Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

De gjør alt feil. De må skifte politikk, leder, og samarbeidspartnere for å snu ting.

Det er flere saker i dagens politiske landskap hvor det ikke finnes noen store partier som tar den populistiske siden (begrensning av strømeksport for å favorisere norsk industri, nedskjæring blant offentlige ledere, re-vurdering av katastrofeprosjekter som helseplattformen og regjeringskvartalet). Ta opp alle de sakene, sett inn Giske som leder, og erklær at samarbeidet med SP er over, så slår de 17.7% lett. Bytt ut alle som på noen som helst måte har tatt i pendlerboliger og aksjer, så kan de kjøre hard profil på å “rydde opp”. (Dette er ikke mitt “drømmeparti”, det er mitt forsøk på å brainstorme hvordan et alternativt AP kunne kapret tradisjonelle AP-velgere bedre enn dagens AP.)

Slik kursen er nå skal AP være glade om de ikke faller enda mer, og SP skal være storfornøyd med alt som er over sperregrensa.

6 Likes

I AP er det en sterk tro på at problemet for “vanlige folk” er at de blir så provosert av å se at en del medborgere blir rikere enn gjennomsnittet. Det er den store feilslutningen, når partiet analyserer sin nedgang på meningsmålinger, etter mitt syn. Jeg tror nemlig ikke at misunnelsen er så enorm, samt at folk flest mener at samfunnet trenger en del grundere som kan skape arbeidsplasser. Så lenge disse folkene blir rike av egen innsats og dermed ikke røver sin rikdom fra “vanlige folk”, så tror jeg folk flest ikke ser noen fordel i å jage dem til Sveits.
Det som derimot folk flest reagerer på, er f.eks. at regjeringen synes det er greit med flerdobling av strømpriser som følge av at regjeringen prioriterer størst mulig offentlige inntekter av mest mulig strømeksport, og dermed rask tømming av våre magasiner. Tror nok det provoserer mer enn om naboen din er rikere enn deg…

13 Likes

De få som har dette som hjertesak stemmer rødt og sv, så ap får ikke engang de stemmene dette faktisk gjelder.

Urettferdighet i form av forskjellsbehandling stikker nok dypere enn urettferdighet fra forskjeller som skyldes arv, flaks, ferdighet eller arbeid.

4 Likes

No shit, Sherlock!
Problemet er AP. Partiet er ruttet. Både politiken og ledelsen. En masse korrupte, inkompetente slackers.
Krisen består i, enlig meg, at 17% synes dette er det beste alternativet å stemme på…

1 Like

sett støyende elever inn hos andre klasser,-de verste elevene flyttes til andre skoler,-dette vil demoralisere oppførselen umiddelbart!

5 Likes

Kanskje litt selvforsvar hadde vært noe å lære ungene, det måtte eg, og det gir eg mine også, og etter det så forsvinner problemet ofte på magisk vis, pluss at det er faktisk kjempegøy,… nå er det kanskje ikkje beste løsning i Oslo og omegn der volden tenderer til å eskalere heller enn å avta… men, enkle bøller gir seg fort når fi får litt ekstra vondt i en arm eller en fot :sweat_smile:

2 Likes

Antagelig er det lite sannsynlig at vi de neste årene vil se et norsk eller nordisk parti med en oppslutning på så mye som 30-35 prosent. Hvorfor? Fordi vi har sjelden hatt flere utfordringer samtidig som roper på løsninger av ulik politisk farge.

Vi sliter med krig, klima, strømpolitikk, krise i skolen, ungdomskriminalitet, inflasjon og dyrtid, økende innvandring, skatteflukt, større forskjeller og mer fattigdom, tillitskrise overfor folkevalgte, etc., etc.
Det eneste positive er en fortsatt lav arbeidsledighet.

Ingen partier kan romme alle svarene, fordi løsningene på de enkelte utfordringene ofte står i et motsetningsforhold. Velgerne prioriterer utfordringene ulikt og fyker i alle retninger - i en tid med rekordlav partilojalitet.
Kanskje er 17 prosent det nye 36, 9?

5 Likes

Socialdemokraterna i Sverige ligger på ca 35%. Det fyller hele tiden på med nye sosse-stemmer fra mellomøstern og afrika. Og de svensker som stemmer S gjør det uansett. De har selden noen større innsikt i hva sossarna egentlig driver med. Mange som stemmer S av tradisjon.
S i Sverige har dokk fått konkuranse av det turknatsjonalistiske og islamske Nyans. De kom ikke inn i riksdagen 2022, men forventes gjøre det 2026.

I Norge er det kanskje annorledes. Ap tilbake på over 30% høres unsannsynlig ut. Mer trolig høyre kan nå dette.
Både Norge og Sverige har problem med ett relativt stort antall partier kring 5%, med apparta ideer og i mange fall direkt subversive.

2 Likes

Prinsipielt viktig sak for 124000 ansatte.
Svakt at fondet FØR antidemokraten Must har svart sier de ikke kommer til å selge aksjer. Streikeretten er omtrent den siste rettigheten arbeidstakere fortsatt har i en kynisk verden. Om ikke idioten gir seg, så håper jeg på streik.
Forøvrig så er slavedriveren helt bak mål, når det gjelder forbrukerrettigheter. Aldri i livet om jeg skal ha meg en Tesla, eller annen amerikansk ( eller kinesisk) bil.
Her er bare ett av hundrevis av innlegg om maktmisbruk fra Tesla.

1 Like

What? Hvor tar du det fra :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Premisset for artikkelen er jo bare tøv. Valgfusket starter med å fengsle alle som kan vinne valget og utestenge folk fra å stille til valg osv.

11 Likes

Åh? Jeg trodde at alle han ikke liker faller ut av vinduer og fra balkonger, drukner i svømmebasseng eller får hjertestans i alt for ung alder? Jeg må ha misforstått Vladulf Putler…Hans venn i USA begrenser seg til truende telefonsamtaler til valgansvarlige, og oppfordringer til å storme kongressen, helst utkledd som gamle vikinger.
Mye nærmere demokratiske trusler det!

Flere og flere får det med seg.

Støre først. Norge sist.

10 Likes

Så at uk straffer flere folk enn Russland pga utsagn i sosiale medier bekymrer deg ikkje? Idk man, #99.2%

Problemet er kanskje at folk tror di støtter demokrati, bare fordi di følger dei ledende partiene pdd i vestlige land, uten å forstå at dei samme lederene svømmer lengre og lengre bort ifra definisjonen på det som faktisk er et demokrati…

#follow the leader

Hva definerer et demokrati?

Er selv sikkert sklidd godt over til å være “republikaner”, nesten utelukkende fordi, dei som kaller seg demokrater seiler under falskt flagg.

En må kunne ha en viss tillit og snakke til dels sannhet… det gjør ikkje den gjengen.

12 år i fengsel i UK også? Blir folk forgiftet? Drar folk i eksil fra UK også? Eller er dette verdens verste sammenligning?

4 Likes

6mnd sammfunns straff for å poste lyrics til favorittlåten til sin avdøde kjæreste er pokker ikkje greit det heller :upside_down_face: men så er ikkje Russland akkurat et demokrati heller, noe som gjør det ekstra gæli, når statistikken kommer frem slik. Eg har ikkje kilde atm men kan se om eg finner når eg er ferdig på jobb i kveld.

Jada men prøv å ikkje bare se bort ifra at vi I vesten går lengre og lengre vekk ifra hva et demokrati er… for det er her vi bor og det er dette vi på et vis må forsvare,. Hva Russland gjør er Russland sin sak, men vi må ikkje glemme å feie for egen dør…

9 Likes

https://x.com/joebiden/status/1733619850541425030?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Bedre valgkampreklame kunne ikke trump ha laget selv engang

6 Likes

Endelig ser enkelte medier ut til å ta til fornuft:

7 Likes

Det var du som mente det var som Russland. Helt enig at de er på en annen planet.