Største varmetapet har du i de fleste tilfeller oppover!
Boligen er fra 1981, og da er det minst 15 cm isolasjon mellom kjeller og 1. etasje om jeg ikke husker feil. Samme mellom 1. etg og kaldloft. Er det gulvkaldt så skyldes det i all hovedsak trekk, og/eller kaldras fra vinduer som det ikke er oppvarming under.
Har selv en enebolig fra midten av 70-tallet, ca 200 m2 fordelt på to flater, med en varmepunpe i kjelleren som jeg fint kan ha på frostvakt på 8 grader uten at jeg opplever at det blir gulvkaldt. VP i hovedetasjen surrer og går på 22.
Skal sies at jeg ikke er allergisk mot å bruke lester av ull, og heller ikke har små barn, men her ser det jo ut som et teppe på gulvet var en løsning. Så tommel opp for det!
Ankepunktetene mine går derfor på at å etterisolere kjellertaket, for så å vurdere å montere en VP i den samme kjelleren, og gjennom det tiltaket ønske å øke gulvtemperaturen i etasjen over, og tro at man skal senke strømutgiftene gjennom å varme opp en kald kjeller som ellers ikke behøver ekstra oppvarming, og isolere slik at varmen fra kjelleren ikke så lett slipper opp til etasjen over ikke høres veldig smart ut.
Det er i alle fall ikke en løsning jeg ville anbefalt til noen om jeg skulle basert det på min egen tilnærming til varmeteknikk
Samme når det snakkes om isolering av yttervegger og bytte av vinduer. Ville fokusert på isolering av loft, få inn en effektiv VP i hovedetasjen, og la de fremtidige strømbesparelsene være med på å redusere kostnadene rundt de andre tiltakene.
Jeg bor i et stort ( 330 m2) tømmerhus, med gress på taket, full kjeller, 1.og2.etasje. Vannbåren varme og få år etter kjøpet ble det fjellvarme ( før snakket om miljø). Det har jeg tjent inn for lenge siden, og vi har et årsforbruk på 17-18000 kw. , og det kunne jeg fått ned ytterligere om vi ikke hadde valgt å ta ut hele « gevinsten» i komfort.
Jeg tenker at hver boform har så sine tiltak som hjelper til både økonomisk og miljømessig.
Helt enig, men det gjelder å velge de riktige tiltakene som svarer seg økonomisk for de som ikke har anledning eller behov for å borre etter bergvarme til 150-200k for hullet? pluss tekniske installasjoner som VP, ekspansjonstank mm.
Enova synes jeg for øvrig er en kolossal vits! De favorisere kun resurssterke personer som i følge dem selv skal bane veien for å få gjennombrudd for ny teknologi.
Gi vanlige folk tilgang til subsidier til å kjøpe luft/luft varmepumper og kutt ut alt byråkratiet hos Enova! Det er penger spart hele veien.
Selvsagt… Lommeboka bestemmer, og Enova burde heller hjelpe folk helt gratis med lønnsomme tiltak, og finansiering av de, om de ikke har råd selv. Selv er jeg utrolig privilegert til å ha « billig» gulvvarme… Det er noe vi kommer til å savne den dagen vi må flytte til en leilighet….
Det ble diskutert litt at Irans motangrep, som hadde angivelig kun 1% treffprosent, ville være av interesse for Kina og Russland. Nå ser det ut som at det er endel flere land som er interesserte i å høre hvordan Iran fikk trefninger til tross verdens mest avansere luftvern på høyslerten.
Iran arrangerer «show and tell» for 80 andre land. Trolig primært Sør-Amerika, Afrika og Asia. Dette er vel hovedeksport markedet for missilene deres foruten Russland?
Uansett, ikke helt god reklame og tydelig at Iran pumper dette for hva det er verdt.
https://x.com/iranmilitarynet/status/1781410770384781752?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ
blir det fri haSj i norge etter dette …?
Det blir nok legalisering her i Norge også, men ikke før alle andre vesteuropeiske land har legalisert.
synes det er veldig uheldigt og rar fokus av politikere å legalisere sterkere stoffer til publikum,-men dette er nå mitt synspunkt…
kanskje der er en vilje at de vil at det norske folk skal se og høres ut som dette i fremtiden?
Ja det er nok dette som er intensjonen. Alle nederlendere eller portugisere har blitt dødsknarkere etter at cannabis ble legalisert.
Men nå er det endelig hælj! Så da er det bare å gønne på med et par kalde bayerøl også bare gønne på ned til vorspielet og dunke nedpå med noen fler halvlitere også kan vi løpe til utestedet 3 timer før stengetid. Skåååååål!
Om man mot formodning skulle foretrekke å feire helgen med et annet rusmiddel så kan man heller bare skyte seg selv.
Hvordan påvirker legalisering av cannabis pågående kampanjer for å få flest mulig til å slutte å røyke?
Hvorfor trenger du å røyke cannabis?
Vet at man ikke trenger røyke det. Men er ikke det uansett den vanligste metode for å få raskest og størst effekt?
Du får raskest, men ikke størst effekt, av å røyke det.
Du har nok rett i at dette er den vanligste måten, men hvorfor er det så vanlig å røyke cannabis egentlig?
Alkoholindustrien er over tusen år gammel. Den har i løpet av tiden blitt ekstremt raffinert. Du har øl, vin, sprit og “uendelig” mange forskjellige produkter innen disse kategoriene. I tillegg kan du lage cocktails, du kan lage “saftis” med alkohol, du kan lage jelly-shots med alkohol, du kan bruke det i matlaging etc.
Cannabisindustrien derimot er fersk i forhold, men hvis du ser til USA så har de fått masse nye produkter allerede. Et par eksempler er gummibjørner med cannabis, og brus/cola med cannabis.
Disse produktene finnes ikke i Norge selvsagt, så skal du spise det så må du lage noe spisbart selv.
Så når man her i Norge diskuterer cannabis vs alkohol, så tror jeg de aller fleste har et bilde av cannabis som deg: Inntak av cannabis gjøres gjennom en sur, illeluktende og usunn joint. De legger selvsagt ikke merke til folk som har spist cannabis, kun folk som røyker blir lagt merke til.
Vi får håpe at slike “sunnere” måter å innta cannabis på vil følge i kjølvannet av eventuell legalisering. Etter mitt syn vil ellers den mest skadelige konsekvens av legalisering være om det skulle føre til en reversering av det vi har oppnådd med anti røykekampanjer.
De fleste i samfunnet virker å være ganske opptatt av helse, spesielt unge, så jeg håper ikke det. Kan nok uansett føre til reduksjon av alkoholinntak, det er jo positivt på sin måte.
Problemet med cannabis er at bruken til forskjell fra alkohol ikke begrenses til helgen. Det blir ofte mer som et alternativ til nikotin.
Ever since Justin, a 15-year-old high school freshman, tried marijuana on his birthday two years ago, he has smoked almost every day, several times a day, he said.
Another boy came by and flashed two glass tubes of smokable flower. More students were smoking across the street in a doorway and on a stoop. On another corner, a smoke shop frequented by children in backpacks and uniforms opened about half an hour before the first bell.
https://www.wsj.com/articles/bosses-new-task-is-figuring-out-whos-high-at-work-47fca6cd