Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Mener jeg har en kamerat som må være medlem i LO for å jobbe der i olja. Mulig det ikke er pålagt, men bare ingen alternativer til å støtte AP han ikke liker. Ble usikker nå. Hvis det ikke er snakk om annet enn frivillig organisering og selvråderett på forhandling av lønn så er jeg for det.

1 Like

hvis en stor andel av de som jobber et sted vil ha tariffavtale

Og hvor stor andel er dette hos Tesla? Finner ikke tall på dette selv.
Jeg er motstander av at en tredjepart skal tre inn og gjøre om på et system som (tilsynelatende) fungerer godt.
Jeg har inntrykk av at folk som jobber i Tesla er greit fornøyde, men det er ukvalifisert gjetning fra min side, så hadde vært kult om noen har tall på dette.
Synes at Musk svarte godt rundt dette temaet under intervjuet med NYTimes nå nylig, men det kan hende journalisten sine spørsmål ikke var kritiske nok.

Droppa å poste dette innlegget tidligere, men i kommentarfeltet på e24 så kom jeg over dette, har ikke verifisert tallene selv:

Det er 9 IF Metall medlemmer i Sverige som streiker av 140 ansatte i Tesla.
I Sverige er 95% av Tesla ansatte fornøyde som de har det, de har bedre vilkår enn tilsvarende kollektivavtaler IF Metall har forhandlet frem andre plasser.
3-4 IF Metall medlemmer skal ha nektet å streike og er ekskludert fra fagforeningen. Det skal også være en håndfull som har meldt seg ut.

Hvis dette stemmer så er vel oppstyret rundt dette en smule oppblåst, eller?

3 Likes

Ser ut som det tallet kanskje er fra Tesla?

Ser ut som det er litt over halvparten av 130 bilmekanikere som streiker?

IF Metall har fram tills nu inte velat kommentera Teslas uppgifter om att 90 procent av personalen på bilföretaget arbetar trots strejken. Men i en intervju med Dagens Arbete säger nu avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä att siffran inte stämmer. Enligt IF Metall är över hälften av de cirka 130 bilmekaniker på Tesla med i facket och deltar i den pågående strejken. Han medger att ett fåtal av medlemmarna jobbar fortfarande och därmed agerar strejkbrytare, men inte så många att helhetsbilden av att hälften strejkar påverkas.

ref IF Metall: Så många strejkar på Tesla | Dagens ETC

3 Likes
6 Likes

Til man er integrert i samfunnet.

Nei, det eg la til grunn er at di respekterer familiene sine mye mer enn hva vi gjør i vesten. Som en kulturforskjell, og tar det uheldigvis ofte igjen i å mene at gutter er verdt mye mer enn jenter. Virker det som, men siden gutter står for 99% av all kriminalitet, så… ja… det ville nok hatt en effekt. Det ville gjort det verdifult å få være her på en helt annen måte. Tror eg kaaanskje.

Nei, fordi nordmenn har et helt annet forhold til ære og familie, og ikkje minst, hvor mye lettere en innvandrer rettferdiggjør kriminalitet… så da ville det naturligvis ikkje ha noe annet enn mot-effekt, og hvor skulle vi sendt oss selv?. Og, di fleste nordmenn betaler for seg selv, så det holder, som regel igjennom generasjoner.

Nå tar eg mangen under en kam her. Men sånn blir det når man ikkje gidder å male et Mona Lisa for noen som helst. Bare et grovt estimat til hvorfor, siden du

Ingen av di eg siktet til kommer fra Bjørnøya, hvorfor skal vi betale noen for å ødelegge for oss? Og det var absolutt ikkje bjørneøya eg ville foreslå å sende dem til.

Ok, men, så der. Der har du dagens lille hobbypolitiske forklaring fra meg, håper det gav noen greie tanker, om hvorfor eg var så bastant igår.

Og nei, eg tror ikkje dere er rasister, det var litt spøkefull satire når eg ble dødslei, og dere skal vite at eg ikkje er en rasist heller, har venner i alle farger, brune svarte gule blå og rosa…

men, “en klarer ikkje å lære en katt å sitte”,… så derfor begrunnet eg det som kan se ut som “forskjellsbehandling”.

I realiteten var det et forslag til verktøy, til en jobb som ikkje lar seg gjøre med dagens løsning.
(Løsningsorientert)

Men, det er ikkje sikkert det ville virket, og det ser jo veldig slemt ut. For di som ikkje har opplevd hvor vond verden er i andre enden av godhets skalaen.

Men, som en lett forståelig og om mulig enda mer provoserende metafor:

Av alle hunderaser (for eksempel) så er det ikkje alle som klikk metoden funker på, og det er ikkje alle som tåler å bli satt skikkelig på plass. Men di er likeverdige hunder selv om di har hver sin forståelse av verden… u feel me?

1 Like

Dette synes eg var en god artikkel

11 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Finnes ikkje en eneste krig I verdenshistorien som mangler det bildet… men det er trist som faen…

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dags at bunkre opp med ved, alltså.

Dette kommer at fortgå tils magsinenen er helt nede på en nivå da det må stenge og det blir rullende strømavbrudd. Det er også det som må til før at politikene skall komme på banan.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

En ytterliggående del av hamas gjennomfører et bestialsk terrorangrep på sivile israelere. Grusomt. Men det kan ikke gi Israel fritt leide til å bombe i stykker et bittelite innestengt område og drepe tusenvis av barn. Det kan ikke forsvares. Det er spesielt ille når man vet hva jøder selv har opplevd av grusomheter opp igjennom. Det er en skam det som skjer nå og det er helt hinsides at de får love å holde på uten at det får konsekvenser.

3 Likes

Jeg reagerer ikke så mye på det at de har blitt strip searchet, men hvorfor ikke gi dem klærne tilbake etterpå? Til og med Ukraina lar russere beholde klærne på. Hvorfor få den til å sitte på knærne? Også er jo spørsmålet rundt bankingen og mishandling som vel er ikke bra og verre er vel de som ble skutt når de gikk ut av sykehuset under hvitt flagg. Kildene på alt dette er palestinske btw, selv om de pakker det inn litt.

1 Like

Hva er det IOC driver med!? Hvorfor i all verden skal russere nå plutselig få lov til å delta i OL??

Thomas Bach og Vladolf Putler er jo bestevenner.
Enda et slag mitt i trynet på Ukraina. Bach må vekk så fort som mulig. Han misbruker sin makt og har en historie på det

Med IOC er svaret alltid penger i rett neve.

7 Likes

Tenker de etter hvert fikk klær på seg når alle var bekreftet avvæpnet og situasjonen var under kontroll. At de sitter på knærne er ikke unaturlig når du ser på antall fanger opp mot de som skal holde de under kontroll. Nå er dette et øyeblikksbilde, som ikke sier noe om situasjonen før eller etter bildet, så personlig blir jeg ikke provosert av det jeg ser.

4 Likes

Ryzzene betaler vel de ansvarige i god orden.

Handler vel om at kollektiv avstraffelse er galt? Alltid lurt på hvorfor folk er så sykelig opptatt av å straffe vanlige borgere som har ofret livet sitt for idretten.

2 Likes

Støre først. Norge sist.

11 Likes