Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

I noen av innleggene ovenfor blir det referert til “jødehat” som vel må forstås som hat mot jøder. Men definisjonen er ikke så enkel, og ikke alle som trolig er ment forsvart i det begrepet, vil - i kontekst - oppleve seg som truffet / hata.

For hva betyr hat mot jøder? Som folkeslag, etnisk gruppe, religiøs tilhørighet, hudfarge fysiognomi… ?

Noen definisjoner:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Je
Jf. " ewish identity is also commonly defined through ethnicity. Opinion polls have suggested that the majority of modern Jews see being Jewish as predominantly a matter of ancestry and culture, rather than religion.[1][2]"

På individuelt nivå er hat en høyst menneskelig følelse. Om noen skulle begå et alvorlig overgrep mot noen av mine nærmeste, ville jeg føle hat. Og trolig ville jeg måtte mobilisere svært mye for å overlate til samfunnet å straffe overgriperen.

På et kollektivt nivå, altså mot folkegrupper i videste forstand, har de færreste av oss opplevd trusler og overgrep.

Men noen har forestillinger, hypoteser og antakelser om at overgriperens religion, kulturelle bakgrunn eller melatonnivå, kvalifiserer for å slå alle innenfor “definisjonen” i hartkorn med karakteristikken “mindreverdighet”.

I så fall snakker vi om generalisert fremmedfrykt (xenofobi). Da slår denne ofte ut mot svært mange andre folkegrupper; hva enten det gjelder hudfarge, kultur, religion osv.

Vi skal dessverre ikke mange år tilbake i den norske hverdagen før ord som “degos”, “svarting”, “neger”., “buskmann”, lapp", “finn”, “jøde”, “araber” osv. (alle med “jævla” foran) var dagligtale.

Om fenomenet fremmedfrykt (xenofobi) er det gjort brei , global forskning - særlig etter Hitlers perverse prosjekt. Et svært tidlig bidrag ga den franske filosofen, litteraten og Nobelpris-vunneren, Jean-Paul Sartre, allerede høsten 1944 i boka “Reflexions sur la question juive”.

Min egen observasjon og refleksjon er at hater du en én folkegruppe, hater du som regel flere/mange.

3 Likes

Autoritære folk som sitter på Stortinget for tiden!

Nei, man kan fint vurdere hver krig/konflikt for seg, i stedet for å programmere hjernen til å alltid ta den svakeste sin side. Sistnevnte er intellektuell latskap, IMO.

3 Likes

Man kan. Men det er helt utrolig hva folk plutselig “mener” om det bare har stått i litt MSM.

Før så mente man noe om man hadde tenkt grundig over noe. Etter å ha satt seg inn i de ulike synspunktene. Og gjort en veloverveid beslutning.

Nå leser noen noe de er enig i og så mener man plutselig noe. Helt uten å forsøke å sette seg inn i saken.

6 Likes

Har alle 40+ åringer ment i alle tider :grin:

5 Likes

da begynner “protektorismen” igjen å reise seg i politikken,noe som stod som stor advarel for nedtur i finansmarkedene i finansmedia tilbake i 2016-2019(før Covid)

2 Likes

Nei! Han lot seg provosere av pågående fotografer, og gjorde da en « truende bevegelse» i flg. hun som følte behov for å « klage». Så å la et land som i nuet begår massive krigsforbrytelser og vil singe om det delta er grei skuring ( selvom organisasjonen da støtter opp under en høyreekstrem krigsforbryter som er meldt til ICJ,) mens en PÅSTÅTT truende bevegelse mot pågående provoserende « journalister» kvalifiserer til utestengelse ( slik at Israel blir kvitt en konkurrent.).
Legg ned denne fascistorganisajonen!

Blir vel å sende noen stemmer til Israel i kveld ja! Hadde vært artig om de vant :slightly_smiling_face:

:israel:

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Jødehat i sin mest ekstreme form er i min enkle bok best definert av nazistene, som kun la vekt på enkeltpersoners opphav, som sa at hadde man en jødisk mor, eller hadde konvertert til jødedommen, så skulle du ved lov inngå i den endelige løsningen.

Alt hva du selv mente du representerte som menneske ut over disse faktorer var irrelevante.

2 Likes

Tja, jeg mener det er det jeg faktisk gjør, når jeg mener det palestinske folk er underlegen Israel, og er den svake part i denne konflikten. Det er en vurdering jeg gjør uavhengig av at jeg mener terrorangrepet mot Israel i oktober ikke kan få stå ustraffet, og at jeg mener Hamas bør elimineres.

Jeg mener også at Ukraina er den svake part i krigen mot Russland, uten at jeg anerkjenner at jeg med det har programmert hjernen til å alltid ta den svakeste sin side.

1 Like

Kanskje på tide å gå inn på ticktok i dag og oppdatere deg på det ryktet du delte her.

VG rapporterer at den nederlandske kringkasteren avkrefter at artisten vi snakker om har vært voldelig mot en kvinne. Han har riktignok oppført seg truende når den kvinnelige journalisten ikke respektere artisten gjentagende ønske om å ikke bli filmet.

Synes det er fint at du reagerer dog. Vold mot mennesker er ikke greit. Vold mot kvinner og barn er spesielt ynkelig.

Du har jo vært en av de sterkeste stemmene her som har forsvart Israel. Et land som har drept 34000 mennesker, majoriteten uskyldige kvinner og barn. Myndighetene har ikke gjort noe for å stoppe sionister som blokkerer nødhjelp. Det drepes en journalist hver 36 time siden krigen startet. Massegraver rundt sykehus bestående av pasienter og oppbundende helsepersonell. Bombing av FN skoler, hjelpearbeidere, moskeer/kirker.

Hvordan forvarer du dette? Dette virker for meg noen hakk mer alvorlig en enn som «forvarer» noen som har opptrådt truende.

3 Likes

Bare så det er sagt, jeg er enig i at israel har drept masse sivile og stopper forsyninger til sivile.

Når Hamas angriper en grensepost hvor det kommer inn forsyninger til Palestina, så kan man jo lure på hva de driver på med.

Hamas militants attacked Israel’s main crossing point for delivering humanitarian aid into the Gaza Strip on Sunday

7 Likes

Dette var nylig og når de gikk inn i Rafah, dette er Hamas - jeg forsvarer ikke Hamas. At det har vært folk som har blokkert for lastebiler med nødhjelp har pågått svært lenge. Hadde vært en veldig easy fix for myndigheter i Israel.

Skal man holde Israel på samme standard som
Hamas?

PS: personlig håper og tror jeg at Israel ikke har nok bomber til å både bombe Rafah og holde Hisbollah i sjakk. Dette fordi USA har holdt igjen forsyninger av flere bomber. De våger nok ikke å risikere å gå inn med tropper i Rafah, da blir det høyere tapstall. Så forhåpentligvis blir Rafah bombingen avtagende så lenge USA holder igjen og Hisbollah gjør sine daglige angrep. Er nok begrenset med RDX rundt omkring og man klarer ikke å lage fortere enn forbruket.

2 Likes

Hovedproblemet er dette:
Although Israel has reopened Kerem Shalom and some fuel has gone into Gaza from there, humanitarian aid like food and medicines has not been allowed through the crossing since last Sunday, according to Scott Anderson, a senior official at UNRWA, the main U.N. agency that aids Gaza.

Israel har dermed tatt full kontroll over hvor rask de vil at befolkningen lider ytterligere… Det er helt uakseptabelt at humanitære organisasjoner blir underlagt israelsk supervision, og strider mot folkeretten.

3 Likes

Al-Qassam og den politiske delen er ikke alltid på bølgelengde, just saying,

2 Likes

Har du noen eksempler på det? Spør av nysgjerrighet.

Etter at Hamas bombet den samme grenseovergangen? :see_no_evil:

2 Likes

Må ikke glemme antallet raketter palestinerne fyrte av inn i Israel de siste 40 årene. Det spiller inn det også.

6 Likes

Helt generelt, Al-Qassam brigaden som er den militære delen av Hamas har egne militære ledere som ikke er underordnet Hamas’ politiske ledere. Forholdet er sammenlignbart med Sinn Fein og IRA. Det er feks stor spenning nå vedr hvis det skulle bli fredsavtale, som jo den politiske delen av Hamas er med og forhandler, om Al-Qassam faktisk vil være med på denne.

3 Likes