Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

OK, da kan vi være uenige. Jeg tror faktisk vi ikke hadde sett feks Saudi familien, Khomeini, Assad, Saddam etc uten vestig innblanding.

3 Likes

Du tenker det hadde vært fredelige demokratier?

Jeg tror vi hadde hatt mer av styresett som Russland.

4 Likes

Avhengig av hvordan “Sindre som ingen kunne hindre” saken utvikler seg videre så tror jeg faktisk at Erna kan komme veldig styrket ut av denne saken pga måten hun har omtalt Sindre og håndtert saken i etterkant. Spesielt blant konservative, kristne og menn.

1 Like

Det er så sykt naivt å tro. “White man’s guilt…”

Det hadde garantert vært minst like ille i de fleste av de landene, pga en ting. En dogmatisk tro på en grunnleggende voldelig og anti-intellektuell religion…

4 Likes

Ser poenget ditt.

På den andre siden, så tenker jeg hun har mistet mange velgere som ikke er kristne konservative menn. Inntil videre, så er effekten å gå fra ca 30% til ca 25% oppslutning.

Får se hvordan AP løser ting framover. Økonomisk, så tror jeg det blir veldig interessant framover.

Se feks på Iran. De hadde et fungerende demokrati hvor Mohammad Mosaddegh ble demokratisk valg. Dessverre var han litt for sosialitisk slik at USA/UK trigget et kupp, satte inn Shahen som var helt katastrofe for beoflkningen, noe som resulterte til den iranske revolusjonen som gav presedømme makten.

Synes du Saud familien har en legitim rett til å være konge i SA? Eller Jordan feks? De er jo nikkedukker og skurker uten legitimitet.

5 Likes

De meningsmålingene varierer og er øyeblikksbilder. Mens måten hun han håndtert og stått ved Sindre er noe som er mer varig. Å stå ved sin manns side er statsministeraktig.

1 Like

Sorry Rocky, men jeg synes faktisk innleggene dine er bare svært reduksjonistiske ved at du hele tiden peker på Islam som problemet. og det blir roten til alle problemene. Slik jeg ser det så er det ganske kunnskapsløst, på flere plan.

7 Likes

Hun har nok hatt sine øyeblikk da hun skulle ønske Finnes ikke fantes.

Det er i alle fall vanskelig å se for seg Sindre i statsministerboligen enda en gang.

Ikke hvis han slutter å trade og bare kjøper fond mens de er der.

Å stikke fingrene i ørene, lukke øynene og synge lalala og skylde på andre er noe man ikke slipper unna med i barnehagen engang.

2 Likes

Hadde de kunnet vise til en gevinst han fikk så hadde saken vært annerledes. Men han har jo faktisk ikke handlet på innsideinfo og da er saken egentlig mye mindre. Det er fortsatt en sak, men ikke noe å gå av for så lenge hun er den hun er. Erna er bånnsolid. Selv de kan gjøre feil. Stoler på at hun ikke gjør denne feilen igjen og da er hun et bedre valg enn andre, selv på det grunnlaget.

Interessant lesing. Du kunne jo sagt at britene fikk han avsatt fordi han nasjonaliserte oljen. Også fikk de USA med på det. :see_no_evil:

1 Like

Søren, nevnte jeg ikke oljen altså? My bad, pleier å gjøre det :wink:

1 Like

Alt i midt-østen har med oljen å gjøre. Utenom Israel muligens…

3 Likes

Der er vi enige.

Israel føler jeg har sitt opphav i den massive jødeforfølgelsen i Europa, noe som kulminerte i nazistenes ufattelig og horrible utryddelse. Du kan feks lese hvor sterk jødehatet feks var i andre europeiske land også var på begynnelsen av 1900 tallet. Balfour var jo en åpen anti-semitt og ønsket få jødene ut av UK. Det ble en grei løsning å gi jødene Palestina.

4 Likes

Hvordan er islam en grunnleggende voldelig religion egentlig? Og anti-intelektuell?

Skjønner gjennom flere av dine innlegg at det er en viss bias mot islam og kulturer som hovedsaklig er muslimer.

Jødedom, kristendom og islam har jo ganske likt utspring. Ingen kan si at kristne land har historie for å være pasifistiske i lys av sin religion. Kan nevne korstogene.

6 Likes

Demonstrasjonen ble ikke slått ned på, å nærme seg gjerdet ble, men det var også frarådet av arrangøren. På Oct 7 så vi hva som kan skje når barrieren brytes. Det er forståelig at Israel tar det ekstremt seriøst.

The majority of the demonstrators in the encampments were away from the border security and did not engage in violence.[24] Hundreds of young Palestinians, however, ignored warnings issued by the organizers and the Israeli military to avoid the border zone.

The events of the day were some of the most violent in recent years.[81. In one incident, two Palestinian gunmen approached the fence, armed with AK-47 assault rifles and hand grenades, and exchanged fire with IDF soldiers.

The same day, 59 or 60 Palestinians were shot dead at twelve clash points along the border fence.[38] Hamas claimed 50 of them as its militants,[39][40] and Islamic Jihad claimed 3 of the 62 killed as members of its military wing.[41] Some 35,000 Palestinians protested that day, with thousands approaching the fence.[42][43]

4 Likes

Litt funfact: IDFs sitt krigsmaskineri går på olje og gass som kommer fra Kazakhstan og Azerbaijan via Tyrkia. Erdogan kunne ha gjort noen grep her. Pengene rår, resten er politikk.

4 Likes

Spar meg for referanser til korstogene…

En stor del av verden henger igjen i en hengemyr av tankegods fra 1000 år tilbake. Den vestlige verden, den reformerte kristendommen og den utvilsomme suksessen til dagens jøder med tanke på vitenskap og utvikling, er bare på en helt annen planet intellektuelt sett.

Så finnes det selvfølgelig mange nyanser av dette. Jeg setter det på spissen.

Persere feks, er en helt annen historie.

5 Likes