli. Den gikk på veien som var åpen på sommeren. Fullstendig vinteridyll. De som hadde hytte langs veien måtte gå litt på ski for å komme dit på vinteren. Til gjengjeld, så virket området helt urørt på vinteren. Nå har de lagt om og det går hytteeier på tvers av skiløypene og illusjonen om å være ute i naturen forsvinner.

På vegglifjell hvor jeg leide hytte en påske, så var det en vei som krysset skiløypen nesten hele tiden. Null naturfølelse.

Hyttene i moderne hyttefelt er ikke så ille, men veiene. På kryss og tvers med store parkeringsplasser over alt. Hvis man ikke er siste hytta før fjellet eller skogen er det som et boligfelt. Dette er til stor kontrast til gamle hyttefelt uten masse veier.

3 Likes

The cold hard truth is this: Israel cannot get out of Gaza and sustain Western support without a credible Palestinian partner to govern there, and Ukraine cannot sustain Western support unless it makes substantial gains against Putin’s army this winter or decides that’s impossible and agrees to some kind of dirty deal. That is, some kind of territorial compromise with Putin in return for a NATO security guarantee and a pathway to the European Union. No Western leaders are ready to say that out loud to Kyiv, but they all know it and believe it: Western support for Ukraine cannot and will not be there for an endless war of attrition.

Putin er glad for å lese dette. Hvis han bare klarer å holde ut lenge nok, så vil vesten gi seg i følge denne artikkelen.

Jeg tenker dette er politikk som er fullstendig på trynet. Det vil gjøre at historien vil repetere seg igjen og igjen. Etter at britene stod opp mot Hitler, så ble resultatet at det ikke har vært noen større kriger i Europa på 69 år. Først når vesten ga faen i Ukraina i 2014 ble freden brutt. Det var en liten krig, som kunne ha blitt stoppet ved å støtte Ukraina militært da. I stedet ble det “Fred”. Nå argumenteres det for at man burde få for “Fred” igjen. Nei, det går ikke. Russland må ut av Ukraina for at det skal kunne bli fred.

Hva nå gjøres? Støtten til ukraina må trappes opp. Vesten må investere i produksjon av utstyr og sende det vi har på lager. Ukraina må få mer fly osv enn det som er lovet nå. Ukraina må kunne bruke ATACMS og andre vestlige våpen til å slå mot militære mål i Russland. Det vil spare mange menneskeliv hvis russisk utstyr ikke blir laget eller blir slått ut mens det er i Russland.

14 Likes

Et lite tillegg til innlegget over.

Hvis man ser på hva som skjer i Israel/Gaza nå, så vil jeg si dette er en direkte konsekvens av at Ukraina ikke har vunnet krigen mot Russland enda.

Russland har kjøpt mye våpen fra Iran. Iran støtter Hamas med våpen. Iran tar i mot Hamas ledere med åpne armer og fordømmer Israel og går inn for en våpenhvile (som vil sikre at Hamas blir sittende med makten i Gaza). USA må støtte Israel med våpen som ellers kunne gått til Ukraina.

Overraskelsen min hadde vært svært liten, hvis det viser seg at Russland har gitt ekstra støtte til Iran for at de skal få Hamas til å angripe Israel. Jeg har ikke sett etter eller har noen beviser på dette dog. Det er ingen tvil om at krigen mellom Hamas og Israel er noe Russland tjener på.

Det kan fortsatt komme noe godt ut av denne situasjonen:

  • Hamas mister makten i Gaza
  • Palestina og Israel kommer til en avtale
  • Israel får normalisert relasjonene til resten av Midt-Østen
  • Ukraina får tilbake kontrollen på landet utfra 1991 grensene

Hvis dette skjer, så vil Russland og Iran bli svekket.

Det høres kanskje umulig ut at Israel og Palestina skal komme til enighet, men tilbake i 2000, så var disputten på 0,5% av landområdet. Hvis man ser på Ukraina, så hadde de høsten 2022 Russland på randen av kollaps. I 2023, så gjorde Wagner opprør. Det var ingen styrker som kunne stoppe dem fra å innta Moskva.

Akkurat nå ser det veldig mørkt ut for både Ukraina og Israel/Palestina, men jeg mener at med riktig trykk og hjelp, så vil det gå an å få en løsning der.

5 Likes

Jeg tror ikke vi kan skylde på Putin for Hamas eller krigen i Midtøsten. Men han tjener på det. Kommer sikkert til å prøve å utnytte situasjonen maksimalt.

6 Likes

Brakvalg inc

2 Likes

De beskriver seg selv som sentrumsorientert, burde de ikke da vært plassert i sentrum, ikke til høyre for FrP?
image

Hvis man holder til i distriktene, men ikke er noen fan av Høyre sin distriktspolitikk eller EØS tilnærming, så tenker jeg at det kanskje gir mening å stemme på INP? AP har også virket altfor velvillige når det kommer til å gå med på avtaler med EU som ikke nødvendigvis gavner Norge. Gir forsåvidt mening at de også mister velgere dit.

Heh, tenker denne sitter bra:

INP vil at folkeavstemninger skal benyttes i alle saker hvor Norge gir fra seg selvbestemmelse.
Av aktuelle saker vil vi nevne tilslutning til EUs energibyrå ACER der folkeopinionen helt klart er imot stortingsflertallet.

Når man ser på hva som skjer i Ukraina, så gir dette mening.

Verneplikten:
Vi ønsker en obligatorisk verneplikt i Norge som skal være tre måneder og avtjenes i alderen 18-25 år. Her skal det gis grunnleggende kunnskap om håndvåpen og teoretisk kunnskap om avansert teknologisk krigføring samt innføring i militær kommunikasjon og nærforsvar. På denne måten kan man «verve» gode kandidater som ønsker fast ansettelse i Forsvaret innenfor de grener man har ønsker og talent for.

Interessant med skatter og avgifter: Skatter og avgifter | INP

Her står det mye om reduksjon, men lite om hvordan man evt skal få inn nok skatt.

7 Likes

Hva okkuperer Israel. Det får jeg aldri svar på. De okkuperer ikke noe som helst land fra en arabisk palestiske stat. Der er ihvertfall helt sikkert.

2 Likes

Du kan lese om Israel sine grenser her: Borders of Israel - Wikipedia

1 Like