Det er til dels forskjellige saker, og ikke enten-eller. Man kan fint mene H fucka opp (det gjorde de) og at Oslo kommune med Lan som ansvarlig OGSÅ fucka opp, på ett annet området.
Spørsmålet er om det betyr noe som helst at man er ansvarlig for at kommunen konstant bryter loven, eller om man som folkevalgt politiker aldri kan holdes ansvarlig for noe som helst for man er jo bare folkevalgt?
I Norge er vi eksperter på å pulverisere ansvar. Stoltenberg tar ansvar ved å bli sittende, samme gjelder alle med ansvar for problemer med veibygging eller broer, misbruk av kommunale midler, byggeprosjekter som koster enormt mer enn antatt både i tid og penger, og egentlig alt annet.
Samme vil nok skje når PST får ferdigkonkludert om hvem som fucka opp rundt Pride-terrorismen. Blir nok ett fint pulverisert ansvar hvor “rutinene skal skjerpes” og “gjennomgåelsen tas med største alvor” og “beklager hvis noen oppfatter det dithen at vi ikke har oppfulgt våre forpliktelser.” Så kan vi gå videre, det er det beste - så lenge ingen tas, ingen straffes, og ingen faktisk holdes direkte ansvarlig.
Jeg syntes ikke Lan Marie Berg er spesielt ille - jeg ser dette som helt standard i det offentlige Norge. Det betyr ikke at jeg liker henne, jeg syntes hun er komplett udugelig, men det betyr ikke at hun skiller seg fra resten av politikerne i vesentlig grad …