Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Har du link til dette? Jeg er litt allergisk til Amnesty etter farsen i Ukraina. Var de kjøpt og betalt av Russland? Når det så kommer fram at Russland kan ha rørt i gryten for å få David stjernen malt på hus med jøder i, så merker jeg at dette hadde vært godt innenfor av faenskap fra deres side.

6 Likes

I “Russland/Ukraina debatt”-tråden har det tidligere blitt delt svært grafiske linker. Er det innafor å dele slikt her også @Evilfreud ? Vi blir bombardert av bilder av palestinske *ofre, så jeg tenkte det kunne balansere bildet litt å dele en link som viser ondskapen som rammet 7. oktober.

2 Likes

Rapporter det du mener ikke er innenfor.

La til link nå i posten.

Jeg synes vi har holdt denne tråden ganske fri fra bilder av ofre. Det mangler jo ikke billedbevis på groteske hendelser på Twitter og andre plattformer fra begge sider. Ville tro folk som ønsker å se slikt finner dette selv og ikke bruker TI til å se slikt eller?

4 Likes

Spøsmålet er om jeg kan legge ut lenken her eller ei? Kan eventuelt sende deg på PM først?
Jeg klager ikke på noe som andre her har lagt ut.

Den linken inneholder kun påstanden til Amnesty, ikke noe bevis.

Antar det er denne er den episoden. Utfra det som legges ved her, så virker det ikke som om det var Israel? Jeg har dog ikke sett de fem andre videoene.
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1713241560752533662

Er det som sykhusepisoden hvor det ikke fantes det minste spor av det som eksploderte? I sterk motsetning til det man har sett fra Ukraina?

6 Likes

Vil tro Amnesty deler en rapport etterhvert, så en får vente.

Så Osint delte på Twitter en film av en person liggende i laken og spilte død men etterpå smilte. Osint mente at det var skuespill fra Gaza, mens det egentlig var fra en demonstrasjon i Kairo.

3 Likes

Du har osint, og du har osint. Jeg så videoen og det så overhodet ikke ut som noe fra Gaza. Trengte å bla tre kommentarer med før det ble nevnt. Du finner ikke noen slike kommentarer på det jeg postet over.

5 Likes

Tja jeg tenker man kan ha godt av å se det før man går i det neste palestinatoget. Det er tross alt en svært stor andel av Gazas innbyggere som elsker Hamas og feiret dette motbydelige angrepet.

4 Likes

Det er uten tvil folk som støtter Hamas i Gaza, og du har de som hater dem. Uansett så tror jeg du har flere som hater Israel for okkupasjonen og for at de har blitt gjort om til flyktninger i flere generasjoner. For mange inGaza er nok Israel hva nazister var for oss. En okkupasjonsmakt.

5 Likes

Jeg har tenkt litt det samme selv, men når jeg går litt dypere ned, så nei, det blir ikke det samme. Apartheid er vel vesentlig nærmere.

2 Likes

Det er også mange i Israel som stemte på og støtter det sittende høyreekstreme regimet der. Det er også et ikke ubetydelig antall israelere som heier på bombingen som så langt har tatt livet av 10 000 palestinere, det store flertallet sivile, halvparten barn.

Jeg syns likevel det blir et påfallende fokus å påføre sivilister skyld i en situasjon der fokuset burde være hvordan verdenssamfunnet kan hindre at flere sivilister dør. Hvis det viser seg at verden går framover er det fraværet av internasjonal intervensjon ettertida vil dømme oss alle for.

4 Likes

Jeg tenker at linja Israel har lagt seg på mht Gaza, spesielt etter 2006, er mye av årsaken til det vi ser nå. Altså, Israel har vært en okkupasjonsmakt, drevet utarming og vold mot sivile, samtidig som de har fundet Hamas og isolert Gazas befolkning sammen med Hamas. Slikt sett var en slik terrorhendelse ment å komme. Før eller siden. Det har vært en trykkoker spesielt i Gaza over lang tid. Det som er overraskende er hvor mye skade Hamas klarte å gjøre 7. okt. At de overhodet klarte å komme over grensen, og at de fikk holde på i 6 timer før IDF fikk kontroll er selv trolig mer enn hva Hamas selv ville tro de skulle få til.

Slikt sett så er dette noe Israel har vært med på å avlet frem. Mulig en søk sammenlikning. Tenk om de allierte skulle å ha Tyskland under streng okkupasjonskkontroll etter ww2 og ikke komme med Mashallhjelp og bygge opp landet? Nå har jo ikke Palestinere vært nazister, men de facto blitt fordrevet fordi nettopp nazister og andre har fordrevet jødene og deretter støtter zionisme.

Videre, med denne massive bombingen tror jeg det dannes grobunn for neste generasjons med hat blant befolkingen i form av mer elendighet, tapte foreldre, søsken, amputasjoner.

Det Israel skulle ha gjort når Hamas vant valget var å støtte og styrke opposisjonen, styrke de stemmene som var mot Hamas og gjøre livet lettere for innbyggerne i Gaza. Ikke komme med hammeren og skru opp temperaturen i trykkokeren.

Nå som ting har gått slik de har gått så kan de i det minste følge internasjonal rett ved å ikke straffe sivilbefolkningen. De kan starte med å tillate nødhjelp, gi dem vann, strøm, medisiner. Åpne opp for internasjonale media. Ikke bombe sykehus, skoler, moskéer/kirker etc. Legge frem konkrete bevis for at terroristene operer fra sykehus/skoler, være etterrettelige. At de fører en krig som er proposjonell og ikke massivt bomber verdens tettest bebygde område.

Dette er noen løse tanker sånn sent på kveld før leggetid.

Og for å ekstra terge enkelte her så synes jeg de skal også la Mads passere grensa slik at han kan jobbe med å behandle pasienter som trenger hans hjelp

@Christian hvorfor ikke okkupasjon men mer riktig å si apartheid i Gaza?

4 Likes

Det er ikke noe realistisk alternativ nå til å gå til krig mot Hamas, Generelt feilslått politikk av styrende koalisjoner i Israel de siste 10-15 år setter dessverre malen for minste felles multiplum når det kommer til de reaksjoner som de “tvinges” til etter det grusomme angrepet fra Hamaz.

Uavhengig av det så har Israel en uavhengig plikt og mulighet for å i størst mulig grad avverge at sivile rammes. Så langt så virker det som de har tatt grep for nettopp å forhindre det, selv om tapstall Hamaz ønsker skal fremmes sier noe annet.

5 Likes

Fordi Israel ikke var i Gaza? Og hvorfor er Israel lik nazistene? Prøver de å utrydde noen?

4 Likes

@Christian

Jeg sammenliknet ikke Israel med nazistene, og mener ikke noe slikt.

Hvis du ser på zionisme (noe som ikke har noe med jødedom å gjøre) så er det fundert på et prinsipp om etnisk suverenitet. Deler av tankegodset hos sionistene, de som var med på å pushe for å lage Israel på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 tallet, hadde teorier som er ekstreme og etnosentriske. Jeg ska ikke trekke noen direkte sammenlikner, men påpeker at zionisme har likhetstrekk med endel andre ekstreme ideologier.

Israel er pt styrt av en ytterliggående nasjonalistisk koalisjon. Som du sikkert har fått med deg så fikk de igjennom, med 62 stemmer vs 55, en kontroversiell ny lovgivning, såkalt “Jewish nation-state law”.

Highights fra denne:

  • Retten til nasjonal selvbestemmelse i Israel er unikt forbeholdt det jødiske folk
  • Hebraisk er det offisielle språket, arabisk demontert til “spesiell status”.
  • Etablering av jødiske settlere er av nasjonal interesse og at staten vil “labor to encourage and promote its establishment and development.”

Loven ekskluderer dermed omlag 1.6 mill palestinerne som også er israelske statsborgere siden de ikke er jøder, mens de araberne som er okkupert og uten israelsk statsborgerskap er enda mer i skvis.

Israel er det eneste landet in verden som ikke har definert alle sine grenser. Ikke overraskende siden de promoterer ulovlige settlere og dermed ekspansjon. Det er settlerne som får politi og militær beskyttelse. Domstolene godkjenner ikke dokumentasjon på rettmessig eierskap av eiendom som stammer fra før staten Israel dvs hvis du har papirer på kjøpt eiendom fra tiden de var endel av det ottomanske riket så underkjennes dette.

Andre nye ting i denne lovgivningen var å definere nasjonale symboler og flagg. Dermed ble det palestinske flagget ulovlig i Israel og folk har blitt arrestert for å vise palestinske flagget i det okkuperte øst-Jerusalem. Det foreligger også andre marginaliserende lover i Israel, feks er det kun en rabbiner som kan gjennomføre vigsler og interreligiøse ekteskap er ikke tillatt.

Poenget mitt er at det er en tydelig forskjellsbehandling, selv i Midtøstens eneste demokrati. Og for de som vil si at dette tross alt er bedre enn nabolandene så har jeg aldri ment at saud kongefamilien har noe legitimitet eller at Trumps favoritt diktator Sisi i Egypt er en fin fyr.

Ellers, ser at jeg at Kirby i går kveld sa at Biden admin ikke ønsker at Israel skal re-okkupere Gaza og tilstanden man hadde der før 7. oktober ikke var “healthy”. Så det å mene at Gaza har vært hermetisk lukket, hvor Israel styrer alt som kommer inn og ut selv vann og tidvis har hatt operasjoner der, er okkupert er ikke så kontroversielt å mene. Biden admin ser også ut å mykne litt nå, er jo tross alt valg neste år, kan ikke ha for mange døde sivile heller.

@nordpolen jeg sier at måten Israel håndterer Gaza og også Vestbredden blir er en direkte medvirkende årsak til at det oppstår ekstremisme. Det må være lov å snakke om hvorfor terrorisme oppstår. Jeg tror ikke det hjelper å bombe ned Gaza. Hvis noe så er dette med på å ytterligere polarisere og lage enda med støtte og neste generasjon Hamas. For oss, det verste som kan skje er at slik terrorisme eksporteres, at det blir evige kriger og at det blir økende antall flyktninger.

Jeg tror Israel vil oppnå fullstendig trygghet når palestineren oppnår frihet. Om det blir enstat, tostat eller multistat får fremtiden vise. Uansett vil folk føle seg urettferdig behandlet i fordelingen, men nå har dette pågått så lenge at man må trekke noen linjer og være pragmatiske.

11 Likes

“From the river to the sea, Palestine will be”

Kunne jo løst dette ved å gi palestineren lik status/rettigheter gjøre dem fullverdige borgere eller gi dem et et eget land, så tror jeg nok ting ordner seg. Slik som man har holdt på med nå i Gaza siden 2006 og driver å lager mini-Gazaer på Vestbredden så tror jeg alt går i feil retning.

Må ikke godta ordtaket bokstavelig, men at en diplomatisk løsning finnes burde være lov å mene.

For min del, så kan de la Gaza bli et eget land. Det er nok av gass reserver der (som British Gas har stadfestet). Gaza kunne trolig vært levedyktig selv basert på dette hvis de fikk lov å ha selvstyre inkl drive eksport/import, ha flyplass og alt man tar for gitt.

Du vet, Bibi var en av de sterkese motstanderne av Oslo-avtalen. Han sammenliknet Rabin med Chamberlaine og fyrte opp ekstremisme internt.

Tenker du at det blir det sterkestes rett også i Ukraina? Er jo veldig synd om et er slik man skal løse konflikter.

5 Likes

Jødehatet er så bredt forankret også i Norge nå, og viljen til å bruke vold er så høy at PST er alvorlig redd for angrep her i landet.

Men: hvor mye offentlig motstand får denne karen for å bruke sin kjendisstatus til å kaste mer bensin på bålet - og på toppen blinke ut stakkars VG-Hanne for mobben?

Det er så stille, så stille i mediene.

Alle som ellers kommer løpende for å skrike opp om hatkriminalitet er plutselig på ferie alle sammen.

Vi lever i utrolige tider. Og lyden av feighet er øredøvende.

10 Likes

Litt om hvor kirurgisk krigføringen til IDF er.

Denne saken kan også være opplysende for de som stadig sår tvil om dødstallene som rapporteres fra Gaza ved å avfeide dem som “tall fra Hamas”. Ved slutten av artikkelen har VG en lengre redgjøring av hvorfor de mener det er forsvarlig å rapportere tallene, og at de historisk har vist seg å være korrekte.

4 Likes

Terroren den 7, oktober var så bestialsk, nesten breviksk, drap en etter en, ansikt til ansikt i et omfang 20xUtøya. Israel ble naturlig nok møtt med masse sympati, goodwill, forståelse og støtte.

Men når dette demokratiske fyrtårnet i regionen gjengjelder ved å ta livet av 8-10xflere sivile enn terrororganisasjonen Hamas, ja da smuldrer støtten bort for hver ny dag med bomberegn.
Det er vanskelig å forstå hvordan videre grusing av Gaza er i Israels interesse. Det er bortimot umulig å bombe et folk mer “medgjørlige”, og internasjonalt vil Israel bli stående stadig mer isolert.
Dette rammer også Israels allierte, USA og EU. Kursen på Vesten som en humanistisk og folkerettsorientert blokk er sterkt fallende der ute. Oddsen synker vel også på at USA og EU fremover derfor vil føle seg tvunget til å moderere støtten til Israel som et ledd i stormaktspillet.

7 Likes