Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Godt poeng. Hvor overrasket man er er proporsjonalt med hvor lite kunnskap man har om historien, politikken og forståelse av status quo.

Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men du er veldig ovenfra å ned når du poster her.

Den oversikten mangler bl.a. Syria og Irak. Sistnevnte har kanskje ikke offisielt noe dårlig forhold til USA, men tenker at det er mange der som har et svært dårlig forhold til USA

2 Likes

Jo, jeg er bevisst på hvordan og hva jeg poster på politikk og biotektrådene. Holder meg til ting jeg kan og har en informert mening om, utenom det så skriver jeg ikke så mye om de øvrige utallige emnene som omtales på forumet. Føler ikke at jeg har noe trang eller nyttig å komme på alt det andre som tas opp på forumet, kanskje i motsetning til enkelte andre.

Gi meg gjerne mer feedback i en DM, sikkert greit å diskutere sak og ikke person på denne tråden.

2 Likes

«Journalistikk»

3 Likes

Det er faktisk ikke verre enn å innføre et ekstra kurs for sykepleiere som skal dosere medisiner.

Tro det eller ei, men dosering av medisiner er bare en liten (men svært viktig) del av det sykepleiere holder på med, og mye av problemet er jo mangel på sykepleiere generelt.

Matematikken som beskrives i artikkelen er jo svært “basic”, og ikke i nærheten av det som kreves på ingeniørstudiet.

Og om ikke dette kan bankes inn i hodet til studentene i studietiden, så burde de ikke få ta høyere utdanning i hele tatt. Og de vil vel også neppe klare å bestå relevante eksamener.

Men det jeg er mer bekymret over er fremmedspråklige helsearbeidere som ikke evner å kommunisere på muntlig norsk. Det vet jeg er et massivt problem.
Og selvfølgelig går det den andre veien også, som når en 3-åring av utenlandsk opprinnelse døde pga. narkose under en rutineoperasjon, og personellet på sykehuset ikke evnet å kommunisere med foreldrene.

6 Likes

Tro det eller ei så dekket ikke den artikkelen all matten som sykepleierne må beherske.

Er flere legemidler som må gis over en viss tid/infusjonshastighet, fortynnes med en viss løsning, tilsettes x mengde salter, konverteres til ulike enheter fra opprinnelig format, avhengig av distribusjonsvolum, vekt, alder. Gjerne så er det en blanding av flere faktorer nevnt over. Utregningene må gjøres presist og hurtig. Nevner bare litt løst fra hue.

Store deler av hverdagen til feks en anestesisykepleier handler om å gi akutt syke pasienter avanserte medikamenter og dermed flere utregninger daglig.

Greit å ikke kimse over jobben de gjør. Å sikre at kompetansen i helsevesenet opprettholdes, både språklig og faglig. I 2060 regner man med at 20% av oss vil være over 70 år. Sier seg selv at man har et stort behov for helsepersonell fremover, spesielt i yrkene som er mindre populære.

14 Likes

Problemet er ikke at de senker kravene, som i og for seg er et stort fuck you til alle som er ferdig utdannet.
Problemet er at lønnen ikke økes.
Senker de kravene så er det vel og flott for nye sykepleiere det, men det fikser ikke problemet med at de fleste sykepleiere forlater yrket.
Overarbeidet og underbetalt…

Politikere prøver å tette hullet med tilnærmet gratis arbeidskraft fra unge, og reduserte karakterkrav. Good luck.

8 Likes

Da burde de som er kvalifisert for det ta seg av utregningene, og de som ikke er det får heller jobbe med alt det andre sykepleiere jobber med, på et lavere lønnstrinn, frem til de eventuelt kvalifiserer seg.

Jeg mistenker uansett at AI vil ta over det meste av dosering på litt sikt

Du får lykke til med å overtale politikerne og sykehusledelser rundt omkring med å lage et skille mellom sykepleiere som «kan legemiddelutregning» og et sikt som ikke er kvalifisert. Deretter tilrettelegge utdannelse og kvalifikasjon som skiller mellom dette. Selv har jeg ikke tenkt at er det noe sykehus trenger så er det en ny rolle mellom hjelpepleier og sykepleier.

Joa, det finnes AI allerede og du kan gjerne bruke det på jobb. Finnes også maskiner som leverer ut doser spesifikt beregnet til pasienten. Problemet oppstår når du må løpe bort gå og ferdigstille medikament fysisk prompte. Dessuten, AI/maskiner er akkurat så bra som den info du mater dem inn med.

Men for all del, du er sikkert ingeniør, så bare å sette igang å med å løse problemet med den avanserte matten du behersker :+1:

3 Likes

AI? Neppe, bruker ikke det til noe med et begrenset utfallsrom.

1 Like

Takk for at du kommer med et seriøst svar, det setter jeg pris på (dette er ikke ironi, bare så det er 100% klart).

At man får 10% økning i forbruket er et resultat av straffen som VW fikk, man måtte redusere NOX i bytte mot økt CO2/forbruk. Helt fair at du mener de burde fått en erstatning for drivkostøkningen. Selv mener jeg VW har betalt mer enn nok for Dieselgate, de har fått en dyr og viktig lærepenge.

3 Likes

Sydney, Australia: - Biskop angrepet på direkten (dagbladet.no)

Enda et “ikke terrorangrep” i Australia med kniv.

2 Likes
3 Likes

Har hun skjønt at politikken hun fremmer ikke har rot i virkeligheten? :rofl:

Good riddance…

2 Likes

hun hadde nok for mye å gå tilbake på,-er nok ikke bare bare å ha en “snakke”-jobb,for hvis man forsnakker seg og konstant skal motsi de utallige investorprofilene som har debattert med hu der…ja,(hah) da er det bare til å legge opp! (*avslutning lik som da hun ble konfrontert med industrien som ikke tåler dagens skattetrykk sitat fra en nrk debatt)

1 Like

Var det Sissener som var strået som veltet lasset?

1 Like

Tror det er mer at hennes politiske linje ikke fikk noen livskraftige røtter i SV.
Uansett hva man måtte mene om politikken, er hun en dyktig og høyst oppegående debattant.

4 Likes

tror det var denne…(spesiellt i slutten)

1 Like

dyktig i å kverke industrien i skatter,-da hovedsakeligt for å “ta” de store næringsprofilene i landet…

veldig spesiell mentalitet hos politikere,-er arbeider selv hos en ikke nevnt industrimagnat,-men om det betales mindre skatt prosentvis enn meg er jeg totalt likegyldig i,her er vi fornøyd med den historien og den etablerte virksomheten som er bygget opp idag!

3 Likes