Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Tough luck…

Igjen, det er et privilegium å bo i Norge, slett ingen menneskerett. 99,9% av verdens befolkning bor faktisk utenfor Norge :scream:

Still flere krav til innvandrerfamilier! Alvorlig kriminalitet burde være et klart kriterie for å ryke rett ut igjen. Krav til at minst en foreldre i jobb etter en viss tid kan være annet. Krav til et visst minimumsnivå i norsk etter en viss tid kan være et tredje

4 Likes

68% av kriminaliteten blir utført av etnisk norske. Greit å gjøre tiltak som treffer denne gruppen også?

Av i gjennomsnitt 78 000 siktede personer årlig i Norge i de tre årene 2015-2017, var nesten 18 prosent innvandrere og 2,5 prosent norskfødte med innvandrerforeldre. Øvrig bosatt befolkning utgjorde 68 prosent av de siktede, mens personer som ikke var formelt bosatt i Norge utgjorde 12 prosent. Disse andelene varierer imidlertid mye etter hva slags type lovbrudd man ser på.

Ref Mer detaljerte tall for siktede med innvandrerbakgrunn - SSB

Ja, det ene utelukker vel ikke det andre?

Men det er udiskutabelt at innvandrere, kun fra visse land vel og merke(!), er ekstremt overrepresentert når det gjelder grov kriminalitet. Det er da åpenbart at det mest effektive vil være å sette i mest ressurser og strengeste tiltak ovenfor denne gruppen.

8 Likes

Er disse 'høyreekstreme rassistene" i rommet med oss nå? :wink:

4 Likes

Våpenopplæring og tilgang til våpen ville ikke vært førstevalget mitt.

Eneste fornuftige løsningen, selv om den koster. Godt den endelig er landet!

1 Like

Vet ikke om denne har vært særlig omtalt her tidligere, men en mer absurd sak er det ikke lett å finne. Denne inneholder det meste.

Lukter mer og mer uggent av dette Lier-Hansen har stått bak her.

4 Likes

det finnes disiplinær program som hadde vært behov for enkelte UTEN våpen da vettuh… :man_facepalming:

Som i betydning kostskole med ris foran og bak speilet :wink:

1 Like

Og du anmeldte meg til Admin fordi jeg undret meg over at du hadde valgt å bosette deg i Norge…?

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Skjønner ikke helt de trynefaktorgreiene Skatteetaten prøver å trekke inn her. Har man satt inn penger, skal man kunne ta ut tilsvarende skattefritt. Kjøpes selskapet av noen andre overføres det til ny eier. Hvor mange j@@la ganger skal man skatte av pengene i dette landet?

4 Likes

State of the union 2024. :popcorn:

2 Likes

Selvsagt har de ikke tro på at Høyre vil kutte formueskatten. Høyres alternative statsbudsjett kan leses som en ønskeliste ,siden Høyre står fritt til å diktere den da den er ment å illustrere høyre-politikk ikke å være et kompromiss det er mulig å få flertall for. Og i Høyres alternative statsbudsjett fjerner de ikke formueskatten, de reduserer den for noen formueobjekter. Når selv ikke Høyre, på sin egenutformede ønskeliste, fjerner formueskatten så tror jeg alle smarte penger i verden skjønner at det ikke finnes politisk vilje i Norge for å fjerne formueskatten.

Milliardærene som flytter til Sveits er muligens usolidariske, men de er rasjonelle. Dersom man vil at de skal bli boende og betale sin andel, så må man sørge for at insentivene for å flytte ikke er like ekstreme som i dag.

16 Likes

Mange fornuftige betraktninger her slik jeg ser det.

Skien har lagt ned en stor jobb for å få Google hit, forteller næringssjefen. Rundt 100 arbeidsplasser vil være betydelig for en kommune som Skien. Og kanskje kan det bli 200–300.

– Vårt håp er at Google over tid skal bli en av våre nye hjørnesteinsbedrifter, sier Lønnebakke.

… men det Google bygger er et datasenter? Hvor mange folk kreves det for å drifte et slikt? 10? 20? 50? Kan ikke se for meg 100 og i hvert fall ikke 300.

Mener å ha lest at antallet er relativt lavt…

For noen år siden publiserte Business Sweden en rapport som sa at rundt 30 000 nye jobber ville bli skapt med Facebooks nye datasenter i Luleå nord i Sverige. I 2020 fant den finske kringkasteren Yle ut at bare 56 personer jobbet i serverfarmen.

I dag har tallet steget til rundt 90, og enda en serverfarm skal åpnes. Likevel har Facebooks ankomst bare skapt en liten brøkdel av jobbene som var tenkt tidligere.

Ref: Nordiske datasenter - grandiose planer, men skuffende få ansettelser — Arbeidsliv i Norden

5 Likes

Tenker det er greit jeg. Flytt grønnvaskingen hit, så kan vi faktisk levere grønn strøm, i stedet for kulldritten de får i Europa, og tjene penger på det. Men da må vi få opp noen kjernekraftanlegg, ikke det pisset vi driver med nå.

3 Likes

Behovet må være stort før man får nok trykk på atomkraft-sentimentet. Jeg vil bare ha atomkraft jeg. Driter i folks strømpris i det korte bildet.

Helt enig i at uten atomkraft er dette ræva.

1 Like