Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Problemet man har for tiden er at “relativt sant” stort sett også må sammenfalle med “politisk uinteressant.”

Fordi så lenge det er politisk viktig å fortsatt fortelle riktig vinkling, så vinner ikke “relativt sant” fram.

6 Likes

Tjah, når det kommer til Covid-19 vaksinen, så ser det ut til å ha landet på sannheten:

– Spesielt de yngste bør veie mulige bivirkninger opp mot gevinsten av å ta denne dosen, sier Bjerring, som foreløpig ikke har planer om å ta vaksinen selv.

FHI anbefaler heller ikke å vaksinere barn på 15 og mindre.

I USA, så er de fortsatt stuck i tankegangen om at vaksinene er tipp-topp

CDC recommends COVID-19 vaccines for everyone ages 6 months and older, and boosters for everyone ages 5 years and older if eligible.

ref: COVID-19 Vaccination for Children | CDC.

Myndighetene og media i Norge er mye mer tilbøyelige til å endre oppfatning utfra hva forskning viser. Må samtidig si at norske myndigheters flokkmentalitet under Covid-19 er bekymringsverdig. Her tok Sverige et helt annet synspunkt, noe som jeg antar kommer av at fagmiljøet ikke lot seg presse av politikere på samme måte…

Priskrigen mellom matvarebutikkene går mot slutten, og de har begynt å sette opp prisene igjen.
Nå kommer jordbruksoppgjøret og jeg regner med at regjeringen leverer varene, slik som de gjorde i det rekordstore jordbruksoppgjøret i fjor. Da var rammen på 10,9 milliarder.

Er dere klar for dyrere mat?

2 Likes

Fjern eller reduser import vernet så slusene på billig mat og bedre utvalg kan komme til Norge :cowboy_hat_face:

3 Likes

Matprisene i Norge har gått vesentlig mindre opp enn i Sverige siste 12 mnd.

Jordbruket bruker masse energi, så her vil jeg si at norsk energipolitikk kunne ha dempet smerten for bøndene og inflasjonen i samme slengen.

Jeg vil fortsatt ha matvareproduksjon i Norge og ikke bare der det er mest effektivt å drive.

4 Likes

Pandemi og krig i Europa satte vel det å øke selvforsyningsgraden litt på agendaen igjen.
Tror vel kanskje å fjerne import vernet ødelegger for det. Men så glemmer jo folk fort slike saker og lar hensynet til egen lommebok ta helt over raskt igjen :slight_smile:

3 Likes

Jeg vil ha tomater dyrket på Svalbard

Sikkert billigere enn å frakte det med fly som jeg antar de gjør i dag. Burde ha plenty billig kullkraft til å drive den vertikale farmen der? :slight_smile:

1 Like

Finnes knapt menn i barnehagen eller på grunnskolen. Ikke heldig for gutters trivsel tenker jeg.

Merker at de to jeg har i barnehagen ofte trenger litt mer utelek når de kommer hjem. Har absolutt ikke fått dosen som i barnehagen.

Den eldste som går på barneskolen virker mer fysisk aktiv. Spes etter skolen i lek med venner. Heldigvis ikke så mye dataspill enda. Får også litt aktivitet ved å gå eller sykle til skolen. Syklingen er fin. Kan dra til venner på egenhånd uten å bli kjørt.

… Men, poenget er vel at dette er som ellers ting man må fikse selv. Som gjør at for barn generelt, så vil mange falle gjennom. Blir sittende å spille, se på tv osv.

(Et lite tips for de med nok plass. Vi har et bord i stuen med voksduk på hvor de kan tegne, male, perle osv. Kjøpte en eske med 2500 ark for noen år siden. Snart tom.)

4 Likes

:thinking:

1 Like

Hey, nobody is perfect! Av og til kan man bare gjøre det lett for dem å underholde seg selv med noe annet enn TV-spill. :stuck_out_tongue:

Det er forresten en trend her. Sier jeg sier at xyz er en smart mate å få i meg grønnsaker på og samtidig spiser noe usunn, så hopper folk på meg for å spise det usunne. Er folk her inne 3-åringer som ikke klarer å håndtere når ting er perfekt?! :wink:

2 Likes

:thinking:

Hehe neida, jeg bare tuller litt :stuck_out_tongue: Du er en bra kar og sikkert en bra far også :wink:

Håper det blir en slutt på misbruk av offentlige midler på Stortinget.

Det kommer ikke noe straffereaksjoner, så partiene burde ta ansvar og renske ut de som misbruker fellesskapets midler.

1 Like

Det skjer aldri, blir staten sterk vil alle som vil tjene seg selv gå dit. Og da vil vi få korrupsjon i stedet for arbeidslivskriminalitet. Siden vi ikke straffeforfølger politikere her til lands,og Stortinget har gitt seg selv immunitet mot Økokrim i fjor. Lettere å drive kriminalitet som politiker enn i næringslivet.

5 Likes

https://twitter.com/ClownWorld_/status/1651754969182396416

Dette blir bra.

2 Likes

Valutatransaksjonar i mai 2023 (norges-bank.no)

image

Ytterligere kronesalg på 1,4mrd kroner hver dag i mai. Byebye kronekursen.

1 Like

I et år der de aller fleste fikk mindre å rutte med, viser tallene et jubelår for bondenæringen. De fikk kompensert alle kostnadsøkninger, enten det er renteutgifter, drivstoffpriser, byggematerialer eller gjødsel. Og på toppen økte inntektene med i gjennomsnitt 14,4 prosent, ifølge budsjettnemnda for jordbruket.

Totalkalkylens normaliserte regnskaper viser at vederlag til arbeid og egenkapital inklusive effekt av jordbruksfradraget øker med 58 900 kroner per årsverk fra 2021 til 2022 og med 12 700 kroner fra 2022 til 2023.

Så, bøndene hadde 12.700 kr i lønnsøkning i 2022. Snittet var 4,6% av noe under 600k eller rundt 25k.

Er faen ikke rart at folk ikke klarer å bli enige.

image

1 Like
1 Like

Jeg sier som gamle Willy Haugli, tidligere politimester i Oslo, når han ble spurt om hvorfor de hadde aksjonert med hunder mot blitzere som hadde barrikadert seg inne på Stortorvets Gjestgiveri.

Døren var for liten til at vi kunne sende inn hestene.

Episoden over finnes det neppe noen god unnskyldning for.

3 Likes