Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er ikke sikkert han tilfredsstiller diagnosekriteriene for kleptomani. Det kan bare være god gammeldags grådighet - å sette sine egne behov og velferd foran andres.
Forsåvidt en helt naturlig og menneskelig egenskap, som riktignok varierer i uttrykk blant ulike personligheter.

1 Like

Se på videoen hvordan kjæresten tydelig er med på opplegget, dette ser ikke ut til å være første gang disse to leker med ilden. Ser ikke bra ut, men kleptomani er jo mer en sykdom.

6 Likes

Petter Northug er et eksempel til etterfølgelse. Han la seg helt paddeflat, sa at han var narkoman og trengte hjelp.

8 Likes

Stygt å si det men jeg tipper han er singel relativt raskt nå som han ikke er hot shot politiker lengre.

6 Likes

Han har ikke gitt seg som politiker? Må sitte to år til på tinget.

Han snakker mer rett ut enn politikere som er vant med å vende og vrenge på ting. Det er vel ikke uten grunn at vi har hatt så mye saker hvor først a, så b, c, d og f blir avdekket. Selv da er det ikke alle som virker å ta det inn over seg. Ref tadja hadjik.

2 Likes

Jepp. Det er så ekstremt lite logisk å stjele et par solbriller at jeg egentlig ikke kan skjønne at han ikke er syk.

2 Likes

Det er nok for spenningen sin del - hverken mer eller mindre. Og så tenker han nok at han stjeler fra et multinasjonalt selskap så det er en forbrytelse uten offer.

1 Like

Det var ikke et par briller til kr 69.90, så her var det jo noen kroner å tjene. Han kan ha hatt lyst på dem, men man har jo gjerne også lyst på flere andre materielle goder. Så for å få i pose og sekk kan man spe på med litt tyveri.
Han ses jo av og til med slike solbriller, så han hadde antakelig tenkt å bruke dem. Videoen viser også at han prøvde dem i butikken.

image

image

1 Like

Tja, det kan være sykdom.

Men det kan også være adrenalinkicket han er ute etter. Å være litt rampete. Bryte grenser. Ta seg til rette fordi det gir en maktfølelse. Som jeg tror også er tilfellet her - viktige folk som tar seg til rette fordi det gir dem en følelse av makt og å være dominante, ett fint adrenalinkick, i min amatørpsykologiske tolkning:

Jeg tror det kan være mange grunner til at man stjeler og gjør andre dumme gale ting (som stoffmisbruk), uten at man nødvendigvis skal skylde på en diagnose eller sykdom.

Kleptomani er en psykisk lidelse kjennetegnet ved gjentatt sviktende kontroll over impulser til å stjele ting uten tanke på eget bruk eller økonomisk vinning. Betegnelsen brukes bare når trangen er klart sykelig.

For min del gir det ikke så mye mening å anta at det “må” være kleptomani når folk stjeler ting for egen vinning. Er det “kleptomani” når jeg for en del tiår siden lastet ned alt av filmer og spill fra internett fordi jeg ikke ville betale for det? Dårlig moral skal jeg gå med på, og at jeg ikke hadde råd til å kjøpe det - men, er det liksom kleptomani? En sykelig trang man ikke har kontroll over?

Hvis han hadde fått en psykolog til å bekrefte en diagnose så er det en ting, men for min del - basert på anekdoter fra folk jeg kjenner - så ville jeg tro at det først og fremst handlet om at det er kult og ett adrenalinkick, og at man tjener på det.

3 Likes

Dette vil jeg si passer bra for Moxnes. Jeg sier ikke at han må være kleptoman, men at det kan stemme bra med oppførselen hans.

At alle som kunne noe med data lastet ned ting fra nettet uten å betale holdt vel opp sånn ca når det ble like lettvint å betale som å gjøre det ulovlig.

I dette tilfellet ja. Fordi det indikerer at de har tenkt å fullstendig skrive om historien, og det er langt fra første gang vi ser det.

Helt sentrale egenskaper og karakterene i en klassisk historie blir endret til det ugjenkjennelige. Ja, selve tematikken og budskapet til og med blir gjerne snudd opp ned og bak frem…

Til slutt er omtrent det eneste som er igjen av originalen i navnet, alt annet er tilfeldig endret på. Hva er vitsen da liksom? Hvorfor ikke bare være litt mer ærlig og direkte og si at dette er en helt ny historie med helt nye karakterer og et helt nytt budskap.

6 Likes

Det er brunvaskingen jeg reagerer på selvsagt.

2 Likes

“eget bruk” - “økonomisk vinning” … er jo faktisk akkurat hva han gjorde?

Interessant at vi kan lese samme tekst og tolke den komplett motsatt :slight_smile: Jeg tenker at å stjele noe du kan og sannsynligvis har tenkt å bruke er for eget bruk er “normalt” tyveri, men å stjele eksempelvis bestikk fra restauranter eller arbeidsplass - eller fra venner - (for så å kaste det?), er mer hva jeg tenker på som kleptomani.

Individet får en uimotståelig trang til, eller et tvangsmessig behov for, å bemektige seg ting eller fremmed eiendom mot sin vilje. Hvis handlingen ikke utføres, utvikles en sterk indre uro. Under og like etter handlingen oppleves tilfredsstillelse og avspenning. Tyvgodset er som regel fullstendig uten verdi for vedkommende, og blir senere ofte kastet, gitt bort eller samlet opp. Vinningshensikten, slik man ser den ved vanlige tyverier, mangler fullstendig.

Jeg klarer bare ikke se det :slight_smile:

2 Likes

Hvis han stod frem som kleptoman ville han veldig raskt fått spørmål om hva annet han har stjålet de siste årene. Da kan det bli vanskelig å svare for seg hvis kleptomanien er ren fantasi. Tipper derfor han ikke er kleptoman.

4 Likes

Jeg syntes de burde heller lage en ny historie enn å lage “Snøhvit” (navnet er ett hint) med ikke-hvit hovedperson, og erstatte dvergene med “magiske skapninger.” Det er kombinasjonen, og ikke kun en av de som gjør meg litt mer negativt innstilt.

Men er filmen bra når den kommer ut så spiller det selvsagt ingen rolle. Man har vel ikke en trailer en gang enda, så for all del, dette synspunktet endres når man har noe mer konkret å forholde seg til enn ett par bilder.

Dog, hvorfor ikke lage noe nytt hvis du syntes originalmaterialet er problematisk? Hvorfor ikke bare gå videre?

https://sites.pitt.edu/~dash/grimm110.html

Vi trenger ikke en moderne disney film om alt av gammeldags problematisk materialet. Så, hvis man syntes materialet er så dårlig / feil / problematisk, hvorfor ikke bare gå videre? Det er logikken for min del … at man til en viss grad bør være tro til originalmaterialet, og hvis man ikke kan det, så bør man kanskje lage noe annet?

Igjen, er det bra så er det bra, og det spesifikke tilfellet vil alltid overstyre den generelle regelen når det kommer til kunst. Så, er filmen bra, så vil jeg se den, men jeg antar egentlig at den vil være overtydelig politisk korrekt og bruke slegge for å banke inn det politiske budskapet. Det virker å være i Disney sin ånd for tiden. Og da kommer det mer i veien for den gode historien enn at det er en del av den.

Jeg syntes Frozen, Arcane, Spider-verse, hadde gode historier - og også “venstreorientert” moral. Men det føltes ikke som de brukte slegge for å banke inn budskapet heller :slight_smile:

4 Likes

Helt uenig. Dette blir brunvasking avhengig av om filmen er god eller ei.
Ellers er jeg enig i det meste i innlegget ditt.

2 Likes

Jeg har ikke noe i mot hvitvasking eller brunvasking hvis sluttresultatet er bra.

1 Like

Jeg kjenner flere som driver butikk på kjøpesenter og i gågata. Det er noen gjengangere som tydelig er kleptomane, men det er visst helt umulig å se på noen at de ikke stjeler. Folk fra alle lag stjeler. Millionærer som bor i store villaer, kjendiser og fattige.

Jeg tror at det med å stjele for spenningens skyld er mest ungdommer. Voksne folk som er rike og likevel stjeler gjør det nok bare fordi de tror de slipper unna med det og helst vil bruke pengene på andre ting. Altså ren og skjær egoisme er nok oftest grunnen tror jeg.

2 Likes

Tall fra Samordna opptak i år viser at 61,3 prosent av de som har fått studieplass er kvinner og 38,7 prosent er menn.

Det er en oppgang i andelen kvinner og tilsvarende nedgang i andelen menn på 0,6 prosentpoeng fra i fjor. Det er den laveste mannsandelen på 15 år.

På flere av profesjonsstudiene er kjønnsforskjellene store. Kjønnsfordeling i prosent menn/kvinner årets opptak:

Juss: 33,9 / 66,1

Medisin: 30,5 / 69,5

Psykologi: 24,1 / 75,9

Odontologi: 18,5 / 81,5

Veterinær: 7,3 / 92,7

– En skjev kjønnsfordeling i disse yrkene er uheldig både for arbeidsmiljøet og samfunnet. Derfor må vi ta grep nå, sier leder i Akademikerne Lise Lyngsnes Randeberg.

Randeberg påpeker at mangfold er en verdi i seg selv, og «dersom man har et stort underskudd på et av kjønnene innenfor en yrkesgruppe eller fagfelt, går man glipp av mye nyttig innspill og kunnskap»

Hvilke “grep” er det hun tenker seg?
Minst 40% av hvert kjønn (inkludert ikke-binære), minst 40% av hver etnisitet, minst 40% av hvert språk?

7 Likes