Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Når mennesker får til å gjøre de mest horrible ugjerninger så dukker det også opp mennesker som viser ufattelig mot og godhet.

Emily er en slik. Følgende er hennes førstehåndsberetning etter en måned i felt, hun slapp ut i går.

4 Likes

Ja, det var derfor jeg mente at apartheid var et bedre sammenligningsgrunnlag enn nazistene. Det skiller dog på religion, ikke på hudfarge. (EDIT forskjellene er ikke sååå store innad i Israel, i de okkuperte områdene derimot…)

Det hjelper at Hamas ikke har makta i Gaza som er målet, ikke å bombe Gaza. Så kan man stille seg spørsmålet om det er riktig eller ei?

Enig. Stort sett, så lever jøder og muslimer i fred med hverandre i Israel. Det er i de okkuperte områdene hvor disse folkegruppene har elendige rettigheter det er problemer.

The group [Hamas] is committed to armed resistance against Israel and the creation of an Islamic Palestinian state in Israel’s place.

Mao, målet deres er ikke å få til en to-stat løsning, men å viske Israel av kartet. Derfor mener jeg at Hamas ikke kan bli sittende med makta i Gaza. Da blir det aldri fred. Jeg vil heller være en muslim under israelsk styre enn en jøde under Hamas sitt styre for å si det sånn.

Samtidig, hvis noen moderate krefter i Palestina skal kunne få og holde på kontrollen, så må Israel gi noe også. De kan ikke fortsette som de gjør nå.

6 Likes

Jeg tror egentlig vi ikke er så uenige. Med okkupasjon hadde jeg primært Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem i tankene. Jeg er enig i at lovgivningen, fremmet av nåværende koalisjon, fremmer apartheid.

Også enig i at man få mer konstruktive krefter som styrer Gaza. Å skvise Gaza slik det har blitt gjort samtidig som å funde Hamas har mildt sagt vært uheldig. Det er en grunn til at det er Hamas i Gaza og ikke Hamas på Vestbredden.

Personlig vil jeg tro det er vanskelig å sette seg inn i de palestinske flyktningenes situasjon. Det er generasjoner lang urett, mange drepte og mange individuelle familiehistorier. På samme måte er det også vanskelig å sette seg inn i hvordan jødene har hatt det etter tusenårig forfølgelse og holocaust.

Har troa på at mennesker under frihet ikke blir terrorister.

8 Likes

Vi har selv opplevd terrorisme i nylig tid brutalt rettet mot uskyldige barn i Norge og skal være veldig glad for at media har vært ansvarlige og ikke delt den grafiske brutaliteten som fant sted på Utøya. Har folk jeg kjenner som tok i mot noen av de første barna og det de har fortalt er helt ekstremt.

Det er veldig fint å høre ditt perspektiv også.

Du må gjerne linke til institusjoner som i veldig klar ordlyd gjør rede for at det Israel gjør er innenfor internasjonal rett. Nå har ikke Israel ratifisert ICC så ikke det at jeg har stor tro på noen prosess der.

Selv hadde jeg håpet, for engangskyld, at Israel kom med klare bevis på at disse gangene gikk under sykehus, at sivile ble brukt som levende skjold, at ambulanser brukt som transport av terrorister etc for de bombet. Ellers hadde det også vært en fordel om de tillot nødhjelp, vann, elektrisitet og uavhengig media. Hele verdenssamfunnet følger med.

2 Likes

Hamas’ terroraksjon var en gedigen fadese for Netanyahu politisk, og det vi nå ser utspille seg i Gaza er først og fremst hans korttenkte forsøk på å holde seg midlertidig politisk i live. På sikt vil det gjøre alt verre for både palestinere og israelere.

Israel ser ut til å ha lagt seg på ei linje der de er villige til å ofre svært mange sivile palestinere, hvorav halvparten barn, for hvert Hamas-medlem de tar ut. Måten de rykker inn i Gaza på tilsier også at de er villige til å ofre sine egne borgere som er tatt som gisler.

Det er åpenbart at de aldri vil kunne utrydde Hamas. I den grad de kan svekke dem vil andre voldelige organisasjoner dukke opp, for det hatet Israel nå utviser mot det palestinske folket vil så nytt hat. Netanyahu pisser i buksa for å holde seg varm, og det tar livet av hundrevis av uskyldige hver dag.

4 Likes

Den er god, da har jeg endret innlegget mitt også :wink: Ja, media var veldig ansvarsfulle der.

Hvor har du det tallene fra? Hamas?

3 Likes

Den var retorisk, så jeg har endra den i innlegget. Jeg frykter imidlertid at ratioen blir verre enn 1:50 hvis Israel noensinne legger fram dokumentasjon på hvilke Hamas-medlemmer de faktisk har klart å drepe.

Når det gjelder angrep på sykehus og helsetjenester er Israel nå på nivå med Russland.

Nei. Israel er bare ikke i nærheten.

Russland angriper sykehus i byer de ellers ikke angriper.


during the 2022 Russian invasion of Ukraine Russia military forces have repeatedly attacked Ukrainian medical facilities and hospitals, with at least 703 attacks on Ukrainian healthcare facilities carried out by November 2022, with 144 such facilities completely destroyed by Russian strikes

Ref: Russian strikes on hospitals during the Russian invasion of Ukraine - Wikipedia

8 Likes

Jeg synes det er godt dette blir tatt opp! Dvs hvorfor skolene ble stengt ned og hva det har kostet og fortsatt koster.

De fikk tall bare fra 32 kommuner, men tallene derfra viste at det i gjennomsnitt var 3,7 prosent av elevene som hadde et så høyt fravær at det ble vurdert som bekymringsfullt.

På Nittedal ungdomsskole har nå 80 av 400 elever, altså hver femte elev, et fravær som karakteriseres som bekymringsfullt. Mer enn 15 elever møter sjeldent på skolen eller ikke i det hele tatt.

I Fredrikstad har kommunen gjort en innsamling av de tre siste års skolefravær i grunnskolen etter forespørselen fra TV 2.

Tallene viser nesten en tredobling på to år. Fra 48.743 fraværsdager i skoleåret 2019/2020 til 135.097 fraværsdager i skoleåret 2021/2022.

En rimelig drøy økning…

3 Likes

Det er ikke gitt at det er myndighetenes tiltak som er problemet her. Kanskje er det mer nærliggende å tro at det er pandemien i seg selv. Anki later til å argumentere fra et ståsted der det var tiltakene som tok fra folk hverdagen, når det i virkeligheten var pandemien. Troen på en normaltilstand er utopisk, tiltak eller ikke.

Det er gjort en sammenligning mellom hvordan norske og svenske ungdommer, hvor sistnevnte opplevde mindre inngripende tiltak, opplevde dette.

Svenske ungdommer uttrykker i større grad misnøye med at myndighetene har overlatt ansvaret til hver enkelt, og mange uttrykker at de som er eldre enn dem selv ikke tar dette ansvaret. De mener at tiltakene i Sverige ikke har vært strenge nok. Samlet fremstår svensk ungdom som mer frustrerte og sinte enn de norske.

[De] svenske ungdommene [har] i større grad enn norske ungdommer levd med en reell risiko knyttet til smitte – og som mange uttrykker – med konstant redsel for å smitte andre.

2 Likes

Har de hatt en tilsvarende økning i fravær i Sverige?

Ukjent for meg. Men jeg mener Ankis innlegg er symptomatisk for en forestilling der man ser på tiltakene som hovedproblemet, ikke pandemien. Det var nok ingen land som slapp unna konsekvensene av den, uansett tilnærming.

Å hevde at skolenedstengningen ikke var forskningsbasert er forsåvidt riktig. FHIs innvendinger var imidlertid heller ikke forskningsbaserte. Det var simpelthen ingen som satt på data til å kunne si noe kunnskapsbasert på det tidspunktet.

Selv om Helsedirektoratets — og jeg mener fortsatt dette ikke er gitt — beslutning viste seg å ikke være optimal når vi nå sitter på langt mer data, kan det fortsatt ha vært den riktige beslutningen da, ut ifra et risiko-/kostandsperspektiv.

3 Likes

Mulig at dette har vært delt og diskutert før, men utrolig frustrerende å se ruzziske marionetter/støttespillere forsøke å fyre opp under uroen rundt i Europa som allerede er stor nok.
image

4 Likes

Skremmende hvis dette stemmer og blir en taktikk som man ser mer av fremover. Slik destabilisering og intern splittelser er det minste man trenger nå.

Biden taper også trolig terreng pga Israel, feks svingstaten Michigan hvor han går fra type 56% ned til 16% støtte hos muslimske borgere, men også generell dalende interesse i å støtte Ukraina. Å sponse to eksterne kriger på samme tid, mens interne forhold fallerer er en dårlig kombo for kommende valg.

Det geopolitiske bilde her er vel også nå noe Kina ser fordelaktig på. Hvis Qatar skulle bestemmer seg for å øke gassprisen eller rett og slett ta en «kong King Faisal» ala 70-tallet så kan det fort bli en dyr vinter. Selv tror jeg ikke Qatar gjør noe slikt, men viser hvor tydelig globale sårbarheter og avhengigheter.

Ex-IDF soldater som han her gir grunn til håp.

4 Likes

Crazy shit hvor bra fattige EU land gjør det i EU.

2 Likes

Hvordan tror du situasjonen hadde vært/blitt, om Israel ikke hadde reagert militært på Hamas sitt terrorangrep? Dette siden Hama bruker sivile i Gaza som skjold.
Situasjonen er fryktelig for alle parter, men det finnes jo ingen logiske løsninger.

1 Like

Da vil jeg anta at du ikke leser på NRK.no for der er det fyldig dekning med mange ulike oppdateringer i døgnet.

Du leser kanskje heller ikke på VG?

Eller Dagbladet (velg sorter etter dato)?

1 Like

Jeg tror ikke det er et binært svar på dette. Det er forståelig og berettiga at Israel reagerer på den grusomme terroraksjonen Hamas utførte. Men det vi ser nå kvalifiserer for meg som kollektiv avstraffing fra Israels side. Alt for mange sivile, inkludert barn, drepes nå av Israel.

De burde reagert med en langt større respekt for folkerett og sivile liv. Det vil i praksis si mer avmålt og med langt bedre presisjon. Jeg tror også dette er svært lite strategisk fra Israels side; de sår nå enda mer hat blant palestinerne, og de mister internasjonal sympati og støtte.

3 Likes