Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Der er vi 100% enige, det handler ikke så mye om hudfarge eller religion.

Faktisk vil jeg si at integreringen er det verste problemet. Hvis det i en gruppe er få som klarer å få seg jobb eller utdannelse, så sklir det for utforbakke.

Hvis man ser på barn av trygdede, så er det ikke akkurat uvanlig at det “går i arv”.

Mens bare tre prosent av «barna» uten uføretrygdede foreldre er uføretrygdet, er hele ni prosent av dem som har trygdede foreldre, trygdet selv.

Etter ti år er økningen enda større, hele 12 prosentpoeng høyere.

Jeg vil anta det er noe tilsvarende problem hvis du har foreldre som ikke jobber eller har utdannelse. Da er det tyngre å dra seg selv gjennom systemet.

3 Likes

Nei jeg bare nevnte muslimer fra Afrika fordi det er det problemet vi har her.

Problemet kunne vært en ressurs, men vi gjør ressurser til belastninger her i Norge. Fordi det er det vi gjør her med vår naive tilnærming, dårlige tilbud og selvpålagte skylapper for å skyve alle problem under teppet.

4 Likes

Poenget mitt er at problemet er ikke at de er muslimer eller fra Afrika, men at de er dårlig integrerte og fattige. Typisk uten jobb eller utdannelse er vel greia. Det norske systemet for asylsøkere er jo også ræv, ettersom folk sitter på ræva i årevis mens søknader går gjennom systemet.

Her må jeg vel si meg enig.

Jeg tenker også at trangboddhet er et problem. Der norske ungdom sitter på gutterommet og spiller dataspill, så må de som bor 6 stk i en 2-roms komme seg ut av huset for å skifte mening.

Det er forresten en greie, at kriminalitet har falt veldig i det dataspill ble mainstream :stuck_out_tongue:

4 Likes

Dette er A- og B-gjengen (nettavisen.no)

Artig fra 2006 i nettavisen :slight_smile:

Hva vil du gjøre for de som bor 6 stk i en 2-roms?
La kommunen kjøpe større bolig til dem?
Mer barnetrygd og kontantstøtte, så de får incentiv til å få flere barn?
Eller redusere barnetrygden etter 2 barn, og gi støtten i form av barnehageplass og lønn til de kvinnene som er i jobb?

1 Like

Jeg tror den massive andelen fengslede i USA vs oss kan også delvis tilskrives kommersialiseringen av fengselsvesenet i statene. Når fengslene der er privatiserte og de tjener penger å ha mange innsatte så ligger det mye penger i omløp.

4 Likes

Vil vel tro at utgangspunktet for god integrering i et vestlig, sterkt sekulært land som Norge er til dels svært ulikt mellom ulike grupper innvandrere. Det reflekteres vel også i hvor raskt og vellykket integreringen er.

Angående “trangboddhet” er det mye man kunne sagt. Men de fleste som flykter til Norge fra ikke-vestlige land eller er kvoteflyktninger fra flyktningeleire, har vel neppe hatt bedre plass noen gang. (Selv hadde jeg som, en stor digresjon mine barneår med familien på fire, på et rom og kjøkken med do i bakgården, uten at jeg kjente noen dragning mot en kriminell løpebane.)

Så bør vi huske at i mange kulturer er det ikke noe ideal å bo alene, slik det er i halvparten av husstandene i Oslo. Tvert om, det er et ideal å bo i fellesskap, gjerne med foreldre og besteforeldre.
Vi nordmenn stuer jo helst bort våre gamle på institusjoner.

Poenget er at mye “trangboddhet” er faktisk ønsket. Og når vi snakker om trangboddhet i f.eks Groruddalen, så er jo det de samme leilighetene etnisk norske familier bodde i for 10-30 år siden.

9 Likes

Apropos antallet som sitter i fengsel i USA, denne grafen er ganske spesiell :

NB Her er den kopiert fra Reddit, men jeg tror den opprinnelig stod i Economist.

8 Likes

Hvis man ønsker å integrere flyktningene og har ambisjoner om at dette skal bli ressurser som øker verdiskapningen i landet må man nesten legge ambisjonsnivået litt høyere enn å sammenlikne med forholdene i en flyktningeleir.

Tror jeg leste noe om at 40% (eller noe slikt) må jobbe i helsevesenet i 2050 hvis vi skal mestre eldrebølgen….når vi nå tar inn kvoteflyktninger så hadde det vært smart å få de integrert best mulig.

Å fasilitere god norskopplæring, få både kvinner og menn i arbeid og få de bodd spredt i landet, gjerne i distrikter med jobber tilgjengelig og mye fraflytting, hadde vært bra. Mye bedre enn å ha oppkonsentrering av sosialboliger på søndre Nordstrand.

1 Like

Men sjansen for at du skulle ende opp som kriminell var nok større :stuck_out_tongue:

Jeg må jo si at jeg synes det er interessant å se at Bærum går fra 553 til 191, Asker fra 206 til 89. Ganske dramatisk fall. Trenden i Oslo er også ned, men ikke like klar.

Interessant artikkel btw
Kriminalitetsbilder i endring - SSB.

Enig i det.
Men for å presisere; en etnisk norsk småbarnsfamilie på Grünerløkka har i snitt langt mindre boligflate å boltre seg på enn en minoritetsfamilie i terrasseblokkene på Stovner.

Sentrum i Oslo har mange trange og små leiligheter. De er en sjeldenhet i Groruddalen og på Holmlia.
Så blir det et spørsmål om hvor mange man er, og hvor mange man tar inn i husholdningen.

1 Like

Kjønn er vel en langt høyere risikofaktor for kriminalitet enn trangboddhet?

Noe av denne risikoen skyldes nok effekter av Y-kromosomet, og noe kultur, det vil si hvilke forventninger og krav som stilles til ulike kjønn i ulike kulturer.

1 Like

Det gjelder vel for alle folkegrupper, uavhengig av opprinnelse.
Menn topper alle statistikker over alt som er ille.

1 Like

Menn topper svært mange negative statistikker fordi menn ofte setter seg i situasjoner som har høyere risiko.
Jeg tipper det er flere menn enn kvinner på Tekinvestor, just guessing.

Hørte intervju med en tidligere gjengleder ang. dette. De rekrutterer så og si bare gutter som de opplever som litt utenfor. Gir dem positiv støtte, penger, venner, spennende ting å gjøre. De gir dem et sted å høre hjemme og verdighet. Så låser de dem med bøter internt i gjengen så de skylder penger til en av lederne eller liknende. Serien Flus også er mye humor, men ikke så langt fra virkeligheten på mange punkter ut ifra det han fortalte.

1 Like

Hvorfor rekrutterer de ikke jenter som de opplever som litt utenfor?
(Er det denne rekrutteringen som gjør at guttene blir kriminelle, eller er det kjønn som i utgangspunktet er “problemet”?)

De gjør jo det :rofl: Hvem tror du selger til disse? 14 år gammel mørk gutt? :sweat_smile:
image

1 Like

Ikke uventet er det delte meninger om dette. SSB skriver ( TILBAKEFALL TIL KRIMINALITET, 11. juni 2013): “At det ikke finnes ett «riktig» eller «reelt» tall på tilbakefall, og at hva man finner i stor grad vil påvirkes av valg knyttet til data og fremgangsmåte, er en velkjent utfordring innenfor denne typen forskning og statistikk”.

Det som i alle fall synes klart fra tallene er at dersom man har vært siktet, domfelt eller har sonet, så har man en betydelig øket risiko for fremtidig kriminalitet:
“Hvor høyt er tilbakefallet til kriminalitet i Norge? Tilbakefall blir målt på en rekke ulike måter og med svært forskjellige resultater. Tallene i vår undersøkelse varierer mellom 10 og 55 prosent, avhengig av hvordan gjengangerne blant lovbryterne er gruppert og analysert.”

Det er jo også påfallende hvor ofte man leser at mistenkt/gjerningsperson allerede er kjent for politiet.

Følgende tyder på at myndighetene er kjent med problemstillingen (Innst. O. nr. 118 (2002-2003). 8. Straffskjerpelse for gjengangerkriminalitet):
“Flertallet vil påpeke at lovforslaget medfører at en i straffeloven får en generell regel om straffskjerpelse ved gjentakelse, og at de fleste særbestemmelser om slik straffeskjerpelse i loven oppheves. Det ønskes en straffskjerpelse for gjengangere innen vinnings-, volds- og seksualforbrytelser. Flertallet er kjent med at det vesentlige av slik kriminalitet begås av gjengangere. Mange av dem utvikler seg til å bli notoriske kriminelle uten respekt for andres integritet, helse eller eiendom. Svært mange mennesker får ødelagt sine liv av slike kriminelle.”

1 Like

Det er mye mørketall i disse statistikkene. Har selv blitt ranet for noen år siden, og kjenner til atskillige som har blitt ranet, eller forsøkt ranet. Av disse er det bare en som jeg vet har anmeldt forholdet. Man orker rett og slett ikke å ta bryet. Verditapet er ofte relativt lite, og sjansene for oppklaring enda mindre.

Men kanskje har vi dermed forhindret tilbakefall som så ofte skjer med tidligere siktede og domfelte…

1 Like