Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hehe, aner ikke om folk gjør det, bare et tall tatt ut av luften, men har hørt det kan bli en stund i noen tilfeller. :slight_smile: Edit: Var visst verre enn 3 år
Nå bor asylsøkerne nesten fem år på mottak i Norge – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

1 Like

Norge ranket som #1 når det kommer til pressefrihet. Noe til ettertanke?

1 Like

Her er jeg helt enig med MDG, innføringen av grunnrenteskatten er en gyllen mulighet for å skape insentiver til mer bærekraftig oppdrett.

F.eks lavere skatt dersom oppdretterne går over til lukkede anlegg uten rømning, lus og med oppsamling av avfall.

Dette ville “tvunget” de store aktørene til å investere tungt i nyutvikling og bærekraftige løsninger.

MDG trekker seg fra lakseskatt-forhandlingene

8 Likes

Når du skriver “lukkede anlegg”, mener du da landbaserte anlegg?

Han mener nok lukkede, om de er på land eller til havs spiller liten rolle.

Lukkede anlegg generelt ja.
Personlig tror jeg biomassen på land aldri vil kunne komme i nærheten av den i sjø. Kostnader og sårbarheten er større ved landbasert. Landareal for havbruk gir heller ikke veldig mening. Insentiver for økt satsing på bærekraftig oppdrett i sjø/hav mener jeg burde være hovedfokus ved innføring av grunnrenteskatten.

3 Likes

Om de er på land så slipper de hele skatten slik den er ordlagt nå mener jeg.

2 Likes

Landbasert og offshore var ikke med i opprinnelig forslag, bare oppdrett i sjøen ved kysten. Så ja, landbasert slipper unna den nye skatten, de slipper også å betale for konsesjoner, og er sånn sett allerede ekstremt favorisert skattemessig.

2 Likes

Mye skal gjøres galt før oljefondet er borte.

Nå må du ikke jinxe det da :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 Likes

Kun 13 prosent av norske elever sier de liker godt å lese, mens det internasjonale gjennomsnittet ligger på 42 prosent. Færre elever leser på fritiden i 2021 enn i 2016.

Forskerne bak PIRLS antar at nedgangen i leseresultater hos stort sett alle land kan ha sammenheng med at undersøkelsen ble gjennomført under pandemien.

Økningen i digitale løsninger i skolen kan også ha påvirket lesingen. I Norge svarte for eksempel 87 prosent av lærerne at skolen gir hver elev en digital enhet. Dette er en stor økning fra 2016, da bare 13 prosent av lærerne svarte det samme.

Jeg leser stort sett bøker på telefonen og det er merkbart verre å finne fram og holde oversikt vs på papir. Hastigheten på lesingen blir nok også noe lavere. Veldig praktisk å alltid ha med seg en bok når man sitter på toget eller har litt ledig tid.

Jeg er der at å kunne lese på et høyt nivå er nøkkelen for all annen utdanning. I stedet for å høre på en treg youtube video, så kan du lese samme innhold på kanskje 25% av tiden. (Ikke at videoer ikke har sin plass de også).

Har tre barn og kjøper bøker på posesalg på loppemarkeder og i bruktbutikker. Har hundrevis av barnebøker. Leser mye for barna og hun eldste leser mye på egenhånd. Det ble mye Donald en stund, fint for å få inn mengder av lesetrening uten at overgangen fra barnebøker med bilder blir for hard. Han mellomste skal snart begynne på skolen og kan stave seg gjennom ord. Leser nå endel bøker så å si uten bilder for han.

Tenker at vi som foreldre har mye å gjøre for å skape leserglede. Finne ting barna liker å lese. Et stort utvalg tenker jeg er viktig og en hel bokhylle med noen hundre bøker kjøpt brukt koster kanskje et par tusen kroner. Også må man ta seg tiden til å lese for barna.

11 Likes

Finnene trenger nok denne energien og bra de har fått det på plass men blir jo nesten litt komisk når hele fallet i energipriser fra desember til april virker å tilegnes anlegget. Det har sikkert redusert prisen en del men prisen i Norge falt også ca 60%. Er vel ganske normalt at prisen er lavere i april enn i desmeber også vil jeg tro.

“And while the plant’s production is still in its early days, its launch has had a considerable effect on Finland’s energy prices, lowering the electricity spot price in the country from €245.98 per megawatt-hour (MWh) in December to €60.55 per MWh in April, a reduction of more than 75 percent, according to physical electricity exchange, Nord Pool.”

3 Likes

De har hatt samme priser siden januar? Så hvis reaktoren først skulle være skikkelig online i april, så har den hatt ca 0 effekt?

2 Likes

Ville funnet meg mer pålitelige kilder enn ZeroHedge var jeg deg.

Her er et eksempel på hvordan de beskriver og mistenkeliggjør Ukrainas nedskyting av russiske raketter, droner og missiler i natt, med flotte referanser til ulike bloggere.

3 Likes

Noe må være ekstremt galt med din uavhengige dømmekraft om du bruker verktøy som NewsGuard for å kategorisere nettsider på den måten.

Hva bruker du som kilder for nyheter?

En komposisjon av mange - The Intercept, The Guardian, Breitbart, Al-Jaazera

Kronen styrket seg mot dollar i dagene etter sentralbanksjefens tale 3.mai. Denne styrkingen er nå borte og kronen er enda svakere enn før 3.mai.

Hva skjer når flere og flere nordmenn skjønner at NOK er en søppelvaluta og at den skal bli mye svakere? Vil de begynne å kjøpe dollar i takt med lønningspilsen? Vil steinen begynne å rulle raskere og raskere?

Det skal sies at mot Euro er NOK fortsatt sterkere enn før talen.

1 Like

«Hun er ikke europeisk, og hun er minst av alt norsk», «den norske kvinnen ser ikke norsk ut», og «jeg visste ikke at de hadde mørke folk i Norge» er eksempler på meldinger som legges under bildene hun deler.

– Hva er poenget med å kommentere det? Jeg vil ikke si at jeg mottar mye rasisme, men det er jo noe sånt, sier Koanda og rister på hodet.

Måten hun takler rasismen på gjør meg glad.

Koanda ble født i Finland til en finsk mor og en ivoriansk far. Som 9-åring flyttet hun sammen med foreldrene til Grimstad. 15 år gammel ble hun flyttet til fosterhjem. Omtrent samtidig begynte hun å trene treningsstudio. 18 år gamme flyttet Koanda for seg selv. Hun begynte da med crossfit. Koanda arbeider som elektriker.[5] I 2020 begynte Koanda med vektløfting. Hun møtte landslagstrener Zygmunt Smalcerz. Etter dette var utviklingen hennes oppsiktsvekkende og i februar 2021 kvalifiserte hun seg til europamesterskapet i vektløfting etter norske rekorder 96 kg i rykk og 125 kg i støt i et stevne i Lillesand. [5]

Drøy karriere!

2 Likes