Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg tipper vi er svakere enn 11.50NOK/$ innen 6mnd.

2 Likes

Tøft tips! Jeg tenker at innen 6 mnd så vet man om rentetoppen er nådd, noe jeg tror den vil være.

Tok en hedge og kjøpte akkurat noen aksjer i Nordic American Tankers. Horisonten er til mandag når de legger frem tall, så får jeg se hva fremtiden bringer.

1 Like

“Elektrifisering Av Sokkelen” er fullstendig bisarr molbopolitikk av verdenshistoriske proporsjoner.

Man reduserer co2 ved at gassen som tidligere ble brent i små gasskraftverk på sokkelen sendes til Tyskland og brennes der i stedet.

Reduksjon i co2 er altså null.

Men vent nå litt!

Det skal ryddes og bygges nye kraftgater på land. Transformatorer. Strømkabler skal produseres og legges på havbunnen ut til plattformene. Og alt dette skal vedlikeholdes i mange tiår fremover. Enorme mengder co2 vil gå med.

Den geniale politikken vil altså koste hundretalls milliarder og i sum bidra med ØKTE utslipp av CO2!

Og alt dette for at Barth"n og Støre skal få seg et klapp på hodet når de presenterer makkverket på diverse symposier i Brussel.

Latteren runger nok i korridorene så snart Støre og Barth’n har forlatt lokalet og døren har lukket seg…om de greier å holde seg så lenge.

Utenlandske investorer har nok oppdaget hvilket gjøkerede det norske storting har blitt, de tør selvsagt ikke være med på en slik bisarr reise inn i tåkeheimen, trekker sine investeringer ut og selger det de måtte ha av norske kroner.

Kursen stuper.

17 Likes

«Min vurdering er at kjernekraft ikke er aktuelt for den norske kraftforsyningen og derfor heller ikke noe som bør prioriteres innenfor den norske satsingen på energiforskning.»

Gjøkerede er en så til de grader understatement…

Artig med karrierepolitikere med sterke meninger om ting de ikke kan en døyt om.

Dypt i lomma på vindmølle utbyggerne er de åpenlyst alle sammen.

14 Likes

Noen har snakket sammen og blitt enige om at vindkraft til havs er flott, og kjernekraft er fælt.

Borgerne har ikke noe med dette å gjøre, dette er besluttet på korrekt måte - i lukkede rom i private samtaler mellom de som vet best :slight_smile:

I utgangspunktet burde politikerne følge beslutningene fra landsmøtene i sine partier, men det viser seg gang på gang at de gjerne går vekk fra hva landsmøtet har besluttet så ledelsen heller kan beslutte hva de føler for. Det blir sjelden så åpenbart som i dette tilfellet. For når nesten alle partier støtter at man skal være åpne for mulighetene, men politikerne beslutter at vi ikke skal være det så er det åpenbart noe som skurrer.

13 Likes

Karrierepolitikerne skal ha jobb i EU, og da skal de ikke nå klimamålene, men satse innenfor rammen EU har gitt dem. Helst på bekostning av mannen i gata. EU satset feil, de er på vei til å ordne opp i det, men det tar tid. Når EU endelig nå har gitt klarsignal for atomkraft kan jeg love at våre politikere vil bli mer og mer positive også. De stoler dessverre ikke på NTNUs utrolig gode forskningsmiljø, klimakrisen de misbruker som argument i alle andre saker eller de som jobber på for å få dette til å bli en realitet, i all den tid de ikke kan fysikk og derfor må få det inn med teskje og ikke har tatt seg en ukes tid til å lese seg opp skikkelig på atomkraft. De er ikke interessert fordi atomkraft er kjedelig, det er jo matte og fysikk, blæ :open_mouth: og sikker infrastruktur som gir lite rom for overraskelser eller nytenkning i praksis. Man følger malen og får strømsikkerhet, billig produksjon og lite vedlikehold. Skaper ikke så mange arbeidsplasser per kwt heller, når det først er i gang. Og gud forby at noen private bedrifter skal tjene penger på å bistå i byggingen.

9 Likes

Nå vil jeg si at jeg har noe sympati for det synet.

“Verdensledende norsk forskning” osv er ikke alltid en troverdig beskrivelse, og man løfter ofte fram superlativer om miljøer mens det i realiteten ofte er noen få som er svært gode på sine fagfelt, og andre er mer middelmådige. Tror mange her på forumet har gått på en smell der :slight_smile: Sier ikke de er dårlige, men hvis man først skulle forsøke å lage ett prosjekt tror jeg at jeg ville forsøkt å betale for ett samarbeid med noen som er verdensledende på området eller generelt (MIT).

Det jeg syntes er viktigst er at man nedlegger forbud mot å forsøke å gjøre noe med teknologien i Norge - samtidig som nesten alle politiske partier har vedtatt at de er åpne for muligheten. Noen i ledelsen overstyrer partiorganisasjonene i god amerikansk stil. Dvs, for å få gjennomslag så må du snakke med noen på bakrommet…

Dermed ble representantforslagene stemt ned av flertallet. Det vil ikke bli utlyst en utredning om kjernekraft.

Dessverre kan det se ut som om opposisjonen har avkledd den sittende regjeringa. Statsrådene hadde slettes ikke til hensikt å følge opp det eget partidemokrati hadde bedt dem om å gjøre.

Dette er politikk på sitt verste. Og er vel egentlig som forventet også, hvis man har omtrent like mye tillit til politikerne som jeg har :slight_smile:

En utredning bestilt fra MIT eller noen andre som er verdensledende på atomkraft kunne de faktisk kostet på seg. Det er i tråd med hva partiorganisasjonene har vedtatt. Å bestikke noen med “riktig” politisk syn i Norge til å skrive en tullerapport hvor konklusjonene tilfeldigvis matcher sittende regjerings politikk trenger vi ikke.

7 Likes

Akkurat dette er jo hver eneste utredning. De presenteres som “dette firmaet har laget denne undersøkelsen”, men i realiteten lages alle spørsmål av departementet, og de redigerer den før den legges ut. Det eneste firmaet har gjort er å kontakte listen de har fått av departementet og sammensatt dataene+kommentarer til metode osv. før det redigeres. De liker ikke å opplyse om det, men det står i alle rapportene om man leser nøye. Det er dessverre sånn staten oppererer. Har kommentert det mange ganger nå, at disse ville strøket på BI i statistikk.

Et annet eksempel er disse utvalgene. F.eks. “avkommersialiseringsutvalget” har jo vært et fint eksempel på det. De bare dummet seg litt ut i å velge en leder som var realitetsorientert, da kom de jo ikke fram til planlagt avkommersialisering eller en konklusjon offentlig fordi SV-gærningene stakk kjepper i julene på alle konklusjoner som ikke var avkommersialisering, men de gjør et nytt forsøk nå med: Jan-Erik Støstad ny leiar for Avkommersialiseringsutvalet - regjeringen.no

“målet” er å finne ut hvordan man kan stoppe alle bedrifter som lever på statens regning. En annen måte å se det på er at de skal stoppe alle bedrifter som gjør staten mer effektiv, og kvele konkurransen om å hjelpe staten der dagens system ikke fungerer. Ganske sykt at det ikke er front and center at vi går over til at staten skal gjøre alt selv over alt, eller at de i det minste prøver på det. Skikkelig stor stat skal vi få. Det blir som AP-velgerne ønsket, eller burde ha ønsket når de stemte på dem da.

Jeg har et råd til staten de kanskje ikke har tenkt på: Bli gode og effektive nok selv, skap arbeidskulturer hvor de ansatte vil møte på jobb, og tilpass stillinger til å dekke det arbeidsmiljøloven ikke klarer i dag. Så trenger de ikke å leie inn. Men det er ikke så lett som de skal ha det til. Er en grunn til at man betaler for innleie, det er vanskelig.

5 Likes

LO/NHO, Ap/H er “i lomma på” hverandre. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er til og med gift med (inntil ganske nylig) en av Røkkes direktører. De “suger hverandre” hele veien rundt bordet. Utbyggerne ville aldri hatt så lett spill om det ikke var for et bunnkorrupt “politisk” miljø.

– Det er godt vi er trent til å gå i bunad. Det blir mange lag, det her, sier Peggy. […] Hessen Følsvik sitter i Samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet, som møtes jevnlig her mandag. Hun er også medlem av Arbeiderpartiets sentralstyre. Peggy Hessen Følsvik er gift med Håvard Garseth, spesialrådgiver og tidligere direktør i Aker Energy. Paret bor i Bærum TV2, 29. mai 2022. Kjenner du igjen denne kvinnen?

For LO handler det også om hvordan flest mulig av deres egne mest priviligerte medlemmer skal “omstilles”, dvs sikres lønninger langt over gjennomsnittet også i tiårene fremover. For olje- og energidepartementet om hvordan “omstillingen” skal skje til fordel for det samme priviligerte miljøet på begge sider av bordet.

5 Likes

Det private skal helst ikke tjene penger, men det samme gjelder ikke for staten sine selskaper.

Driftsinntekter på 24,5 milliarder og driftsresultat på 18,5 milliarder. Det gir en driftsmargin på 75,5%…

De villeste oppdrettsselskapene hadde driftsmarginer på 20-tallet i gode perioder. De stygge kapitalistiske private barnehagene hadde en samlet driftsmargin i 2021 på 2,9%.

Statkrafts driftsmargin er altså 26 ganger (eller 2500%) så høy som driftsmarginen til de private barnehagene.

7 Likes

Ang. NHO har jeg sett godt hvordan de jobber. Veldig motiverte og flinke folk som jobber på for norsk næringsliv, med medlemsbedriftenes behov i fokus så langt det går. Det er deres funksjon. Akkurat de på toppen har jeg ikke møtt, men litt ned i systemet er det skikkelig godt arbeid som gjøres. De er veldig pragmatiske og realitetsorienterte i tilnærmingen, men de kan kritiseres for å for det meste bestille undersøkelser som skal verifisere deres standpunkt/deres medlemmers samlede standpunkt, selv om standpunktet er korrekt er det ikke metoden som gir gode vitenskapelige data. Det burde vært et uavhengig statistikk-byrå i Norge man kunne stilt spørsmål til og de kunne svart, med hele sannheten og ikke med din vinkling/interesse. Sier ikke at staten er noe bedre, de er som regel verre, mye verre. Har vært vitne til at staten har brukt rapporter og samtidig skjult dem, fordi de egentlig sa noe helt annet. NHO sine rapporter har i det minste også med en del negativt mot deres standpunkter og de blir alltid publisert, men vektingen er skjev pga. metoden som brukes. Problemet i Norge er at det er umulig å ha en side som gir 100% ærlig og korrekt informasjon, fordi den andre siden som jukser litt da vil se så mye bedre ut og bli valgt. Begge må tvinges til å bruke samme metode, og da er det bare et tredje ledd som kan løse det problemet. Men kjenner vi Norge rett vil også de bli forsøkt påvirket.

4 Likes

Yup, men når staten tjener penger kommer jo det folket til gode siden politikerne er så gode på å forvalte det? :stuck_out_tongue: Ekstraskatter via strøm, moms, høyere skatter på utbytte/aksjegevinst, høyere kollektivpriser, bom her, bom der, osv. Alt skal med når man skal bygge Norges fineste kontorer til seg selv, gjøre seg immun mot tilsyn fra myndighetene og meske seg med verdenseliten. Rart de hater milliardærer og andre rike nordmenn så mye når de oppfører seg akkurat som dem selv. Savner da politikere var en del av folket jeg, men da må godene ned og karrierepolitikerne ut.

13 Likes

En veldig interessant artikkel. Virker som den er godt gjennomtenkt og verdifull både for lærere og foreldre.

I norsk skole er mer av ansvaret for skolehverdagen og læringen blitt overlatt til den enkelte elev. Ansvar for egen læring ble for noen år siden et begrep i skolens læreplaner.

Særlig svake gutter kan ha tapt på dette.

Ogden peker også på at et litt større innslag av konkurranse i skolehverdagen kan være med på å motivere flere av guttene. Han advarer mot overdreven bruk av konkurranse som bidrar til sosial sammenligning.

Det som kalles flervalgsoppgaver er vanlig i mange land, men er fram til nylig ikke blitt mye brukt i norsk skole. Slik oppgaver innebærer at du skal velge det riktige svaret blant flere svaralternativer. Mange mener at det er en god måte å teste kunnskaper. PISA-testene, der gutter har vist seg å skåre like bra eller bedre enn jenter, er ett eksempel.

Jeg synes nå stort sett flervalgsoppgaver er noe dritt, men interessant å lese at forskjellen mellom jenter og gutter blir visket ut der.

Har to jenter og en gutt og de passer rimelig bra inn i stereotypene, selv med rimelig lik oppfølging.

5 Likes

– Det å lese mange vedlegg på skjerm er ikke gunstig. På bakgrunn av debatten rundt dette spurte vi i forrige uke om vi kunne få skrive ut. Men vi fikk beskjed fra Utdanningsetaten i Oslo at vi ikke fikk lov. Eksamen skulle være heldigital, sier Johnsen.

The studies showed that students of all ages, from elementary school to college, tend to absorb more when they’re reading on paper than on screens, particularly when it comes to nonfiction material. “Sometimes you should print it out, especially if it’s long,” said Clinton.

Mener å ha lest mye forskning som peker på dette. Så hvorfor insisterer man på å kjøre eksamen heldigital?

4 Likes

Fordi det gir mer offentlig byråkrati.

De som jobber i offentlig sektor ønsker normalt at offentlig sektor skal vokse. Vi har nå ledende politikere som har samme holdning i regjeringen - offentlig sektor skal vokse, det er bra for samfunnet er deres holdning.

Så hvorfor ha heldigital eksamen? Fordi da kan offentlig sektor vokse, man kan ha mer byråkrati, flere ansatte, osv.

Jeg tror på konsulentspråket at det kalles “effektiviseringsgevinster.”

Det blir nok bedre hvert år, og om 3-5 år fungerer det rimelig bra. At noen årskull er prøvekaniner i mellomtiden får de bare tåle.

1 Like

De ønsker vel å snu samfunnet fra papiravhengighet til å foretrekke digital lesning av miljøhensyn og kostnadshensyn? Samfunnsøkonomisk å ikke bruke papir på alt mulig, men omstilling tar tid. Jeg har ikke tatt i et ark på jobb på mange mnder. Det er fort det de må forholde seg til, når den gamle generasjonen går ut etter hvert. De er bare litt tidlig ute og gjør det på en dårlig måte. Jeg tror dog det vil ta mye lengre tid enn man tror, og løsningene for å lese på skjerm må bli bedre. Remarkable er jo en fin overgangsordning.
image

1 Like

Hvis man har flere skjermer (jeg har 3 både hjemme og på jobb) så er heldigitalt greit. Du kan lese 2-3 dokumenter samtidig som du har dokumentet der du skriver oppe, og en notisblokk eller to for notater. Eventuelt andre programmer også (selv om de normalt erstatter dokumentene man leser i eksemplet over).

Å ha eksamen på en skjerm hvor du både skal lese oppgave, digitale vedlegg, skrive, og notere på samme skjerm? Bleh. Drittløsning. Jeg ville personlig ha ønsket å printe det ut så jeg kunne bla fram og tilbake, og ha flere ting synlig samtidig. Det er enkleste måten for min del når jeg skal koble sammen informasjon fra flere kilder samt sjekke at det jeg faktisk skriver henger sammen og svarer på oppgaven. Gitt av kunde, sjef eller for noen tiår siden - eksamen :slight_smile:

ps: så er jeg gammeldags også da, yngre folk har helt sikkert andre vaner enn jeg lærte meg i oppveksten, så anekdoten er ikke mye verdt.

7 Likes

Skal sies at jeg måtte programmere på papir på NTNU-eksamen i objektorientert programmering i 2012 :stuck_out_tongue: Så jeg er nok blitt tvunget litt inn i den gamle skolen gjennom utdannelsen jeg også. Nesten alle jeg møter nå foretrekker papir, men de merker ikke de løsningene som fungerer bra. Det er nøkkelen her. Det må være så bra at man ikke tenker over at det ikke er papir. De bruker jo 90% mindre papir nå de også, men det er bare det som er knot de reagerer på. Har liksom ikke hørt mange klage på at de får sms/messenger-meldinger i stedet for brev i posten.

For meg fungerer PC sånn som du sier over, at uten flere skjermer ville jeg nok sett mer nytte i papir, men sånn det er nå har papir ingen merverdi, da jeg også brukte pc ekstremt mye fra rundt 16-årsalderen til nå. Så for meg er PC nå som en hammer for en snekker, og papir blir som en papirhammer :stuck_out_tongue: Papir kan kommunisere, men da må det overleveres fysisk og det tar evigheter.

4 Likes

Jeg snakker ikke om å skrive på papir, det tar jo fuckings hundre år vs å skrive på PC. Halvveis greit for notater som skal kastes etterpå. Ubrukelig ellers :stuck_out_tongue:

… og matte er riiiimelig tregt å føre på PC.

Ser jo at de på barneskolen tildels skriver med finger på ipad. Fy faen det er dårlig opplegg.

Problemet som jeg tok opp her er når man får eksamensoppgaver på PC som gjerne kan være ganske lange. Spesielt hvis de har en tekst. Også skal man bla mellom eksamensoppgaven på f.eks. PDF og skriveprogrammet. Ikke så hot.

I tillegg, som jeg ikke tok opp, er når de får tekster de skal lese på skolen, også er de på pad. Når man vet leseforståelsen er bedre på papir, så burde man gi elevene papir.

… jeg mener ikke man skal begynne å sende meldinger på papir altså.

3 Likes

Altså, man har jo programmer for matte. Å skrive matte inn i Word er som å skrive et essay i Excel :slight_smile:

3 Likes