Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Skien kommune lover bort, på vegne av den norske befolkning. mellom 4 og 7 TWh strøm per år, i all fremtid, for å skape 200-300 arbeidsplasser, kanskje ikke mer enn 100.

Det betyr at hver arbeidsplass på Googles datasenter, hvert år fremover skal bruke mer strøm enn godt over 1000 husholdninger, i enebolig, 2500 husholdninger i leilighet .

1 arbeidsplass på Google!!

Eller sagt på en annen måte 1 arbeidsplass på Google skal årlig bruke like mye strøm som 5000 nordmenn bruker, hvert eneste år i all evighet.

Og da har vi ikke snakket om prisen ennå.

Jeg tipper at det er en statshemmelighet, og at de er fastpris og rundt 30 øre.

Hvis 10 vilkårlige, men oppegående, mennesker her på Tekinvestor fikk mulighet til å tegne en strømavtale på 30 øre fastpris til evig tid tilsvarende årlig forbruket fra 50 000 husholdninger, tror jeg at vi skulle klart å skape 10 - ti- varige arbeidsplasser.

9 Likes

Hvis avtalen ble gjort før 2022, muligens, men tviler.

Anbefaler dere å se tidl. Debatten om dette datasenteret. Fascinerende å bevitne total mangel på styring/kontroll/planlegging/fordeling. Hvis man ser helt bort fra miljø-aspektet (nedbygging av natur, som har er visst fokus for tiden), så var det helt herlig å se lokal-politikere prøve å forsvare noe som har kommet helt ut av kontroll. Ja, her er det gitt et ja til en internasjonal aktør. Nei, det er ingen plan for hvordan energibehovet skal dekkes eller hvem som skal ta kostnaden (i hvert fall ikke Google, for de har trolig en lukrativ avtale på kjøp av strømmen). Nei, man vil ikke ha vindmøller i kommunen. Noen ønsker seg et kjernekraftverk, men helst ikke i kommunen. Og det mest sinnsvake, det er ingenting (nesten) som hindrer Google i å åpne er nytt, tilsvarende senter i f eks nabo-kommunen. Happy go lucky!! :sweat_smile:

8 Likes

30-40 øre fastpris tror jeg også basert på hva jeg har lest om diverse norske bedrifter.

Google gjorde avtale med Tellenes Vindpark tilbake juni 2016. Avtalen har en varighet på 12 år, og var garantert en viktig medvirkende faktor for finansieringen av anlegget, og uten den ville kanskje ikke anlegget blitt noe av. I 2016 var det ingen som snakket om energikrise og høye strømpriser i Europa de kommende årene, og avtalen ble ble gjort på de markedsmessige betingelser som var gjeldende da, og til priser som nødvendigvis fremstår som svært gunstige i dagens marked.

Nå er heldigvis ikke alt svarte natta om man ser fremover, i alle fall ikke om man skal høre på kraftanalytikere.

Europeiske kraftpriser ble rekordtidlig negative i år. Snart vil dette også sende norske kraftpriser til bunns.

Ifølge Solarpower Europe ble det i fjor oppført 55,9 gigawatt (GW) med solkraft.

Det var en økning på 40 prosent sammenlignet med året før, samtidig som 2023 ble det tredje året på rad med en veksttakt på over 40 prosent.

Bloomberg anslår at årets solenergiproduksjonen i Tyskland vil bli 60 prosent høyere enn i fjor, noe som vil føre til økt sannsynligheten for negative priser.

Utsiktene for Europa er at det skal bygges 100 terrawatt med fornybar energi hvert år. Strømprisene på vinteren forventes fortsatt å være forhøyet, men kan vi importere billig strøm vår, sommer, og høst, og eksportere dyr strøm på vinteren, i kombinasjon med romslige strømstøtteordninger så vil jeg mene at vi i sum kommer godt ut av det, selv om jeg vet mange vil mene at det er å banne i kirken.

1 Like

Så til 2028?

Tellenes startet driften i 2017, så da tenker jeg 2029.

1 Like

He he, dette sier jo alt, og forklarer hvor lettlurte folk er.

Google sin virksomhet kommer selvsagt ikke bruke strøm i takt med hvor mye det blåser, selv om vindparken de har gjort avtale med garantert kommer til å produsere helt i takt med hvor mye det blåser.

Om jeg gjør avtale om å levere jordbær til 15 kroner kurven til Per Persen, året rundt, så skjønner alle at det er subsidiering fra min side og dårlig butikk, selv om det hender at jordbærene koster 15 kroner kurven, og noen ganger 10 kroner kurven.

De fleste bør også forstå at Per er en luring, men fremfor alt at jeg er et kålhue.

Og siden jeg bare jobber i jordbær-sjappa, så burde jeg hatt sparken, men eierne til jordbærsjappa der jeg jobber ikke følger med, og sjefen min er dum som et brød, så derfor er alt bare tipp topp.

16 Likes

Det er det da heller ingen som påstår, så jeg forstår ikke hvordan du kom frem til den konklusjonen. Avtalen går ut på at Google forpliktet seg til å kjøpe all strømmen Tellenes produserte til en gitt pris. Om Google ikke selv bruker strømmen så står Google fritt til å selg strømmen i det åpne markedet. Skulle de trenge mer så må de kjøpe i det åpne markedet.

Den jordbær og kålhode-analogien var ellers ikke veldig forklarende, men prøv å tenke tanken at du forplikter deg til å selge all jordbær du produserer til en på forhånd avtalt pris per kurv jordbær. Her er det ikke avtalt noen antall kurver, siden alle vet at man ikke på forhånd kan vite hvor mye som produseres.

Kjøper står fritt til selv å bestemme hva han vil gjøre med bærene; selge de videre til konsumenter, oppkjøpere, syltetøyprodusenter eller fandens oldemor. Har kjøper behov for mer bær så går han ut i markedet og kjøper mer bær, men da i spotmarkedet og ikke til pris som er avtalt på forhånd.

5 Likes

– Når kan det skje, tror du?

– I hvert fall når Google slår på strømmen.

Godt at google får strøm til 30 øre kilowatten da.

7 Likes

Når den prisen er 30 øre så sier det seg selv at det subsidieres av vannkraft.

Det er Eviny som eier Tellenes vindpark.

Og Eviny har masse vannkraft.

" Eviny AS (tidligere BKK , forkortelse for Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap) er det største energiselskapet på Vestlandet og en av Norges største distributører av elektrisk energi."

" Selskapet er eid av Statkraft og 17 kommuner i området mellom Hardanger- og Sognefjorden der Bergen kommune er største aksjonær. Eviny eier 28 heleide vannkraftverk og har en midlere årsproduksjon på 6,8 TWh. Eviny har hovedkontor i Bergen. Selskapet ble stiftet 2. juni 1920, av Bergen og 14 omliggende kommuner."

1 Like

Allerede idag STENGER ledende aktører dørene og kaster folk på gata, fordi de kan tjene mer på salg av strømmen de kan få kjøpt enn på driften. At venstrefascister som AP applauderer for slike løsninger er en gåte, Er det rart at de produserer ekstremister når de viser innbyggere fingeren hele tiden! Enda verre med disse høyrefascister selvsagt, men resultatet for folk flest er likedan

1 Like

Nei, den avtalen var aldri subsidiert av vannkraft. Utbyggingen skjedde etter at finansiering av Blackrock som forvalter fond eid av mange ulike aktører, som bla. pensjonsfond o.l., var på plass. Anlegget ble vedtatt utbygd i 2016, og som sagt ferdigstilt i 2017. Mao. en avtale som snart er 8 år gammel.

Eviny AS kjøpte Tellenes i år; en avtale som for øvrig nettopp er godkjent av relevante myndigheter. De hadde ingenting å gjøre med prosjektering eller finansiering av dette anlegget, så her tar du 100% feil.

1 Like

Når utenlands-kablene åpnet sommeren 2021 ble prisdynamikken en helt annen.

Det som ble solgt inn før de ble bygget var at prisen bare vil øke noen øre, som de som var litt oppgående skjønte bare var viss-vass, feks Stray Spetalen i 2014.

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

"– Jeg ser at kraftselskapene mener jeg tar feil og at strømprisen kun vil øke med 2–3 øre fra dagens nivå. Spør Tom Nysted i Agder Energi om jeg kan utstede en call opsjon på to øre spread i ti år med strømpris Norge mot Tyskland/England på en milliard kroner, skriver Spetalen i en sms til DN igår morges."

Selvsagt visste bransjen dette med latterliggjøring, og avfeide det hele fordi det var et veddemål de var garantert å tape:

"– Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.

Dette gidder ikke Nysted svare på.

– Nei, har ikke tid til å tulle."

Og avtalen med Blackrock ble gjort med bakgrunn i “ekspertise” fra Nysted og hans like.

Når man imidlertid satt med fasit i hånd i 2023, og det ble som Stray Spetalen forklarte, var jo hele prosjektet dødt, det er et luftslott å drive Googles datasenter på vindkraft, og til 30 øre, så da ble selvsagt løsningen at en 17 små naive kraft-kommuner og Statkraft overtok prosjektet.

9 Likes

image

Tipper at kommunal avgifter i Bergen og omegn skal kraftig opp om noen år.

4 Likes

Oppsummert så får folk på Østlandet i det nye prisområdet mye dyrere strøm, og folk i Bergens-området mye høyere kommunale avgifter, så regninga fra Google-bedriften skal deles på såpass mange at dette klarer vi :sunglasses: :muscle:

5 Likes

Terskelen din for å kalle folk du er uenig med for fascister ser ut til å være veldig lav. Kan du kort si om det er partier på stortinget som ikke er fascister i dine øyne?

Vi er forøvrig enig om at den kraftpolitikken er idiotisk, jeg tror bare ikke at fascistisk tankegods ligger bak, kun en kombinasjon av grådighet og udugelighet.

12 Likes

I Norge er det nå kun høyre og venstrefascistiske partier blant de etablerte partier. På 70 tallet var Norge et lovende demokrati, men deretter har samtlige partier beveget seg ekstremt mot høyre.
AP er anno 2023 til høyre for VVD og de moderate høyrepartier i Tyskland, Belgia,Frankrike osv.
Høyre i Norge er et høyrefascistisk parti. Fascismen i Norge er det generelle undertrykkingsviljen nedfelt gjennom lovgivning, regelverk, ideologi og praksis. Undertrykking av befolkningen er systematisk og vidtgående og antidemokratisk ( masse eksempler på DAB,AMS osv.).

Senest denne uken får jeg et truende fascistisk brev fra et strømselskap som misbruker sin makt, med støtte fra samtlige av de fascistiske norske partier, og uten reelle demokratiske rettigheter for min del. SÅ typisk norsk, og SÅ nær Putinland! :face_vomiting:

Hadde selvsagt ingenting med Putin å gjøre, og opptakten til invasjonen i 2022.

Så du var faktisk med på disse forhandlingene som la grunnlag for denne avtalen og har således førstehånds informasjon. Spennende, fortell mer.

Så det handlet ikke om «menneskerettighetsbruddan» - det handlet om penger. Skal bli spennende å se fortsettelsen av dette eventyret…

2 Likes