Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Vet ikke hvilke kilder du bruker, men jeg ser det overalt. Fordømmelse av Hamas for terroren og for å bruke sivile som menneskelige skjold, samt krav om å løslate gisler. Ser samtidig at det internasjonale samfunnet ber Israel skille mellom Hamas og den palestinske befolkningen, noe de ikke gjør.

2 Likes

Ikke lenge før det blir mindre eksport av strøm og lavere strømpriser på Sørlandet nå :partying_face:

Russisk skip utenfor Sørlandet – Kystvakten i området – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio?

4 Likes

Ja. Russlands krigsforbrytelser diskuteres åpent i Ukraine/Russlan-tråden, så vi bør da kunne diskutere Hamas og Israel sine krigsforbrytelser her også.

1 Like

PDX stengte midtøsten tråden, den åpnes ikke igjen.

Ser ikke helt poenget med å holde den stengt. Resultatet blir som vi ser her, at det sklir overandre tråder. Må da være lettere å moderere om innleggene kommer i én tråd og ikke i flere.

Går noen av skaftet og klikker i water så er det den personen som skal ha pause, og ikke tråden og resten av deltagerne. I motsatt fall er det jo “enkelt” for noen som ikke liker en tråd å sørge for at den blir stengt.

9 Likes

Forståelig nok. Midtøsten-tråden ble dessverre nedsyltet i rene hat-innlegg. Synd, for det var også mange gode innlegg og argumenter. Det kunne vært en god tråd både for diskusjon, men også for å lese om andre synspunkter enn sine egne.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

8 Likes

https://twitter.com/SussexFriends/status/1719716956213837879

Israel brukte bunker busters som graver seg ned 30 meter før de eksploderer. På bakkenivå lager de lokale jordskjelv.

Btw, se videoen fra sky news over, rimelig nøytralt. Innlegget er ikke nøytralt.

Kan godt lese denne FN: – Angrepene mot flyktningleir kan være krigsforbrytelser – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer etter å ha sett videoen.

3 Likes

Det er farligere å ikke diskutere ting enn å diskutere dem. Her i dag kom 11-åringen min hjem og fortalte meg en lang lekse som kort oppsummert endte opp i at “israelerne er skyld i alt og det blir ikke fred før den siste jøden er borte fra midtøsten”. Dette hadde han lært av en andre generasjon afghansk innvandrer i klassen.

Jøde- og muslimhatet på veg opp i skolene og foreldrene fyrer opp om det. Særlig østeuropeiske foreldre (muslimhat) og muslimske foreldre (jødehat).

17 Likes

Jeg nevner igjen, PDX stengte midtøsten tråden med forklaring hvorfor.

Derfor blir den heller ikke åpnet igjen før han synes det er greit. Selv med aktiv moderering skled tråden ut.

image

3 Likes

Netanyahu sliter heftig politisk. Befolkningen ønsker noe annet enn det Israel nå gjør.

3 Likes

Som vel viser seg slik:

Vox.com skriver at en undersøkelse viser at 80 prosent mener at det er Netanyahu personlig som har skyld i at Hamas sitt angrep ikke ble stanset.

Tjah, det vil jeg ikke helt si det er belegg for å si utfra resten av det som står i artikkelen.

2 Likes

Ut fra det Dan Halutz sier så er det belegg for å si det:

Fra artikkelen:

«Generalen er overrasket over at Netanyahu velger å bombe Hamas i stedet for å forsøke å forhandle om å få frigitt gislene.»

«– Hvem som helst i Israel forstår at å få frigitt gislene bør ha førsteprioritet, sier Dan Halutz.»

3 Likes

Jeg tar det ikke for god fisk at han “snakker for Israel”. Det kan være det er rett, men det er ikke belegg for å trekke den konklusjonen.

3 Likes

At Bibi var i, og fremdeles er i, en politisk eksistensiell krise er ikke kontroversielt å mene, rettere det motsatte. Med en pågående alvorlig korrupsjonsrettsak og at Likhud har dannet regjering med et marginalt flertall sikret med høyreekstremistiske partier som bakteppe, så var det ikke optimalt at 7. okt skjedde på hans vakt (eller kanskje det var det?). Det tok et av verdens mest avanserte militære hele 6 timer å få kontroll på inntrengerne den 7. okt, at dette ikke hadde blitt plukket dette opp tidligere, at han i ettertid har hintet om at det var generalenes feil at dette skjedde og nå kjører full diktatormodus tilsier at det vil komme endringer i Israel.

Følgende analyse fra The Hill synes jeg oppsummerer Bibis situasjon godt. Verdt å se.

3 Likes

Viktig å faktisk få anholdt de som driver på som dette?

9 Likes

Veldig synd at slikt skjer. Ikke bra i det hele tatt. Må tas seriøst og følges opp og få konsekvenser til de som driver led slikt. Vi burde klare dette nå, spesielt etter erfaringer post 9/11 hvor andre folkegrupper ble harselert med.

3 Likes

https://twitter.com/michaelh992/status/1720068590685094103

NEW - French radio Europe 1 says a couple from Moldavia, who have been arrested and were behind the painting of around 60 David Stars on buildings in #Paris were guided by an “individual in #Russia”.

Kanskje på tide å støtte Ukraina nok til at de får kastet ut Russland og krigen der tar slutt, så Russland ikke er motivert til å sabotere vesten?

4 Likes

Og Biden er den som er mentalt svekket?

https://twitter.com/i/status/1719908687941194002