Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Banken kunne fint kuttet kronesalget fra 1.5 milliarder daglig om styrkning av valutaen var prioritet.

1 Like

Det denne Nordea-direktøren sier er i praksis at “Dersom nordmenn blir fattigere så øker landets konkurranseevne.” Dette er helt korrekt, og det er grunnen til at mange amerikanske jobber har blitt flyttet til Kina i sin tid.
Mitt spørsmål er dog: hvorfor skal jeg som nordmann (og ikke-eksportbedriftseier) ønske dette velkommen? Hvorfor i all verden skal jeg sitte med norske kroner?

Kronekjøp er en kortsiktig løsning på et systematisk problem.

6 Likes

Svak krone er regjeringens måte å kompensere for høy(ere) strømpris til de aktuelle bedriftene. Sluttsummen går til den jevne forbruker (dvs. “vanlige folk”).

3 Likes

Mye sykt som dukker opp rundt den tematikken der etterhvert…

Håper det blir konsekvenser!

3 Likes

Hvorfor kunne vi ikke bare byttet ut kronen med euro? Eller i det minste låst kursen på kronen mot euro, slik Danmark har gjort?

1 Like

Hvorfor skal vi ikke ha svak krone hvis landet vanstyres? Kanskje man skal lure på hvorfor utlendinger skal kjøpe kroner? Olje og gass og laks omsettes vel ikke internasjonalt i NOK? Er det for å drive forretningsvirksomhet i Norge hvor sittende regjering hater det private næringsliv og boligbarnehagelaksestrømoljegassvelferdomsorgsbaroner?

Eller det er så enkelt at NOK er en shitcoin og risikoviljen er lav. Kanskje mest sannsynlig.

5 Likes

NOK var like mye en shitcoin i tiden før 2014 også. Vi er et lite fisleland styrt av en gjeng nisser, og det var vi på den tiden også. Likevel har valutaen altså svekket seg massivt i forhold til 2014.

3 Likes

Alt av norsk eksportindustri tjener penger som gress når krona er svak som nå, og det sikrer høy sysselsetting i industrien. En av grunnene er at vi har en lavere rente enn andre land, da vi faktisk har kontroll over finansene.

Så blir det altså dyrere for nordmenn å feriere i utlandet, men er det det som skal definere nasjonal økonomisk krise med store bokstaver?

2 Likes

Fortell meg hvorfor jeg skal sitte med NOK. Hvorfor skal jeg ikke selge alt jeg har av NOK?

Det er helt opp til deg selv om du vil engasjere deg i valutaspekulasjon.

Du virker jo å ha ganske sterke synspunkter rundt dette, så derfor må jeg spørre deg hvorfor du fortsatt eier NOK?

Jeg fatter ikke hvorfor vi skal tviholde på en lilleputtvaluta som NKR. Tidene da man brukte devalueringer som bevisst politisk virkemiddel er jo forbi. Man har også hevdet at det vil være uheldig for Norge å gå over til euro fordi vår økonomi som råvarenasjon svinger i stor grad i utakt med industrinasjonene i Europa. Men dette fungerer jo ikke lenger slik. Kronen er svak selv om oljeprisen går opp. Hva skjer da den dagen vi ikke lenger kan leve av oljen? Hva vil da skje med kronekursen, når den er så svak selv ved dagens oljeinntekter?

1 Like

Jeg har en balansert portefølje. Men det er egentlig ikke så interessant om jeg holder NOK eller ei. Det som er interessant er spørsmålet: “Hvorfor skal nordmenn holde NOK?”

Edit: For ikke å nevne utlendinger da, hvofor skal de holde NOK?

2 Likes

Nå falt jeg ut. Mener du nordmenn heller skal spekulere i valuta? Selge NOK og kjøpe USD, EUR, BTC
eller?

Det handler mer om å erkjenne realitetene enn spekulering. Ja, jeg spør hvorfor man ikke skal kjøpe EUR eller USD i stedet for NOK.

Hva er så svaret på spørsmålet ditt?

Jeg spør dere.

Jeg sier som deg:

“Jeg har en balansert portefølje. Men det er egentlig ikke så interessant om jeg holder NOK eller ei”

3 Likes

Jeg vedder på at dere begge har en kombinasjon av lønn, eiendom, trygde- og pensjonsrettigheter som er definert i NOK. Så uansett hvor dere har plassert sparepengene så er dere begge megaeksponert mot NOK. Hele landet er i samme bås, bortsett fra de med stor netto gjeld.

Svaret på hvilke utlendinger som skal sitte med NOK er jo enkelt nok, det er ingenting som tyder på at det er en kjempeidé, og derfor er kronekursen som den er.

2 Likes

Evnen til å svekke egen valuta er et veldig nyttig virkemiddel for våre politikere. Å gå over til Euro eller å binde seg til Euro betyr å gi fra seg denne makten.

Det kan være et nyttig virkemiddel så lenge politikerne kan styre dette konstruktivt. Men det funker jo ikke lenger for kronen. Det er uansett svært mange fordeler om flest mulig av handelspartnere i verden hadde hatt samme valuta. Vi hadde også ødelagt et marked for kyniske destruktive spekulanter.

1 Like