Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg mener, alt som gir deg økonomiske fordeler på kort eller lang sikt må da være god nok grunn. Å komme inn på ett prestisjestudiet må da være god nok grunn - selv om det kanskje fratar deg muligheten til å reise til visse land med gammeldagse holdninger i noen år :slight_smile:

2 Likes

Man kan også spørre om det er noe behov for kategorien juridisk kjønn. Men uten juridisk kjønn bortfaller jo muligheten for å kvotere på (juridisk) kjønn, og man må erstatte denne kvoteringsregelen med en komite/intervju som (subjektivt) vurderer dine individuelle egenskaper.

Edit: Det er jo forenling med intervjuene som skal erstatte skolekarakterer. Hvordan man skal gjøre det for styreverv ser jeg ikke umiddelbart for meg, men et statlig organ som gjennomfører intervjuer og vurderer egnethet til styreverv i selskaper, sameier etc, kan man kanskje tenke seg (ironivarsel). Om staten skal tildele styrevervene i selskaper, så bortfaller vel egentlig poenget med generalforsamlinger og da kan vi like gjerne fjerne privat eierskap. Da løser vi samtidig problemet med at Moxnes kanskje står uten jobb om 2 år. Han tar sikkert en lederjobb et sted i byråkratiet.

1 Like

At man ansetter basert på meritter, kunnskap og personlige egenskaper først og fremst? Synes det høres ut som en bra løsning. :relaxed:

2 Likes

En komite som subjektivt vurderer deg som individ er jo strålende. Da kan man diskriminere mot hvem man vil uten at det kan dokumenteres.

Er jo kjent at de smarteste som kommer inn på elitestudier i USA er cis straighte asiatiske og jødiske menn uten familieforbindelse / donasjoner fra familien. De diskvalifiseres som oftest pga “personlighet” så man kan få plass til minoriteter som er mindre skoleflinke.

If Harvard admitted students based on their academic qualifications alone, Harvard would be 43 percent Asian, 38.4 percent white, 0.7 percent black, and 2.4 percent Hispanic, according to a 2013 study by Harvard’s Office of Institutional Research. Instead, Harvard’s undergraduates in 2013 were 43.2 percent white, 18.7 percent Asian, 10.5 percent black, and 9.5 percent Hispanic.

Asians’ extracurricular accomplishments were just as lop-sided, and they receive better recommendations from alumni interviewers than other groups. Yet whites are admitted at higher rates than Asians in every academic tier, and blacks and Hispanics are admitted at much higher rates than Asians. According to sffa’s expert witness, Duke economist Peter Arcidiacono, an Asian male applicant from a middle-class family with a 25 percent chance of admission would have a 36 percent chance of admission if he were white, a 77 percent chance if he were Hispanic, and a 95 percent chance if he were African-American.

Asian applicants receive lower personal ratings than whites with otherwise similar rankings on the other three scales. To analyze these disparities more precisely, sffa divided Harvard’s applicants over six years into ten academic deciles; each decile contained the same number of members—a tenth of all applicants—but the racial composition of each decile varied enormously. Blacks get higher personal ratings than everyone else, no matter their academic or extracurricular qualifications. Blacks in the seventh (i.e., third lowest) academic decile—meaning that 60 percent of applicants have better academic qualifications—have more than double the chance of receiving the two top personal ratings—one or two—than Asians in the top academic decile.

Om dette er positivt eller negativt er jo en annen sak å diskutere. Men det er interessant at man driver med ekstrem diskriminering for å motarbeide diskriminering syntes jeg :slight_smile:

Hvorfor kom du ikke inn på studiet du ville?
Fordi det er noe galt med personligheten min.
Hva er galt?
Jeg er født asiatisk.

Strålende system :slight_smile:

8 Likes

Jeg ser at denne var dårlig formulert. My bad.

Det jeg mente var - hvilke fordeler har du idag som juridisk mann som du ikke har som (juridisk) kvinne?

Likestillingsloven §1 lyder blant annet slik: « Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling.»
Den sier indirekte at en (juridisk) mann skal ha mindre vern i loven.

6 Likes

Så man kan stryke i alle fag?

Snedig dette med juridisk kjønnsbytte. I ytterste konsekvens ei løsning på styrereglementet.

Hva med leger/sykepleiere hvor pasienten ønsker at vedkommende som behandler hen er kjønn x? Sikkerhetsvakter på flyplass, fengsler osv. hvor man kommer godt innom komfortsonen til andre mennesker. Mange foreldre ønsker ikke at mannlige barnehageassistenter skal skifte bleier, men hey ho her kommer pedoen John Klara.

Pandoras eske det her.

En fordel er at du som hvit cis-mann kan reise tilnærmet udiskriminert i alle land. Lykke til med å bli tatt seriøst med et pass som sier du er kvinne i midtøsten, øst-Europa, store deler av Afrika osv.

1 Like

Man savner journalister som Borch.

1 Like

Og mange gjør det ikke.

Det er mulig Borch har rett i at det fortsatt er for mye selvopptatthet i NRK. Men selvopptatthetsindeksen i statskanalen falt markert da denne selvopptatte snobben forlot Marienlyst.

2 Likes

Merkelig adjektiv å henge seg opp i. Hans diagnose på dagens journalistikk også utover NRK er spot-on.

Kan si mye rart om Borch, men han kunne om ikke annet formulere hele setninger og argumentere for sine synspunkter. Det er mer enn hva man kan si for majoriteten av innbyggerne i dagens 4. statsmakt.

Og verre skal det bli.

7 Likes

Borch har et fast system for nyhetsrunden sin. På rekke og rad i nettleseren står The New York Times, The Guardian, Politico og Chatham House.

Han mener disse avisene (norske) har klikkfaktor som drivkraft, og beskriver avisene som kommersielle foretak som mangler moralsk ryggrad.

Jeg aner en politisk bias til fordel for venstresiden, og en interesse for internasjonal og amerikansk politikk som bedre dekkes av utenlandske medier enn av norske medier som i stor grad praktiserer oversettelsesjournalistikk på området.

“Moralsk ryggrad” er ikke hva jeg forbinder med NRK, da de generelt har vært veldig systemtro i sin dekning av begivenheter. Uten at jeg akkurat har festet meg med han spesielt ene eller andre veien. Min oppfatning har vært at man i hans rolle i stor grad har vært talsrør for det politisk korrekte statstro mediet som NRK tross alt har vært.

Enig. Men så er det vel ganske normalt når maktpersoner, spesielt menn, kommer opp i årene. De er vant til å være viktige og at de er verdt å høre på, og det virker ofte som de savner “slik vi pleide å gjøre det” mer enn noe annet. Det er en motvilje mot endring hvis ikke endringen er klart positiv, mens yngre folk ofte ser på endring som ikke er klart negativ som positivt i seg selv. Man kan kalle det fornyelse eller hva man vil, men det handler jo ofte om å skifte form og tone for å være mer moderne uten at det faktiske innholdet endres vesentlig. Og for eldre som har blitt vant til at man gjør ting “riktig” så kan det føles forvirrende og tullete - hvorfor skal man tulle med noe som funker, liksom? Men det er en generell nødvendighet å eksperimentere med form ettersom medielandskapet endres.

Uansett, jeg vil ikke savne han. Udugelig var han ikke, men jeg syntes heller ikke han har tilført mediene noe spesielt av verdi - men det var heller ikke hans rolle egentlig slik jeg husker det? Dog, han er eldre enn meg, og mye av det han har dekket og perioden han var mest prominent er i perioder jeg ikke fulgte politikk så mye. Så, mulig han var veldig viktig i en periode og jeg bare gikk glipp av det, eller ikke husker det så godt :slight_smile:

2 Likes

Nå kjenner ikke jeg Borch utover hvordan han har fremstått i NRK og andre medier. Men for meg virker han som en som lengter tilbake til manesjen, til all oppmerksomheten, til rampelyset. Det er han i godt selskap blant gamlegutta i NRK.
Så skjønner jeg jo at skal man vekke litt interesse i aviser og ukeblader, må man fleske til litt, dra noen skikkelig drøye resonnementer.
Eller så kan man gjøre som alle andre som har veeeldig respekt for seg selv og skrive en selvbiografi. Borch har gjort begge deler.

Selvbiografien har fått kritikk for å være i overkant uetterrettelig.
Den har jeg ikke lest, men det gjorde Morgenbladet som konkluderte at " Christian Borchhar skrevet bok om 40 år med verdenspolitiske begivenheter. Den eneste røde tråden er Christian Borchs fortreffelighet".

3 Likes

Han har de siste 20 årene ikke vært mer enn en telepromper (misstaving med vilje pga samme betydning).

1 Like

Altså, kvinner ligger an til å kapre 170 studieplasser, og menn fyller 82 plasser. Kan noen forklare meg hvorfor menn skal presses ut på denne måten?

4 Likes

Skal vi få impeachment av Biden for korrupsjon og Trump i fengsel for ulovlig valgpåvirkning (be han i Georgia finne nok stemmer til at han kunne vinne valget) - og mediene på hver sin side som ser ikke noe galt med det “sin” side har gjort ? :slight_smile:

Blir morsomt presidentvalg :slight_smile:

Høringer i kongressen, uansett hvilket parti som står for dem, er uansett stort sett bare spill for galleriet og ekstremt partiske slik jeg ser det. Så tviler på at det kommer noe interessant informasjon ut av det egentlig.

Muligens noe kobling her? For tidlig å bekrefte noe som helst selvsagt. En “retaliation” mot Russlands on Kinas påvirkningskampanje i Afrika?

Hvis man ikke følger politikken lokalt er det vel vanskelig å si. Mye enklere å se i etterkant om de knytter seg mer mot USA eller mer mot Russland, eventuelt Kina.

Det er ett land med mange og store problemer, og det er vel ikke så uvanlig med militærkupp i det området. Så det er absolutt mulig at dette er ett kupp støttet av en utenlandsk makt, og da er USA og Russland de største mistenkte som alltid. Men, det er også god mulighet for at det er drevet av intern misnøye og fattigdom, og ett ønske om frie tøyler til å bruke alle midler til å krige mot islamister / terrorister / opprørere, whatever, uten å bry seg for mye om virkemidler eller uskyldige.

Wednesday’s successful mutiny also has implications for a region usually derided as a “coup belt”: it was also the sixth successful coup in West Africa since 2020 after two apiece in neighbours Burkina Faso and Mali as well as one in Guinea.

Usurpers in those states also blamed the ruling governments there for failing to stem a tide of insecurity that has taken over the Sahel since 2012.

Primarily, the Sahel consists of Mali, Niger, Burkina Faso, Chad and Mauritania, a quintet known as the G5 Sahel. But parts of Senegal, Nigeria and the two Sudans are also included in varying categories.

A NATO-led takedown of Libyan dictator Muammar Gaddafi in 2011 triggered a massive inflow of small arms, mercenaries and armed groups into the Sahel.

That helped energise Boko Haram in northeast Nigeria which began waging war against the state after the death of its founder Mohammed Yusuf in 2009, to spread its tentacles to parts of Chad, Cameroon and Niger.

But just as importantly, many Touareg fighters who had sided with Gaddafi during the Libyan civil war returned to Mali with plenty of weapons. In 2012, they resuscitated a rebellion that had begun as secessionist agitations in the ’60s in Mali’s northeastern Kidal region and Niger’s northern Agadez region.

Over time, the border area where central Mali, northern Burkina Faso and western Niger converge has become the epicentre of brutal conflict in the region.

Frustration with the democratic government’s handling of the security situation and the perceived ineffectiveness of French soldiers, who were initially welcomed in 2013, led to a change of guard in Bamako and soured relations with Paris which then withdrew its troops.

In Burkina Faso, similar frustration led to a coup d’etat that again worsened relations with France.

As well as jihadist groups, the Wagner mercenaries, who are active elsewhere in the region, have been seen as exercising a malign influence in Niger. Some supporters of the coup have been seen waving the Russian flag alongside that of Niger.

Before the coup, President Bazoum had complained of “disinformation campaigns” by Wagner against his government - and there is little doubt that Wagner, which has exploited mineral resources in other African countries to fund its operations, would like to do the same in Niger.

The US has said there is no indication that the Wagner force was involved in the overthrow of President Bazoum, but added that the situation continues to be quite fluid.

Now there are concerns that Niger’s new leadership could move away from its Western allies and closer to Russia.

If it does, it would follow in the footsteps of Burkina Faso and Mali, which have both pivoted towards Moscow since their own military coups.

1 Like

Realiteten skildrer nok noe annet enn det BBC skriver.

https://twitter.com/USSOCAF/status/1669346902767443971

Siterer NBC News fra i dag - “Gen. Moussa Salaou Barmou, the head of the country’s special forces, also appeared in television with the military group leading the takeover. Barmou has worked closely with the U.S. military.”

Så har man Operation Barkhane, Operation Juniper Shield. Og man vet også at amerikanerne trente opp Paul-Henri Sandaogo Damiba, den interime presidenten etter militærkuppet i Burkina Faso (nabolandet til Niger) i 2022.

At Russland er en mildertidig scapegoat er forøvrig ikke noe nytt fra MSM.

1 Like

:rotating_light: In 2018, Hunter Biden paid a Russian pimp $25,000 from Joe Biden’s bank account, causing the Secret Service to frantically rush to his hotel.

Hunter paid his father’s phone bills, house repairs, and monthly expenses and told his daughter that he “paid for everything for this entire family for 30 years… But don’t worry unlike Pop I won’t make you give me half your salary.”

The entire Biden family business model was selling access to the highest levels of the US government to foreign nationals without registering under the Foreign Agent Registration Act in violation of federal law.

The Bidens funneled the money through business partners and shell companies because they obtained it illegally as unregistered foreign agents representing interests in Russia, China, and Ukraine.

Evidence supporting these claims includes bank records, wire transfer statements, suspicious activity reports, witness testimony, and data from Hunter Biden’s laptop, which the FBI verified as authentic in 2019.

The laptop contains the last decade of Hunter Biden’s life, including hundreds of thousands of emails, text messages, audio recordings, and photographs.

Six banks, including JP Morgan, Bank of America, and Wells Fargo, submitted over 170 suspicious activity reports to the Treasury Department regarding the Biden family, alleging their involvement in money laundering, human trafficking, and tax fraud.

Any average American family would face life in prison.

However, the Bidens live in the White House, where they weaponize the same Justice Department that just got caught offering Hunter Biden a sweetheart deal against their chief political rival.

6 Likes