Må si jeg støtter SV og Rødt her. Skjer så sjelden, så må poengtere det
Stortinget kommer nå til å vedta at etterlønna beholdes, men bytter navn til omstillingsytelse.
Denne halveres i lengde, til 66 prosent av seks månedslønninger - 350 000 kroner.
Dette skjer bare få år etter at Stortinget var i ferd med å doble etterlønnstida, fra 12 til 24 måneder.
I tillegg til etterlønna, inkluderer også omstillingsytelsen en egen fratredelsesytelse. Denne skal fortsatt alle politikere som slutter på Løvebakken få. Fratredelsesytelsen utgjør tre fulle månedslønninger, cirka 250 000 kroner.
Min forståelse er da at stortingspolitikerne får 6 måneder ferie etter å ha blitt kastet ut av stortinget, og i bytte mot at de ikke jobber så får de utbetalt “fratredelsesytelse” på 250k + “omstillingsytelse” på 350k. Dvs 600 000kr totalt for å ikke jobbe i 6 måneder.
Alt i alt…
Ett kompromiss som viser hvor privilegerte politikerne mener de bør være, samtidig som summen ikke er så ekstremt høy at den framstår som hinsides urimelig, for min del i hvert fall
Men jeg antar da at de kan gå ut i full jobb etter 6 måneder uten å måtte betale noe tilbake, så dette er ikke “en grei årslønn” men “en grei halvårslønn” slik jeg forstår artikkelen.