Du vil aldri ha nok ressurser til å prioritere alt til alle raskt. Helsevesenet er ett uendelig stort svart hull du kan putte alle ressurser i samfunnet inn i og det vil aldri noensinne bli nok til å gi alle best behandling umiddelbart med høyest mulig kvalitet. Så her tror jeg det at Norge flommer over av penger og gode ordninger gjør at presset på helsevesenet er større - og blir vi enda rikere, blir det enda mer press.
Samme kan sies om U-hjelp, og en del andre gode formål. Du kan putte uendelig med ressurser inn i det.
Når det kommer til kjønnspoeng for indøk har jeg det herfra:
Styret ved NTNU anbefaler at kjønnspoeng vurderes når andelen av underrepresentert kjønn i arbeidslivet er under 30 prosent
Tidligere har det vært en stor mannsdominans ved studiet, og de siste årene har kvinneandelen vært rundt 30 prosent. I fjor var andelen kvinner når 40 prosent, ifølge Rolfsen.
— Hvorfor var det nødvendig å innføre kjønnspoeng når kvinneandelen var såpass høy?
— Da vi søkte i mars 2022, var andelen rundt 30, mens andelen var økt til 38 prosent da søknaden ble innvilget, sier Rolfsen og legger til at de vil evaluere kjønnspoengene i høst.
— Men det er fortsatt et poeng at kvinneandelen i denne typen jobber i arbeidslivet er langt under 40 prosent, så det er uansett viktig at vi utdanner flere kvinner, sier Monica Rolfsen.
Uansett syntes jeg at det bør gå an å justere inntakskriteriet dynamisk slik at du kan få opp til X bonuspoeng - inntil du når en grense med 50/50 fordeling blant kjønnene. Slik at kjønnspoeng ikke gir mer enn 50% representasjon av det ene kjønnet. Om man overhodet trenger det kan man alltids diskutere (er det virkelig ett problem at du har flere ingeniører som er menn, og psykologer som er kvinner?), men selv om du syntes det er ett problem man bør forsøke å gjøre noe med så virker det å gå for langt når man tildeler det store flertallet av studieplasser til det kjønnet som får bonuspoeng.
Du får uansett rimelig kompetente folk ut av disse studiene antar jeg, for det er tross alt snakk om noen av de studiene som er vanskeligst å komme inn på. Ikke akkurat skoletapere som kjemper om plassene vil jeg tro