I noen av innleggene ovenfor blir det referert til “jødehat” som vel må forstås som hat mot jøder. Men definisjonen er ikke så enkel, og ikke alle som trolig er ment forsvart i det begrepet, vil - i kontekst - oppleve seg som truffet / hata.
For hva betyr hat mot jøder? Som folkeslag, etnisk gruppe, religiøs tilhørighet, hudfarge fysiognomi… ?
Noen definisjoner:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Je
Jf. " ewish identity is also commonly defined through ethnicity. Opinion polls have suggested that the majority of modern Jews see being Jewish as predominantly a matter of ancestry and culture, rather than religion.[1][2]"
På individuelt nivå er hat en høyst menneskelig følelse. Om noen skulle begå et alvorlig overgrep mot noen av mine nærmeste, ville jeg føle hat. Og trolig ville jeg måtte mobilisere svært mye for å overlate til samfunnet å straffe overgriperen.
På et kollektivt nivå, altså mot folkegrupper i videste forstand, har de færreste av oss opplevd trusler og overgrep.
Men noen har forestillinger, hypoteser og antakelser om at overgriperens religion, kulturelle bakgrunn eller melatonnivå, kvalifiserer for å slå alle innenfor “definisjonen” i hartkorn med karakteristikken “mindreverdighet”.
I så fall snakker vi om generalisert fremmedfrykt (xenofobi). Da slår denne ofte ut mot svært mange andre folkegrupper; hva enten det gjelder hudfarge, kultur, religion osv.
Vi skal dessverre ikke mange år tilbake i den norske hverdagen før ord som “degos”, “svarting”, “neger”., “buskmann”, lapp", “finn”, “jøde”, “araber” osv. (alle med “jævla” foran) var dagligtale.
Om fenomenet fremmedfrykt (xenofobi) er det gjort brei , global forskning - særlig etter Hitlers perverse prosjekt. Et svært tidlig bidrag ga den franske filosofen, litteraten og Nobelpris-vunneren, Jean-Paul Sartre, allerede høsten 1944 i boka “Reflexions sur la question juive”.
Min egen observasjon og refleksjon er at hater du en én folkegruppe, hater du som regel flere/mange.