Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Hva med å endre tittelen på denne tråden til Norsk politikk eller Innenrikspolitikk?

Spoler du tilbake til 1940-45 i Norge så finner du store deler av svaret. Bare som et eksempel :wink:

1 Like

I praksis vil vel det begrense eventuelle diskusjoner til stort sett bare å omfatte ting som skjer på fylkes- og kommunenivå.

For hva med Norges rolle i, og forhold til, EØS, NATO, FN, OECD osv. osv. Og hva med humanitær og militær hjelp, og utviklingshjelp, til andre land? Diplomatiske relasjoner?

Verden blir mindre og mindre på så mange måter, men her på Tekinvestor skulle vi sitte for oss sjøl og rulle navlelo?

2 Likes

" Midtøstens kjerneområde består av landene fra Libya til Persiabukta. Dette omfatter Egypt, Irak, Israel, Jordan, Libanon, Libya, Syria og det palestinske selvstyreområdet. I tillegg kommer landene på Den arabiske halvøy. Dette omfatter Bahrain, De forente arabiske emirater, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og Jemen."

Ref. snl.no

Av det kan man slutte at både det gryende opprøret i Tunisia og Erdogans undertrykking av en annen statsløs folkegruppe, kurderne, ligger utenfor forumeiers geopolitiske forbudssone.

https://www.dn.no/kommentar/klimakur/klimapolitikk/sylvi-listhaug/er-klima-for-femi-for-gutta/2-1-1640135

Jeg tror veldig mange ser politikk som er luftslott. Ja! Vi skal være miljøvennlige og bygge ned store naturområder for å lage vindmølleparker! Ja! Vi skal være miljøvennlige ved å innføre forbud mot plastsugerør. Vi skal legge ned oljeutvinning i Norge, mens Tyskland, Kina og ørten andre handelspartnere bruker kull. Vi skal innføre plastposeavgift på ørten kroner.

Jeg tenker også at hvis man samtidig som man innførte “miljøavgifter” også innførte lettelser på andre områder, så ville det blitt tatt godt i mot. Når det er ensidig økning i avgifter, så framstår det som et ønske om å skattelegge folk.

Når de i Oslo finner ut at de skal bygge et regjeringskvartal til ørten milliarder, så tenker jeg at for at noe skal være så dyrt, så må det kreve enormt med ressurser, så overhodet ikke miljøvennlig, men det er ikke med i noe regnestykke. Hvor mye vil det koste at folk skal stå i ekstra mye kø i 3 år?

Mye av problemet som jeg ser er at vi avindustrialiserer Norge samtidig som vi flytter produksjonen ut av landet. Vi bygger store kabler for å kjøpe/selge strøm med utlandet, med den effekten at Norge mister grunnlaget for mye industri her hjemme. Det blir billigere å flytte industrien til land med billig kullkraft. :see_no_evil:

… Har ikke tenkt veeeeldig nøye gjennom dette innlegget, så sikkert noe som ikke helt stemmer :stuck_out_tongue:

(EDIT så ørten folk som klagde på elbusser i vinter, men vil jo si at det ikke er elbusser som var problemet, men de som stod for innkjøpet. De hadde rett og slett kjøpt inn busser som ikke var gode nok)

13 Likes

Det er essensen i problemet ja…

Jeg kjenner to damer som begge to har slitt med helsa uten at helsevesenet har klart å finne ut hvorfor. Begge to har blitt møtt av et helsevesen som virkelig ser ut til å ha gitt faaaaaeeen. Jeg hadde ikke funnet meg i det, men det har altså de. Er helsevesenet kun for de som sloss for oppmerksomhet?

Etterhvert, så har de klart å finne ut av endel av problemene for begge to. Hun ene har fått behandling, mens hun andre venter og må mest sannsynlig vente til august med så vondt at hun ikke vet hvor hun skal gjøre av seg.

Kanskje lurt å trappe opp helsevesenet før man stiller krav til “navere”? :see_no_evil:

Har hatt en kompis med psykiske problemer også, vil ikke si han fikk særlig til hjelp heller. Evig kasteball fram og tilbake i systemet. Evig dårlig råd. Til tider fikk han hjelp, men så ble tiltakene kuttet. Av og på, av og på. For en som sliter med psyken, så tar det opp all den mentale kapasiteten.

11 Likes

Opplev akkurat det samme med en ansatt. Langtidssykemeldt. Og uendelige eviglange ventetider på en enkelt utredning. Som så ikke konkluderer og sparker ballen, og på igjen med vente klokka.

Det er helt sinnsykt at de kan finne på å vente 8-12 uker mellom hver undersøkelse. Sendrektigheten er helt bissarr å se på. Med tanke på at istedet for skattlagt inntekt renner nav pengene ut for å holde økonomisk liv i karen mens han er sparke ball i helsebyråkratiet

7 Likes

Samboer har vært sykemeldt i en lengre periode nå siden jul.

Begynte med liten tur på legevakt lillejulaften. Intrevenøst pga. dehydrering. En tur på akutten ved en senere anledning uten utredning og ut døra på kvelden. Så i kø for henvisning til en test, men innlagt igjen før det, over 3 dager hvor dem til slutt gjorde MR, CT, sjekk av hjerte, blodprøver osv. Ingen funn, men fremdeles dårlig.
Ut døra, over til fastlege som da må begynne å henvise, men ingen snøring hvor han skal henvise.
Jeg tar så å begynner å ringe rundt til private tjenester for i første omgang å få en e-konsultasjon for hvordan vi kan navigere fremover. Parallelt bestiller jeg også time til spesialist.
Fastlegen avventer så videre aksjon til vi har vært hos spesialist.

Tar turen til spesialist, legger frem historikk, papirer på tester osv. Tar en kjapp sjekk på samboer og kommer med en konklusjon ganske kjapt.

Dette var i april, store deler av plagene er nå borte. Men må ta det med ro.

Hadde det ikke vært for at jeg tok tak og begynte å pushe et parallelt løp via private aktører hadde hun fremdeles stått fast hos fastlegen med testing av diverse legemiddel eller ventet på henvisning til videre oppfølging uten utsikt til bedring…

Ingen/veldig få som er skikkelig syk og redusert klarer/orker å pushe/ringe/undersøke for å utforske løsninger når dem har plenty med å bare komme seg gjennom dagen.

Helsevesenet sliter med kapasitet, men skal av prinsippsak ikke bruke private aktører for å avhjelpe. Helt molbo.

God helse er forbeholdt dem med ressurser og forsikringer.

11 Likes

Fortell meg igjen hvorfor Norge sender ut over 50 milliarder årlig til bistand I andre land, når Norge ikke klarer å ta vare på sitt eget folk engang?

Byråkratiet skal ingen ende ta.
På tide å kutte redundante stillinger over hele fjøla i kommunal og statlig sektor. Og da snakker jeg ikke om de som faktisk arbeider.

7 Likes

Det er heller ikke alle som er av typen som tar tak selv. Disse får dårligere behandling.

Det er jo ikke uten grunn til at de med høyere utdanning i snitt lever lengre. De er mer vant til å finne ut av slike mer teoretiske ting selv.

Nei, det er rett og slett for galt.

(Et lite sidespor, men en kompis av meg hadde barn med mollusker, røde hovne prikker som skyldes et virus. Noe små barn gjerne får. Vanlig behandling av dette er… Ingenting. Jeg fikk han til å teste safedes og det ble så å si borte på ganske kort tid. Type en uke eller to. Safedes er et antiviralt middel med hypoklorsyre)

4 Likes

Btw, min egen erfaring med helsevesenet er god. Var på legevakten på en søndag, fikk et papir i neven og beskjed om å komme meg til nærmeste sykehus hvor de skulle operere. Spurte hvor lang ventetid det ville være, svaret var med en gang. Kom meg dit og blir operert i løpet av 20 min. På en søndag. Synes fortsatt det er sprøtt hvor fort det kan gå.

Problemet er jo mer diffuse plager som det virker som om det ikke er så bra opplegg for…

2 Likes

Jeg har også generelt god erfaring med helsevesenet. Men det er som du sier, når man trenger noe mer en enkle utredninger, litt medisin til åpenbare symptomer osv, så kan det fort gå i stå.

Men jeg har også sett hvordan behandling kan bli pushet eller prøvd flyttet fra lokalsykehuset til et større sykehus i distriktet, selv om tilbudet og kapasitet er tilstede lokalt. Kun for å lage ett inntrykk av at behovet ikke finnes lokalt og på den måten lage en kunstig narrativ om at tilbudet ikke er nødvendig eller brukt av lokalbefolkning.

Mitt eksempel er fra min mor som skulle ha en enkel prosedyre/sjekk utført. Ble først henvist til større sykehus. Men hun visste at dette også kunne gjøres lokalt, og spurte om hvorfor hun ikke kunne ta det der. Ingen problem, kom til på dagen og fikk det gjort. Hvis hun ikke hadde spurt, hadde det vært en uke ventetid, reisetid på 2 timer en vei, osv. Dette var tydeligvis gjort ofte.

Når slike ting blir aktivt gjort over lengre tid, blir tilbudene på lokalsykehusene dårligere. Da legene med kompetansen ikke får pasienter til å opprettholde kompetansen og i værste fall flytter, tilbudet blir fjernet, og ressurser blir flyttet til allerede overfylte større sykehus. Igjen står ett utarmet lokalsykehus som må kjempe mot nedleggelser av viktige tjenester.

1 Like

1 Like

Helt riktig. Dagens ekstreme skattetrykk er pill råtten, når staten i seg selv tjener penger som ikke ligner grisen.

3 Likes

Det kan du si, men når Norges Bank kjører opp renten for å ta penger fra folk slik at inflasjonen skal ned, så kommer det ikke til å skje. Ikke med AP og ikke med H bak roret. Kanskje med Rødt eller SV ved roret? FrP reduserte jo ikke engang bompengene når de satt i regjering, så tror jeg avskriver dem som kandidat. :stuck_out_tongue:

Kan begynne å lure på hva er poenget med å stemme i det hele tatt. Demokratiet er stendødt virker det som.

4 Likes

Stemmen din påvirker på hva pengene brukes på og hvor de brukes og hvem som betaler for herligheten. De fleste partiene er heldigvis enige om at å pøse penger inn i en hot økonomi ikke er rett vei.

Stemmen min har tilnærmet null å si for meg og mine.
Kun hvem som har mulighet til å sløse bort midler på unødvendige ting.
Løgn og bedrag er ettersmaken man sitter igjen med etter sendt stemmeseddel.
Nytter ikke å stemme på de store flotte partiene lenger.
De kan si hva de vil, og blir ikke holdt til ansvar ved elendig gjennomføring.

Blir som sagt tidligere å stemme INP. Selvom ledelsen der har torpedert mye av seg selv.
Trengs uansett en endring. Drastisk sådan.

5 Likes

Folk har ulikt syn på hva som er nødvendig og hva som er unødvendig. Det er derfor vi holder valg.

3 Likes