Ja, det er jo okkuperte da. Hadde Norge blitt okkupert hadde det trolig også vært motstandskamp.
Vi hadde nok ikke gått etter sivile først og fremst. Og så hadde vi valgt inn noen fredelige politikere som ville gått for fred og diplomati.
Er de okkupert? Hvordan da? Er det vanlig at et okkupert land styrer og organiserer seg selv? Er det vanlig at massevis av folk i det okkuperte landet jobber frivillig og tjener gode penger hos okkupanten? Er det vanlig at en okkupant i stor grad i lange perioder brødfør og lar alt av vanlige varer krysse gjennom sine grenser til det okkuperte landet? Er det vanlig at et okkupert land ikke har noen av de okkuperendes militære styrker innenfor sine grenser?
Eller er det kanskje bare tull og tøys?
Utifra det jeg har lest om krig er ikke Hamas tallet på 30 000 døde inkludert stridene uvanlig høyt. Dette er i løpet av syv måneder med urban krigføring i et av verdens tettest befolkede og mest befestede områder, med en stridende part som utnytter sivilbefolkningen.
Flere sivile omkom i den to måneder lange kampen om Mariupol fra en befolkning på 300,000. (2,3 millioner i Gaza)
Hva jeg mener er irrelevant. Jeg tror uansett ikke du setter noe pris på hva jeg skriver hvis, tart dine reaksjonene på mine innlegg til dømme.
Du får lese hva FN skriver. Eller du tenker FN også bare er noe vås?
Rimelig sur stemning utenfor stadion, her er livetråd med bilder fra Aftonbladet:
Her er et bilde rett før showet startet kl. 21:00:
Synes det ser ut som Israel har tatt en stor bit av Gaza og Vestbredden.
Så på NRK at det akkurat (før sang 8 fra Spania) ble spilt av et innslag fra 1975, første gang Sverige arrangerte melodi grand prix, etter at ABBA vant i 1974.
Det var ikke poenget, det interessante var at innslaget om handlet en litt vanskelig telefonlinje mellom Stockholm og Jerusalem ifm den israelske stemmegivningen, der Israel ga Tyrkia 3 poeng.
Og det jeg la merke til var at Tyrkia, som eneste land , da hadde 0 poeng. Og det var tydelig litt ut poenggivning.
Det ville overhodet ikke forbause meg om EBU er kjøpt og betalt av Israel. Idag er det minnedemonstrasjoner i demokratiske land for Al Nakba; dagen Israel jagde vekk 700.000 palestinere og drepte 15000 av en befolkning på 1 million i 1948. Om EBU får nok penger så la de nok Israel « vinne» dette riggete sirkuset.
Betyr det at det ikke er minne-demonstrasjoner i noen muslimske land siden det bare er et muslimsk land i verden som i følge The Economist er demokratisk, og det er Malaysia.
Vet at mitt tilsvar kanskje fremstår som litt provoserende, men det jeg egentlig lurte på på var hvorfor du skrev demokratiske land?
Dernest, hvis det du sier stemmer, synes jeg det forstemmende at ingen av Palestinernes muslimske brødre, eller søstre, i land i NordAfrika, Midtøsten eller Vest-Asia arrangerer noe.
Mangler en vesentlig del av historien på den oversikten. Har vel skjedd en del der nede mellom 1949 og 2017… Og grensene har endret seg mye frem og tilbake. Men da hovedsaklig mellom Israel og de arabiske landene rundt.
After decades of confrontations between Arabs and Jews under the British mandate of Palestine, where both communities sought self-determination after the fall of the Ottoman Empire in 1922, the United Kingdom announced its intention in 1947 to withdraw its forces from Palestine and endorsed United Nations Resolution 181, which partitioned the British mandate into a Jewish state and an Arab state. The plan, although accepted by the international community, was rejected by the Arabs, and in May 1948, as British forces withdrew, Israel was born in a region with unresolved disputes over borders, security, land ownership, and other matters. Since that time, Israel has fought a number of conflicts with various Arab forces, most notably in 1948–49, 1956, 1967, 1973, 1982, 2006, and 2023–present.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Overveldende flertall av verden ønsker at Palestina skal bli medlem i FN.
Så får en håpe det også ikke vetos i sikkerhetsrådet. Forøvrig, hadde jo vært fint med et rent demokrati og ikke et sikkerhetsråd.
Det blir vel en litt forenklet måte å fortelle historien på, er det ikke?
Krigen i 1948 var på bakgrunn av en allerede pågående konflikt som kullminerte i en fullskala krig dagen Britene trakk seg offisielt ut av området.
Israel erklærte sin uavhengighet, samme dag angrep styrker fra Egypt, Jordan, Syria, Libanon og Irak.
Skal vi spore tråden tilbake igjen?
Hele moderator panelet lyser jo opp med rapporteringer. Skjønnr MGP engasjerer men altså ;D
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Gratulerer, dere vant fram med å tie i hjel en meningsmotstander som alltid var saklig og gjerne tok diskusjonen. Roc er utestengt pga deres rapporteringer. Er det et ekkokammer dere vil ha så har dere fått det for nå er det ikke mange igjen som er uenig med dere.
@pdx har gitt TYDELIG beskjed at det ikke er ønsket diskusjon rundt Israel Palestina konflikten.
Igår ble det fjernet en drøss med innlegg og noen brukere ble mutet et døgn for å gjentatt ha brutt reglene. Hvorfor du mener at meningsmotstandere knebles når en rekke innlegg ble fjernet fra mange brukere aner jeg ikke. Greit å sjekke fakta før man begynner å klage. ( kanskje faktisk sjekke om det var regelbrudd).
De som ikke klarer å følge reglene kan fint finne seg andre forum å diskutere politikk på.
For moderator teamet er faktisk drittlei av å måtte moderere de samme brukerene som ikke klarer å følge reglene og pådrar seg en rekke rapporteringer.
Diskusjonen har fått rulle og gå i dagevis så kunne virke som det var åpnet opp igjen for diskusjon. Det vil dog bli vanskelig å diskutere politikk utenfor Norges grenser hvis man ikke kan touche innom Midtøsten. Alt henger sammen med alt. Men greit, pdx bestemmer og jeg skal ikke skrive mer.
PS. Å bryte forumregler og få innlegg rapportert har nødvendigvis ingen sammenheng, men jeg forstår at det blir slitsomt for moderator hvis alt som rapporteres må slettes.
Det er de samme som ruller igang diskusjonen hver gang. Så kommer det en drøss rapporteringer, så rydder moderator, så går det noen dager så er samme brukere igang igjen.
Helt ærlig, 1 døgn mute, er ganske pen straff.