Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

De får dele ut sånne pille-esker man får på gamlehjem, gjør nok susen. Best å starte tidlig så de blir vandt :stuck_out_tongue:

Barna kan jo bare få B-12 via denne? 0 stress: Kjøp 12 x BANG Energy, 50 cl, Bangster Berry | Gymgrossisten.no

3 Likes

Byrådets plan gjør at kjøtt fjernes, men det blir ikke ren vegetar; fiskeretter blir å finne på barnehagemenyen.

– Hva med barn som foreldrene sliter med å få til å spise eksempelvis grønnsaker, som er en viktig del av vegetarmat?

– Gode matvaner etableres tidlig. Men for de som vil, kan man fortsatt ha med matpakke med pålegg man velger selv, sier Stav.

Ser jeg leste litt kjapt her, er snakk om pesketarianer, ikke veganer mat her. Så fisk er fortsatt med. Så da får de fortsatt B12.

3 Likes

Små barn har svært godt av å spise kjøtt, særlig rødt kjøtt! Jernmangel feks er et reelt problem for mange. Det har aldri vært noe ekspertise som har hevdet at barn får i seg for mye kjøtt… sukker og tildels fett derimot er en helt annen problemstilling.

Dette forslaget er rett igjennom ondskapsfullt fra de gærne venstre-eksteme… Fordi de vet bedre! Det er bare så sykt å pushe barn foran seg for ideologiske småseire… faen å sånt provoserer… :rage:

10 Likes

Det som kan legges til idioti og uvitenhet er ofte rett plassert der. Men ja, de bryr seg ikke om det reelle resultatet i samfunnet, kun å posere for å få makt/jobbsikkerhet.

Siden de ser på seg selv som de “gode” i samfunnet, er alle midler som gir dem mer makt verdt det, så skal de rydde opp når de får styre…

Effekten de har hatt på Oslo nå er jo enkelt og greit: Fattige kan ikke kjøre bil fordi det blir for dyrt i hverdagen med bommene og for vanskelig/dyrt med parkering. Så de rike har et relativt fint sted å leke seg, så lenge de betaler det det koster. In effect har de redusert levestandarden til alle fattige i Oslo, og veldig for de som er avhengige av bil.

Så har de også gjort det vanskelig å komme seg til jobb og køene inn til byen står og kaster bort strøm og diesel/bensin fordi såpass mange er avhengige av bil pga. lang vei til jobb og lang vei til nærmeste kollektivtilbud(som også ikke er til å stole på i hverdagen).

Derav har de økt trykket på de små leilighetene de selv eier i byens kjerne, fordi det er så vanskelig å komme seg inn og ut, og så dyrt å kjøre inn og ut, at det er bedre å bare bo i byen om man skal jobbe.

Summasumarum har de gjort Oslo til et verre sted å bo for fattige, det er vanskeligere å bo utenfor byen og jobbe i byen, og effektiviteten i byen er mye verre enn før, som har en enorm uvisst samfunnsøkonomisk kostnad vi ikke ser. De rike har fått mindre trafikk å bry seg om, så for dem er det jo fint. Og alle som eide leiligheter før MDG kom inn har gjort røverkjøp.

Kan legge til, siden jeg tar masse kollektivt, at nesten ingen avganger med trikk kommer når de skal, det er nesten alltid en eller annen fortvilt alkoholiker/rusmisbruker på trikken som skaper kvalm, og jo verre man gjør det for fattige å leve i Oslo, jo flere av dem blir det.

6 Likes

Forøvrig, også venstresiden+KRF sin politikk har ført enda en barnverntjeneste ut på glattisen. Og vi får først vite om det etter tilsyn. Med andre ord er mørketallene enorme, da tilsyn skjer i relativt få av våre kommuner per år. Kanskje det hadde hjulpet å la private bistå i perioder med for stor pågang for tjenesten? Det går til slutt utover barna våre, som får dårligere, tregere og mindre hjelp enn før de siste års endringer.:

Kan jo bare si igjen, “Hva var det jeg sa” allerede i 2018 da dette hatet mot privat bistand startet… Og resultatene får vi nå se, og det er for sent å hjelpe de denne politikken har neglisjert, men man kan i hvert fall begynne på en bedre vei framover.

6 Likes

Det hadde nok vært lurt å bygge opp det offentlige før man bygget ned det private, ikke motsatt som det virker å ha blitt gjort.

2 Likes

Men hvordan gjør du det med lav arbeidsledighet? Kanskje man skulle vedta snillere innvandringspolitikk? Og med hvor raskt og enkelt det er å bygge boliger og infrastruktur generelt i Norge så ville det jo gått som smurt :slight_smile:

Jeg mener, landet vårt klarer fint 10 millioner+ innbyggere, men å få byråkratisk godkjennelse av nødvendig infrastruktur ville vel tatt noen århundrer :slight_smile:

ps: får satse på at AI gjør transportarbeidere og servicenæringen generelt relativt overflødig så de kan bytte arbeid til helse/utdannings-sektorene :slight_smile:

2 Likes

Norge har mottatt noen ti-tusener med relativt godt utdannede ukrainere det siste året. Treffer ukrainske barn og foreldrene deres i barnehagen og norsken begynner å komme seg ganske bra.

Jeg har en søster som er arkitekt som først jobbet på plansiden i Oslo kommune. Husker hun fortalte meg om en situasjon hvor hun hadde påpekt at de ikke hadde håndtert vann fra nedbør osv. De spurte henne om hun kunne forklare dem hvordan de skulle gjøre det. Mao, de kunne ikke jobben sin. Hun har de siste årene jobbet på andre siden av gjerdet. Har ikke hørt noe særlig klager fra henne på saksbehandlingen. Var et punkt om vei utenfor boliger hvor kommunen ville ha plass til to biler, mens hun prøvde å få dem til å forstå at dette ville være en vei som var ulovlig å bruke utenom for varelevering. Har drevet med en stor utbygging i Stavanger-området i det siste. Det jeg nevnte der var eneste hun har nevnt. Var snakk om 100+ boligenheter.

1 Like

De har gitt flere offentlige stillinger og økt utgiftene ganske langt over det de var med privat bistand, for å kompensere for at en offentlig ansatt er dyrere per arbeid utført enn en innleid konsulent i snitt. Som de selv har erklært. Det er dog problemet at det ikke er antall stillinger som løser dette. De må ha folk tilgjengelig utenfor normal arbeidstid, som kan jobbe utover arbeidsmiljøloven for faste ansatte eller dekke opp tidene der de faste ansatte ikke lenger har lov til å jobbe, dekke opp for kompetansegap da fagfeltet er for bredt for små tjenester, dekke opp for sykemeldinger og at ansatte sier opp ekstremt hyppig (ca. 1/3 per år), og de må ha folk når de trengs, men ikke ellers.

Og her fra 2018, da disse grusomme bedriftene visstnok stakk av med pengene i utbytter, Ref: Moxnes, SV, AP, KRF på den tiden(og fortsatt). Og her har de ikke medregnet skatt på utbytter eller skatten eierne må betale for å eie bedriftene sine. Mesteparten av dette var institusjoner(utredes nå for hvordan de private kan fjernes) og fosterhjemsformidling(Nå ulovlig fra 1. juli.2023):
image

Bedriftene gikk så i flere tilfeller i minus i 2019-2020-2021-2022 og flere gikk konkurs, da de allerede opererte med svært trange marginer.

Her er rapport ang. markedet i 2020 på bestilling fra Barne- og Familiedepartementet, så alt som sies er politisk vinklet/redigert av departementet: Konkurranseforholdene-i-markedene-for-barnevernet-OE-rapport-2019-43-1-1.pdf (osloeconomics.no)

Her er flere gått konkurs de siste årene etter at denne kom også.

Edit: Kan forøvrig si at det faglig virker å ha skjedd en god del gode ting, problemene er hovedsakelig organisatoriske og fra kommuneledelsen og oppover til regjeringen. Men de utspiller seg i møtet, eller da ofte ikke møte, med barna og familiene. Pga. helt håpløs ideologi fra toppen i kommunen/ledelsen ang. det å drive et forsvarlig tilbud. Og de ansatte som allerede hadde noen av de vanskeligste jobbene vi har, får det enda verre, til ræva lønn. Ikke rart de gir opp mye oftere enn andre sektorer.

4 Likes

Det har ingen sagt, de skal bare la det private få bygge landet i stedet for å stoppe dem, uten en bedre løsning selv. :slight_smile: Heldigvis/uheldigvis har du 2 år til på å observere ødeleggelsen av norsk velstand, velferd og privat næringsliv. Når du står i 10 mnders operasjonskø i 2025, med 40% skatt på utbytte og aksjegevinst, og venter på at de få legene som fortsatt stiller på jobb skal ta din operasjon kan tankene gjerne få gå tilbake til denne dagen. :slight_smile: At du da betaler mer for mindre som norsk arbeidstaker.

3 Likes

Ukrainske flyktninger har vel ikke skapt et eneste problem etter de kom som jeg har hørt om. Og jeg er veldig imponert over hvor fort de lærer norsk. Problemet med de andre må være noe annet enn at de “kommer fra krig og har opplevd traumer”.

10 Likes

Ukrainere er ca like godt utdannet som oss, med en relativt lik kultur. Ikke rart de finner seg fortere til rette. De kommer også fra et samfunn som ikke har vært preget av vold i tiår. Ref Somali Civil War - Wikipedia

Riktignok, så har Ukraina vært i krig siden 2014, men etter fredsavtalen, så har det vært relativt low key.

Har forresten en nabo fra Syria. Han er gift med en etnisk norsk dame, de har to barn og han har utdannet seg til elektriker. Så, det fungerer jo bra for enkelte, selv om kulturforskjellene er store.

6 Likes

Jada jeg vet også at mange fra de andre landene også finner seg til rette og tilpasser seg. de fleste mennesker er veldig tilpasningsdyktige uansett hvor de er fra. Men noe må det være som gjør at så mange havner i fattigdom og lærer seg dårlig norsk selv etter 20 år i landet. Samt begår kriminalitet. Jeg tror det er systemet som jeg alltid har gjort, men systemet er vel likt for de ukrainske. Så hva er det?

2 Likes

Tja

Jeg tenker Ukrainere får endel bedre muligheter en andre flyktninger, rett og slett fordi de har et bedre grunnlag.

4 Likes

Det er jo egentlig idiotisk å ikke ha norskopplæring som obligatorisk inntil man kan det på et godt nok nivå. Og pålagt å tilby. Det koster sikkert litt, men man får det jo tilbake i bedre integrering.

3 Likes

Det er viktig med kvalitetsopplæring også. Tror ikke kvaliteten er god nok rundt om.

3 Likes

Fra det jeg har sett kommer man ikke på et nivå hvor det er behagelig å prate norsk, mer som min tysk muntlig eksamen i 2. klasse på videregående. Man kan en del ord, og kan gjøre seg forstått, men det høres helt feil ut og man klarer ikke helt å forstå hva som blir sagt. Har en engelsk venninne som har klart det obligatoriske for å flytte til Norge, og det var litt meh. Hun bruker ikke norsk noe med oss enda, selv om hun forstår mye som blir sagt. Tror læringen som får de over kneika må gjøres på egenhånd, og det vil man ikke få alle med på. Enig i at kvalitet er viktig, når tilbudet er der.

4 Likes

Her burde det være lovpålagt å tilby og lovpålagt å ta undervisning inntil man er på godt nok nivå? Som altså må være høyere enn det man trenger for å flytte til Norge nå? Det har helt klart en verdi at flyktninger som skal bli boende i Norge faktisk kan norsk flytende. Ikke bare forstår sånn halvveis og sliter med å holde en normal samtale gående…

4 Likes

Tenker man også er mest motivert i starten, så viktig å få det inn fra tidlig av. De som har sittet 3 år på asylmottak er nok mindre motivert, eller kanskje mer. Vet ikke jeg :stuck_out_tongue:

1 Like

Kanskje man skulle fikset så folk ikke satt 3 år på asylmottak? :thinking:

3 Likes