Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Skulle man ikke tro AP/SV/SP etc. ville ha lavere satser? Disse er jo bare ødeleggende for unge som ikke har noe særlig penger fra før. For oss som jobber er det 0 stress å bare kjøpe månedskort, og en bot hadde ikke akkurat rokket båten. Ruter har fått grønt lys for nye snike-satser (aftenposten.no)

Trodde de var mot faste satser på denne måten som skader fattige mye harere enn rike relativt sett?

Jeg kjenner jo ikke hele historien, men å legge på en times kjøretid tenker jeg godt kan være for langt i en slik situasjon. Mao, de kan ha tenkt at det ikke var forsvarlig å sende henne helt til Molde og at det var bedre å få henne til et sykehus. Mao, at problemet er at de har bygget ned distriktene.

2 Likes

Cultural enrichment :crazy_face:

Raymond Johansen sier Oslo er en trygg by. Hva har han røyka?
Knivstikkinger, masseslagsmål, gjengkriger og skytinger left and right.

Tenk å ta tog hjem for så å bli uprovosert angrepet med kniv av 5 fittetryner som skulle vært sendt til det mørkeste hølet i Sibir.

Øk straffene…

1 Like

Jeg som avskyr rasisme, som har stemt sosialdemokratisk nesten hele mitt liv, jeg driver og setter himmel og jord i bevegelse i håp om å få bekreftet at en pøbelgjeng har en annen hudfarge en min egen.

Jeg kjenner til og med på en viss triumffølelse over å ha fastslått, at sånn som dette, sånn oppfører ikke norsk ungdom seg.

De har ikke hvit hudfarge, så da er de ikke norske? Må man bleike huden for å bli norsk? :stuck_out_tongue:

1 Like

Husk at når du nevner disse tingene så er Oslo relativt stor by, og 99,5% ca. av befolkningen opplever aldri noe av dette. “Left and right” blir litt tullete når det er veldig sjeldent, og utviklingen i kriminalitet i Oslo har vært veldig god siste 30 år. Naiviteten til forfatteren skinner igjennom, “sånn oppfører ikke norsk ungdom seg”. Om han hadde vært en liten tur i Holmlia ville han sett brune og hvite oppføre seg identisk. Det er miljøet der som er fucked. Og incentiv-kjeden går sånn: Norske ungdommer og voksne kjøper hasj fra disse gjengene. Det skaper incentivene som fører til mer av dritten og gir dem økonomiske muskler til å drive med alt dette. Kjøper man narkotika i Oslo er man grunnen til at de finnes.

4 Likes

Hva er værst? Å få en rasistisk slengbemerkning mot seg eller en kniv i magen?

Journalister ignorerer knivstikking og blåser opp muntlige fornærmelser :man_shrugging:

5 Likes

Ja, dette: Øk straffene! Og gjør det skikkelig kjipt å sone!

Det finnes ikke avskrekking fra rettssystemet. Det blir feil og fører til det motsatte av den preventiviteten som er hensikten. I tillegg forringer det kraftig samfunnsmoralen.

Uansett av hva naive idiot PKere måtte mene…

3 Likes

Haha, siden jeg er naiv da, kan du informere meg om utviklingen innen kriminalitet i Norge siste 30 år? Og forklare meg hvorfor og hvordan ting har blitt verre nå enn før?

For meg ser det ut som vi får mer informasjon nå enn før, men at tallene har gått ned på nesten samtlige områder. Kan jeg være så naiv?

Fjern min naivitet vær så snill :slight_smile:

4 Likes

Erna vil ha full åpenhet om noe :drooling_face: kanskje vi kunne fått full åpenhet om hva som ble gjort når hun satt med makta sist. :clap::clap::clap:

8 Likes

Hvis man gjør det virkelig utrivelig å sone, så behøver man ikke øke straffene for de førstegangsdømte.
Det viktigste for førstegangsdømte er ikke å holde dem borte fra samfunnet, men den preventive effekten på gjentakelse. Derfor må soningen være svært utrivelig.
Med kort tid første gang unngår man å lage køer, og da kan man også få fordelen av at straffen tas så raskt som mulig.
Fordi kriminelle benytter personer under den kriminelle lavalder bør også de under dagens krminelle lavalder straffes, hardt, men med kort soningstid første gang.

For gjengangerene, derimot, er poenget å holde dem borte fra samfunnet. Der bør lengden på soningen øke, og strafferabatt må bort.

2 Likes

For alle som kommer i fengsel, så burde man jobbe med å få dem til å stoppe med kriminalitet. Hjelpe dem med å leve et liv hvor de ikke ender i fengsel.

USA har gått den veien du snakker om og det har gått til helvete.

Norge har 54/100k i fengsel, USA har 698/100k. For å si det sånn, det er en av disse landene som gjør ting rett. Er vi enige om hvilket? :stuck_out_tongue:

8 Likes

Gjengangere er det bortkastede ressurser å forsøke å hjelpe tilbake. De må holdes borte.

Ja, de førstegangdømte bør få hjelp og muligheten til å endre retning.

Eller man kan gå etter de som betaler for gjengene. Altså de som kjøper hasj, kokain, annet narkotika og kjøper tjenester fra disse. Så lenge etterspørselen er der vil det alltids komme noen nye.

1 Like

Hadde vært flott med litt faktabaserte kilder om mulig på dette. Tror du misstolker enkeltepisoder som statistikk for alle gjengangere her, og at problemet gjelder noen få, ikke de fleste.

2 Likes

En gjenganger er per definisjon en som ikke har hatt god effekt av tidligere intervensjoner.
Hvor mange sjanser skal man få?

Poenget mitt er at man må skille mellom førstegangsdømte og gjengangere. De som kan ta imot hjelp bør få hjelp. Som gjenganger har man vist at man ikke er i stand til å ta imot. Da bør det gå lenger tid mellom hver gang man slippes ut.

For noen år siden var Oslo-politiet mer åpen om ungdomskriminaliteten i byen. Da ble det hevdet at opp mot 70 prosent av ungdomskriminaliteten av gjengangere begås av gutter og unge menn med ikke-vestlig bakgrunn.

I dag er vi tilbake til forklaringer som trangboddhet, dårlig økonomi, frafall i skolen, arbeidsledighet, etc, Med andre ord de samme variable som beskriver utfordringer til minoritetsungdom, som i store trekk skyldes dårlig integrering.

Det er underlig at vi har et så stort behov for å pakke inn og sminke problemene/utfordringene som innvandring fra grupper som kommer fra krig og konflikt i andre deler av verden helt logisk fører med seg. Og at våre politikere og eksperter blir like overrasket og forarget hvert år når f.eks. tallene blir lagt fram og man ser at antall barn som “lever i vedvarende fattigdom” øker - takt med innvandringen.

Når vi velger å gi beskyttelse til forfulgte og folk som flykter, og det gjør vi rett i, så importerer vi samtidig fattigdom og kjempeutfordringer med, språk, relevant utdannelse, manglende nettverk, manglende kjennskap til hvordan samfunnet vårt fungerer, kulturelle og religiøse utfordringer med vårt sekulære liv, etc. Utfordringene går ikke opp i røyk ved ankomst, men tar i beste fall årevis å takle. Det litt vriene er at hvert år er det nyankomne som må starte fra scratsch.
Så kan og bør vi åpent si at det er kostnader vi vet vi får, og som vi er villige til å ta.

Så man kan gjerne ha en romslig innvandringspolitikk, men man må være ærlig på at mangfold har både positive og negative sider. Det mest kontraproduktive man gjør er å skjønnmale, å legge fram en alternativ virkelighet slik man håpet at den skulle se ut.

7 Likes

Tror teorien er at stigmatisering og rasisme fører til flere av disse ungdommene, så ved å pakke inn forebygger man stigmatisering til en viss grad, samt at internettfolk er mestre i å dra eksempler ut av context og dømme hele grupper for enkeltpersoners handlinger. De får større jobbmuligheter og en bedre sjanse om de møter mindre fordommer på veien. Det er ikke bra om disse barna blir fortalt av samfunnet at de “skal være/er kriminelle drittunger”, før de har gjort noe galt, fordi det er sånn det oppleves for dem. Vender samfunnet dem ryggen pga. utseende f.eks. er veien kort til de som ikke vender dem ryggen, f.eks. i en slik gjeng.

Jeg har bare pratet med noen få med brun hud om oppveksten deres i Norge, og satan så mye dritt de opplever, spesielt fra den eldre garde 60+ som dømmer dem pga. hudfargen, hvisker rasistiske ting til dem på bussen, roper etter dem på gata. Er ikke mange sånne opplevelser man trenger ila. barndommen for å føle seg uønsket i eget land pga hudfargen sin.

Er veldig gøy, fordi jeg kan gro et litt sånn mulla-skjegg om jeg vil. Da jeg grodde det litt ut sist fordi jeg ville se hvordan det så ut merket jeg med en gang blikkene fra eldre på trikken, helt sykt hvordan man merker forskjellen. Tok litt tid før jeg skjønte at de trodde jeg var utlending og at det var derfor. Da shavet jeg skjegget med en gang, for det var ubehagelig å ha det sånn. Kjipern å ha det sånn hver dag for dem tipper jeg.

2 Likes

Hva som er årsaken er uvisst. Men hvis Norge hadde hatt 50% muslimer fra Afrika i befolkning så hadde kanskje 10 ganger så mange vært fengslet her og.

3 Likes

USA har ikke 50% muslimer fra Afrika :stuck_out_tongue:

1 Like

Nei de har en annen miks. Hvor de er fra spiller mindre rolle. Haugevis av dårlig integrerte og fattige innvandrere fører problemer med seg over alt.

3 Likes