Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Når politiet leter etter en gjerningsmann er hudfarge en viktig del av signalementet og det gir ingen mening at dette skal være politisk ukorrekt. Når gjerningsmannen er tatt og må møte i retten er det totalt unødvendig/irrelevant å opplyse hvilken hudfarge han har. Når gjerningsmannen er dømt bør man fint kunne nevne etnisitet/kultur, men ikke hudfarge.

Med andre ord mener jeg det er betydelig mer retardert å opplyse om byrådlederens hudfarge, enn en vilkårlig mistenkt gjerningsmanns hudfarge.

@Dwayne90 Hva er det som er morsomt med innlegget mitt?

7 Likes

Det er svært politisk korrekt å nevne hudfarge på hvite maktpersoner/vellykkede individer, fordi man implisitt sier at de delvis har lykkes pga hudfargen. Samme gjelder for svarte/minoriteter, fordi man implisitt sier at de delvis har lykkes til tross for hudfargen.

Det er budskapet man sprer, og er svært politisk korrekt.

Det som ikke er politisk korrekt er å nevne det samme i en negativ kontekst.

“Den store hvite omsorgspersonen” = politisk korrekt.
“Den store hvite voldtektsmannen” = politisk ukorrekt.

Easy.

Noen syntes selvfølgelig at man ikke skal være så politisk korrekt, og heller la være å nevne irrelevante detaljer - som hudfarge, kjønn, alder, religion, etc. - med mindre det faktisk er relevant for saken man dekker. Men det er utdaterte holdninger :slight_smile:

2 Likes

Må si jeg støtter SV og Rødt her. Skjer så sjelden, så må poengtere det :slight_smile:

Stortinget kommer nå til å vedta at etterlønna beholdes, men bytter navn til omstillingsytelse.

Denne halveres i lengde, til 66 prosent av seks månedslønninger - 350 000 kroner.

Dette skjer bare få år etter at Stortinget var i ferd med å doble etterlønnstida, fra 12 til 24 måneder.

I tillegg til etterlønna, inkluderer også omstillingsytelsen en egen fratredelsesytelse. Denne skal fortsatt alle politikere som slutter på Løvebakken få. Fratredelsesytelsen utgjør tre fulle månedslønninger, cirka 250 000 kroner.

Min forståelse er da at stortingspolitikerne får 6 måneder ferie etter å ha blitt kastet ut av stortinget, og i bytte mot at de ikke jobber så får de utbetalt “fratredelsesytelse” på 250k + “omstillingsytelse” på 350k. Dvs 600 000kr totalt for å ikke jobbe i 6 måneder.

Alt i alt…

Ett kompromiss som viser hvor privilegerte politikerne mener de bør være, samtidig som summen ikke er så ekstremt høy at den framstår som hinsides urimelig, for min del i hvert fall :slight_smile:

Men jeg antar da at de kan gå ut i full jobb etter 6 måneder uten å måtte betale noe tilbake, så dette er ikke “en grei årslønn” men “en grei halvårslønn” slik jeg forstår artikkelen.

4 Likes

Det er første skritt i en retorikk som legger brostein for en minoritieskandidat i Oslo. Ikke tilfeldig lemfeldig begrepsbruk.

3 Likes

Dagens rapport om PST’s håndtering av tilgjengelig etterretningsinformasjon i forkant av Pride-terroren i fjor er skuffende, for ikke å si ekstremt nedslående lesing. Det vitner om en skremmende dårlig intern kultur, og en mistillit opp mot e-tjenesten og andre som man skulle forvente var gravlagt etter granskningen av 22. Juli.

1 Like

Var litt morsomt at det trengtes en hel forklaring til noe så åpenlyst. Selvsagt er det to helt forskjellige situasjoner i hvordan hudfarge omtales på - mao enig med deg.

2 Likes

Flott at de får revet gammelt ubrukelig skrot som ikke har vært i bruk i over 20 år.

Fleip eller fakta?

“Noen måneder før terrorangrepet i Oslo fikk Arfan Bhatti medhold i at PST hadde overvåket ham ulovlig. PST fikk derfor beskjed om å slutte.”

svarer sjefen for PST Beate Gangås at det alltid vil være en balanse mellom privatlivets fred og bruk av skjulte metoder.

– Jeg ser ikke bort fra at å holde seg innenfor de reglene også gjør at man begrenser omfanget av overvåkning, sier hun til NRK.

Tror ikke dette er så lett når man samtidig ønsker å skåne privatlivets fred. I et overvåkningssamfunn, så hadde det sikkert ikke vært et problem, men vil vi dit? Jeg tenker svaret er nei. Da vil man ikke kunne fange opp alle saker.

Men, problemet er kanskje heller her:

PST hadde blant annet ikke fanget opp at Bhatti hadde lagt ut et brennende regnbueflagg og sitater som rettferdiggjør drap på homofile 11 dager før terrorangrepet.

Dvs at de her skulle tatt opp overvåkning?

1 Like

Vi lever i et overvåkingssamfunn, men det er foreløpig ikke helt “fullkomment”.

Overgangen fra den gang vi oppfattet ethvert utendørskamera som en provokasjon har vært så sømløs at vi i dag stort sett skiter i hva Storebror måtte se. Dvs. skjer det en uønsket hendelse, lurer vi på hvorfor i all verden han IKKE har fanget det opp.
Sosiale medier er et kapittel for seg, der overvåkingen er så omfattende det var helt umulig å forestille seg noe tilsvarende for bare 25 år siden.

5 Likes

Gutta krutt er tilbake i Norge! Denne gangen bor de på Losby Gods, du betaler forresten.

1 Like

Får håpe det bringer noen resultater snart. Dialog er nødvendig i all den tid vi har etterlatt midt-østen til seg selv.

1 Like

Jeg er ikke imot dialog, det er mer det at jeg misliker at mine penger går til å innkvartere det pakket der på Losby Gods.

2 Likes

Hehe, da har du mer å klage på. Ville begynt med Lan Marie og hennes byggeprosjekter.

3 Likes

Korrupsjon deluxe. Betalte 5 millioner til Joe Biden og 5 millioner til Hunter Biden for “protection money”.

Samme dag som dette kommer ut tas det ut tiltale mot Trump. Noe lignende skjedde også sist det kom tiltale mot Trump. Hver gang det dukker opp historier og bevis mot Biden blir Trump tiltalt for noe og media skriver bare om den ene saken.

Alle skal med 🥹

https://twitter.com/bennyjohnson/status/1668304766852558848?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

8 Likes

https://twitter.com/bennyjohnson/status/1668374854280552449?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Forsåvidt. Drit i klovne emojis. Gir dårlig debattklima.

3 Likes

De som gir klovne emojis legger jo igjen visittkortet sitt så alle kan se hvor dårlige de er til å uttrykke seg selv :no_good_man:

Twitter linken er til Fox News.

Den Trump saken har jo drevet på lenge og kommet nærmere og nærmere tiltale. Er vel heller andre veien? Ikke at jeg tror noen av dem er uskyldige… :crazy_face:

1 Like

De lager så klart saken klar lenge før de tar ut tiltale. Så venter de til det kommer noe beviser mot Biden familien og da smeller de ut tiltalen. Tiltalen kunne kommet sist uke og uka før, men de velger å slippe ut tiltalen når de trenger å flytte oppmerksomhet bort fra Biden familien. Det skjønner du sikkert. Se innslaget jeg linket til så blir alt krystallklart.

1 Like