Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Å se klipp tatt ut av sammenheng er like ræva om det er Trump eller Biden.

7 Likes

Hvilken sammenheng mener du er påkrevd? Noen fryder seg av klipp hvor Biden snubler, og noen fryder seg av klipp hvor Trump snøvler.

1 Like

Og jeg synes begge deler hører hjemme i en helt annen tråd enn politikk. Politisk pjatt? :see_no_evil:

https://twitter.com/tomaspueyo/status/1720114001609162958

So we got very close!

  1. ~99.5% WB land (and all Gaza) to 🇵🇸
  2. Security covered
  3. East Jerusalem mostly split, w/ some international mgmt
  4. A narrow window of refugees relocated & compensation

So why didn’t they agree? Timing, negotiation, popular will…

Synes det var en interessant vinkling på konflikten.

1 Like

Synes dette var en godt skrevet kommentar til artikkelen som jeg lenker til nederst i innlegget (Kommentaren er hentet fra denne Reddit-tråden):

7 Likes

Realpolitikk er det definitivt ikke, ei heller pjatt, men fullblods harselas, og noe politikken har vært preget av fra tidenes morgen.

1 Like

Muligens den mest hjernedøde reportasjen jeg noen sinne har lest på NRK.

1 Like

Interessant sammenlikning. Ting går fort unna i Israel og ting blir normalisert raskt (bombing av flyktningsleire, skoler, kirker/moskeer, infrastruktur) samt nedstengt nødhjelp.

Edit:

Følgende er er oversikt over antall og alder over de døde både i Israel og Gaza. Tallene hentet fra Haaretz og listene Hamas har lagt ut. Merk 1087 drepte i Israel og primært over 18 år)

3 Likes

Ukraina evakuerer sine sivile. De ønsker dem i live. Hamas bruker sivile som skjold og bygger bunkere under sykehus og bruker sivile for å skaffe seg sympati og gir ellers faen i dem.

Jeg antar også at de tallene ikke inkluderer mariupol som Ukraina ikke klarte å evakuere.

Hvis man også hadde tatt med militære dødsfall og skadede, så hadde man sett poenget mitt enda klarere. Ukraina sender de sivile til bomber om, ikke de militære.

Ett siste punkt er at jeg stoler på Hamas sine tall like langt som jeg kan kaste dem. Ref sykehuset som kollapset og drepte 500, mens det egentlig var et mindre missil som eksploderte og så brant opp på en parkeringsplass. Antall døde estimert til 100-300, mest sannsynlig i den lavere enden. Og kan godt være det var Hamas som drepte dem. Tipper det er med 500 derfra i den grafen.

9 Likes

"resulting from the Israeli’s war on Gaza? Er det det man ønsker skal stå i historiebøkene?

4 Likes

Chris, median alder i Gaza er 18 år. Dvs mer enn halvparten av befolkninger der nå var ikke stemmesdyktige i 2006 som var det siste valget de hadde. Etter dette ble det totalt blokade og Israel har ikke latt dem ha valg.

Hvordan tror du total blokade, og nå 5 kriger påvirker siden 2006 påvirker sentimentet?

Palestinerne hadde også fredelige demonstrasjoner i 18 måneder som startet i 2018 (bare å lese om the March of Great Return). Hva skjedde der? Over 35000 ble skadd og lemlestet av IDF påført vold/skyting og endel døde også.

Mulig Mariupol ikke var med i den oversikten, men forskjellen brutalitet over den korte tiden gjorde vel kanskje litt inntrykk?

3 Likes

Mm, så de er ikke ansvarlige for det Hamas driver på med?

1 Like

Greit nok, hvis du ikke stoler på tall over skadde og døde meldt fra Hamas, så la nå internasjonale journalister og hjelpeorganisasjoner slippe til i landet og rapportere og gjøre egne undersøkelser da? Hva er et demokrati redd for? Hvorfor legge total lokk på dette her?

Hvilke andre tall skal man ha som referanse da?

Israel har sluppet ca 11000 bomber hvor de har «målrettet» gått for Hamas sin «infrastruktur». Fascinerende hvor godt utbredt og stor den infrastrukturen er og har vært kartlagt men de har ikke greit å forhindre 7.10 terroren?

3 Likes

Retter du ikke baker for smed her? USA forutså heller ikke 9.11.

1 Like

Dette er folk som etter alle definisjoner er under okkupasjon og gjentatte kriger, de får ikke ha frie valg, og styres av Hamas og median alder er 18 år. De har prøvd med fredlige demonstrasjoner.

Hamas er ansvarlige for hva de selv driver med.

3 Likes

De har fanget Hamas terrorister som snakker.

4 Likes

Hva mener vi om en ny EU-debatt? Bør vi ta den nå med sikte på en ny folkeavstemning? Det er snart 30 år siden sist.

Det kan virke som om EU-tilhengerne i Høyre og Venstre mener vi jevnlig bør ha en EU-debatt - inntil vi en dag er fullverdig medlem. Deretter bør den antagelig legges død, siden det jo ikke er helt enkelt å komme seg ut igjen. Og neppe tilbake til vår nåværende EØS-avtale.
Presset om enda en medlemskapsdebatt hadde vært mer forståelig om det nå var et krav i folket. Meningsmålingene viser at der er vi ikke.
For tilhengerne må det jo være et tankekors at kommer debatten og en eventuell folkeavstemning for tidlig, kan det fort gå nye 30 år før temaet igjen blir stuerent.

Begge sider bruker det man har av argumenter. Men i intervjuet med Høyres Ine Eriksen Søreide og Sveriges Carl Bildt der de dro opp EU-debatten, fremkom noen underligheter.
Begge vektla at nå når Finland og etterhvert Sverige blir Nato-medlemmer, er behovet for et norsk EU-medlemskap av sikkerhetsgrunner større enn før.
Umiddelbart skulle man tro det vat motsatt; at med hele Norden inne i den samme forsvarsalliansen var det utsøkte samarbeidet sikret…
Men neida. Uten at det ble utdypet var argumentet at nå blir Norge og Island de to eneste Nato-land i Nord-Europa som ikke er EU-medlemmer. Ja vel. Og så?

Av en eller annen grunn ble det ikke nevnt at våre naboer i vest, britene, har forlatt EU, me:n samtidig er det viktigste Nato-landet på denne siden av Atlanterhavet.

Men spørsmålet blir: Er det på tide med en ny medlemskapsdebatt?

4 Likes

Bedre å ta debatten nå enn om 5-10 år. Da holder vi oss utenfor lengre. Til slutt blir alle medlem i EU evt. World Government. Men best å stå utenfor så lenge vi kan.

3 Likes

Jeg tenker dette er piss. Det er NATO-medlemskapet som er det viktige når det kommer til forsvar.

3 Likes