@Christian
Jeg sammenliknet ikke Israel med nazistene, og mener ikke noe slikt.
Hvis du ser på zionisme (noe som ikke har noe med jødedom å gjøre) så er det fundert på et prinsipp om etnisk suverenitet. Deler av tankegodset hos sionistene, de som var med på å pushe for å lage Israel på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 tallet, hadde teorier som er ekstreme og etnosentriske. Jeg ska ikke trekke noen direkte sammenlikner, men påpeker at zionisme har likhetstrekk med endel andre ekstreme ideologier.
Israel er pt styrt av en ytterliggående nasjonalistisk koalisjon. Som du sikkert har fått med deg så fikk de igjennom, med 62 stemmer vs 55, en kontroversiell ny lovgivning, såkalt “Jewish nation-state law”.
Highights fra denne:
- Retten til nasjonal selvbestemmelse i Israel er unikt forbeholdt det jødiske folk
- Hebraisk er det offisielle språket, arabisk demontert til “spesiell status”.
- Etablering av jødiske settlere er av nasjonal interesse og at staten vil “labor to encourage and promote its establishment and development.”
Loven ekskluderer dermed omlag 1.6 mill palestinerne som også er israelske statsborgere siden de ikke er jøder, mens de araberne som er okkupert og uten israelsk statsborgerskap er enda mer i skvis.
Israel er det eneste landet in verden som ikke har definert alle sine grenser. Ikke overraskende siden de promoterer ulovlige settlere og dermed ekspansjon. Det er settlerne som får politi og militær beskyttelse. Domstolene godkjenner ikke dokumentasjon på rettmessig eierskap av eiendom som stammer fra før staten Israel dvs hvis du har papirer på kjøpt eiendom fra tiden de var endel av det ottomanske riket så underkjennes dette.
Andre nye ting i denne lovgivningen var å definere nasjonale symboler og flagg. Dermed ble det palestinske flagget ulovlig i Israel og folk har blitt arrestert for å vise palestinske flagget i det okkuperte øst-Jerusalem. Det foreligger også andre marginaliserende lover i Israel, feks er det kun en rabbiner som kan gjennomføre vigsler og interreligiøse ekteskap er ikke tillatt.
Poenget mitt er at det er en tydelig forskjellsbehandling, selv i Midtøstens eneste demokrati. Og for de som vil si at dette tross alt er bedre enn nabolandene så har jeg aldri ment at saud kongefamilien har noe legitimitet eller at Trumps favoritt diktator Sisi i Egypt er en fin fyr.
Ellers, ser at jeg at Kirby i går kveld sa at Biden admin ikke ønsker at Israel skal re-okkupere Gaza og tilstanden man hadde der før 7. oktober ikke var “healthy”. Så det å mene at Gaza har vært hermetisk lukket, hvor Israel styrer alt som kommer inn og ut selv vann og tidvis har hatt operasjoner der, er okkupert er ikke så kontroversielt å mene. Biden admin ser også ut å mykne litt nå, er jo tross alt valg neste år, kan ikke ha for mange døde sivile heller.
@nordpolen jeg sier at måten Israel håndterer Gaza og også Vestbredden blir er en direkte medvirkende årsak til at det oppstår ekstremisme. Det må være lov å snakke om hvorfor terrorisme oppstår. Jeg tror ikke det hjelper å bombe ned Gaza. Hvis noe så er dette med på å ytterligere polarisere og lage enda med støtte og neste generasjon Hamas. For oss, det verste som kan skje er at slik terrorisme eksporteres, at det blir evige kriger og at det blir økende antall flyktninger.
Jeg tror Israel vil oppnå fullstendig trygghet når palestineren oppnår frihet. Om det blir enstat, tostat eller multistat får fremtiden vise. Uansett vil folk føle seg urettferdig behandlet i fordelingen, men nå har dette pågått så lenge at man må trekke noen linjer og være pragmatiske.