Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

170 varsler sendt på Biden fra 6 banker. Ingenting ble gjort.

2 Likes

PST velger nå å være mer åpen om arbeidet sitt mot terror. Vi befinner oss i en normalsituasjon heldigvis, men “normalsituasjonen” er værre enn jeg trodde:

– Hva slags angrep er blitt stanset de siste månedene?

– Vi vet jo hvordan terroren kan ramme oss. Det har vi jo sett flere tilfeller av opp gjennom årene, sier Rekdal.

– Det er jo å kjøre inn i folkemengder, bombinger, skytinger, knivangrep og ulike giftangrep?

– Ja.

Rekdal vil ikke gå i detalj på hva slags angrep PST har stanset eller bidratt til å stanse de siste månedene, hverken i Norge eller utlandet.

– Kan dere si konkret hvor mange angrep PST har bidratt til å stanse i utlandet?

– Det er et betydelig antall. Det er nærmere tosifret enn ensifret.

– Og hvor mange angrep mot Norge er blitt stanset?

– Det er også et betydelig antall. Det er de virkelig mest alvorlige tilfellene som vi med stor grad av sikkerhet kan si at ble forhindret ved at vi fikk informasjon og kunne gjøre noe med det.

Ifølge Rekdal dreier det seg om helt konkrete planer for angrep i Norge.

– Og hva er et betydelig antall?

– Det er flere de siste månedene. Men i et lengre perspektiv er det et betydelig antall. Vi snakker også her om et tosifret antall hendelser.

6 Likes

Man vet jo egentlig bare om jobben de gjør når de feiler. :see_no_evil:

8 Likes

Jeg er vel egentlig enig, politikere burde eie aksjer. De på tinget burde kanskje holde seg til indeksfond? :thinking:

Litt off topic, men i en jon bing novelle, så blir tilfeldige folk valgt. Hukommelsen blir wipet og alle assets likvidert. Etter perioden som politiker blir minnet gjenopprettet og verdiene tilbakeført pluss evt oppgang eller nedgang i økonomien.

Nærmeste jeg finner på det er oljefondsjefen som frivillig likviderte alt av likvider (flere milliarder) og puttet det i statsobligasjoner. Da har du seriøst lyst på jobben. Må si at jeg er glad det finnes slike.

6 Likes

Tangen er nok unik, men det er veldig bra at han viser den integriteten han gjør.

Jeg er redd politikere og aksjer, selv lokalpolitikere, fort kan gi habilitetsspørsmål. Om de ikke holder seg til selskaper som bare driver i utlandet da.

5 Likes

Når det er noe galt med deg som person - du er født mann - men ikke griper muligheten til å gjøre noe med det for å lykkes her i livet, så får du vel egentlig skylde deg selv.

5 Likes

Dramatisk innstramming
Det er denne muligheten til å få innsyn i saksbehandlingen i det offentlige, dagens regjering ønsker å stramme inn. Stikk i strid med det Støre og hans folk lovet da de tiltrådte. Og stikk i strid med det som har vært intensjonen med offentlighetsloven helt siden den ble vedtatt i 1970: Allmennheten skal ha rett til innsyn i saker og beslutningsprosesser på et så tidlig stadium som mulig.

At noen kan finne på å stemme AP etter denne perioden… :man_shrugging:

11 Likes

Frankrike stanser all utviklingshjelp og økonomisk bistand til Niger etter militærkuppet som avsatte president Mohamed Bazoum.

– Frankrike oppfordrer til en umiddelbar tilbakevending til konstitusjonell orden i Niger, i tillegg til gjeninnsetting av demokratisk valgte Bazoum, heter det i en uttalelse fra Frankrikes utenriksdepartement lørdag ettermiddag.

Lørdagens beslutning betyr at Frankrike ikke lenger vil yte økonomisk bistand og utviklingshjelp til Niger. EU kuttet også sin økonomiske bistand og sitt sikkerhetssamarbeid med Niger tidligere lørdag som følge av statskuppet.

Niger er en tidligere fransk koloni og en stor mottaker av vestlig bistand.

Hvis dette var ett statskupp støttet av vestlige interesser så ville jeg forventet at man hadde en holdning om å vente og se, framfor å agere å kutte støtte. I hvert fall som en umiddelbar reaksjon på statskuppet.

Det sagt, så er det veldig lett å tenke at USA/Russland/Kina styrer verden. En slags overordnet konspirasjonsteori hvor det alltid er de store sterke maktene som dikterer handlingene til marionettstater.

Jeg tror dette kan være en situasjon hvor det er lokale tilstander, og ikke utenlandske stater, som har utløst statskuppet. Dvs, det er statskupp i Niger primært pga Niger - ikke “dette er regissert av USA/Russland/Kina.”

4 Likes

Best å bytte kjønn før de vedtar endringer :sweat_smile:

1 Like

Bytter ikke alle kjønn innimellom? Skikkelig mann fredagskvelden og litt kjæring på lørdagsmorgenen.

1 Like

Trodde det var godt kjent at ingen er så syke som en syk mann. :sweat_smile:

1 Like

Plusse man på med flunsen så har man full transformasjon.

Ser man på geopolitiske status quo og tidligere hendelser i Afrika som den jeg skrev om i Burkina Faso, så skal man egentlig ikke utelukke noe som helst :slightly_smiling_face:.

Nå finnes det utallige eksempler på nettopp dette i nyere tid hvor stormakter kjøper opp/påvirker land til å handle i takt med deres egne interesser, så da er det vel heller ikke unormalt å ha det som en mulig teori.

3 Likes

https://www.dn.no/innlegg/likestilling/diskriminering/ntnu/kjonnspoengene-pa-indok-er-trolig-ulovlige/2-1-1492872

Jeg sliter med å forstå hvorfor de ga ekstra poeng til kvinner når det var 42% som kom inn…

4 Likes

Og 67% kvinner i 2023 :sweat_smile:
Helt innafor å kjønnsdiskriminere menn tydeligvis :man_shrugging:

2 Likes

China’s social credit score experiment gains momentum

Now, if a person with a low rating calls you, your phone emits a siren instead of the usual ringtone. Then there is a voice reminder that a conversation with this subscriber will lead to a decrease in your score. :rotating_light::rotating_light::rotating_light:

6 Likes

Argumentasjonen er at de forsøker å endre arbeidslivet. Dvs, det er så mange flere menn enn kvinner i den typen stillinger i arbeidslivet, så de vil utjevne over tid ved å utdanne flere kvinner enn menn.

Jeg syntes det er hjernedødt, primært fordi man ikke gjør det konsekvent for alle profesjoner (bonuspoeng for menn for psykologistudier eller tannlegeutdanning?).

Men jeg kan forstå hvordan man kommer dit, det er bare litt sånn - noen burde stoppet opp og tenkt seg om.

Jeg tror logikken er noe som dette: vi vil være gode og snille, da må vi demonstrere at vi er gode og snille, hvordan kan vi gjøre det, ved å støtte edle motiver, hvordan kan vi gjøre det, ved å finne områder vi kan fremme kvinnekamp eller kampen mot rasisme, klima osv, og i mangel av bedre steder så kan vi vel gjøre noe her. Så da kjører vi på.

2 Likes

Dette er et tema i barnetv for de minste i NRK Super - Kule kaker 🫣

Problemet med logikken er at den fremmer forakt. Hele definisjonen kvinne er jo gjort valgfri, så man ender opp med noe som framstår som en ren parodi.

2 Likes

Hvorfor bråke med garden som bare står der med våpen? :rofl: :man_facepalming:
I forhold til diskusjonen her inne: Gardistene håndterte det på brukar måte men i USA hadde videoen vært 60 sekunder kortere.

2 Likes

Det er utdanningsministre som har sagt at dette med høyere andel kvinner er en villet politikk. Det var vel Huitfeldt soms a noe slikt (på Hjernevask) at kvinner er naturlig bedre enn menn. Ideen er at det er usynlige strukturer og «patriarkatet» som har hindret kvinner i å komme opp og frem, og dermed gjøre verden så mye bedre. Dette skal endres med kvotering.

Baksiden med høye stillinger og stort ansvar er at det er krevende på de aller fleste plan. Det krever ofre, spesielt på hjemmefronten,og min erfaring er at kvinner ikke ønsker det. Eksempel ; Norge er på topp blant OECD-landene nå det kommer til legedekning per innbygger. Allikvel har vi nærmest kronisk mangel på leger. Det KAN være fordi med flere kvinnelige leger, så fikk vi arbeidstakere som prioriterer annerledes enn det menn gjorde og gjør.

Personlig er jeg spent på de økonomiske effektene når samfunnet nedproriterer den halvparten med høyest arbeidskapasitet.

2 Likes