Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

det kom ut litt feil, men ha meg unnskyldt, selv om eg utrykker meg litt dumt og kanskje til og med bittelitt feil til tider.

Eg tipper du forstår meg oftere enn du velger gi utrykk for det. Og det forstår eg, når det kommer ut litt på halv 8 av og til.

1 Like

Mye av den vestlige verden ble dels forgiftet for ikkje så lenge siden, vet ikkje om du husker det, men det covidgreiene var ikkje akkurat demokratisk anlagt. Eg kjenner nok mennesker som sliter den dag idag til å vite med sikkerhet at det kan defineres som forgiftning. Kanskje ikkje med døden til følge men gud hjelpes meg vel så mye friskere di uvaksinerte er.

Facepalmerne her er for feige til å adressere problemet, og di er for feige til å forsvare et ekte demokrati… så enkelt. :slightly_smiling_face:

Håper dere vet hva som skjer når det blir for mange som er sånn :neutral_face:

Du må jo forstå at det blir litt morsomt når en person som heier på Trump vil forklare oss hva ekte demokrati er…? :rofl:

6 Likes

Jeg har postet mitt om dette i en relevant tråd for lenge siden. Gikk gjennom dataene. Virket som risk/reward var bingo for vaksine til 16-40 gjengen. Du kunne da teoretisk sett ha valgt covid-19 eller covid-19 vaksine. Med ca samme utfall statistisk. For de som er eldre så var vaksinen bedre med en faktor på 10:1, 100:1 og 1000:1.

Yes :slightly_smiling_face:

Han adresserer alt det folk klager på, så… det er det ingen andre som gjør… og når du ser hvilke tullekopper dere viser tillit til på tinget her så… ja idk, eg håper noen kommer frem å tar et oppgjør med det på en ryddig måte.

Jeg synes kommentaren her var det som gjorde det hele vesentlig. Min utheving.

Et bestillingsverk kan bare forstås av bestiller, som kjenner bestillingen. Presentert for andre vil det utgjøre propaganda som det er vanskelig å ta stilling til. Det som refereres for offentligheten skal være fagfellevurdert, eller følge strenge kriterier som GLP osv. I dette tilfellet ville det holdt å si bestilligsverket holder ikke faglig siden det må fagfellevurderes først. Ved å glemme det legger de seg lagelig for hugg, og ved å offentliggjøre det som relevant for almenheten skader de seg selv enda mer. Dette er ikke kritikk av bestillingsverk, men når staten stadig bestiller og bruker slike rapporterer som om de var fagfellevurdert, blir man skikkelig sur og lei av hele greia. Ensidige rapporter må forvente litt galle.

Tror du rapporten som Stortinget brukte som grunnlag for å legge flere strømkabler utenlands var fagfellevurdert?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Jeg lar det være til forumet å finne fasit, jeg har den ikke :stuck_out_tongue:

2 Likes

Nå ble jeg faktisk ganske interessert, hvilken rapport er det Stortinget har lent seg på? Ikke denne som blir referert til her vel? :see_no_evil:

5 Likes

Fagfellevurdering er en akademisk ting… intern kvalitetssikring ville man nok kalt det der dette ble gjort.

Ekstern kvalitetssikring er enda bedre og ekstern verifikasjon gjennom separat analyse aller best.

3 Likes

I det mest ekstreme scenarioet vil to kabler heve husholdningenes priser med 4,6 øre/kWh, mens fire kabler vil gi en prisøkning på hele 6,2 øre/kWh.

Selv om kablene gir økte kraftpriser, vil prisene forbli lavere enn på kontinentet, understrekes det i raporten. Det bidrar den vedtatte utbyggingen av 26,4 TWh sertifikatkraft til.

Topkek

6 Likes

Tror nok at en ekstern kvalitetssikret rapport i 2012 kunne kvalifisert, validert, sertifisert, sementert, verifisert og slutt fast en gang for alle at konklusjonen om at; «i det mest ekstreme scenarioet, med hele 4 utenlandskabler, ville maks prisøkning bli på 6,2 øre» er 120% korrekt.

Det ville vært fasiten 4 streker under svaret og en konklusjon verdt sin vekt i gull.

Med en ekstern kvalitetssikring hadde vi også sluppet alt gnålet til Øystein Stray «Spettet» Spetalen om europeiske priser, trussel mot innenlandske bedrifter og alt det andre tullet han snakket om.

Skulle likevel det totalt utenkelige skje, at månen faktisk var en gul ost, og at det ikke ble et par øre dyrere med strøm men 50 øre, og sogar 1 krone er det ikke verre enn at man trekker på skuldrene, forklarer at ting er komplisert og verden annerledes. Alternativt idiotforklarer andre og ber de skamme seg.

13 Likes
4 Likes
3 Likes

Man kan i hvert fall ikke kalle dem populistiske :stuck_out_tongue:

Dette i kombinasjon med at de ikke klarer å vedta lover som gjør at vi ikke sender alt vannet ut av landet og så må rasjonere viser i mine øyne at de er fullstendig blottet for vett.

11 Likes

De justerer bare for inflasjon, ser ikke helt at strømstøtten blir dårligere av det.

1 Like

Hadde regjeringen ikke justert opp for inflasjonen så hadde det bidratt til mindre inflasjon. Når de velger å oppjustere innslagspunktet så bidrar de til å holde renta
« higher for longer».

4 Likes

De er altså så dumme at det er vanskelig å uttrykke det med ord.

Først sparker justisministeren NSM-direktøren - etter å ha brukt to uker på å forberede “krisehåndteringen” av det ulovlige utleierlånet på 200 mill.

Og så tikker denne nyheten inn på DN:

https://www.dn.no/politikk/justisdepartementet-lante-299-millioner-av-privat-utleier/2-1-1569014

"Justisdepartementet bestilte oppgraderinger i kontorlokalene for 299 millioner kroner. Oppgraderingene ble finansiert av en privat utleier, og betalt tilbake med renter.

– Det kan jeg ikke snakke om, sier Mehl når DN treffer henne på Stortinget.

Det samme departementet har selv brukt tilsvarende avtale for å finansiere 300 mill gjennom privat utleier (Storebrand). Med 7 prosent rente. Og det var det ingen som kom på å ta opp internt i de ukene de forberedte seg på å sparke NSM-direktøren. Som tok opp et lån på 200 mill med 10 prosents rente.

Karma.

På den annen side: det kan jo tenkes en annen forklaring - at også folk internt i departementet så dette som en fin mulighet til å bli kvitt reality-stjernen som minister. Det er jo tross alt bare fem uker siden hun varslet om at hun hadde lyst til å delta i “Skal vi danse”.

Og det er jo tross alt såååå kjedelig med alle disse sikkerhetsgreiene:

https://www.dn.no/teknologi/nsm-bruker-utdatert-rammeverk-for-a-handtere-cyberangrep/2-1-1568298

Men en ting er ganske sikkert: tipset til DN kom med silkebånd og kort der det stod: God jul fra Storeulv. For det tok nok ikke Camp Fredriksen lang tid å grave denne avtalen frem hos venner og kjente, etter at det ble antydet i mediene at regjeringen ikke ville betale fullt ut de 200 mill de skyldte likevel.

Sånn gjør man bare ikke mot Fredriksen. Det vet alle. Nesten alle.

11 Likes

Ser ikke helt poenget ditt her? De fleste skatter er i prosent slik at man slipper å justere for inflasjon slik man nå har gjort med strømstøtten.

FRP tvinger frem full sal :+1:

– Ikke undergrav demokratiet, sier Frp-leder Sylvi Listhaug og har bedt om at en avstemning i Stortinget i ettermiddag utsettes slik at alle stortingsrepresentanter må ta stilling til saken.

VG får bekreftet at presidentskapet har innvilget Frps ønske og at voteringen utsettes, til senere i uken.

20 Likes