Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3


Norge er aldeles ikke korrupt. Dette betyr at Norge slår hardt ned på økonomisk vinning fra innsideinformasjon. Holding og nedriving i feltet er lovlig og ikke straffe.
Det er tydeligvis mer alvorlig å stjele solbriller

4 Likes

noen har det så ABSOLUTT bedre enn andre…!!!

Selvfølgelig krøp Økokrim ned i kurven sin igjen.

Hvis Ap-Lønseth hadde åpnet etterforskning, med den følge at Erna trakk seg og Finnes senere hadde blitt frifunnet, så hadde Lønseth selv måttet gå av.

Han brukte altså 3 timer på å lukke Ap-Huitfeldt sin sak.

Bare les DN intervjuet han ga dagen etter (link i innlegget mitt over) - han er så rød og politisk motivert at han aldri burde blitt utnevnt i første omgang som leder av Økokrim.

Erna rister lett av seg kontrollkomiteen. Hvorfor? Fordi mandatet deres bare er å kontrollere sittende regjering, I tillegg er alle fakta for lengst luftet i mediene, folk er lei og Støre bare faller i popularitet.

Og hvis H og FrP og KrF gjør et brakvalg om 2 år kan V bli plassert utenfor regjering etter alt bråket i Oslo og de harde forsøkene på å gå etter Erna i kontrollkomiteen.

V bruker alltid 10 skonummer for store. Håper vi klarer oss uten dem i neste periode.

H er ned fra ca 30% til 25% på denne saken. Ikke at det har gjort Støre noe mer populær.

True. Hun har hatt hele medie Norge mot seg. Men hun har stått oppreist. 5% fall i 2 mnd betyr ingenting for hva folk legger vekt på når de skal stemme ut Støre om 2 år.

Edit: måling i dag FØR Økokrims beslutning har Ap nede på 18% (!) og H oppe på 26% igjen. Støre sparket Huitfeldt for å forsøke å ramme Erna hardere - og oppnådde det motsatte. Han er bare håpløs og nå er det på toppen borgerkrig i Ap.

Men følg med på pressekonferanse kl 12 med Ap-Lønseth. Han er så rød at han sikkert vil forsøke å skade Erna med et par målrettede spark ut døren.

Han kommer ikke til å klare å holde maska. Men det drukner uansett i støyen neste uke. Han kan jo ikke underminere sin egen beslutning for mye heller.

Blir spennende å se hvor mange av journoene som presser han på hvorfor de henla Huitfeldt saken etter bare 3 timer.

Er det jødene som hindrer Gazas innbyggere fra å ha valg? Det var jeg ikke klar over, trodde det var Hamas.

Ref. gjennomsnittsalderen på Gaza. Tenk deg forresten hvor stor andel av befolkningen som har vokst opp i et Gaza der Hamas kontrollerer alt. Du får hodet ditt pumpet fullt av gift gjennom hele oppveksten. Jødehat rundt middagsbordet, jødehat i diskusjon med venner, jødehat på nyhetene, jødehat på skolen, jødehat på barne-TV. Ikke rart at Hamas er så populære i Gaza, mer merkelig er det at de er nesten like populære blant palestinere på vestbredden :thinking:

9 Likes

And like clockwork today: opp spretter denne fyren på nytt:

IMG_3637

Ta deg tid til å lese innlegget mitt over - med gjennomgang av Auduns og SVs egen dobbeltmoral.

5 Likes

Påfallende fokus når vi er vitne til et pågående folkemord.

La oss si du har rett i det du her antyder, at palestinerne er en sydende masse av antisemitter som kan takke seg selv. Likevel, når man hever blikket fra tastaturet i trygge Norge og får et glimt av virkeligheten viser det seg at Israel i praksis dreper langt flere sivile palestinere, svært mange av dem barn.

Ett israelsk liv ser ut til å være verdt ca. 30 palestinere.

Er det en grei kurs? For mange ser det ut til å være det. 44% av befolkningen stemte på Hamas i 2006. Treåringene som nå dør langsomt i de bomba ruinine på Gaza betaler for det. Og for mange her i Norge ser det ut som det er helt ok, for bekymringen for dette faktumet er fullstendig fraværende.

4 Likes

Gamle resett har kanskje den beste gjennomgangen jeg har sett av alle punktene Økokrim har gått igjennom.

6 Likes

Jeg måtte le av noe av logikken her da, type: kjøpte billig, solgte dyrere, kunne solgt enda dyrere ergo ikke innsidehandel. :sweat_smile:

Hvis du bare ikke er altfor grådig, så er det ikke innsidehandel! :joy:

12 Likes

Basert på den fremleggingen tror jeg ikke han kan tas for å ha beriket seg selv på Erna. Så er jeg likevel sikker på at han har hørt ting han ikke skulle hørt når han handler aksjer til daglig. Blir spennende å se hva kontrollkomiteen finner ut.

7 Likes

2 Likes

Hamas er en terrororganisasjon. Angrepet på Israel 7. oktober var overraskende bestialsk, selv til Hamas å være. Selv om vi ikke har særlige humanitære forventninger til terrorister.

Israel er et demokratisk fyrtårn i Midtøsten, og vi forventer at de skal etterleve folkerett og menneskerettigheter. At de legger seg på en helt annen mal enn terroristene. Man skal ikke bli tvunget til å sammenligne en terrororganisasjon med et levende demokrati. Det er dypt deprimerende å registrere at det blir man faktisk tvunget til.

11 Likes

Mitt problem med situasjonen er at israel ikke kan la Hamas bli sittende med makten i Gaza. Ingen andre har meldt seg for å ta dem ut, så da blir det Israel. De bryr seg mer om sine egne soldaters liv enn de på Gaza. Det blir brutalt.

At Hamas bruker sivile som levende skjold er en krigsforbrytelse. Det samme er det vel å skade de levende skjoldene.

Jeg lurer veldig på hva Israel tenker skal skje etter at Hamas har mistet makten.

2 Likes

Ikke jøder nei, selvfølgelig ikke, men staten Israel som for tiden styres av et høyrevridd parti som er i allianse med ekstreme nasjonalister og zionister (som til sammen har et marginalt flertall). La oss være litt mer presise i ordbruken.

Som du vet, Gaza er ikke et eget land og kan dermed ikke ha egne valg. Det er først når hele Palestina har valg også Gaza har valg. Det var faktisk lagt opp til valg i Palestina våren 2021, men Abbas (PLO/Fatah) avlyste dette, etter hans eget utsagn pga fare for at Israel ikke tillot palestinere i Øst-Jerusalem å delta i valget siden de har annektert Øst-Jerusalem og styrer med jernhånd.

Joa, jeg tror Hamas veldig trolig har hatt innflytelse på den unge generasjonen i Gaza. Dog tror jeg Israels 16 år mer land, sjø og luftblokade og videre oppførsel danner grunnlaget for terrorisme.

60% av de som bor i Gaza er fordrevne flykninger og ikke opprinnelig fra Gaza. Median alder er 18 år. Halvparten er arbeidsledige, stor majoritet mangler tilgang til rent vann og har ikke elementær matsikkerhet, de kan ikke fritt ferdes inn og ut av Gaza.

Tilgang til nødhjelp er streng regulert. Israel har tidligere kjørt en bevisst strategi på å utsulte Gaza: “The idea is to put the Palestinians on a diet, but not to make them die of hunger.” Dov Weisglass, 2006, Israeli government adviser. Du kan lese om hvordan Israel kun tillot en viss mengde mat dvs KCAL/person for å begrense tilgangen til mat til Gaza. Hvem husker vel ikke frihetsflåten med 6 små skip med nødhjelp til Gaza bestående av diverse hjelpearbeidere fra europeiske land som ble bordet av IDF hvor 9 personer døde. Fredelig demonstrasjon i Gaza fra 2018 ble hardt slått ned på av IDF hvor 36 500 personer ble skadd, mange beskutt i kneslålene og 300 drepte.

Så jeg tror måten Israel har beleiret Gaza på og spesielt hvordan de nå fører krig er hovedårsaken til at det dannes terrorister i Gaza. Når man disproporsjonalt dreper barn og kvinner og sitter med slike holdninger (500K barn døde er nødvendig) så setter dette spor og skaper det grobunn for ekstremisme. Dette er ikke veldig avansert å forstå. Vil tippe om 10-20-30 år så har du en ny gjeng med unge voksne som er traumatiserte fra denne krigen og sinte.

Hvis du ser på Haaretz egen angivelse av de døde i 7.10 terroren (link og grafikk i posten min over) så er det jo ikke 40 babyer som døde og de halshugginger som selv Biden hadde sett bilde på, ble tilbakekalt av det hvite hus. Det er utvilsomt mye fog of war her. Hadde jeg vært pårørende for noen av gislene til Hamas ville jeg ikke ønske massiv bombing av stedet. At de melder fra om at de skal bombe må vel Hamas også få med seg og dermed også flytte seg? Hvis krigen er mot Hamas, hvorfor drepes det palestinere på Vestbredden nå? Hvorfor får sivile settlere lov til å skyte og forfølge palestinere?

Israel får 30% av USAs foreing aid og mottatt mest av alle siden ander verdenskrig, selvom landet består av <0.1% av verdens befolkning og selv er et rikt land med avansert militære. IDF sloss ikke med folk med luftforsvar og tanks, flyvåpnet til Hamas er hangliders og tanks er Toyota pickups. Er ikke et typisk land som trenger billions of dollars i aid.

Jeg har forsøkt å svare deg uten å sitere «Times of Gaza» , men forsøkt å forholde meg til nøytrale og anerkjente kilder. Forventer det samme tilbake.

8 Likes

Kommer nok av at israel uten støtte hadde vært fjernet fra jordens overflate av nabolandene. Også hva som skjedde med jøder for ca 80 år siden.

3 Likes

Det er en måte å se dette på, en annen er at slik militær støtte er med på å forlenge okkupasjonen, fremtidige kriger og ustabiliteten i Midtøsten.

3 Likes

Ja, for Midtøsten er et fint stabilt område uten Israel.

5 Likes

Nå forvrenger du det jeg skriver. Jeg tror man hadde fått til fred med Israel langt tidligere hadde de ikke fått massiv militær støtte fra USA.

Jeg tror faktisk Midtøsten hadde vært er mer fredfulgt sted om man hadde flere demokratier der og kriger som ikke var trigget av proxys og interesser i deres olje.

5 Likes

Jeg tror diktaturene hadde stått sterkere uten innblanding. Tipper egentlig Iran og Irak fortsatt hadde vært i krig.

2 Likes