Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Krigen i Ukraina er en mer tradisjonell krig med relativt klare fronter - med ekstreme tapstall blant soldatene på begge sider. Med noen stygge unntak, som i Mariupol-tragedien for vel et år siden, har en stor del av sivilbefolkningen flyktet fra byer og landsbyer nær fronten.
Russiske missiler mot ukrainske byer blir i stor grad tatt ned av ukrainsk luftvern, og dødsfallene blant sivile er heldigvis begrenset.
Bombingen av Gaza er for tiden langt mer intens, og sivilbefolkningen har begrensede muligheter til å søke beskyttelse.

3 Likes

som debattert på NRK…

(under krigen/WW2, satte dem opp skattene til 90%(!!) her i landet,-er vi krig?)

7 Likes

Vi skal redde klima, elektrifisere Melkøya, sette i gang med sjøvind, bygge det nye industrieventyret med batterifabrikker… nei vent litt😅

7 Likes

Hvis AP gir etter for mer skatt nå, så tror jeg vi vil se AP nede på 15%. Ser ellers at Torbjørn Berntsen og andre på venstresiden i AP ønsker enda mer feil medisin for partiet og at man skal trekke partiet mer mot venstre. Det skal bli spennende å se om Støre tør å sette foten ned mot dette skattekjøret eller om han er nødt til å gi etter for SV for ikke å bli beskyldt for å være en riking som ikke tilhører arbeiderklassen.

2 Likes

For å følge opp spørsmålet ditt @Christian.

Helsemyndighetene i Gaza har i de tidligere krigene rapportert tall som har vært veldig presise, også etter at eksterne har gått over tallene i ettertid. Du kan se litt historiske tall og kompleksiteten i nåværende tall i reportasjen fra AP her og kort oppsummert under. På bakgrunn av hvordan helseyndighetene jobber, beskrevet i Reuters artikkelen under og i AP artikkelen samt deres tidligere track-record, så stoler i hvertfall WHO, HRS, FNs OCHA med flere på helsemyndighetene i Gaza (som rapporterer til og til dels styres av tidligere Fatah folk).

Er jo derfor litt synd at Biden og andre sp tidlig undergraver tapstallene. WH kom forøvrig ut i dag og sa faktisk det motsatte i andre kanaler, dvs sier at tallene er trolig høyere enn det som rapportert..

Igjen, mye fog of war. Er kan godt forstå at det tar litt tid å komme med alle navn og ID nummere på de døde, men dette gjøres altså. At det er også over 1000 som ikke lar seg identifisere så lett pga partert kropper, og derav noen navn som lar seg vente på, er forståelig. Et annet spørsmål her er hvor mange som også kommer til å dø av manglende medisiner, elektrisitet og nødjelp.

— 2008 war: The ministry reported 1,440 Palestinians killed; the U.N. reported 1,385.

— 2014 war: The ministry reported 2,310 Palestinians killed; the U.N. reported 2,251.

— 2021 war: The ministry reported 260 Palestinians killed; the U.N. reported 256

8 Likes

Jeg applauderer alle slike stemmer i Midtøsten. Klikk og lik!

(1) Visegrád 24 on X: "Saudi journalist Nadine Albdear: “Hamas isn’t part of the Arab world. It’s part of a group of Islamist terrorist organizations that have distorted the mind and spirit of the Arab people and are killing our civilization” https://t.co/GMnvrO9thi” / X (twitter.com)

6 Likes

Kjempepresise… som feks det “sykehuset” som ble “bombet”. Der det ble rapportert om 500 døde, halvparten barn. Så viste det seg jo at det slett ikke var bombet, og at det mest sannsynlig var under en tidel av det rapporterte antall skadede!

FN er forresten helt ubrukelige, i hvert fall i denne sammenhengen. De er langt I fra nøytrale.

Et annet element er at Hamas kriger i sivil. Dermed kan en regne med at et stort antall av de drepte som blir rapportert som sivile faktisk er Hamaskrigere som er blitt eliminert. Og det er jo en bra ting :slight_smile:

8 Likes

Hva om Israel ikke hadde bombet Gaza`s boligblokker, men heller satset på ren bakkekrig for mer spesifikt å tatt ut Hamas? Det ville spart en mengde sivile liv, men selvsagt økt tapene for Israel. Men likevel en mer “akseptabel” krigføring i et område fullpakket med sivile.
Slik Israel fører denne krigen, virker det som om man forsøker å redusere egne tap av militært personell på bekostning av sivile.

3 Likes

Rocky, usikker hvordan du har kommet frem til sannsynlighetsberegningen om at det var kun en tidel døde av antallet først meldt døde.

Gazas helsemyndigheter kom ut med tall på 500 timer rett etter hendelsen, deretter reviderte de tallet til 471 døde dagen etter hendelsen. Jeg kan se for meg at det er vanskelig å få et nøyaktig antall på timen slikt skjer. Biden amdministrajsonen derimot, sa på samme tid, at mellom 100-300 var døde. Ingen av disse tallene er en tidel.

At folk samles i og rundt nærmeste sykehuscampus når det bombes i området er naturlig. Er der man først og fremst vil føle seg trygg når det ikke finnes noen bomberom i nærheten.

At Hamas går sivilt kledd. Ja, både Hamas og de andre som fører krig i Gaza mot den israelske okkupasjonen (det er feks militære kommunister, jihadister og maoister der også som kriger mot IDF) er ikke profesjonelle formelle militære styrker. Det er gerilja siden Gaza ikke er et selvstendig land med et eget flyvåpen med flyplass, hær og/eller marine Israel kriger mot. Vestbredden er demilitarisert, men selv der dreper IDF og settlere palestinere.

Hvorfor mener du at FN er helt ubrukelige og hvem skal man i såfall bruke som tredjepart i konflikten?

På Israelsk side hører vi standig om 1400, mulig man kan være mer presise her også. Haaretz har opprettet en egen side med navn (bilde, alder og og ytterligere info hvis slikt foreligger) på de døde. Haaretzsiden sier selv at det var 1300 døde og angir detaljer på 1152 som de har på lista si. Hvis du ser på filteret, av disse 1152 så er det 764 sivile, 315 soldater, 60 politi og 13 redningsmannskap. Det er groteskt at barn dør, så derfor fint at det er et mye mindre antall barn som er på den lista enn det medier først meldte. Du kan selv telle og du vil heller ikke finne 40 babyer. Nå mener jeg at alle sivile og deres familiemedlemmer i enhver krig er krigens tapere og hvert enkelt slikt tap er for mye.

Israel’s Dead: The Names of Those Killed in Hamas Attacks, Massacres and the Israel-Hamas War - Israel News - Haaretz.com

5 Likes

Iran er bra frekke, først forsyne Hamas med våpen, så hjelpe dem med angrepet, så kalle Israel for den store stygge ulven.

10 Likes

Veldig rart at det ikke finnes bilder fra området rett etter missilet slo ned og at alt av vrakrester fra missilet ble ryddet bort. Antar disse 471 er på Hamas sin liste over sivile drept av Israel.

Interessant det du skriver om at FN sine tall tidligere har vært like Hamas sine tall, det hadde jeg ikke trodd.

3 Likes

Ja, det hadde vært innmari fint med flere bilder og at uavhengig kunne slippe inn. Jeg er sikker på at dette vil bli undersøkt videre når man får slippe til. Alle i sikkerhetsrådet har stresset at de ønsker en oppklaring på denne hendelsen. Til nå kan man si at det er diskrepans i forklaringene på hva som faktisk skjedde.

Det sies at denne krigen i Gaza er den krigen hvor flest journalister og FN arbeidere har mistet livet.

1 Like

Ja det sies mye rart…

Det slenges blant annet ut lettvinte påstander om okkupasjon og folkemord av deg og andre. Det eneste det kommer til å føre til er en fullstendig utvanning av disse begrepene.

Alt i alt bunner denne konflikten ut i en verdi/kultur-krig, og da mener jeg en bør tenke seg litt om på hvilken side en ukritisk støtter og viderebringer informasjon fra.

Det er krig, sivile dør. Det er masse lidelse og kjipt, men det er ikke så interessant å diskutere egentlig.

Jeg er overbevist om at Israel gjør det rette her. For sin egen del, og for palestinere på litt sikt. Ved å knuse Hamas gjør de også palestinere og hele regionen der egentlig en kjempetjeneste :slight_smile:

4 Likes

Vi trenger ikke å bli enige Rocky. Jeg forsøker å holde meg til etablerte kilder og bruke begreper så presist som mulig. Det er ikke alltid lett og jeg kan/gjør også feil, og det er fint å bli korrigert.

Såvidt jeg kan se har jeg ikke brukt begpret folkemord på denne konflikten. Okkupasjon derimot har jeg brukt og dette er i tråd med hva FN, EU, ICC og , Amesty, Human Rights Watch, Røde Kors og en rekke internajsonale eksperter også har konkludert med for denne konflikten spesifikt. Merk, mine linker omhandler dokumentasjon hvor okkupasjonsspørsmålet Israel-Palestina omhandles spesifikt av disse nevnte instansene. Selv Biden administrasjonen er enig, se min referanse til Christian over. Så at jeg bruker begrepet okkupasjon føler jeg er berettiget og ikke lettvint eller veldig kontroversielt.

Som du sikkert vet så har ikke Israel ratifisert ICC (se kart over) eller signert den Fjerde Hague Konvensjonen som definerer okkupasjon. Så at Israel mener at de ikke okkuperer er jo lett for dem å si.

Basert på satelittbilder så er1/3 av Gazas bygninger i ruiner. Dette kombinert med at vann, mat, strøm og medisisnk nødhjelp er strupet av en okkupasjonsmakt, så er det ikke rart flere begynnere å bruke begrepet folkemord.

Fair enough, du trenger jo ikke å disktuere det hvis det du ikke finner det interessant eller for kjipt.

5 Likes

Hovedproblemet i Norge nå er den svake kronen.

Den kommer hovedsakelig fra en ting, oversalg av kroner i lang tid fra Norges Bank.
Sammen med overrente i andre valutaer.

Nå, hvorfor kan Norges Bank være så dumme?

Norges Bank er kun formidler her. De baserer kronekjøp/salg på to variabler som er utenfor deres kontroll, delvis. Det ene er endringer i oljeprisen, som har vist seg å ikke være det viktigste for kronesalg/kjøpene, men det har i hvert fall en effekt.

Norges Bank skal selge kroner i markedet tilsvarende det oljeselskapene kjøper kroner for, for å betale skatt. Så i teorien skal det bli et 0-sum game. Men det er forskjeller i når kronene blir kjøpt/solgt og når de handler. Så hvis f.eks. oljeprisen faller etter at Norges Bank har lagt sin strategi i starten av året, så vil kronesalget bli høyere enn de faktiske kronekjøpene til oljebransjen. Dette kompenserer Norges Bank normalt sett for i ANDRE HALVÅR, som er alt for sent. Uansett, dette er ikke det med størst påvirkning.

Det med størst påvirkning er hva politikerne våre gjør over statsbudsjettet. Oljebransjen overfører skattekroner til Norges Bank. Norges Bank selger tilsvarende kroner i markedet, minus oljepengebruken. Bruker de oljepenger, så må Norges Bank selge mindre kroner. Derfor er politikken med “stramt budsjett” nå helt på trynet. Vi burde bygget atomkraftverk på statens regning nå, og styrket kronekursen i samme slengen. I stedet svekker vi all importnæring og raner folket samtidig som inflasjonen får løpe løpsk.

Delvis greit forklart her: Norges Bank selger mer kroner | Finansavisen

Og her: Norges Banks kronesalg i valutamarkedet (norges-bank.no)

Det er Vedum man bør være drittsur på. Han er ansvarlig for dette problemet vi har nå. En finansminister som ikke kan finans er verre for landet enn man skulle frykte.

Var vanskelig å finne en korrekt oversikt, men her har dere altså den. Legg merke til at Rød regjering gir kronesalg og blå regjering gir kronekjøp.

Kort sagt. Stem blått hvis du vil ha lavere rente og høyere verdi per krone.

4 Likes

Hvis du snakker Gaza, ikke Gaza by, så er det 13-18% ifølge kilden din.

Since the onset of the war, an estimated 27% to 35% of all buildings in the northern half of the territory have likely been damaged, according to analysis by Corey Scher of New York’s CUNY Graduate Center and Jamon Van Den Hoek of Oregon State University. Throughout the Gaza Strip, they estimate that between 13% and 18% of all structures have been destroyed or damaged, a range of 38,000 to 51,500 buildings

Hvis snittet er så lavt totalt og så høyt i nord, så antar jeg det er ganske lavt i sør. (1-5%?)

Jeg vet jo ikke hvor mange som klarte å evakuere før Israel slo til, men med så vid ødeleggelse, så er det sannsynlig med 10k drepte i mine øyne. Rett og slett fordi ikke mange nok evakuerte.

Jeg har tidligere bestridt bruken av ordet teppebombing, men med så store ødeleggelser, så vil jeg nå si det er dekkende.

3 Likes

Stemmer det, sorry! Jeg kom på det og hadde tenkt å rette på det, men ble fanget inn i neste argument :sweat_smile: Ca 1/3 av Gaza by og snart 1/5 av Gaza som helhet.

1 Like

Fordi rød regjering bruker mindre oljepenger og staten går med større overskudd? :crazy_face:

1 Like

Det er vel nettopp det som er doktrinen til Israel, og som Hamas har kalkulert med.

Det hadde vært fullstendig ødeleggende for IDF å gå inn i en urban bakkekrig mot Hamas før de har fått ødelagt infrastrukturen Hamas har bygget over og under bakken.

At Hamas også holder sivilbefolkningen som gisler i nord underbygger beskrivelsen av Hamas som en terrororganisasjon som ikke vil det beste for eget folk.

Ødeleggelsene og tap av sivile liv holder jeg Hamas ansvarlige for. Terrorhandlingen 7. okt likeså. Israel er ansvarlig for å fyre opp varmen i trykkokeren, og man kan jo lure på om de også har vært kalkulerte i de forutgående årene med Hamas ved roret.

For en tragedie.

Staten går ikke med større overskudd. De får flere kroner inn ja, men vi har mer i kroner i Norge enn inntekten i en kort periode, som har mistet mye mye større verdi. Folket og næringslivet går med mindre overskudd, da de/vi er de som eier kroner i størst grad, så relativt sett blir staten større ja, men hovedsakelig fordi vi andre blir mindre. Det er resultatet. Kronen blir mindre verdt raskere, med ekstrem forskjell. Hvor snitt for røde år er 6% tap av kroneverdi under Stoltenberg og 12% tap under Støre per fuckings år, mens vi har hatt 6% årlig styrkelse under Erna. Korrigert for oljepris- og trend. Under Støre nå har vi hatt 3 ganger så stor påvirkning på kronekursen som finanskrisen hadde, bare i motsatt retning. Kronen styrket seg av finanskrisen, men svekket seg helt ekstremt nå under Støre helt symetrisk med kronesalget. Så hvis du lurer på hvorfor du har fått 4% lønnsøkning, men varene på butikken koster 20% mer og boliglånet koster 70% mer, så spør Vedum. Nå bør Finanstilsynet pålegge Norges Bank å låne dollar for overføring til SPU i stedet for å kjøpe. Da deres nåværende løsning sender oss ut i en (kanskje ønsket) utvasking av kroneverdien. Alle importbedrifter i Norge må enten øke prisene ekstremt eller gi opp. Er de låst i lange avtaler er det bare å slå seg selv konkurs med en gang, for alle marginer er borte.

Men Vedum har skapt en spesiell situasjon hvor vi nå har rom for å satse hardt på atomkraft med over 300mrd årlig om vi ønsker. Det kommer de dog ikke til å gjøre. De kommer til å kjøre oss i grøfta fordi vi har en drita mann ved rattet.

3 Likes