Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

image

Lurer på hvor mange amerikanere som tenker det samme nå…

7 Likes

Er vel “litt” uheldig at det er mest lønnsomt å eie ting i Norge hvis du ikke er norsk? Å diskriminere egne innbyggere er neppe lurt på sikt.

Det er jo et race-to-the-bottom som jeg ser det. Et annet problem er uforutsigbarhet. At AP og H bytter på å senke og øke skatter er ikke positivt.

13 Likes

TikToks datasenter på Hamar reiser seg
Nå får Green Mountain, som står bak etableringen, lov til å kjøpe 1,3 TWh, eller 1,3 milliarder kilowattimer elektrisitet i året, som er behovet til TikTok. Det er enorme mengder kraft. Til sammenligning er normal årsproduksjon i Norge om lag 154 TWh.

Hva er det egentlig som skjer i dette landet vårt? Alle roper om prekær strømmangel, og verre skal det bli. Så sier altså våre politikere ja til de verste råtassene av noen strømmslukere for et par hundre arbeidsplasser.
Bare disse to datasentrene kan, om de blir realisert, sluke hele 6 prosent av Norges strømproduksjon. Samtidig skal utenlandskablene, les det tyske og britiske strømmarkedet ha sitt.

Da blir det en ørliten sosiss i slaktetida når vi forbrukere blir bedt om å skru ned varmen en grad eller to og slå av led-belysningen i rom vi ikke bruker. Besparingen er antagelig ikke nok til å dekke behovet til en eneste TikTok-server.

Det virker som om våre folkevalgte gjør knefall for alle sterke markedskrefter, mens forbrukere og eksisterende næringsliv blir latt i stikken.
Hva med å forsøke å styre litt da Støre? Er det litt i overkant for mye å be om?
Alt som er samfunnsøkonomisk lønnsomt eller gavner internasjonale giganter er ikke nødvendigvis til det beste for folk.

10 Likes

GG … :face_vomiting:

3 Likes

Landsforrederi er hva det der er. Landssvik. Det står om det i norske lover…

1 Like

Helt riktig. Når selv fellesforbundet har vedtatt at Norge må ut av Acer så må noe gjøres, og det brennkvikt.

4 Likes

Kanskje dårlig nasjonal energipolitikk, men ikke ulovlig.

2 Likes

Dette landet er så gjennomsyret korrupt :frowning:

5 Likes

Jo det er ulovlig.

Og spikern i kista for kronen:
Norges Bank øker kronesalget: – Ikke den beste nyheten – E24

Og renta…

3 Likes

Vi har et juridisk system hvor høyesterett har den endelige retten til å tolke det spørsmålet, og de sa det ikke var grunnlovsstridig.

Det er ikke dermed sagt at det var “rett”, eller “bra”, eller “riktig”. At noe ikke bryter grunnloven er bokstavelig talt den laveste listen vi kan legge for en politisk avgjørelse. Men den miniskule terskelen klarte de altså å passere.

6 Likes

Hvordan di klarte å se forbi den rekka med paragrafer og komme ut med det resultatet er meg en gåte…

1 Like

Lurer på hvor mye dette koster… og lurer på hvor mye hærverk som kommer til å bli gjort denne gangen?

Sympatisk gjeng?

6 Likes

Hvordan er dette mulig? Har anbefalt dette hele veien fra man skjønte Norges Bank trodde rente fortsatt fungerer. Japan: Fortsatt minusrenter – E24

Hva baserer du det på? Jeg er politisk uenig med dette selv, men har ikke høyesterett akkurat vurdert at det ikke er grunnlovsstridig?

5 Likes

Innfør alle forslagene pronto!

6 Likes

Du har helt rett, beklager at eg var så følelsesmessig ladet bak knottene her, fort å la seg rive med… Eg er bare skikkelig skuffet, forvirret og skjønner ikkje hvordan vi kan voldes slik urettferdighet hvor vi mister selvstendighet og selvråderett over egne ressurser under et annet herredømme, som vi jo har sagt nei til en million ganger… som det demokratiet vi er… eg bare dropper ut av temaet her før eg blir idiot :joy: off, synd at det ble sånn synes eg… men men…

9 Likes

Vi kan fortsatt gå ut igjen om vi vil.

1 Like

Inderlig godt at vi i Norge tillater demonstrasjoner som støtter Palestina.

Mye farligere å ikke tillate pro-Palestina demonstrasjoner slik som Frankrike og Tyskland har gjort og dette også ensidig ved at pro-Israel er lov.

Latterlig og polariserende. Direkte udemokratisk.

5 Likes

Kan noen forklare? For meg ser det ut som prisen vil stige i nord Norge OG i sør Norge.

– Flytbasert markedskobling vil gi høyere priser i overskuddsområder med kraft og lavere priser i underskuddsområder med kraft. Flytbasert markedskobling vil bidra til utjevning av priser mellom regioner i Norge. Hovedbildet er at det vil bli høyere priser i nord og lavere priser i sør, men med variasjoner, spesielt i sør, avhengig av kraftsituasjonen lokalt.

2 Likes