Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Alt i orden. Trodde kanskje det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

Det tok et alminnelig flertall å gå inn, da tar det vel kun et alminnelig flertall å tre ut. Men anerkjenner at det er ganske vanskelig i dagens forverrede sikkerhetspolitiske situasjon, der vi er avhengig av et europeisk fellesskap, for en norsk regjering å tre ut når vi først er inne.

2 Likes

Demonstrasjon til støtte for palestinere er ok. Demonstrasjoner som hyller Hamas og inkludere en rekke subtile anti-jødiske slagord feks, er ikke ok.

Trusler om vold, herværk osv er straffbart.

Bare vent å se…

7 Likes

En av de republikanske presidentkandidaten. Nei jeg tuller ikke, han er faktisk en av kandidatene, og han har sine egne tanker rundt amerikansk utenrikspolitikk som vi finner igjen hos Trump. Sikkert helt tilfeldig.

image

Merkelig at vi som et IKKE EU land innfører det her.

Det er EUs medlemsland som har blitt enige om dette. EUs regelverk krever dette om det ikke finnes en annen metode som kan gi større nytte.

:clown_face:

2 Likes

Hvorfor er det så merkelig? Acer er et felles regelverk som skal regulere fri flyt av energi innenfor gitte rammer. Ikke annerledes enn hvordan fri flyt av arbeidskraft, penger, og varer innenfor EU/EØS er regulert.

Høyesterett har nå, etter å ha satt seg grundig inn i hva Acer betyr ift norsk selvråderett m.m., opp mot grunnloven, konkluderte enstemmig, med alle dommere i Høyesterett representert, at vedtaket i Stortinget var gyldig.

3 Likes

Merkelig at de kan påføre oss lover og regler ja. De har vist ikke noe makt og råderett over kraftstyringen i Norge sies det :clown_face:

Det som er mest merkelig er hvordan noen få såkalte “folkevalgte” kunne innlemme oss i dette makkverket av et system når det er svært få av befolkningen som ønsket det.
At ingen partier unntatt rødt valgte å bare kjøre på er en stor stor skam.

Nå kommer den ene og andre ordføreren til Oslo for å protestere mot dagens strømsituasjon, og det kun for å sanke stemmer.
Mange av de var for det pisset som nå skjer.

Twofaced igler. Spiser og driter med samme høl.

4 Likes

Acer er ikke en lov, men et rammeverk man har blitt enig om for å regulere fri utveksling av kraft over grensene, og derunder fastsetting av priser.

Sa jeg at Acer er en lov?

Sikkert meg som tolker deg feil da. I så fall beklager jeg, men Høyesterett behandler da vitterlig lover og ikke regler.

En godt skrevet kommentar.

3 Likes

Flott at Norge tar tydelig standpunkt i denne krigen ved å offisielt fordømme både Hamas sitt grusomme terrorangrep og Israel sine åpenbare krigsforbrytelser og brudd på folkeretten mot palestinerne. Her er Gahr Støre og Barth Eide gode.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Disse bransjene ber om nettkapasitet:

Totalt har aktører søkt om tilgang på totalt 21,5 gigawatt nettkapasitet siden 2018. Slik fordeler dette seg:

  • Datasenter: 40 prosent
  • Industri: 17 prosent
  • Vind: 14 prosent
  • Hydrogen: 11 prosent
  • Petroleum: 6 prosent
  • Vann: 6 prosent
  • Batteri: 4 prosent
  • Oppdrett: 1 prosent
  • Transport: 1 prosent

Min sortering. Kunne man droppet regningen med 40% *60-100mrd = 24-40mrd ved å droppe å ha datasentre? Jeg tenker de gir svært marginalt tilbake i arbeidsplasser og skatteinntekter. Også hva med vind 17%*60-100mrd = 10-17mrd. Gjør det vinden samfunnsmessig uøkonomisk?

Jeg stiller først og fremst spørsmål her, jeg har ikke noe fasit.

6 Likes

Kun politikernes særegne kalkulatorer som kan regne vindmøllefloppen hjem.

Mye som kunne vært gjort.
Hva med å strupe eksport av strøm?

Hvorfor man tilegner elektrifisering av melkøya og datasenter for fuckings tiktok som samfunnsnyttig er for meg en gigantisk gåte… :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

8 Likes
7 Likes

Sier mer om universitetet enn noe annet. Å bruke studenters engasjement for slik value signaling er forkastelig. Forhåpentlig like greit, så får hun ta medisinstudiet på et skikkelig universitet.

Nå har Polen selv en problematisk historie med jødeforfølgelse som er vanskelig for dem å innrømme.

8 Likes

Godt poeng egentlig. Enig i det. Men jeg syns også det er greit å minnes om at i andre land så kan det få konsekvenser å oppføre seg som om man er på Karl Johan.

Skulle ikke tro det var nødvendig, men alle som skal til Dubai på ferie i vinter bør kanskje få litt voksenopplæring før de drar.

3 Likes

For min den er jeg glad for at myndighetene som representerer meg tydelig kommuniserer at det finnes internasjonale regler for krigføring og at det finnes grenser for hva man kan tillate av sivile dødsfall og ødeleggelser for å ta ut noen få militære enkeltpersoner.

Det burde også være i vår egeninteresse å få det internasjonale samfunnet til å gjøre det samme, for vi har en nabo i øst som også gir f*** i sivile tap og lidelser for å oppnå sine militære mål.

4 Likes

Hvor er presset på myndighetene i Gaza? De som holder gisler, både kidnapede og egen befolkning?

Hvor er fordømmelsen av selvstyremyndighetene for å tillate terror og hvilket ansvar de har for å utsette egen sivilbefolkning for krig?

Jeg ser det er fordømmelse av Israels krigføring, mye berettiget men også en del farget av politisk syn. Jeg har ikke sett fordømmelsen av Gazas myndigheter for situasjonen de har lagt opp til.

8 Likes

Åpne Midtøsten tråden igjen?

6 Likes