Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg syns det er helt uproblematisk. Filmen tar utgangspunkt i et gammelt tysk folkeeventyr, som har vært gjenstand for ulike forandringer opp gjennom tida. Poenget i stykket er ikke hudfarge eller rase, men misunnelse og det gode vs. det onde. Historisk har f.eks. Shakespeares Othello stort sett vært spilt med en hvit hovedrolleinnehaver, uten at det har ødelagt stykket.

3 Likes

Tja, jeg ser ikke noen stor merverdi for samfunnet om vi krever at 40% av tømrere, rørleggere, lærere, tannleger, leger, sykepleiere, ingeniører og programmerere skal være fra begge kjønn. Det er en merverdi for samfunnet med høy deltagelse i arbeidslivet for begge kjønn, men at flere kvinner enn menn velger høyere utdannelse er i utgangspunktet ikke noe stort problem.

Man kan selvsagt se på det som ett symptom på at samfunnet verdsetter feministiske verdier og feminin oppførsel for mye kontra maskuline verdier og maskulin oppførsel, og at for mange smarte menn ikke finner seg til rette i skoleverket så de søker en annen vei videre i livet enn høyere utdanning.

Det blir en veldig komplisert debatt å gå inn i. For ikke bare må man forsøke å bevise det, men man må også forsøke å bevise at det er negativt …

3 Likes

Jeg syns dette er en veldig interessant problemstilling, og lurer en del på hvordan dette vil bli over tid. I dag jobber kvinner mindre enn menn. Noe på grunn av hvordan naturen er, at de får barn, men også fordi kvinner ofte velger å være hjemme med familien. Og kvinner er mer sykmeldte og raskere på trygd enn menn. Kort fortalt koster hver kvinne staten 15,6 millioner i løpet av livet, og en en mann koster 3,1 millioner.

Hvordan vil velferdssystemet klare å dekke når ytelser til godt utdannede og betalte kvinner skal betales? Av arbeidsinnsatsen til lavt utdannede og levt lønnede menn?
Jeg er for likestilling, men slik det er nå at vi aktivt nedprioriterer den mest produktive delen av befolkningen tror jeg ikke er bærekraftig.

5 Likes

Det skrikes helt ekstremt høyt når hvite folk ansettes for å spille roller som i originalmaterialet er spilt av fargede, dette kalles hvitvasking.

Når det motsatte skjer så applauderes det, det er denne dobbeltmoralen jeg ønsker å belyse her.

7 Likes

Hvis de går 3,1m i minus på menn og 15,6m i minus på kvinner, så går vi vel konk da?

Over tid vil det være logisk at samfunnet går i en retning av likere utbetaling av pensjon / trygd / uføre, mer uavhengig av inntekt i arbeidslivet.

For min del klarer jeg ikke se at en ufør tidligere elektriker og en ufør tidligere psykolog eller en ufør tidligere renholdsarbeider fortjener mer utbetalt fra staten hvis de ikke kan jobbe mer. Så på sikt - om noen tiår når oljefondet forsvinner - så blir det vel en diskusjon om det. Forhåpentligvis etter min tid, kan jo håpe :slight_smile:

Jeg tror også at fiksjonen rundt pensjon kan avvikles, og at vi går i retning av at folk mer likere summer utbetalt. I stedet for at folk tror at de betaler inn til egen “pensjonssparing” osv.

Jeg er enig i at venstresiden sine argumenter rundt dette ikke er veldig gode, men for min del syntes jeg det er meningsløst at folk overreagerer på at Scarlett Johansson spiller en “asiat” eller “trans” osv, og de heller vil at prosjektene aldri skal lages, enn at man henter inn de stjernene man tror er best for prosjektet. Og da syntes jeg de skal ha lov til det i Snøhvit også om de vil. Enig i at det er dobbeltmoral, men det betyr ikke at jeg syntes det plutselig blir viktig.

Men går man langt nok vekk fra originalmaterialet så skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke bare lager noe originalt og nytt.

It’s a new story in the sense that it’s no longer a princess waiting to be saved by a prince, but a princess waiting to be saved by herself and finding her voice, her strength and her courage and actually, in the end, saving everyone around her.

Så de har endret “Snøhvit” til å ikke være hvit, de syv dvergene til å bli “magiske skogvesener” og ett av de moralske argumentene i historien (oppdatert for moderne publikum - heltinnen er ikke lenger den uskyldige forsvarsløse vakre som trenger hjelp for å reddes fordi uskyld har en verdi, men den sterke selvstendige som klarer seg selv). Lykken er vel ikke å bli gift med en kjekk og rik mektig mann, men å bli rik og mektig selv? Nå er ikke dette det primære moralske argumentet i historien (det er at det indre er viktigere enn det ytre, sjalusi er destruktivt, og at kvinner i maktposisjoner ikke kan stoles på - best å ha en mannlig prins/konge enn en dronning, hehe).

Jeg syntes ikke det er noe galt med det man får inntrykk av rundt den nye historien, men jeg syntes de burde laget noe originalt - eller filmatisert ett verk som er mer i tråd med disse verdiene - enn å gjenbruke merkevaren Snøhvit når de åpenbart har ønsket å lage noe ganske annerledes enn originalmaterialet tilsier.

Twilight gjorde jo det. Det er på mange måter en gjenfortelling av skjønnheten og udyret, men med så store endringer at det blir noe helt nytt.

Det sagt, de eier merkevaren og kan gjøre hva de vil, og hvis sluttresultatet er bra så er det egentlig alt jeg bryr meg om.

Tvinger seg fram endringer, men la oss bruke opp oljefondet først og bygge opp statsgjeld slik som alle andre vestlige land.

4 Likes

Sikkert godt trigget av woke populisme, men jeg vil tro Disney også gjør dette siden det gir finansiell mening grunnet økende marked i resten av verden. Regner med at Disneys hovedsegment er lavere og middelklassen, og denne kundemassen har varierende hudfarge og ikke eksklusivt hvit fra US/EU.

Det har i lang tid vært gjort tilpassninger ihht kundemasse. Fra Ben Kingsley spilte Gandhi, Russel Crow spilte Moses, Elisabeth Taylor spilte Cleopatra Johnny Depp spiller indianer eller at Jake Gyllenhall ble en persisk prins. Den beste og morsomste er nok Tropic Thunder med RDJ som spilte en black dude bedre enn hva en black dude selv kunne ha gjort. Motargumentet har vært at det ikke er nødvendig å hvitvaske siden det finnes gode kvalifiserte skuespillere med “riktig hudfarge” mtp rollen.

Mulig pendelen har svingt litt for mye nå, men tipper ting korrigerer seg til det mer naturlige etterhvert.

Ellers, Snøhvit er nok et folkeeventyr som finnes i ulike varianter i mange kulturer. Beskrivelsen av hennes utseende er noe som fungerer i mange regioner som feks sør-Europa, midtøsten etc.

Ingen grunn til å spæde over dette hvis man ikke er die hard Snøhvit fan og alt må være canon. Selv opplever jeg større problemer i livet, slik som hva jeg skal lage til middag i dag…livet er ikke så lett alltid.

1 Like

Dette vil jo gi null incentiver til å jobbe. Om man skal få samme uttelling ved å jobbe i dagligvare* som å grave grøfter på nattskift, så tror jeg at jeg vet hva jeg ville valgt.

Litt på siden, men en av de tingene som irriterer meg grønn i denne kjønnsdebatten er hvordan det er så lett å fordele godene og snakke om hva som er rettferdig når huset er bygd, veien er asfaltert og oljen er pumpet opp. Mine bestefedre var blant de som bygde landet etter krigen. De endte opp utslitte etter et langt arbeidsliv, og døde flere år før mine bestemødre. Slik narrativet er idag så blir de fremstilt som en generasjon som holdt kvinner nede og hadde et utdatert menneskesyn. Dette skal oppveies ved at dagens kvinner skal ha spesielle fordeler.

På den annen side så kan jo identitetspolitikk fungere for menn også. På samme måte som det nå er kvinners tur til å skinne i de øverste strata i samfunnet, så er det nå menn sin tur til å vær hjemme med barne, stelle hjemme og shoppe. Om det blir et velfungerende og lønnsomt velferdssamfunn er jeg usikker på.

1 Like

Incentiver for å jobbe bør være lønn mens du jobber. Ikke sikkerhetsnett hvis du ikke lenger kan jobbe.

1 Like

So it begins - hvem kunne sett dette komme (les: alle utenom aktivistnepene) :clown_face: :earth_africa:

15 Likes

Også en elegant måte å oppnå 40% kvimmer i styrerommene.

8 Likes

Jeg vurderer et bytte for å bli styregrossist.

3 Likes

Like lett som å bytte mobilabonnement :rofl:

7 Likes

Jeg venter med å bytte kjønn til de vedtar et tredje kjønn. Da kan jeg operere som en joker :black_joker:

2 Likes

Hva med å kunne bestemme at man varierer kjønn basert på hva man føler for hver spesifikk dag/situasjon?

Non-binary og binary alt ettersom.

1 Like

Det sies at man er det man føler seg som. Føler man seg som en hund, er man en hund. Kjenner man seg som et strykejern, bør man bli respektert som et strykejern. Sistnevnte burde for øvrig være som skapt for et teknisk studium.

3 Likes

Det er vel akkurat det Pirelli Benestad praktiserer.

3 Likes

Noen incels her?

Finnes det noen regler for hvor lang tid det må gå før man kan reverse sitt bytte av juridisk kjønn?

Det virker i alle fall rimelig at man i løpet av en studietid på 5 år har fått “utforsket” nok til at man kan ha funnet ut at man vil bytte tilbake.

Er det egentlig noen god grunn til å ha juridisk kjønn som mann?