Datasentre er noe dritt det også ja.
Føyer seg inn i rekken av udugeligheter regjeringen driver på med.
Jeg er også spent på planene om å bruke strøm til å lage “grønt” drivstoff, hydrogen og ammoniakk. Begge ideene er sånn passe høl i hodet så lenge de lenger sør i Europa fyrer med kull.
For en lekmann virker det som om våre fremste energipolitikere bedriver sirkelargumentasjon.
Man frykter kraftunderskudd, sier ja til nye datasentre, batterifabrikker og andre gigantiske strømslukere som vil kreve enda mer kraft og øke behovet for flere vindmøller og periodisk import via enda flere utenlandskabler som igjen vil kreve mer utbygging av fornybart… som vil kreve flere kabler — som vil kreve…
Er det virkelig ingen koordinering av vår fremtidige strømforsyning, eller det bare opp til markedet og eventuelle tekniske begrensninger i nettet?
Det gir neppe høye odds å gjette på at energipolitikk blir et av den kommende valgkampens heteste temaer.
Det som er kjipt her er at de to partiene som vanligvis sitter med makten i regjeringen, AP og Høyre har ca samme politikk her. Vi har valget mellom pest eller kolera.
Stem på noen andre da vel. Det er det som er fordelen med demokrati.
MDG og Venstre ser på norsk energipolitikk som ren bistand til Europa gjennom flest mulig utenlandskabler.
Så er det en litt spesiell koalisjon av Frp, Rødt og SV - kanskje også regjeringspartiet Sp om de tør - som i større grad prioriterer eksisterende norske interesser, inklusive norske forbrukere. For disse partiene er energi en glimrende valgkampsak.
Ap og Høyre er vel de som kanskje minst ønsker denne debatten i valgkampen, især Ap der mange er skeptiske til EU og blant annet EUs fjerde energipakke, etc., etc.
Vi velgere står foran et vrient valg når man skal prioritere mellom energipolitikk og andre viktige saker.
Valget var lett. INP for alle penga. Helt til lederen ødela partiet…
Er fremdeles i INP. Lederen klarte å ødelegge mye før de ble kvitt han. Men forhåpentligvis klarer de å summe seg.
Kommer til å stemme på de selv, liten vits å stemme på de store uansett.
Håper de får INP på beina igjen.
Problemet er at FrP, Rødt og SV har diverse politikk som gjør dem uspiselige på andre måter. Det gjør det til et problem at hverken Høyre eller AP har en politikk på energi-området som er spiselige.
- oktober 2014 fattet OED vedtak om å godta de nødvendige konsesjonene for begge kablene. Den gang var Tord Lien (Frp) olje- og energiminister. Han satt i Erna Solbergs (H) regjering, som på den tiden bestod av Høyre og Fremskrittspartiet.
Så, historikken til FrP gjør at jeg stiller meg litt tvilende til hva de vil gjøre ved neste korsvei?
Som jeg ser det, så betaler jeg ca 10k ekstra i året i ekstra “skatt” (strømregning) pga de valgene som ble tatt tilbake i 2014.
Har ikke FrP (i denne saken) gjort noe såpass sjeldent… at de har erkjent at de tok feil?
Utilgivelig det de har gjort spørr du meg. Var nok av advarsler som de kontant ignorerte.
Selv Vedum har innrømmet at utenlandskablene var en tabbe, og det står det respekt av, spesielt når få andre vedgår feil.
Dersom Sp setter foten ned for kabel-entusiastene og tilhengerne av alkens datasentre og batterifabrikker, samt EUs ønskede hurtigspor for vindmøller i denne Ap-ledede regjeringen - OG Frp gjør det samme om de havner i en borgerlig regjering, ja så er det jo en viss mulighet for at Ap og Høyre kan penses inn på et sidespor. I alle fall for en tid.
Tipper over 90% av befolkningen ønsker lav strømpris i stedet for å selge den dyrt til EU. Hvordan kan da våre to største partier ignorere det??
Kan noen fortelle meg. Om Giske hadde vært statsminister, hadde han også vært like i utakt som Støre er?
Hvis ikke burde Arbeider Partiet bytte navn til Støre Partiet, og hvem i sin huleste heiteste forstandelse hadde stemt på den driten?
Nei er mitt svar, men man vet jo aldri med disse politikerene lenger. De lover ditt og lyver datt den veien vinden går samtlige av de.
Giske hadde vært en mye farligere motkandidat for Erna. Han hadde også tatt Arbeiderpartiet mer i rett retning for fremtiden.
Hvordan er dette mulig?
“Advokat Marianne Klausen, som i høst måtte gå av etter å ha blitt ulovlig oppnevnt som leder av klagenemnda for studenter, er nå hyret inn av Aps helseminister Ingvild Kjerkol for å forsvare henne mot anklagene om juks.”
VG
Snakk om å møte deg selv i døra
Tror ikke han er så populær hos akademikere, må jo også si at en fyr som sliter såpass med å styre seg er vanskelig å stole på.
… for min egen del, så tror jeg han hadde vært bedre.
Det er mer motsatt. De som aldri ser ut til å gjøre noe galt er de som er værst ^-^
Hvis man bare er litt flørtete når man har drukket litt for meget så er ikke det noe jeg blir skremt av, når man snakker om politikere.