Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hæ? Jeg snakker om at argumentet ditt for å legitimisere forskjellsbehandling på mennesker er at “de andre” ville gjort noe verre mot deg. Det er ikke et godt argument i seg selv.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ok en siste, “jo det er det”. Og eg gidder ikkje å forklare deg hvorfor. Det er egentlig basics og du burde vite det.

Okokok aller siste… Spoileralert: kulturforskjell

Jahaja.
Uansett… Du kunne bare forklart hvorfor du mener det er en god ide å straffe familien til en kriminell fordi de er “immigranter” (hvor lenge er man det forresten?), og fordi det finnes slemme mennesker der de kommer fra (ergo må alle i familien også være slemme? eller fortjene en eller annen form for kollektiv straff? Eller hva mener du/dere egentlig? - jeg er oppriktig nysgjerrig!).

Mener du at dette er noe vi burde teste på familier til etniske nordmenn også? Målet må vel være å begrense kriminalitet, uavhengig av rase, religion og “kulturforskjeller”? Likhet for loven osv? Dersom nei; hvorfor ikke?

Har du en bror som er seriekriminell så har dere jo tross alt “samme” gener “samme” kultur, kanskje til og med “samme” religion så sjansen er vel stor for at du også kan korrumperes? Og om ikke, så sender det jo uansett et jævlig bra signal da, “vær lovlydig i Norge ellers sender vi deg og familien din til Bjørnøya og tar alle pengene deres”. (NB! Virkemiddel- alarm!)

  • og dersom svaret er ja på ovenstående tankeprosjekt, så er jo diskusjonen om hvorvidt dette er gunstig for et samfunn også mulig å ta:)
6 Likes

Norges netto eksport av strøm er opp 53 prosent så langt i år og magasinene er nå tappet lavere enn i fjor.

6 Likes

Ser flere partier som regner med at strømpolitikken vil stå sentralt i valgkampen om knapt to år.
Kraftprodusentene gjør i alle fall hva de kan for å sage over egen grein og for å øke motstanden mot utenlandskablene.
Når vi i sin tid fikk et eget bompengeparti, vil det overraske om ikke dette feltet vil bidra til fødsel av et nytt ensaksparti, men med langt større betydning for folk og land.

7 Likes

Strømprisene har vært skyhøye den siste tiden. Og regjeringens tiltak som skulle bedre forsyningssikkerheten – og være på plass «i god tid» før vinteren – kommer nå først til våren.

Det er jo ikke rart at AP taper stemmer når de ikke klarer å få på plass lover som skal regulere eksporten.

– … I tillegg har vi foreslått regelendringer for magasindisponeringen, og vil legge fram en proposisjon for Stortinget før jul.

Aasland svarer ikke på hvorfor dette ikke er vedtatt allerede.

Og der sementerer de bare inntrykket man har av at AP er ubrukelige. (Jeg er i utgangspunktet midt i velgergruppen til AP…)

11 Likes

https://www.dn.no/arbeidsliv/sv-lederen-ber-politikere-stotte-boikotten-uaktuelt-for-meg-a-kjope-en-tesla-na/2-1-1567507

Må jo si at jeg synes at det er rimelig ræva av Tesla å ikke inngå tariffavtale.

6 Likes

Må jo si at jeg synes at det er rimelig ræva av Tesla å ikke inngå tariffavtale.

Vil du forklare meg hvorfor?
Sier ikke nødvendigvis at du tar feil, men selv forstår jeg ikke hvorfor man ha en tariffavtale for å sikre verdige arbeidsvilkår.

2 Likes

Noen tror en tariffavtale er bedre enn å forhandle selv. Jeg tenker på de som er mye sykmeldt (ikke deres feil) er dårlige i jobben (heller ikke nødvendigvis deres egen feil) sin eller bare late (egen feil).

De som overpresterer vil forhandle selv.

Fagforeninger er jeg likevel for. Bare ikke pliktig medlemsskap eller at de må forhandle vilkår på mine vegne.

5 Likes

:clown_face: :earth_africa:

Edit:

Ser jeg var sent til festen. Men lar den stå. Faens jævla idioti og en stor :fu: til dem som forsvarte / rasjonaliserte et slikt uunngåelig utfall.

11 Likes

Klager dere over strømeksporten nå igjen?

Altså: hvordan tror dere Støre skal få et internasjonalt toppverv hvis han holder igjen strømmen fra EU og på toppen tjener fett på å selge gass til EU?

Er det ingen her som kan regne?

Da ryker det fort 27 EU land som potensielt kunne tenkes kanskje muligens under visse omstendigheter vi ikke kan utelukke, å støtte at Støre får et internasjonalt toppverv.

Støre først. Norge sist.

Så enkelt er det.

3 Likes

Det har jeg jo heller ikke sagt og mange steder, så tenker jeg det ikke er nødvendig.

Samtidig, hvis en stor andel av de som jobber et sted vil ha tariffavtale, så er det tydeligvis at de som jobber der ser på det som nødvendig.

4 Likes

Det er jo mer vanlig med tariffavtale i mindre prestisjefylte yrker hvor forhandlingskunnskapene kanskje ikke er de sterkeste? Da er det kanskje greit å få noen til å forhandle for seg. Selv om man ikke er lat eller syk. :thinking:

4 Likes

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom jobbprestasjoner og forhandlingsevner.
I tillegg kommer at overfor et bedrift, konsern eller offentlig etat blir den enkelte arbeidstaker stort sett veldig liten.

Med tariffavtaler blir det også mer vrient for en ledelse å spille arbeidstakerne ut mot hverandre.

De fleste er nok enige om at den norske/skandinaviske velferdsmodellen med vårt trepartssamarbeid har funket ganske greit.

9 Likes

Og det er vel greia, når ting går shit for firmaet, så må de kunne forhandle med fagforeningen. Det virker å være mulig i Norge.

3 Likes

https://twitter.com/francis_scarr/status/1732830357928448428

This clip of Russian opposition politician Vladimir Ryzhkov on TV in 2004 has recently resurfaced thanks to

His warnings for the country’s future are frighteningly prophetic

Det er craaazy, men han fyren her forutså hele situasjonen Russland har med Putin som diktator. Vel verdt å se klippet.

Ser en av kommentarene til videon sier: “He left Russia shortly after the invasion”. Noe som gir mening.

1 Like

Gode argumenter! Viser hvor spissformulert min påstand var.

Men pålagt medlemsskap og og pålagt tariff er jeg i mot.

4 Likes

Såvidt jeg vet, så er det ikke noe pålagt medlemskap og fortsatt mulig for enkeltansatte å forhandle lønn som kommer over tariff. Tariffavtalen er å se på som minstelønnen.

2 Likes