Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

International donors pledged $5.4bn (£3.4bn) towards the rebuilding of Gaza after the recent 50-day war, but 100,000 Palestinians will still be homeless in the territory as winter arrives.

The amount promised at conference in Cairo far exceeded the $4bn the Palestinian Authority said it would cost for reconstruction after the war in which more than 2,000 Palestinians and 73 Israelis died.

The Egyptian leader, Abdel Fattah el-Sisi, opened the one-day donors’ conference calling for “permanent calm” between Hamas and Israel to allow reconstruction to occur. Qatar’s foreign minister, Khalid al-Attiya, committed $1bn in aid, while the US secretary of state, John Kerry, announced $212m in aid, bringing the US’s total contribution to $400m. Gulf states pledged a combined $2bn.

Jeg bare svarer på påstanden om at landene i midt-østen ikke bidrar. Noe de altså gjør.

2 Likes

Laveste fyllingsgrad på 20 år. Blir det noe bedre fremover for Nord-Norge med all snakk om datasentre og industrivekst?

Edit: Og er det ikke latterlig at man ikke kan kommentere artikler som handler om strøm på VG.no og E24.no?

3 Likes

Ifølge Rødt hadde Norge en slik grense før 1990, der prosjekter som krevde kapasitet på mer enn 5 megawatt måtte behandles på politisk nivå.

– Vi setter en grense på 25 megawatt, etter å ha sett på de søknadene som ligger inne. Veldig mye eksisterende industri og mindre datasentre vil nok havne under den grensen, men vi mener at Stortinget bør ta stilling til de største prosjektene, sier Rødt-representanten.

Jeg tenker dette høres ut som åpenbart riktig spor for videre forvaltning av norsk kraft. Litt typisk at liberaliseringen som ble gjennomført tidligere gikk for langt.

Ser forresten at datasentrene som bygges blir bygget langt inne i skauen, noe som gjør at overskuddsvarmen derfra neppe kan bli brukt til noe nyttig.

8 Likes

Vet ikke helt hvorfor denne saken trigger meg så veldig.

Men hvorfor forstår ikke Kjerkol at det beste hadde vært å bare si sorry, det var en dårlig oppgave så jeg trekker den. Hun trenger jo ikke å ha mastergrad for å være statsråd (de færreste andre i regjeringen har det), og alle har jo sett at hun ikke har skrevet en selvstendig oppgave og hun bør definitiv få den underkjent.
Det kan selvsagt være at hennes medstudent trenger tittelen mer enn henne, for hun har vel blitt rektor på en ungdomsskole etter at hun tok mastergraden (med forbehold om at jeg har forstått det riktig, dette elementet har jo blitt dysset godt ned).

Ikke noe rart at politikerforakten øker og Støre sliter på meningsmålingene :man_shrugging:

11 Likes

Relatert:

Noen prosjekter fremstår som mer samfunnsnyttige enn andre, men regelverket fra 90-tallet dekker neppe det vi trenger i dag. Energiutnyttelse i form av f.eks fjernvarme som du nevner vil være naturlig å ta med i vurderingen i dag , det samme vil CO2-avtrykk, nedbygging osv. I Europa er den vanligste måten å spare strøm at man brenner gass i stedet, det finnes det neppe vilje til å innføre i Norge.

3 Likes

Nei det er ikke Vesten ansvar å gi nødhjelp til Yemen.

Jeg tror ting hadde vært endel bedre i Yemen om «Vesten» (les USA, UK, Frankrike) ikke hadde vært i koalisjon med Saudia Arabia og UAE og bidratt militært strategisk i å bombe og de facto isolere Yemen siden 2015.

Men du tenker sikkert det er helt fint at disse vestlige landene bidrar til at Saudierne og emiratene bomber befolkingen i Yemen? Saudierne og emiratene har også effektivt tatt kontroll over Yemens oljeressurser. Sikkert helt fint det også.

5 Likes

Ja de tegnefilmene og modellene til IDF var jo morsomme, synd intet av det ble bekreftet etter å ha raidet sykehusene i flere omganger og nå bombet sykehusene.

3 Likes

??

Ganske godt dokumentert når det ble bekreftet funn av de første tunnelene som gikk ut/inn til sykehusene.

Var både dronevideoer, bodycam fra hund og en ganske omfattende omvisning i etterkant når området var sikret for eventuelle eksplosiver osv.

Nå er vel det en stund siden. Vet ikke hva status er nå på det som er dukket opp i det siste.

1 Like

Det var undergrunn som Israel selv hadde laget når Al-Shifa ble bygget. Det var ingen commando sentral eller tunneler som var linket til Hamas tunneler som ble avdekket under sykehuset.

En gjennomgang av tunnelene

Fersk uttalelse fra IDF på at de tok feil angående tunnelene
https://www.washingtonpost.com/world/2024/04/01/gaza-al-shifa-hospital-israel/

4 Likes

Kan dette være et viktig bidrag for å fremme folkehelsen, eller bør man som nå opprettholde mangler i kollektivtrafikken som gjør at folk innimellom er tvunget til å sykle eller gå til l jobben?

image

1 Like

Hvordan få flere sykepleiere uten å øke lønnen … 😮‍💨

De unge gleder seg nok til å tørke ræv for landet, istedenfor at de som faktisk vil jobbe i yrket skal få en levbar lønn og arbeidstid 🥲

8 Likes

Hvis du sliter med å komme inn og ville fått en dårligere betalt jobb enn sykepleier, så er dette en god deal. Ikke sååå ille lønn som sykepleier. Det verste er nok skiftarbeidet.

1 Like

Dette intervjuet med “Israeli Deputy Minister Nir Barkat” mener jeg man er tjent med å ta seg tid til å se.

Folks are tired of hearing the same disingenuous talking point — we’ll investigate and find answers for the failure of leadership, AFTER the war is over.

Kjenner du mange som har tatt tilsvarende utdannelse og jobber tilsvarende ugunstige tider, og tar til takke med den lønnen og er uten frynsegoder?

2 Likes

Sett i forhold til utdanninga er sykepleieryrket ganske dårlig betalt, og det til tross for skift, tungt arbeid og helsebelastning. Det eneste som ligner litt er vel lærerne, og der sliter man jo også med rekruttering.

3 Likes

Kjenner en sykepleier og hun tjente godt, ikke lagt unna en ingeniør med 3 års utdanning. Hun hadde 75% stilling og tok ekstravakter som passet henne, så ble ca 100% tilsammen.

Såvidt jeg vet, så er sykepleier mye lettere å gjennomføre enn ingeniør.

4 Likes

Jeg er glad for at nærmeste barneskole har litt skog/naturterreng i skolegården sin. Barnehagen har det i liten grad, burde vært mer.

Tenkte på det sist dugnad, vi drev å “striglet” barnehagen, ryddet bort det som var av bladhauger og kvister og greiner. Vet jo at de leker med det. Burde latt mer være? :thinking:

De går heldigvis tur i skogen og på skolen, men bare en dag i uka og på skolen, bare på de lavere trinnene. Etterhvert blir det mindre og mindre tur osv.

2 Likes

Hva bygger du det utsagnet på?

3 Likes

Synsing :stuck_out_tongue:

1 Like

Selvsagt finnes det unntak på individnivå, men snittet blant sykepleiere er lavere enn snittet blant veldig mange andre yrker med sammenlignbar utdanning.

Man kan sortere listen på lønn og jeg ser for det meste håndverk, operatører og ufaglærte yrker i nedre halvdel, med sykepleier og grunnskolelærer i midten.

1 Like