Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ser på områder for utbygging av havvind.

image

1 Like

Totalt sett har vi jo kraftoverskudd, så denne krafta er vel beregnet på eksport.

Men for at denne krafta skal bli konkurransedyktig må den nok subsidieres både av norske forbrukere gjennom nettleie, økte strømpriser og grønne sertifikater, og deretter rene prissubsidier hentet fra den lønnsomme oljeindustrien.

Det hadde vært interessant å se hele regnestykket her med alle - både skjulte og åpne subsidier. Det begynner å ligne på en ren gavepakke fra Norge til EU som vi vil tape på hver eneste dag i all fremtid.

5 Likes

Ja, og et lite atomkraftverk i enden på kabelen hadde gjort samme nytten og beskyttet det norske markedet mot prisene fra Europa, menmen, Støre skal vel bytte jobb til noe i EU sånn som Stoltenberg bombet Libya for jobb i Nato. Alt har sin logiske grunn…

5 Likes

“slapp noen tønner med eksplosiver mot opprørerne”

Morderen Assad og hans russiske medhjelpere har sluppet så langt 68334 slike tønner. De fleste er fylt med dødelig klorin og ble mest kastet ut av helikoptre over tett befolkede områder.
Skoler og sykehus er yndlings mål.

4 Likes

SNHR er jo sponset av britene. Samme med SOHR og White Helmets. Så de tallene skal man ta med en klype salt. Men kan sikkert være sant at de har brukt tønnebomber.

Jeg er helt enige i at vi har alle fått oss en oppkvikker nå med nyeste hendelser. Og jeg har sagt før også at jeg var uenig med Tucker i hvordan han så på konflikten. Vi var nok mange som var der at vi trodde det aldri ville bli krig i Europa igjen. Men når man skal forsøke å forstå de som er i mot krigsmaskineriet i USA så er det mye som må ses i sammenheng.

En ting er korrupsjonen og makta som krigsindustrien har. De plasserer sine folk i toppstillinger i begge partier og i alle institusjoner som finnes. De kjøper politikere. De kjøper media og får mediene til å fungere som deres PR folk. Og de tar ressurser fra andre næringer som har edlere “missions”. Det er ikke bare det at man går fysisk til krig og dreper masse uskyldige, ofte unødvendig. Men det er værst.

2 Likes

Jeg har satt stor pris på Tucker som den eneste som har snakket det amerikanske krigsmaskineriet konsekvent i mot i flere år. USA mistet med dette den siste stemmen i legacy medier som gjør dette. Som nevnt ovenfor var han også alene om å slippe til ekte progressive stemmer og således bygge mer bro enn noen andre.

Ellers vet jeg ikke om dette hører hjemme her, i meme-tråden eller i en helt ny tråd for klovneverden:

https://twitter.com/JoeBiden/status/1650801827728986112

Jesus fucking Christ.

5 Likes

NVE-sjefen sier:

Han slo fast at havvind i Norge ikke er lønnsomt per dags dato.

– Og flytende havvind er ganske langt fra å være lønnsomt. Om det blir lønnsomt noen gang, og i så fall når, vet vi ikke sikkert i dag, sa han.

Før han kommer med litt tøysete synsing:

– Det er vanskelig å se for seg at utbygging skal skje uten at det i iallfall over tid vil ligge en lønnsomhet i bunn, mener han.

Olje- og energiminister Terje Aasland sitt svar:

– Når det gjelder kostnadene for utbygging, tar vi hensyn til at industrien skal drive innovasjon, teknologiutvikling, skalering og industrialisering som viktige elementer for å bringe kostnadene ned, svarer han.

Aasland er opptatt av at rapporten som ble lagt fram tirsdag, viser at det er fullt mulig å realisere regjeringens havvindsatsing:

– Denne satsingen er som et Kinderegg. Den gir oss mer fornybar kraft som vi kan fase inn i det norske kraftsystemet når vi trenger det. Den vil gi oss gode muligheter til å kutte utslipp ved å elektrifisere samfunnet og veksle inn fossil energibruk med fornybar kraft. Og det tredje er at dette vil gi en stor mulighet for norsk industri og norske leverandører noe som betyr trygge arbeidsplasser og mer verdiskaping, sier han.

Han mener satsingen er en stor mulighet for Norge.

– Rapporten viser med all tydelighet at vi har en stor mulighet til å lykkes på en god måte med å gjennomføre regjeringens ambisiøse havvindplan – også i sameksistens med andre viktige havnæringer, sier han.

1 Like

Ikke lønnsomt :white_check_mark:
Usikkert om det blir lønnsomt i det hele tatt :white_check_mark:
Skattebetalerne sponser :white_check_mark:
To strømkabler til Tyskland og England tapper norske energi ressurser :white_check_mark:
Nord norge kommer mest sannsynlig ikke til å benytte seg av havvind pga overstrøm, ren eksport :white_check_mark:

7jiopt

Kron idiot av en regjering :crown:

14 Likes

Husk at hvis de bygger ut enormt med havvind må de også ha undervannskabler til anleggene, og da er det jo lett å argumentere for at det er best å koble opp flere kabler til utlandet via disse anleggene. Dette er eneste måten regjeringen får igjennom flere utenlandskabler og dermed mer personlig støtte i Europa og bedre personlige karrieremuligheter der. Samt høyere inntekter til stat via høyere mva på strøm når prisen holdes høy.

3 Likes

Det er jo helt sykt! Se for dere Terje Aasland som direktør på en kvartalspresentasjon i et børsnotert selskap:

“Okay medaksjonærer, fremover skal vi investere haugevis av milliarder i havvind selv om vi vet at det ikke er lønnsomt og vi har heller ingen grunn til å tro at det vil bli lønnsomt i fremtiden.”

5 Likes

Jeg lagde meg twitter-konto for å følge Ukraina-krigen. Jeg har to tab-er, “For you” og “Following”. Following har kun tweets/retweets fra de jeg følger. Alt er fint og flott. “For you” har ting twitter tror jeg ønsker å lese. Etter å ha trykket på et par tweets som har med amerikansk politikk å gjøre, så er denne strømmen full av dritt. 100% ubrukelig. Informasjonen som presenteres der er subjektiv eller rent oppspinn. Clickbait av første klasse. Folk må få så sykt rart syn på verden hvis de leser den type informasjonsstrømmer daglig.

4 Likes

Det er vår tids brain drain det greiene der. Fører til utrolig mange feilinformerte tullinger, og vi er alle offer for det på et plan. Fra litt til ekstremt.

5 Likes

Og forskjellen fra MSM er…?

Clickbait, spissformulerte overskrifter og subjektiv analyse har alle verdens borgere mastergrad i allerede.

3 Likes

Har jeg sagt det?

Forskjellen fra norske medier er i hvert fall ekstremt stor når det kommer til kvalitet. Jeg følger ikke amerikanske medier godt nok til å vite hvordan forholdet mellom de to er der.

Det er endel gullkorn i norske medier, må si meg veldig fornøyd med den jobben T.R.I. gjør. For meg som lener godt til venstre, så er det ok å han hans kommentarer å lese gjennom.

1 Like

Dette er et sykdomstegn i vår tid. Er jo en vesentlig del av årsaken til at rundt halvparten av befolkningen i verdens mektigste land, USA, kan få seg til å tro og stemme på det Republikanske partiet med typer som Trump i front!

2 Likes

Jeg liker også han. Norske medier har omtalt så mange “sanne ting” som konspirasjonsteorier og bare oversetter saker fra CNN, NBC osv og publiserer det som egne ideer. Jeg skriver sanne ting i hermetegn fordi jeg egentlig mener “saker som kan underbygges med fakta”. Hva som er helt sant eller ikke er litt vanskelig å vite. Poenget er at det ikke skrives eller skrives utfra deres egen subjektive mening, akkurat slik vanlige folk gjør på Twitter.

Er det noen som leser Twitter, kommentarfelt eller messageboards generelt uten en kritisk sans eller ta det som en subjektiv mening så har de et problem. for dette har vi øvd på i 10 år nå alle sammen. Ikke noe problem å lese meninger fra den ene eller andre siden når man vet at dette er subjektivt.

2 Likes

Eller Fox News. Det er ikke som om media på venstresiden i USA er de eneste med problemer. Enda verre er når saker fra TASS osv blir republisert i norsk media helt uten kildekritikk.

Tenåringer har ikke øvet på dette i ti år, men de er på sosiale medier. De blir etterhvert unge voksne, med et verdensbilde som godt kan være helt fucked.

Det er heller ikke som om voksne heller ikke blir lurt trill rundt. Det er en grunn til at scammers klarer å tjene penger. Vet om en som ble lurt for 10 mill+. Det finnes også plenty av relativt naive 30-40 åringer også.

4 Likes

Norske medier driver stort sett og bare oversetter venstreorienterte amerikanske medier (eller lager egne saker). Det betyr ikke at fox er bedre, men at norske medier ikke pleier å oversette deres syn direkte.

8 Likes

Husk at konspirasjonsteoriene konvergerer i sin beskrivelse med virkeligheten etter hvert som deler av deres påstander blir motbevist. Til slutt ender man opp med noe relativt sant, men helt forskjellig fra der teorien startet.

3 Likes