Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Blir morro å se på debatten ikveld om norsk vindkraft som ender opp i skatteparadis :sweat_smile: Er som at det er tatt rett ut av årets exit sesong

4 Likes

vil SV herme etter dette og kanskje? :thinking:

Noen som følger med på dem?

Må innrømme at jeg ikke er helt glad i tanken på nok ett lite parti som skal vake rundt sperregrensen, men med riktig type retorikk er det alltids mulig at de kan stjele en haug med velgere fra FRP og AP (og forhåpentligvis, V, KRF, etc.).

Er det noen ting de står for som er helt idiotiske eller virkelighetsfjerne? :slight_smile:

3 Likes

Jeg bare fikk med meg at de hadde endel folk fra bompengeprotestpartiene.

Dette er jo egentlig AP sine velgere, men de har jo feilet helt i politikken sin. Som jeg postet over, AP framstår nå som næringsfiendtlige, noe de ikke kan gjøre og fortsatt beholde velgere. Som jeg faktisk tenker er en god ting. Viser at velgerne ser lengre enn sin egen nesetipp.

3 Likes

AP framstår for tiden både som fiender av næringslivet OG distriktene. Det kan de ikke leve med på sikt. Ett sentrumsorientert distriktsparti burde i utgangspunktet ha gode vilkår, og jeg tror Senterpartiet er de som har hatt mange av disse velgerne ved forrige stortingsvalg - ikke nødvendigvis AP. Men kanskje begge?

Dvs - populistisk opposisjon mot “alt blir dyrere, og oslofolka som ikke forstår noe som helst av den virkelige verden.” Og opposisjon mot byråkrater som sentralt bestemmer at distriktene ikke skal få skape næring og bli rike på naturressurser lokalt (olje, gass, fiske, gruver, billig energi,+++).

Høyre er så positive til sentralisering at det er vanskelig for dem å nå opp i distriktene uansett. Det er ett tak for dem i distriktene tror jeg, og det er bortimot umulig å trenge gjennom.

I utgangspunktet føler jeg FRP er ekstremt svake som ikke klarer å profittere på misnøyen med dagens regjering. Men det er mulig de lider av at de ikke klarer å trenge gjennom og få fram budskapet sitt, eller at de rett og slett har ett dårlig budskap for tiden (feil fokus). Alle populistiske partier må kjenne sin besøkelsestid og ha fokus på de ting ene som opptar folk. Ikke noe galt i det, populisme er ikke bare negativt, og det finnes mange ting som er verre enn at folkevalgte forsøker å gjennomføre det folket krever.

For min del føles det som om Senterpartiet ved å være i en regjering som framstår som fiender av distriktene er de som har størst risiko på sikt. For det å være en klar stemme i favør av lokal verdiskapning, utnyttelse av naturressurser, mer ressurser til distriktene, og mot byfolka som ikke forstår noe er en rolle som de tradisjonelt har hatt. Og her kan de vel fort utkonkurreres på hjemmebane? Dvs, den største faren er vel at Senterpartiet blir sittende igjen som bondepartiet og mister distriktene? Det er selvfølgelig langt langt fram til ett sånt scenario, men jeg tror risikoen er høyere for SP enn AP.

Jeg ser argumentet om at AP tradisjonelt har hatt arbeiderfolka, men jeg føler alle nystartede partier i utgangspunktet bør ha ett sterkt populistisk element for å klare å vokse kraftig i oppslutning. Sånn sett er kanskje AP sin store feil at de virker rimelig tonedøve for hva folket ønsker? Dvs, de framstår for tiden som like elitefokuserte som Høyre for tiden, og det ser ikke bra ut for “arbeidernes parti” at de eneste de hører på er folk med lang utdannelse og karriere i det offentlig, og ikke folkeviljen eller hva som rører seg blant arbeiderne.

Uansett, jeg er ikke noe glad i “ensakspartier” som bompengepartiet, kystpartiet, miljøpartiet, helsepartiet, whatever. Eller bondepartiet for den saks skyld. Men man kan jo fint vokse ut fra enkeltsaker til en mer helhetlig ideologi og politikk som har bredere fokus. Og hvis jeg forsøker å analysere litt mer om hva Norge ikke har per i dag, så er det ett parti som ønsker å prioritere næringsliv og industri, utnyttelse av naturressurser lokalt hvor gevinsten i større grad forblir lokalt, over sentralisert regulering og miljøvern, etc.

Senterpartiet i opposisjon kunne jo vokst inn i himmelen i ett sånt klima. Verre i regjering :slight_smile:

7 Likes

Store deler av AP virker virkelighetsfjerne. Mye av problemet er jo avtalene de og Høyre frivillig har tatt oss inn i, som svekker handlingsrommet for bl.a. strøm.

10 Likes

På den ene siden så forstår jeg frustrasjonen og tror det er negativt for AP.

Men på den andre siden, er ikke dette en demokratisk prosess hvor landsmøte skal velge ledere? Og er det ikke naturlig at forskjellige fylker sier noe om hvilke personer de foretrekker i ledelsen? :slight_smile:

Uansett, for fullkomment drama så trenger vi at ett fylkeslag foreslår Giske inn i partiledelsen. Da er det bare å hente fram popcornet :slight_smile:

4 Likes

“…. å bygge 200 små kjernekraftverk innen 2050”

11 Likes

lol.

Er vel ikke så mye mer å si enn at skadefryd er sann fryd? :slight_smile:

9 Likes

Når du holder helt kjeft og lar AP grave sin egen grav. :crazy_face:

3 Likes

Det er helt utrolig. Og nå skulle de vurdere snusforbud også :sweat_smile:

2 Likes

Forferdelig! :sweat_smile:

Nå synes jeg forsåvidt ikke at saken om snusforbud og argumenteringen rundt det er så ille i seg selv, men det er noe med den elendige timingen av dette og det inntrykket det gir av regjeringens fokus som er helt på bærtur! Og det er bare et av mange eksempler.

Fantastisk å se hvor effektive de er på å desimere faktisk hele venstresiden :laughing:

2 Likes

Jeg er jo helt enig. Hva er det for et fokus nå?

1 Like

Har vært medlem der i litt over 1 år.

Er vel en av de mer edruelige programmene jeg har lest på lenge.

Mye sunn fornuft. Ikke et parti som kun har en fanesak. En av tingene jeg liker er at ingen kan ha et høyere verv i partiet uten å ha lengre tids erfaring fra “vanlig” jobb. Det være seg næringsliv, industri, it, whatever. Det er for å unngå ledelse som kun har erfaring fra politikk.

Fascinerende var når MDG fikk noen hundre medlemmer på et døgn eller 2, ble det full dekning i media. INP økte sin medlemsmasse med det dobbelte var det ikke en lyd :laughing:

3 Likes

Det er egentlig et demokratisk problem, og ser man på tallene kan det hevdes å være tiltagende de siste årene. Ser man på en oversikt over “polls of polls” så ser man at “før i tiden” så ble partier som var så små at de var uvesentlige sortert undre “Andre” på meningsmålingene, og summen i den kolonnen lå typisk rundt 1 prosentpoeng, mens nå ligger denne samleskuffen på 5%.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=visallesnitt

Også i den siste målingen der Høyre får 36,9%, kilde:

2 Likes

Hvorfor er det et demokratisk problem? Et storting med tautrekking mellom mange småpartier er vel like demokratisk som et kjempe-AP eller giga-Høyre hvor mange saker i praksis vil bli avgjort i interne møter i enkeltpartier.

Vårt valgsystem er et av få som ikke favoriserer store partier (du må over sperregrensa da).

Det systemet som er vanligere i engelsktalende land favoriserer store partier sterkt og vil normalt lede til de facto topartistater, det tror jeg er langt farligere enn at “andre” får 5%.

7 Likes

Hvis “Andre” partier har økt sin oppslutning fra 1 til 5% kan det tenkes at det finnes saker disse partiene står som fortjener medie-oppmerksomhet, og som kanskje kan være et reelt alternativ for noen velgere. Hvis ingen vet om disse partiene så er det tenkelig at disse partiene ikke ut sitt potensiale, eller får mulighet til å “konkurrere” på linje med partier vi kjenner til.

Rosk82 nevner industripartiet. Jeg mener at jeg har hørt om det en gang, men aner ikke hva de står for bortsett fra det jeg kan tenke meg ut fra navnet på partiet.

Hva om dette industripartiet står for 3%-poeng av de 5%-poengene som sorterer under “Andre”? Det er ikke lange veien til sperregrensen.

5 Likes

Skjønner, jeg er helt enig. Jeg misforstod og trodde du mente at problemet var at småpartiene får oppslutning. At de ikke får tilstrekkelig (og fair) representasjon i mediebildet er et problem.

Et tilliggende problem er at media veldig ofte henviser til venstresida og høyresida nå. Det synes jeg er en grov forenkling som egentlig ikke hører hjemme i norsk politikk, spesielt med tanke på at økonomisk system ikke er den største kampsaken til mange partier, samt at vi historisk har hatt sterke sentrumspartier. Jeg tror alle er enige om at rødt og AP ikke representerer samme politikk, men de blir gruppert sammen som “venstreside” oftere og oftere synes jeg.

6 Likes

Men det er en realitet at de nærmer seg hverandre!?

Rødt moderer seg stadig, nå står til og med NATO fobien deres for fall :laughing: og Ap har vel også beveget seg mot venstre, er jo mer næringsfientlige for hver uke som går…

1 Like