Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Synes du burde være litt forsiktig med å putte alle i en bås (ser du hva jeg gjorde der? :wink:)

Jeg ga en like til et innlegg av en skribent som bruker mye tid på å skrive velformulerte innlegg her inne, en slags takk. I dette tilfellet synes jeg at han beskrev et viktig og aktuelt tema, som kan være ubehagelig å prate om.

I tillegg; å dele ut likes på denne måten har jeg inntrykk av sannsynliggjør at en eventuell motpart dukker opp, og da kan man kanskje oppnå meningsfull debatt?

Uansett så ser jeg ikke hvordan innlegget “likestiller koranen og islam i sin helhet med nazismen”, og hvis jeg evnet å tolke det slik, hadde jeg selvsagt ikke liket innlegget.

7 Likes

Jeg mener Koranen ikke er en ytring, det er en full pakke som ikke er oppe til diskusjon. Religion generelt er selve definisjonen av hjernevask, hvor man skal indoktrineres totalt uten noen form for egen vurdering. At fornuftige mennesker i det hele tatt låser hjernen sin i noe sånt er en gåte for meg.

Dersom noe skal kalles en ytring bør det inneholde et mer defansivt element.

3 Likes

Men velger folk dette av fri vilje?

Når man har blitt fornuftig og opplyst, så ja.

Tilhørighets behovet. Akkurat som det grønne skiftet

2 Likes

En viss fare for at islam røres sammen med den høylytte minoriteten vi ser og hører. Dagsaktuelt og forsterket av Hamas.

1 Like

Hørt om sunni vs shia muslimer? Noe som er oppe til tolkning når det kommer til religionen? :thinking:

1 Like

Ja, men det er desverre ikke universelt. Det ville ikke vært en religion hvis det ikke inneholdt elementer av overnaturlig art som ikke var åpne for diskusjon.

Bare det faktum at man baserer troen på et 1500 år gammelt skrift, og tolker dette for å gjøre utdaterte eller barbariske elementer akseptable i 2023, viser hvordan man klamrer seg til troen til tross for vitenskapens avsløringer av dens svakheter samt generasjoner av kulturell evulosjon.

Hva er det som statistisk skulle tilsi at en bok som er 1500 år gammel har alle svarene 1500 år senere når det idag finnes millioner av bøker? Det fundamentale spørsmålet er: Hvorfor holder man fast ved skrifter som tilfeldige mennesker noterte ned som sannheter for så lenge siden?

Når religiøse tekster som inneholder gamle skrifter om krig, forsvar, og straffebestemmelser blir blandet med moderne moralsk veiledning 1500 år senere er det rom for feilskritt.

Ellers så kriger jo sunni og shia-muslimer gjerne mot hverandre også, så da har man ikke kommet veldig mye lenger selv om de har klart å omforme religionen til to grener. (Bøkene er de samme gamle.)

2 Likes

Kan det være en bok som er mer enn 2000 år gammel?

2 Likes

Man må ha to ting med i vurderingen mht.Wilders:

  • Han fikk 25% av stemmene, ikke minst takket en betydelig svekket VVD, som har styrt Nederland siden middelalderen.
  • Mange av stemmene har vært strategiske.

Samtidig er nederlendere drittlei å bli herjet med;
Mange føler seg lurt i grønne « løsninger», hvor de også har mistet mye frihet, og så har det vært mye fokus mot især unge bråkmakere som sitter i mottak.

De føler å bli lurt av de etablerte partier på begge sider. i de store byene har AP/de grønne vært vinnerne.

1 Like

Nei, koranen er vel 1400 år gammel, tok det på gefylen. Jeg har ikke mye mer tro på bibelen om det var det du lurte på…

1 Like

Så om vi skulle lene oss på statistikk så måtte vi vel konkludere med at begge bøkene er lite til å stole på, bortsett fra at de begge inn i mellom tar for seg en for oss tilnærmet uforklarlig blodtørst opp mot ubarmhjertige drap i Guds ånd og etter hans vilje.

2 Likes

Skulle til å si at religion er “gyldig fravær”… :joy: heilt sjukt kor bøyelig hjernen kan være når den får “rett” behandling… og ikkje minst kor lett manipulerte enkelte sjeler kan være/bli… eg er litt usikker på om det er bra eller dårlig, men hjelpes så mye jævelskap di klarer å dra i gang når det først står på, folk altså,…

Trenger nesten ikkje å blande religion inn i det engang :upside_down_face::laughing:

Marx mente religion er opium for folket. Det kan nok være. Men religion har gjennom historien fungert som kokain for en rekke religiøse ledere der utsøkt aggresjon, især overfor annerledestenkende, synes å være en vesentlig del av stillingsbeskrivelsen.

Jeg tenkte som dere når jeg var yngre, og er ikke troende. Så selve guden og boken og alt det rundt det er ikke viktig for meg. Men må annerkjenne at det er viktig for mange.

tldr; religion står for noe godt også, det er ikke bare faenskap

Og det har jo hatt og har fortsatt sin funksjon som rettesnor, etiske normer, sosiale og kulturelle normer, makt og kontroll, osv osv. disse funksjonen kan like gjerne human etisk forbund ta seg av om en trenger en organisert form rundt seg, men slik jeg har det rundt meg så er det kristendommen som står for mye av denne typen “frivillighet”

Så religion (inkludert ateismen) har sin funksjon. Ikke alle trenger den, og om dere så det kulturkartet jeg postet lengere oppe her, så er vi i norden i en unik posisjon mtp “self-expression” som ikke er mange forunt. Du kan vel til og med argumentere for at det er “uønsket” når du kulturelt står veldig langt unna hverandre på den aksen i kultur kartet.

4 Likes

Ambulansepersonell må bruke skuddsikre vester!

Gaza tror du sikkert. Nei, det er vårt naboland…

5 Likes

Kommer til et nabolag nær deg!

2 Likes

https://x.com/MaritKolby/status/1729477057887830170?s=20

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022316623727429?via%3Dihub

Enda en studie som bekrefter at ultraprossesert mat er bais.

3 Likes

– I lys av beskrivelsene i denne rapporten er det jo ubegripelig at det har skjedd så mange glipper, og at alle disse glippene har dreid seg om det samme sakskomplekset, altså Finnes’ aksjehandler og Solbergs habilitet som statsminister i åtte år, sier Graver.

6 Likes

Iår slipper du å reise til sverige, fordi sverige kommer til deg.

3 Likes