Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Brutal sammenlikning.

7 Likes

Hamas sine tall for Gaza?

Ukraina sine tall antar jeg ikke tar med seg de okkuperte områdene. Så mariupol som Russland bombet verre enn Israel bomber Gaza.

2 Likes

Forhåpentligvis vil Israel slippe internasjonale medier og hjelpeorganisasjoner inn i Gaza og at disse vil få jobbe fritt slik at man får mer sikre tall. Inntil videre så er det disse tallene som meldes, og disse skal være navngitt. Ellers så kom det feks 300 amerikanske borgere ut av Gaza via Rafah i dag. En håndfull av disse jobber for leger uten grenser slik at man vil forhåpentligvis få deres beretninger etterhvert (feks sykepleieren som ble intervjuet av CNNs Anderson Cooper i dag).

For Ukraina er det all grunn til å tro at tallene er høyere ja. Spesielt fra Mariupol, Popasna og Sievierodonetsk.

4 Likes

Utslettelsen av Hamas begrenser seg ikke til Gaza. Her fra i går på vestbredden der en bil med 4 terrorister blir likvidert av IDF. To av de er identifisert, én fra Hamas og én fra Fatah:

2 Likes

Det er en ekstrem forskjell i intensitet på krigene som sammenlignes. Afghanistan hadde jo for eksempel ikke like intensive kamper hver dag i 12 år, mens Gaza-krigen bare har hatt svært aktive dager til nå. En ærligere sammenligning ville vært å sett på de første 30 dagene fra hver konflikt.

Det er uansett alt for drøyt! Hamas bruker bevisst uskyldige som skjold, og Israel tar mindre hensyn enn de kunne gjort. Helt jævlig å lese om.

@Christian det står i grafikken at kilden for Gaza er OCHA, men det er ikke urimelig å anta at noe av data opprinnelig er fra Hamas, det er jo svært få andre på bakken der.

5 Likes

Hvor effektive har de vært på å ta Hamas med måten de gjennomfører dette nå da? En måned har gått.

Dette er fra NY Times for noen dager siden.

1 Like

Synes det er alt for lite snakk om West Papua om dagen.

4 Likes

La oss håpe de er snart ferdige og tatt Hamas.

Har lurt litt på om Hamas ikke selv leser de israelske flyvebladene om kommende bombing og slik evakuerer i tide? Og/eller om de benytter tunnelene ut av Gaza og inn til Egypt :man_shrugging:

Godt poeng Werner. Er vel dessverre slik at jo flere drepte og jo nærmere oss, jo flere som snakker om det.

2 Likes

Har du noen kredible kilder på det eller? Har ikke sett dette bli bekreftet fra palestinere eller folk ute som har familie i Gaza

1 Like

Sorry as, men IDF er ikke en kredible kilde på dette etter min mening.

1 Like

Sidestiller du Hamas og IDF? Samme standard? Etter hva jeg har sett fra IDF så er det veldig mye villedende og direkte feil informasjon fra IDF, så forstår hvis du likestiller infoen fra de to partnerne.

1 Like

Jeg så noe greier om det, men det var ikke godt nok dokumentert til at jeg tar det som mer enn rykte. Gadd ikke bruke tid på det. Tar det for god fisk at Hamas gjemmer seg under sykehus osv.

3 Likes

https://x.com/nexta_tv/status/1721923208029364654?s=20

Angrep mot abbas. En eller annen gruppe jeg ikke har hørt om enda.

https://www.palestinechronicle.com/24-hours-ultimatum-to-mahmoud-abbas-who-are-sons-of-abu-jandal/

Ser ut som gruppen ga 24timer ultimatum på at abbas skulle erklære krig med israel.

Hvem trenger fiender når Abbas har venner som dette.

2 Likes

Altså, helt logisk, så er ledere som gjemmer seg i bunkere det siste du får tatt ut. Først tar man ut fotsoldater, så de på midten og så ledere. Nå har jo toppen av Hamas dratt fra landet før det hele startet. De blir vanskeligere å ta ut.

4 Likes

De har uttalt at de skal ta de og

2 Likes

“Nå har jo toppen av Hamas dratt fra landet før det hele startet. De blir vanskeligere å ta ut.”

Så vidt jeg vet har Hamas’ politiske ledelse hatt tilhold i Qatar siden 2012. Det er den militære fløya av Hamas (Izz ad-Din al-Qassam-brigadene) som opererer på Gaza-stripa.

6 Likes

Det sies jo at krigens første offer er sannheten. Det Hamas gjorde 7. okt er brutalt nok i seg selv, men det virker som at IDF har kommet med noen utsagn i ettertid som ikke har latt seg bekrefte. Er derfor sikkert lurt å være litt kildekritisk på sterke påstander.

Av hødepunkter kan jo nevnes de 40 halshuggede babyene som Netanyahus tidlig kom ut med. Dette ble vidt rapportert av store mediahus. Biden nevnte også dette i sin tale hvor han sa at han hadde sett bilder av dette. Kort tid etter dog gikk det hvite hus ut og tok tilbake dette utsagent, og innrømmet at Biden ikke hadde sett slike bilder. Israelse journalister som besøkte stedet hvor dette skal ha skjedd så de ikke hadde sett noe slikt, IDF har i ettertid ikke bekreftet eller kommentert dette, mens myndighetene har bekreftet at dette ikke skjedde. Det er ikke 40 babyer meld døde i Israel etter 7. oktober.

Noe likende er også tilfelel om at Hamas voldtok kvinner. Dette ble også bredt omtalt i mainstream media. I ettertid har enkelte tjenestemenn fra IDF fortalt at dette ikke skal ha skjedd og enktelte media har begynt å si at dette ikke er uanhengig bekreftet. Sier ikke at dette kan ha skjedd, men rettsmedisinske bevis veier tyngre enn hva IDF talsmenn sier.

Bombingen har også være mye kritisert. Ambulanser ble bombet, IDF mente de ble brukt av terrorister, men intet bevis ble fremlagt. En konvoi av sivile som benyttet seg av en sikker rute ble bombet hvor Amnesty angivelig 70 ble drept. IDF benektet at de stod bak, mens Amesty Intl mener det motsatte og mener de baserer deg på 6 ulike videoer.

Ellers kan jo nevnes jo telefonsamtalen som IDF la ut mellom terrorister som i ettertid har blitt kritisert ved å ha feil arabisk dialekt, at det var 2 ulike samtaler som var spilt inn etc. Dette var egentlig bare funny.

Skjer mye grusomt på bakken, men det er også mye fog of war hvor media brukes aktivt, men IDF er tross alt en profesjonell hær.

8 Likes

Litt dystopi hvor Gaza som befolkning blir chippet

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1721609514443559136

Hehe jeg sier jeg er kritisk til IDF sin mediastrategi og du hooker med opp på IDF sin hjemmeside :sweat_smile:

2 Likes

Er ikke det jeg sier Nordpolen, har ikke sagt at Hamas snakker sant. Sier jeg forsøker å være kildekritisk når det er en krig hvor mange mennesker har og blir drept på begge sider. Kritisk til det som kommer fra begge sider.

Det er en propagandakrig i tillegg til krig på bakken. IDF har tidligere lang historie med å benekte ting først for så å erkjenne samme hendelser i etterkant.

6 Likes