Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hvordan kan dette ha skjedd? Har noen tatt grep som har økt prisen på strøm eller noe? :thinking:

https://www.dn.no/energi/statkraft/equinor/dnb/ny-intern-beregning-statkraft-passerer-dnb-i-verdi/2-1-1579579

4 Likes

Etter alt fokus på Trump, Gaza, strømpriser og ungdomskriminalitet er det på tide å trekke fram en alvorlig utvikling som virkelig truer det norske demokratiet:

Det er atskillige grunner til at jeg ikke ville være helt optimal som en mulig stortingsrepresentant. Men en potensiell slipstvang i det norske parlamentet ville definitivt vært en tungtveiende grunn til vrake meg selv fra vervet.
I flere tiår har jeg gått rundt som en selverklært slipsfri sone. Og vår slipsfrie skare blir stadig større. Så kommer altså en stortingspresident med bakgrunn fra Iran og vil innføre slipsplikt.

Ser Masud Gharahkhani virkelig ikke konteksten her? Slipset er og har alltid vært middelklassens og overklassens maskuline “hijab”!

De som foretrekker å traske rundt med en fargerik galge stramt knyttet rundt halsen, må selvsagt ha anledning til det. Men plikt!
Skjerpings Masud; dette er symboltungt og vi er i Norge nå.

4 Likes

Med tanke hur selden stortingsrepresentantene faktisk gidder å dukke opp på jobben, synes jeg de godt kan klæ seg standsmessig, dagen til ære.

4 Likes

Du får stemme på dem med slips :wink:

Interessant spørsmålsstilling.

Jeg syns staten skal ivareta alle kirker i tradisjonell stil utvendig. Utenom det null støtte til religion.

Andre religioner kan søke om å få sitt bygg godkjent for statlig støtte for utvendig vedlikehold. Så lenge bygget blir akseptert etter noen strenge kriterier så overtar staten de. Men ikke bunkersbygg og ombygde eneboliger/kontorbygg/ butikker etc som muslimene holder på med rundt her. Tradisjonelle og vakre bygg bør vi kunne godta.

4 Likes

Dessverre er det vel forsket på at svært mange bedriftsledere, politikere etc faktisk er psykopater hvis jeg ikke tar feil?

2 Likes

Helt riktig: De er overrepresentert i lederstillinger.
Jeg kjenner til eksempler hvor de har blitt sparket, men hvor arbeidsgiver har måttet forplikte seg til å ikke snakke negativt om vedkommende ( heller ikke når de er referanse for en annen stilling).
Og slik rullerer de rund med en golden handshake hver gang de går langt over streken……og etterlater seg en ødelagt arbeidsplass for mange for hver gang de skifter jobb.

3 Likes

Ofte kan ikke media omtale en person som psykopat eller sosiopat fordi de da risikerer søksmål. Alt av sykdommer politikere måtte ha er hemmelige opplysninger. OM samtlige politikere hadde måttet gjennomgå en internasjonal helsetest, samt en global etisk test, hadde vel de fleste måttet finne noe annet å gjøre tenker jeg.
Man kan legge funksjonen til Domstolen i Haag. De har jo kun en klage fra Sør Afrika om at Israel gjennomfører en genocide i Palestina på bordet.

1 Like

Man må være lege for å kalle noen psykopat. Det er ikke vanlig å slenge rundt stempel om at folk er psykopat uten at man har særlig tett og god kjennskap til en person. Eller Trump motstander og ivrig Dagbladet leser.

4 Likes

Blir ofte brukt som et skjellsord. Det jeg er mest overrasket over er at de ofte blir ansatt i stillinger med makt. Det burde ikke være mulig, hverken for psykopater som sosiopater.

Enig at de ikke skal henges ut fordi de har en diagnose, men samtidig må samfunnet / arbeidsplasser beskyttes for slike. Skremmende at de er overrepresentert blant ledere.
Trump ER pskykopat. Han har nok flere diagnoser, men psykopatien gjør at han er farlig for andre.
Om man bare leser « fire and fury» så kan ikke konklusjonen bli noe annet.

ER du lege?

7 Likes

Synes kirka kan betale det selv ass,… er det noen som har god råd så er det dem… har faktisk selv vært med å holdt vedlike gamle murkirker, bla “vår frelser” kirke i hgsd sentrum, og det er ganske fine historiske bygg som absolutt bør ivaretas.

Statlig støtte til moskeer og kirker synes eg er helt sløkket. Di har råd til det selv, i massevis.

Rekordhøy strømpris gjør at kraftselskapene i Norge tjener penger som aldri før. Konsesjonskraftprisen for 2022 var fastsatt til 11,57 øre pr. kilowattime (kWh). Strømprisen endte på 235,30 øre pr. kWh, ifølge SSB – en enorm profittmargin. Strømprisen var rekordhøy som gjennomsnitt for hele landet dette året.

Den desidert største kraftprodusenten i Norge, Statkraft, har tjent over 40 milliarder kroner etter skatt de siste to årene. Denne gevinsten blir brukt på vindkraft i Spania, batterifabrikk på Sørlandet og solcelleselskapet Otovo.

– I hue mitt er det sånn at de leker butikk, sier BI-professor Jan Ketil Arnulf til Finansavisen om kraftselskapene.

Han er professor ved Handelshøyskolen BI og har særlig forsket på hvordan ledelse utøves og skapes.

“De har ikke noe skin in the game.” (BI-professor, Jan Ketil Arnulf)

– Det som kraftselskapene har fått lov til å gjøre er å operere som om de er private selskaper. Også har man gitt byråkratene som jobber der bonuser som om de jobbet som selgere på et meglerbord.

13 Likes

https://www.dn.no/innlegg/energi/kjernekraft/atomkraft/rystad-regner-feil-overdriver-kostnadene-for-kjernekraft/2-1-1579981

13 Likes

"Joe Biden er ikke den eneste som har måttet tåle latterliggjøring for tabber fra talerstolen og ved pressekonferanser.

Før jul fikk Donald Trump gjennomgå etter at han i en tale sa at han hadde «ført en total krig mot det amerikanske demokratiet»."

Nå synes jeg hetsen mot Trump går for langt… Hvorfor skal han latterliggjøres når han for en gangs skyld snakker sant??

4 Likes

Economists in Australia completed a deep analysis and concluded that COVID lockdowns were 30-35 times more costly in terms of human life than they could possibly have delivered in benefit.

Full video: https://twitter.com/JanJekielek/status/1744151403965145476

8 Likes

Jeg tror religionen har spart oss for en del idioter som ikke klarer å finne meningen med livet uten. Nå får vi alle disse inn i andre fora. Før holdt de seg i kirka. :stuck_out_tongue:

3 Likes

FØR holdt de kristne seg definitivt ikke bare i Kirken. De satte premissene for hele samfunnsutviklingen. Inklusive det meste av kriger og konflikter i Guds navn.

2 Likes

Neinei, idiotene tenker jeg på. :slight_smile: De som nå sliter med å finne meningen med livet.